Secţiunea 9 - ATESTATUL ELECTRONIC AL ATRIBUTELOR - Regulamentul 910/23-iul-2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 20 Mai 2024 până la: 17 Octombrie 2024
SECŢIUNEA 9:ATESTATUL ELECTRONIC AL ATRIBUTELOR
Art. 45b: Efectele juridice ale atestatului electronic al atributelor
(1)Unui atestat electronic al atributelor nu i se refuză efectul juridic sau posibilitatea de a fi acceptat ca mijloc de probă în procedurile judiciare doar pentru motivul că acesta este în format electronic sau că nu îndeplineşte cerinţele privind atestatele electronice calificate ale atributelor.
(2)Un atestat electronic calificat al atributelor şi atestatele atributelor emise de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism au acelaşi efect juridic ca atestatele emise în mod legal în format tipărit.
(3)Un atestat al atributelor emis de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică într-un stat membru sau în numele unui astfel de organism este recunoscut drept un atestat al atributelor emis de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism în toate statele membre.
Art. 45c: Atestatul electronic al atributelor în serviciile publice
Atunci când identificarea electronică cu ajutorul unui mijloc de identificare electronică şi al autentificării este obligatorie în temeiul dreptului intern pentru a accesa un serviciu prestat online de un organism din sectorul public, datele de identificare personală din atestatul electronic al atributelor nu înlocuiesc identificarea electronică cu ajutorul unui mijloc de identificare electronică şi al autentificării pentru identificarea electronică, cu excepţia cazului în care acest lucru este permis în mod expres de statul membru. Într-un astfel de caz, se acceptă, de asemenea, atestatul electronic calificat al atributelor din alte state membre.
Art. 45d: Cerinţe privind atestatul electronic calificat al atributelor
(1)Atestatul electronic calificat al atributelor îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa V.
(2)Evaluarea conformităţii cu cerinţele prevăzute în anexa V se efectuează în conformitate cu standardele, specificaţiile şi procedurile menţionate la alineatul (5) de la prezentul articol.
(3)Atestatele electronice calificate ale atributelor nu fac obiectul niciunei cerinţe obligatorii în plus faţă de cerinţele prevăzute în anexa V.
(4)În cazul în care un atestat electronic calificat al atributelor este revocat după emiterea iniţială, acesta îşi pierde valabilitatea din momentul revocării şi nu se poate reveni în niciun caz la statutul său anterior.
(5)Până la 21 noiembrie 2024, Comisia stabileşte, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, o listă de standarde de referinţă şi, dacă este necesar, specificaţii şi proceduri privind atestatele electronice calificate ale atributelor. Actele de punere în aplicare respective sunt în concordanţă cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 5a alineatul (23) privind implementarea portofelului european pentru identitatea digitală. Acestea se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 48 alineatul (2).
Art. 45e: Verificarea atributelor în raport cu surse autentice
(1)În termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a actelor de punere în aplicare menţionate la articolul 5a alineatul (23) şi la articolul 5c alineatul (6), statele membre se asigură că, cel puţin în cazul atributelor enumerate în anexa VI, ori de câte ori respectivele atribute se bazează pe surse autentice din sectorul public, se iau măsuri pentru a permite prestatorilor de servicii de încredere calificaţi care pun la dispoziţie atestate electronice ale atributelor să verifice respectivele atribute prin mijloace electronice, la cererea utilizatorului, în conformitate cu dreptul Uniunii sau cu dreptul intern.
(2)Până la 21 noiembrie 2024, ţinând seama de standardele internaţionale relevante, Comisia stabileşte, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, o listă de standarde de referinţă şi, dacă este necesar, specificaţii şi proceduri pentru catalogul de atribute, precum şi sisteme pentru atestarea atributelor şi procedurile de verificare pentru atestatele electronice calificate ale atributelor în sensul alineatului (1) de la prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective sunt în concordanţă cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 5a alineatul (23) privind implementarea portofelului european pentru identitatea digitală şi se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 48 alineatul (2).
Art. 45f: Cerinţe privind atestatul electronic al atributelor emis de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism
(1)Un atestat electronic al atributelor emis de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism îndeplineşte următoarele cerinţe:
a)cerinţele prevăzute în anexa VII;
b)cerinţa ca certificatul calificat care stă la baza semnăturii electronice calificate sau a sigiliului electronic calificat al organismului din sectorul public menţionat la articolul 3 punctul 46, identificat drept emitentul menţionat la litera (b) din anexa VII, să conţină un set specific de atribute certificate într-o formă adecvată pentru prelucrarea automată, care:
(i)indică faptul că organismul emitent este înfiinţat în conformitate cu dreptul Uniunii sau cu dreptul intern ca fiind responsabil de sursa autentică pe baza căreia este emis atestatul electronic al atributelor sau ca organism desemnat să acţioneze în numele acestuia;
(ii)furnizează un set de date care reprezintă fără ambiguitate sursa autentică menţionată la punctul (i); şi
(iii)identifică dreptul Uniunii sau dreptul intern menţionat la punctul (i).
(2)Statul membru în care sunt stabilite organismele din sectorul public menţionate la articolul 3 punctul 46 se asigură că organismele din sectorul public care emit atestate electronice ale atributelor au un nivel de fiabilitate şi încredere echivalent cu cel al prestatorilor de servicii de încredere calificaţi, în conformitate cu articolul 24.
(3)Statele membre notifică Comisiei organismele din sectorul public menţionate la articolul 3 punctul 46. Notificarea respectivă include un raport de evaluare a conformităţii emis de un organism de evaluare a conformităţii care confirmă că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alineatele (1), (2) şi (6) de la prezentul articol. Comisia pune la dispoziţia publicului, printr-un canal sigur, lista organismelor din sectorul public menţionate la articolul 3 punctul 46, într-o formă purtând o semnătură electronică sau un sigiliu electronic, adecvată pentru prelucrarea automată.
(4)În cazul în care un atestat electronic al atributelor emis de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism este revocat după emiterea iniţială, acesta îşi pierde valabilitatea din momentul revocării şi nu se mai poate reveni la statutul anterior revocării.
(5)În cazul în care un atestat electronic al atributelor emis de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism îndeplineşte standardele, specificaţiile şi procedurile menţionate la alineatul (6), se prezumă că sunt respectate cerinţele prevăzute la alineatul (1).
(6)Până la 21 noiembrie 2024, Comisia stabileşte, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, o listă de standarde de referinţă şi, dacă este necesar, specificaţii şi proceduri privind atestatul electronic al atributelor emis de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism. Actele de punere în aplicare respective sunt în concordanţă cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 5a alineatul (23) privind implementarea portofelului european pentru identitatea digitală. Acestea se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 48 alineatul (2).
(7)Până la 21 noiembrie 2024, Comisia stabileşte, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, o listă de standarde de referinţă şi, dacă este necesar, specificaţii şi proceduri în sensul alineatului (3) de la prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective sunt în concordanţă cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 5a alineatul (23) privind implementarea portofelului european pentru identitatea digitală. Acestea se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 48 alineatul (2).
(8)Organismele din sectorul public menţionate la articolul 3 punctul 46 care emit atestate electronice ale atributelor pun la dispoziţie o interfaţă cu portofelele europene pentru identitatea digitală care sunt furnizate în conformitate cu articolul 5a.
Art. 45g: Emiterea atestatului electronic al atributelor pentru portofelele europene pentru identitatea digitală
(1)Furnizorii de atestate electronice ale atributelor oferă utilizatorilor portofelului european pentru identitatea digitală posibilitatea de a solicita, de a obţine, de a stoca şi de a gestiona atestatul electronic al atributelor indiferent de statele membre în care este furnizat portofelul european pentru identitatea digitală.
(2)Furnizorii de atestate electronice calificate ale atributelor pun la dispoziţie o interfaţă cu portofelele europene pentru identitatea digitală care sunt furnizate în conformitate cu articolul 5a.
Art. 45h: Norme suplimentare privind prestarea serviciilor de atestare electronică a atributelor
(1)Prestatorii serviciilor de atestare electronică calificată şi necalificată a atributelor nu combină datele cu caracter personal referitoare la prestarea serviciilor respective cu datele cu caracter personal care provin din orice alte servicii oferite de ei sau de partenerii lor comerciali.
(2)Datele cu caracter personal referitoare la prestarea serviciilor de atestare electronică a atributelor sunt păstrate separate logic de alte date deţinute de furnizorul atestatului electronic al atributelor.
(3)Prestatorii de servicii de atestare electronică calificată a atributelor pun în aplicare prestarea unor astfel de servicii de încredere calificate într-un mod care este separat din punct de vedere funcţional de alte servicii pe care le prestează.