Secţiunea 1 - Dispoziţii generale - Regulamentul 910/23-iul-2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 20 Mai 2024 până la: 17 Octombrie 2024
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 13: Răspunderea şi sarcina probei
(1)În pofida alineatului (2) de la prezentul articol şi fără a aduce atingere Regulamentului (UE) 2016/679, prestatorii de servicii de încredere sunt răspunzători pentru prejudiciile cauzate în mod intenţionat sau din neglijenţă oricărei persoane fizice sau juridice ca urmare a nerespectării obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament. Orice persoană fizică sau juridică ce a suferit un prejudiciu material sau moral ca urmare a unei încălcări a prezentului regulament de către un prestator de servicii de încredere are dreptul de a solicita despăgubiri în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern.
Sarcina de a proba intenţia sau neglijenţa unui prestator de servicii de încredere necalificat revine persoanei fizice sau juridice care introduce o acţiune în despăgubiri pentru prejudiciul menţionat la primul paragraf.
Intenţia sau neglijenţa din partea unui prestator de servicii de încredere calificat este prezumată, cu excepţia cazului în care respectivul prestator de servicii de încredere calificat dovedeşte că prejudiciul menţionat la primul paragraf nu a intervenit din intenţia sau din neglijenţa sa.

(2)În cazul în care prestatorii de servicii de încredere îşi informează clienţii în prealabil în mod corespunzător cu privire la restricţiile privind utilizarea serviciilor pe care aceştia le prestează şi în cazul în care aceste restricţii pot fi recunoscute de părţile terţe, prestatorii de servicii de încredere nu sunt răspunzători pentru prejudiciile rezultate din utilizarea serviciilor care depăşesc restricţiile indicate.
(3)Alineatele (1) şi (2) se aplică în conformitate cu normele de drept intern privind răspunderea.
Art. 14: Aspecte internaţionale
(1)Serviciile de încredere prestate de prestatori de servicii de încredere stabiliţi într-o ţară terţă sau de o organizaţie internaţională sunt recunoscute ca fiind echivalente din punct de vedere juridic cu serviciile de încredere calificate prestate de prestatori de servicii de încredere calificaţi stabiliţi în Uniune dacă serviciile de încredere care provin din ţara terţă sau de la organizaţia internaţională sunt recunoscute prin intermediul unor acte de punere în aplicare sau al unui acord încheiat între Uniune şi ţara terţă sau organizaţia internaţională în cauză în conformitate cu articolul 218 din TFUE.
Actele de punere în aplicare menţionate la primul paragraf se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 48 alineatul (2).
(2)Actele de punere în aplicare şi acordul menţionate la alineatul (1) garantează că cerinţele aplicabile prestatorilor de servicii de încredere calificaţi stabiliţi în Uniune şi serviciilor de încredere calificate pe care aceştia le prestează sunt îndeplinite de prestatorii de servicii de încredere din ţara terţă în cauză sau de organizaţiile internaţionale, precum şi de serviciile de încredere pe care aceştia le prestează. În special, ţările terţe şi organizaţiile internaţionale elaborează, menţin şi publică o listă sigură a prestatorilor de servicii de încredere recunoscuţi.
(3)Acordurile menţionate la alineatul (1) garantează că serviciile de încredere calificate prestate de prestatori de servicii de încredere calificaţi stabiliţi în Uniune sunt recunoscute ca echivalente din punct de vedere juridic cu serviciile de încredere prestate de prestatorii de servicii de încredere din ţara terţă sau de organizaţia internaţională cu care a fost încheiat acordul.

Art. 15: Accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi şi cu nevoi speciale
Mijloacele de identificare electronică, prestarea serviciilor de încredere şi furnizarea produselor destinate utilizatorului final care sunt utilizate pentru prestarea serviciilor respective sunt furnizate într-un limbaj clar şi inteligibil şi în conformitate cu Convenţia Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu handicap şi cu cerinţele de accesibilitate prevăzute în Directiva (UE) 2019/882, fiind astfel accesibile şi persoanelor care se confruntă cu limitări funcţionale, cum ar fi persoanele în vârstă, şi persoanelor cu acces limitat la tehnologiile digitale.

Art. 16: Sancţiuni
(1)Fără a aduce atingere articolului 31 din Directiva (UE) 2022/2555 a Parlamentului European şi a Consiliului (*7), statele membre stabilesc normele referitoare la sancţiunile aplicabile în cazul încălcării prezentului regulament. Sancţiunile respective trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(*7)Directiva (UE) 2022/2555 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate cibernetică în Uniune, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 şi a Directivei (UE) 2018/1972 şi de abrogare a Directivei (UE) 2016/1148 (Directiva NIS 2) (JO L 333, 27.12.2022, p. 80).
(2)Statele membre se asigură că încălcările prezentului regulament de către prestatorii de servicii de încredere calificaţi şi necalificaţi fac obiectul unor amenzi administrative în valoare de cel puţin:
a)5 000 000 EUR, în cazul în care prestatorul de servicii de încredere este o persoană fizică; sau
b)în cazul în care prestatorul de servicii de încredere este o persoană juridică, 5 000 000 EUR sau 1 % din cifra de afaceri anuală totală la nivel mondial a întreprinderii căreia i-a aparţinut prestatorul de servicii de încredere în exerciţiul financiar anterior anului în care a avut loc încălcarea, luându-se în considerare valoarea cea mai mare.
(3)În funcţie de sistemul juridic al statelor membre, normele privind amenzile administrative pot fi aplicate astfel încât amenda să fie iniţiată de organismul de supraveghere competent şi aplicată de instanţele naţionale competente. Aplicarea acestor norme în statele membre respective garantează faptul că respectivele măsuri juridice sunt eficiente şi au un efect echivalent cu cel al amenzilor administrative aplicate direct de autorităţile de supraveghere.