Capitolul ii - ACTIVITĂŢI ECONOMICE DURABILE DIN PUNCTUL DE VEDERE AL MEDIULUI - Regulamentul 852/18-iun-2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088

Acte UE

Jurnalul Oficial 198L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024
CAPITOLUL II:ACTIVITĂŢI ECONOMICE DURABILE DIN PUNCTUL DE VEDERE AL MEDIULUI
Art. 3: Criterii pentru activităţile economice durabile din punctul de vedere al mediului
În scopul stabilirii gradului de durabilitate din punctul de vedere al mediului al unei investiţii, o activitate economică se califică drept durabilă din punctul de vedere al mediului în cazul în care activitatea economică respectivă:
a)contribuie în mod substanţial la unul sau mai multe dintre obiectivele de mediu prevăzute la articolul 9, în conformitate cu articolele 10-16;
b)nu prejudiciază în mod semnificativ niciunul dintre obiectivele de mediu prevăzute la articolul 9, în conformitate cu articolul 17;
c)este efectuată în conformitate cu garanţiile minime prevăzute la articolul 18; şi
d)respectă criteriile tehnice de examinare care au fost stabilite de Comisie în conformitate cu articolul 10 alineatul (3), articolul 11 alineatul (3), articolul 12 alineatul (2), articolul 13 alineatul (2), articolul 14 alineatul (2) sau cu articolul 15 alineatul (2).
Art. 4: Utilizarea criteriilor pentru activităţile economice durabile din punctul de vedere al mediului în măsurile publice, standarde şi etichete
Statele membre şi Uniunea aplică criteriile prevăzute la articolul 3 pentru a determina dacă o activitate economică se califică drept durabilă din punctul de vedere al mediului în scopul oricărei măsuri care stabileşte cerinţe pentru participanţii la piaţa financiară sau emitenţi în ceea ce priveşte produsele financiare sau obligaţiunile corporative care sunt puse la dispoziţie ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului.
Art. 5: Transparenţa investiţiilor durabile din punctul de vedere al mediului în informaţiile precontractuale şi în rapoartele periodice
În cazul în care un produs financiar menţionat la articolul 9 alineatul (1), (2) sau (3) din Regulamentul (UE) 2019/2088 investeşte într-o activitate economică care contribuie la un obiectiv de mediu în sensul articolului 2 punctul 17 din regulamentul menţionat, informaţiile care trebuie să fie furnizate în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) şi cu articolul 11 alineatul (2) din regulamentul respectiv includ următoarele:
a)informaţiile privind obiectivul de mediu sau obiectivele de mediu prevăzute la articolul 9 din prezentul regulament la care contribuie investiţia care stă la baza produsului financiar; şi
b)o descriere a modului şi a măsurii în care investiţiile care stau la baza produsului financiar sunt făcute în activităţi economice durabile din punctul de vedere al mediului, care se califică drept durabile din punctul de vedere al mediului în temeiul articolului 3 din prezentul regulament.
Descrierea menţionată la primul paragraf litera (b) din prezentul articol specifică proporţia investiţiilor în activităţi economice durabile din punctul de vedere al mediului selectate pentru produsul financiar, inclusiv informaţii privind proporţiile reprezentate de activităţile de facilitare şi de tranziţie menţionate la articolul 16 şi, respectiv, la articolul 10 alineatul (2), ca procent din toate investiţiile selectate pentru produsul financiar.
Art. 6: Transparenţa produselor financiare care promovează caracteristici de mediu în informaţiile precontractuale şi în rapoartele periodice
În cazul în care un produs financiar astfel cum se menţionează la articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/2088 promovează caracteristici de mediu, articolul 5 din prezentul regulament se aplică mutatis mutandis.
Informaţiile care trebuie să fie furnizate în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) şi articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/2088 sunt însoţite de următoarea declaraţie:
"Principiul de «a nu prejudicia în mod semnificativ» se aplică numai pentru investiţiile care stau la baza produsului financiar care ţin seama de criteriile UE pentru activităţi economice durabile din punctul de vedere al mediului.
Investiţiile care stau la baza porţiunii rămase a acestui produs financiar nu ţin seama de criteriile UE pentru activităţi economice durabile din punctul de vedere al mediului."
Art. 7: Transparenţa altor produse financiare în informaţiile precontractuale şi în rapoartele periodice
În cazul în care un produs financiar nu intră sub incidenţa articolului 8 alineatul (1) sau a articolului 9 alineatul (1), (2) sau (3) din Regulamentul (UE) 2019/2088, informaţiile care trebuie să fie furnizate în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei sectoriale menţionate la articolul 6 alineatul (3) şi la articolul 11 alineatul (2) din regulamentul respectiv sunt însoţite de următoarea declaraţie:
"Investiţiile care stau la baza acestui produs financiar nu ţin seama de criteriile UE pentru activităţi economice durabile din punctul de vedere al mediului."
Art. 8: Transparenţa întreprinderilor în declaraţiile nefinanciare
(1)Orice întreprindere care face obiectul unei obligaţii de a publica informaţii nefinanciare în temeiul articolului 19a sau 29a din Directiva 2013/34/UE include în declaraţia sa nefinanciară sau în declaraţia nefinanciară consolidată informaţii cu privire la modul şi măsura în care activităţile întreprinderii sunt asociate cu activităţi economice care se califică drept durabile din punctul de vedere al mediului în temeiul articolelor 3 şi 9 din prezentul regulament.
(2)În special, întreprinderile nefinanciare furnizează următoarele informaţii:
a)proporţia din cifra lor de afaceri obţinută din produse sau servicii asociate cu activităţi economice care se califică drept durabile din punctul de vedere al mediului în temeiul articolelor 3 şi 9; şi
b)proporţia din cheltuielile lor de capital şi proporţia din cheltuielile lor de exploatare legate de active sau procese asociate cu activităţi economice care se califică drept durabile din punctul de vedere al mediului în temeiul articolelor 3 şi 9.
(3)În cazul în care o întreprindere publică informaţii nefinanciare în temeiul articolului 19a sau 29a din Directiva 2013/34/UE într-un raport separat în conformitate cu articolul 19a alineatul (4) sau cu articolul 29a alineatul (4) din directiva respectivă, informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol se publică în raportul separat respectiv.
(4)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 23 pentru a completa alineatele (1) şi (2) din prezentul articol, pentru a specifica conţinutul şi prezentarea informaţiilor care trebuie furnizate în temeiul alineatelor respective, inclusiv metodologia care urmează a fi utilizată pentru conformarea cu alineatele respective, ţinând seama de particularităţile întreprinderilor financiare şi nefinanciare şi de criteriile tehnice de examinare stabilite în temeiul prezentului regulament. Comisia adoptă actul delegat respectiv până la 1 iunie 2021.
Art. 9: Obiective de mediu
În sensul prezentului regulament, elementele enumerate mai jos reprezintă obiective de mediu:
a)atenuarea schimbărilor climatice;
b)adaptarea la schimbările climatice;
c)utilizarea durabilă şi protecţia resurselor de apă şi a celor marine;
d)tranziţia către o economie circulară;
e)prevenirea şi controlul poluării;
f)protecţia şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor.
Art. 10: Contribuţia substanţială la atenuarea schimbărilor climatice
(1)O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice în cazul în care activitatea respectivă contribuie în mod substanţial la stabilizarea concentraţiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă la un nivel care împiedică interferenţele antropice periculoase cu sistemul climatic, în concordanţă cu obiectivul pe termen lung privind temperatura al Acordului de la Paris prin evitarea sau reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră sau sporirea absorbţiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv prin inovarea în materie de procese sau produse:
a)generarea, transmiterea, stocarea, distribuirea sau utilizarea energiei din surse regenerabile în conformitate cu Directiva (UE) 2018/2001, inclusiv prin utilizarea de tehnologii inovatoare cu potenţialul de a genera economii semnificative în viitor sau prin consolidarea sau extinderea necesară a reţelei;
b)îmbunătăţirea eficienţei energetice, cu excepţia activităţilor generatoare de energie astfel cum se menţionează la articolul 19 alineatul (3);
c)creşterea mobilităţii curate sau neutre din punct de vedere climatic;
d)trecerea la utilizarea de materiale regenerabile obţinute pe căi sustenabile;
e)creşterea utilizării de tehnologii de captare şi utilizare a dioxidului de carbon (CUC) şi de captare şi stocare a dioxidului de carbon (CSC) sigure pentru mediu, care asigură o reducere netă a emisiilor de gaze cu efect de seră;
f)consolidarea absorbanţilor de carbon aferenţi terenurilor, inclusiv prin evitarea despăduririlor şi a degradării pădurilor, refacerea pădurilor, gestionarea durabilă şi refacerea terenurilor cultivate, a păşunilor şi a zonelor umede, împădurire şi agricultură regenerativă;
g)instituirea infrastructurii energetice necesare pentru facilitarea decarbonizării sistemelor energetice;
h)producerea de combustibili nepoluanţi şi eficienţi din surse regenerabile sau neutre din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon; sau
i)facilitarea oricăreia dintre activităţile enumerate la literele (a)-(h) de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 16.
(2)În sensul alineatului (1), se consideră că o activitate economică pentru care nu există o alternativă viabilă din punct de vedere tehnologic şi economic cu un nivel scăzut de emisii de dioxid de carbon se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice atunci când sprijină tranziţia către o economie neutră din punct de vedere climatic, pe baza unei traiectorii de reducere a creşterii temperaturii cu 1,5°C peste nivelurile preindustriale, inclusiv prin eliminarea treptată a emisiilor de gaze cu efect de seră, în special a emisiilor provenite din combustibili fosili solizi şi în cazul în care activitatea respectivă:
a)are niveluri de emisii de gaze cu efect de seră care corespund celor mai bune performanţe din sector sau din industrie;
b)nu împiedică dezvoltarea şi implementarea de alternative cu emisii scăzute de carbon; şi
c)nu conduce la un blocaj al activelor cu emisii ridicate de dioxid de carbon, având în vedere durata de viaţă economică a acestor active.
În sensul prezentului alineat şi pentru stabilirea criteriilor tehnice de examinare în temeiul articolului 19, Comisia evaluează contribuţia potenţială şi fezabilitatea tuturor tehnologiilor existente relevante.
(3)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 23 în vederea:
a)completării alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol prin stabilirea de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina condiţiile în care o anumită activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice; şi
b)completării articolului 17 prin stabilirea, pentru fiecare obiectiv de mediu relevant, de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina dacă o activitate economică, în privinţa căreia criteriile tehnice de examinare au fost stabilite în temeiul literei (a) de la prezentul alineat, prejudiciază în mod semnificativ unul sau mai multe dintre aceste obiective.
(4)Înainte de adoptarea actului delegat menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol, Comisia consultă platforma menţionată la articolul 20 în ceea ce priveşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (3) din prezentul articol.
(5)Comisia stabileşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol într-un act delegat, luând în considerare cerinţele prevăzute la articolul 19.
(6)Comisia adoptă actul delegat menţionat la alineatul (3) până la 31 decembrie 2020, cu scopul de a asigura aplicarea acestuia de la 1 ianuarie 2022.
Art. 11: Contribuţia substanţială la adaptarea la schimbările climatice
(1)O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la adaptarea la schimbările climatice atunci când respectiva activitate:
a)include soluţii de adaptare care fie reduc riscul efectului negativ al climatului actual şi al celui viitor preconizat asupra acelei activităţi economice, fie reduc în mod substanţial efectul negativ respectiv, fără a creşte riscul unui efect negativ asupra persoanelor, asupra naturii sau asupra activelor; sau
b)oferă soluţii de adaptare care, în plus faţă de îndeplinirea condiţiilor prevăzute la articolul 16, contribuie în mod substanţial la prevenirea sau reducerea riscului efectului negativ al climatului actual şi al celui viitor preconizat asupra persoanelor, asupra naturii sau asupra activelor, fără a creşte riscul unui efect negativ asupra altor persoane, asupra naturii sau asupra activelor.
(2)Soluţiile de adaptare menţionate la alineatul (1) litera (a) sunt evaluate şi ierarhizate în funcţie de priorităţi, utilizând cele mai bune proiecţii climatice disponibile şi, ca o cerinţă minimă, previn sau reduc:
a)efectul negativ specific în funcţie de zonă şi de context al schimbărilor climatice asupra activităţii economice; sau
b)efectul negativ potenţial al schimbărilor climatice asupra mediului în care se desfăşoară activitatea economică.
(3)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 23 în vederea:
a)completării alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol prin stabilirea de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina condiţiile în care o anumită activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la adaptarea la schimbările climatice; şi
b)completării articolului 17 prin stabilirea, pentru fiecare obiectiv de mediu relevant, de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina dacă o activitate economică, în privinţa căreia criteriile tehnice de examinare au fost stabilite în temeiul literei (a) de la prezentul alineat, prejudiciază în mod semnificativ unul sau mai multe dintre aceste obiective.
(4)Înainte de adoptarea actului delegat menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol, Comisia consultă platforma menţionată la articolul 20 în ceea ce priveşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol.
(5)Comisia stabileşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol într-un act delegat, luând în considerare cerinţele de la articolul 19.
(6)Comisia adoptă actul delegat menţionat la alineatul (3) până la 31 decembrie 2020, cu scopul de a asigura aplicarea acestuia de la 1 ianuarie 2022.
Art. 12: Contribuţia substanţială la utilizarea durabilă şi la protecţia resurselor de apă şi a celor marine
(1)O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la utilizarea durabilă şi la protecţia resurselor de apă şi a celor marine în cazul în care activitatea respectivă fie contribuie în mod substanţial la obţinerea stării bune a corpurilor de apă, inclusiv a corpurilor de apă de suprafaţă şi a celor subterane, sau la prevenirea deteriorării corpurilor de apă care sunt deja în stare bună, fie contribuie în mod substanţial la obţinerea stării ecologice bune a apelor marine sau la prevenirea deteriorării apelor marine care sunt deja în stare ecologică bună, prin:
a)protejarea mediului împotriva efectelor negative ale deversărilor de ape reziduale urbane şi industriale, inclusiv ale contaminanţilor care generează preocupări noi, cum ar fi medicamentele şi microplasticul, de exemplu prin asigurarea colectării, tratării şi deversării adecvate a apelor reziduale urbane şi industriale;
b)protejarea sănătăţii umane de efectul negativ al oricărei contaminări a apei destinate consumului uman, prin garantarea faptului că aceasta nu conţine microorganisme, paraziţi şi substanţe care constituie un pericol potenţial pentru sănătatea umană, precum şi sporirea accesului oamenilor la apă potabilă curată;
c)îmbunătăţirea gestionării şi a eficienţei utilizării apei, inclusiv prin protejarea şi îmbunătăţirea stării ecosistemelor acvatice, prin promovarea utilizării durabile a apei pe baza unei protecţii pe termen lung a resurselor de apă disponibile, printre altele prin utilizarea unor măsuri precum reutilizarea apei, prin asigurarea reducerii progresive a emisiilor poluante în apele de suprafaţă şi în apele subterane, prin contribuirea la atenuarea efectelor inundaţiilor şi ale secetei sau prin orice altă activitate care protejează sau îmbunătăţeşte starea calitativă şi cantitativă a corpurilor de apă;
d)asigurarea utilizării durabile a serviciilor ecosistemice marine sau contribuţia la starea ecologică bună a apelor marine, inclusiv prin protejarea, conservarea sau refacerea mediului marin şi prin prevenirea sau reducerea aportului de elemente externe în mediul marin; sau
e)facilitarea oricăreia dintre activităţile enumerate la literele (a)-(d) de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 16.
(2)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 23 în vederea:
a)completării alineatului (1) de la prezentul articol prin stabilirea de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina condiţiile în care o anumită activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la utilizarea durabilă şi la protecţia resurselor de apă şi a celor marine; şi
b)completării articolului 17 prin stabilirea, pentru fiecare obiectiv de mediu relevant, de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina dacă o activitate economică, în privinţa căreia criteriile tehnice de examinare au fost stabilite în temeiul literei (a) de la prezentul alineat, prejudiciază în mod semnificativ unul sau mai multe dintre aceste obiective.
(3)Înainte de adoptarea actului delegat menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia consultă platforma menţionată la articolul 20 în ceea ce priveşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(4)Comisia stabileşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol într-un act delegat, luând în considerare cerinţele prevăzute la articolul 19.
(5)Comisia adoptă actul delegat menţionat la alineatul (2) până la 31 decembrie 2021, cu scopul de a asigura aplicarea acestuia de la 1 ianuarie 2023.
Art. 13: Contribuţia substanţială la tranziţia către o economie circulară
(1)O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la tranziţia către o economie circulară, inclusiv la prevenirea generării de deşeuri, la reutilizarea şi la reciclarea acestora, în cazul în care activitatea respectivă:
a)utilizează mai eficient resursele naturale, inclusiv materialele biologice şi alte materii prime obţinute în mod durabil, în procesul de producţie, inclusiv prin:
(i)reducerea utilizării de materii prime primare sau creşterea utilizării produselor secundare şi a materiilor prime secundare; sau
(ii)măsuri privind utilizarea eficientă a resurselor şi eficienţa energetică;
b)creşte durabilitatea şi potenţialul produselor de a fi reparate, modernizate sau reutilizate, în special în activităţile de proiectare şi de fabricare;
c)creşte potenţialul de reciclare al produselor, inclusiv potenţialul de reciclare al materialelor individuale conţinute în respectivele produse, printre altele prin înlocuirea sau reducerea utilizării de produse şi materiale care nu sunt reciclabile, în special în activităţile de proiectare şi de fabricare;
d)reduce substanţial conţinutul de substanţe periculoase şi înlocuieşte substanţele care prezintă motive de îngrijorare deosebită din materiale şi produse pe durata întregului lor ciclu de viaţă, în conformitate cu obiectivele prevăzute în dreptul Uniunii, inclusiv prin înlocuirea acestor substanţe cu alternative mai sigure şi prin asigurarea trasabilităţii;
e)prelungeşte utilizarea produselor, inclusiv prin reutilizare, proiectare pentru longevitate, schimbarea destinaţiei, dezasamblare, refabricare, modernizare şi reparare şi partajarea produselor;
f)sporeşte utilizarea materiilor prime secundare şi a calităţii acestora, inclusiv printr-o reciclare de înaltă calitate a deşeurilor;
g)previne sau reduce generarea de deşeuri, inclusiv generarea de deşeuri din extracţia mineralelor şi de deşeuri din construcţia şi demolarea clădirilor;
h)sporeşte pregătirea pentru reutilizarea şi pentru reciclarea deşeurilor;
i)creşte dezvoltarea infrastructurii de gestionare a deşeurilor necesare pentru prevenire, pentru pregătirea pentru reutilizare şi pentru reciclare, garantând totodată că materialele recuperate sunt reciclate ca materii prime secundare de înaltă calitate în producţie, evitând astfel scăderea calităţii (downcycling);
j)reduce la minimum incinerarea deşeurilor şi evită eliminarea deşeurilor, inclusiv depozitarea, în conformitate cu principiile ierarhiei deşeurilor;
k)evită şi reduce generarea de deşeuri; sau
l)facilitează oricare dintre activităţile enumerate la literele (a)-(k) de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 16.
(2)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 23 în vederea:
a)completării alineatului (1) de la prezentul articol prin stabilirea de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina condiţiile în care o anumită activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la tranziţia către o economie circulară; şi
b)completării articolului 17 prin stabilirea, pentru fiecare obiectiv de mediu relevant, de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina dacă o activitate economică, în privinţa căreia criteriile tehnice de examinare au fost stabilite în temeiul literei (a) de la prezentul alineat, prejudiciază în mod semnificativ unul sau mai multe dintre aceste obiective.
(3)Înainte de adoptarea actului delegat menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia consultă platforma menţionată la articolul 20 în ceea ce priveşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(4)Comisia stabileşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol într-un act delegat, luând în considerare cerinţele prevăzute la articolul 19.
(5)Comisia adoptă actul delegat menţionat la alineatul (2) până la 31 decembrie 2021, cu scopul de a asigura aplicarea acestuia de la 1 ianuarie 2023.
Art. 14: Contribuţia substanţială la prevenirea şi controlul poluării
(1)O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la prevenirea şi controlul poluării în cazul în care activitatea respectivă contribuie în mod substanţial la protecţia mediului împotriva poluării prin:
a)prevenirea sau, acolo unde acest lucru nu este posibil, reducerea emisiilor de poluanţi, alţii decât gazele cu efect de seră, din aer, apă şi sol;
b)îmbunătăţirea nivelului calităţii aerului, a apei sau a solului în zonele în care se desfăşoară activitatea economică, reducând în acelaşi timp la minimum orice efect negativ asupra sănătăţii umane şi asupra mediului, sau riscul ca un asemenea efect să se producă;
c)prevenirea sau reducerea la minimum a oricărui efect negativ al producţiei, utilizării sau eliminării de substanţe chimice asupra sănătăţii umane şi asupra mediului;
d)curăţarea deşeurilor depozitate impropriu şi a altor tipuri de poluare; sau
e)facilitarea oricăreia dintre activităţile enumerate la literele (a)-(d) de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 16.
(2)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 23 în vederea:
a)completării alineatului (1) de la prezentul articol prin stabilirea de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina condiţiile în care o anumită activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la prevenirea şi controlul poluării; şi
b)completării articolului 17 prin stabilirea, pentru fiecare obiectiv de mediu relevant, de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina dacă o activitate economică, în privinţa căreia criteriile tehnice de examinare au fost stabilite în temeiul literei (a) de la prezentul alineat, prejudiciază în mod semnificativ unul sau mai multe dintre aceste obiective.
(3)Înainte de adoptarea actului delegat menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia consultă platforma menţionată la articolul 20 în ceea ce priveşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(4)Comisia stabileşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol într-un act delegat, luând în considerare cerinţele de la articolul 19.
(5)Comisia adoptă actul delegat menţionat la alineatul (2) până la 31 decembrie 2021, cu scopul de a asigura aplicarea acestuia de la 1 ianuarie 2023.
Art. 15: Contribuţia substanţială la protejarea şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor
(1)O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la protejarea şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor în cazul în care activitatea respectivă contribuie în mod substanţial la protejarea, conservarea sau refacerea biodiversităţii sau la obţinerea condiţiei ecologice bune a ecosistemelor sau la protecţia ecosistemelor care sunt deja în condiţie bună, prin:
a)conservarea naturii şi a biodiversităţii, inclusiv obţinerea unei stări de conservare favorabile a habitatelor şi a speciilor naturale şi seminaturale, sau prevenirea deteriorării acestora atunci când acestea au deja un stadiu de conservare favorabil şi protejând şi refăcând ecosistemele terestre, marine şi alte ecosisteme acvatice pentru a le îmbunătăţi condiţia şi capacitatea de a furniza servicii ecosistemice;
b)exploatarea şi gestionarea durabilă a terenurilor, inclusiv protecţia adecvată a biodiversităţii solului, neutralitatea din punctul de vedere al degradării terenurilor şi decontaminarea siturilor contaminate;
c)practici agricole durabile, inclusiv cele care contribuie la creşterea biodiversităţii sau la stoparea sau prevenirea degradării solurilor şi a altor ecosisteme, a despăduririlor şi a pierderilor de habitate;
d)gestionarea durabilă a pădurilor, inclusiv practici silvice şi utilizarea pădurilor şi a terenurilor forestiere care contribuie la creşterea biodiversităţii sau la stoparea sau prevenirea degradării ecosistemelor, a despăduririi şi a pierderilor de habitate; sau
e)facilitarea oricăreia dintre activităţile enumerate la literele (a)-(d) de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 16.
(2)Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 23 în vederea:
a)completării alineatului (1) de la prezentul articol prin stabilirea de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina condiţiile în care o anumită activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la protecţia şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor; şi
b)completării articolului 17 prin stabilirea, pentru fiecare obiectiv de mediu relevant, de criterii tehnice de examinare cu scopul de a determina dacă o activitate economică, în privinţa căreia criteriile tehnice de examinare au fost stabilite în temeiul literei (a) de la prezentul alineat, prejudiciază în mod semnificativ unul sau mai multe dintre aceste obiective.
(3)Înainte de adoptarea actului delegat menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia consultă platforma menţionată la articolul 20 în ceea ce priveşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(4)Comisia stabileşte criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol într-un act delegat, luând în considerare cerinţele prevăzute la articolul 19.
(5)Comisia adoptă actul delegat menţionat la alineatul (2) până la 31 decembrie 2021, cu scopul de a asigura aplicarea acestuia de la 1 ianuarie 2023.
Art. 16: Activităţi de facilitare
O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la unul sau mai multe dintre obiectivele de mediu stabilite la articolul 9 în cazul în care facilitează în mod direct o contribuţie substanţială a altor activităţi la unul sau mai multe dintre aceste obiective, cu condiţia ca activitatea economică respectivă:
a)să nu conducă la un blocaj al activelor care să submineze obiectivele de mediu pe termen lung, având în vedere durata de viaţă economică a respectivelor active; şi
b)să aibă un efect pozitiv substanţial asupra mediului, pe baza unor consideraţii legate de ciclul de viaţă.
Art. 17: Prejudicierea în mod semnificativ a obiectivelor de mediu
(1)În sensul articolului 3 litera (b), luând în considerare ciclul de viaţă al produselor şi serviciilor furnizate de o activitate economică, inclusiv dovezile din evaluările existente ale ciclului de viaţă, se consideră că respectiva activitate economică prejudiciază în mod semnificativ:
a)atenuarea schimbărilor climatice, în cazul în care activitatea respectivă generează emisii semnificative de gaze cu efect de seră;
b)adaptarea la schimbările climatice, în cazul în care activitatea respectivă duce la creşterea efectului negativ al climatului actual şi al climatului preconizat în viitor asupra activităţii în sine sau asupra persoanelor, asupra naturii sau asupra activelor;
c)utilizarea durabilă şi protejarea resurselor de apă şi a celor marine, în cazul în care activitatea respectivă este nocivă pentru:
(i)starea bună sau pentru potenţialul ecologic bun al corpurilor de apă, inclusiv al apelor de suprafaţă şi subterane; sau
(ii)starea ecologică bună a apelor marine;
d)economia circulară, inclusiv prevenirea generării de deşeuri şi reciclarea acestora, în cazul în care:
(i)activitatea respectivă duce la ineficienţe semnificative în utilizarea materialelor sau în utilizarea directă sau indirectă a resurselor naturale, cum ar fi energia din surse neregenerabile, materiile prime, apa şi solul, în una sau mai multe etape ale ciclului de viaţă al produselor, inclusiv în ceea ce priveşte durabilitatea ori potenţialul produselor de a fi reparate, modernizate, reutilizate sau reciclate;
(ii)activitatea respectivă duce la o creştere semnificativă a generării, a incinerării sau a eliminării deşeurilor, cu excepţia incinerării deşeurilor periculoase nereciclabile; sau
(iii)eliminarea pe termen lung a deşeurilor poate cauza prejudicii semnificative şi pe termen lung mediului;
e)prevenirea şi controlul poluării, în cazul în care activitatea respectivă duce la o creştere semnificativă a emisiilor de poluanţi în aer, apă sau sol în comparaţie cu situaţia existentă înainte de demararea activităţii; sau
f)protecţia şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor, în cazul în care activitatea respectivă este:
(i)nocivă în mod semnificativ pentru condiţia bună şi rezilienţa ecosistemelor; sau
(ii)nocivă pentru stadiul de conservare a habitatelor şi a speciilor, inclusiv a celor de interes pentru Uniune.
(2)La evaluarea unei activităţi economice pe baza criteriilor prevăzute la alineatul (1), se ţine seama atât de efectul activităţii în sine asupra mediului cât şi de efectul asupra mediului al produselor şi serviciilor furnizate de activitatea respectivă pe durata întregului lor ciclu de viaţă, în special luând în considerare producţia, utilizarea şi scoaterea din uz a respectivelor produse şi servicii.
Art. 18: Garanţii minime
(1)Garanţiile minime menţionate la articolul 3 litera (c) sunt proceduri aplicate de o întreprindere care desfăşoară o activitate economică pentru a asigura alinierea cu orientările OCDE privind întreprinderile multinaţionale şi cu Principiile directoare ale ONU privind afacerile şi drepturile omului, inclusiv cu principiile şi drepturile stabilite în cele opt convenţii fundamentale identificate în Declaraţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii cu privire la principiile şi drepturile fundamentale la locul de muncă şi cu cele stabilite în Carta internaţională a drepturilor omului.
(2)Atunci când pun în aplicare procedurile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, întreprinderile aderă la principiul de "a nu prejudicia în mod semnificativ" menţionat la articolul 2 punctul 17 din Regulamentul (UE) 2019/2088.
Art. 19: Cerinţe pentru criteriile tehnice de examinare
(1)Criteriile tehnice de examinare stabilite în temeiul articolului 10 alineatul (3), articolului 11 alineatul (3), articolului 12 alineatul (2), articolului 13 alineatul (2), articolului 14 alineatul (2) şi articolului 15 alineatul (2):
a)identifică cele mai relevante contribuţii potenţiale la obiectivul de mediu vizat, respectând în acelaşi timp principiul neutralităţii tehnologice, având în vedere atât efectul pe termen scurt, cât şi cel pe termen lung al unei anumite activităţi economice;
b)precizează cerinţele minime care trebuie îndeplinite pentru a nu prejudicia în mod semnificativ niciunul dintre obiectivele de mediu relevante, având în vedere atât efectul pe termen scurt, cât şi cel pe termen lung al unei anumite activităţi economice;
c)sunt cantitative şi conţin praguri, în măsura în care este posibil, iar dacă acest lucru nu este posibil, sunt calitative;
d)atunci când este cazul, se bazează pe sistemele de etichetare şi de certificare ale Uniunii, pe metodologiile Uniunii pentru evaluarea amprentei de mediu şi pe sistemele de clasificare statistică ale Uniunii şi ţine seama de orice act juridic relevant existent al Uniunii;
e)atunci când este posibil, utilizează indicatori de durabilitate, astfel cum sunt menţionaţi la articolul 4 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2019/2088;
f)se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente şi pe principiul precauţiei, consacrat la articolul 191 din TFUE;
g)ţin seama de ciclul de viaţă, inclusiv de dovezile din evaluările existente ale ciclului de viaţă, luând în considerare atât efectul asupra mediului al activităţii economice în sine, cât şi efectul asupra mediului al produselor şi serviciilor furnizate de activitatea economică respectivă, în special prin luarea în considerare a producţiei, utilizării şi scoaterii din uz a respectivelor produse şi servicii;
h)ţin seama de natura şi de amploarea activităţii economice, inclusiv:
(i)dacă este o activitate de facilitare, astfel cum este menţionată la articolul 16; sau
(ii)dacă este o activitate de tranziţie, astfel cum este menţionată la articolul 10 alineatul (2);
i)iau în considerare efectul potenţial asupra pieţei al tranziţiei către o economie mai durabilă, inclusiv riscul ca anumite active să devină depreciate ca urmare a acestei tranziţii, precum şi riscul de a crea stimulente inconsecvente pentru investiţii făcute în mod durabil;
j)acoperă toate activităţile economice relevante din cadrul unui anumit sector şi se asigură că activităţile respective sunt tratate în mod egal dacă ele contribuie în mod egal la îndeplinirea obiectivelor legate de mediu prevăzute la articolul 9 din prezentul regulament, pentru a evita denaturarea concurenţei pe piaţă; şi
k)sunt uşor de utilizat şi sunt stabilite într-un mod care să faciliteze verificarea respectării acestora.
În cazul în care activitatea economică aparţine uneia dintre categoriile menţionate la litera (h), criteriile tehnice de examinare indică în mod clar acest fapt.
(2)Criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (1) cuprind, de asemenea, criterii pentru activităţi legate de tranziţia către o energie curată pe baza unei traiectorii de reducere a creşterii temperaturii cu 1,5 °C peste nivelurile preindustriale, în special eficienţa energetică şi energia din surse regenerabile, în măsura în care respectivele activităţi contribuie în mod substanţial la oricare dintre obiectivele de mediu.
(3)Criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (1) garantează faptul că activităţile generatoare de energie care utilizează combustibili fosili solizi nu se califică drept activităţi economice durabile din punctul de vedere al mediului.
(4)Criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (1) cuprind, de asemenea, criterii pentru activităţi legate de trecerea la o mobilitate curată sau neutră din punct de vedere climatic, inclusiv prin transferul modal, măsuri de eficientizare şi combustibili alternativi, în măsura în care aceste măsuri contribuie în mod semnificativ la oricare dintre obiectivele de mediu.
(5)Comisia revizuieşte periodic criteriile tehnice de examinare menţionate la alineatul (1) şi, dacă este cazul, modifică actele delegate adoptate în conformitate cu prezentul regulament, în conformitate cu evoluţiile ştiinţifice şi tehnologice.
În acest context, înainte de modificarea sau înlocuirea unui act delegat, Comisia evaluează punerea în aplicare a criteriilor respective, luând în considerare rezultatul aplicării acestora de către participanţii la piaţa financiară şi efectul lor asupra pieţelor de capital, inclusiv asupra canalizării investiţiilor către activităţi economice durabile din punctul de vedere al mediului.
Pentru a se asigura că activităţile economice menţionate la articolul 10 alineatul (2) rămân pe o traiectorie de tranziţie credibilă, coerentă cu o economie neutră din punct de vedere climatic, Comisia revizuieşte criteriile tehnice de examinare pentru activităţile respective cel puţin o dată la trei ani şi, dacă este cazul, modifică actul delegat menţionat la articolul 10 alineatul (3) în concordanţă cu evoluţiile ştiinţifice şi tehnologice.
Art. 20: Platforma privind finanţarea durabilă
(1)Comisia instituie o platformă privind finanţarea durabilă (denumită în continuare "platforma"). Aceasta este alcătuită în mod echilibrat din următoarele grupuri:
a)reprezentanţi ai:
(i)Agenţiei Europene de Mediu;
(ii)AES;
(iii)Băncii Europene de Investiţii şi Fondului European de Investiţii; şi
(iv)Agenţiei pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene;
b)experţi care reprezintă părţile interesate private relevante, inclusiv participanţii la piaţa financiară şi nefinanciară şi sectoarele economice, care reprezintă industriile relevante, precum şi persoane cu expertiză contabilă şi în materie de raportare;
c)experţi care reprezintă societatea civilă, inclusiv persoane care au competenţe în domeniul mediului, în cel social, al muncii şi al guvernanţei;
d)experţi numiţi cu titlu personal care deţin cunoştinţe şi experienţă dovedite în domeniile reglementate de prezentul regulament;
e)experţi care reprezintă mediul academic, inclusiv universităţile, institutele de cercetare şi alte organizaţii ştiinţifice, inclusiv persoane care au competenţe globale.
(2)Platforma:
a)consiliază Comisia cu privire la criteriile tehnice de examinare menţionate la articolul 19, precum şi cu privire la eventuala necesitate de a actualiza criteriile respective;
b)analizează efectul criteriilor tehnice de examinare în ceea ce priveşte costurile şi beneficiile potenţiale ale aplicării acestora;
c)sprijină Comisia la analizarea cererilor din partea părţilor interesate privind elaborarea sau revizuirea criteriilor tehnice de examinare pentru o anumită activitate economică;
d)consiliază Comisia, după caz, cu privire la rolul pe care l-ar putea avea standardele contabile şi de raportare în materie de durabilitate în sprijinul aplicării criteriilor tehnice de examinare;
e)monitorizează şi raportează periodic Comisiei cu privire la tendinţele la nivelul Uniunii şi al statelor membre în ceea ce priveşte fluxurile de capital către investiţii durabile;
f)consiliază Comisia cu privire la eventuala necesitate de a elabora măsuri suplimentare pentru a îmbunătăţi disponibilitatea şi calitatea datelor;
g)consiliază Comisia cu privire la uşurinţa de utilizare a criteriilor tehnice de examinare, ţinând seama de necesitatea de evitare a sarcinilor administrative inutile;
h)consiliază Comisia cu privire la eventuala necesitate de a modifica prezentul regulament;
i)consiliază Comisia cu privire la evaluarea şi dezvoltarea politicilor de finanţare durabilă, inclusiv cu privire la aspectele legate de coerenţa politicilor;
j)consiliază Comisia cu privire la abordarea altor obiective în materie de durabilitate, inclusiv a obiectivelor sociale;
k)consiliază Comisia cu privire la aplicarea articolului 18 şi la eventuala necesitate de completare a cerinţelor acestuia.
(3)Platforma ia în considerare punctele de vedere ale unei game largi de părţi interesate.
(4)Platforma este prezidată de Comisie şi constituită în conformitate cu normele orizontale privind crearea şi funcţionarea grupurilor de experţi ale Comisiei. În acest context, Comisia poate invita ad-hoc experţi care deţin cunoştinţe de specialitate specifice.
(5)Platforma îşi îndeplineşte sarcinile în conformitate cu principiul transparenţei. Comisia publică procesele-verbale ale reuniunilor platformei şi alte documente relevante pe site-ul web al Comisiei.
(6)Participanţii la piaţa financiară pot informa platforma în cazul în care consideră că o activitate economică ce nu respectă criteriile tehnice de examinare stabilite în temeiul prezentului regulament, sau pentru care criteriile tehnice de examinare respective nu au fost încă stabilite, ar trebui să se califice drept o activitate durabilă din punctul de vedere al mediului.
Art. 21: Autorităţile competente
(1)Statele membre se asigură că autorităţile competente menţionate la articolul 14 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/2088 monitorizează respectarea de către participanţii la piaţa financiară a cerinţelor prevăzute la articolele 5, 6 şi 7 din prezentul regulament. Statele membre se asigură că autorităţile lor competente deţin toate competenţele de supraveghere şi de investigare necesare pentru exercitarea atribuţiilor lor în temeiul prezentului regulament.
(2)În sensul prezentului regulament, autorităţile competente cooperează şi îşi furnizează reciproc, fără întârzieri nejustificate, informaţiile relevante pentru îndeplinirea obligaţiilor lor în temeiul prezentului regulament.
Art. 22: Măsuri şi sancţiuni
Statele membre stabilesc normele privind măsurile şi sancţiunile aplicabile pentru încălcarea articolelor 5, 6 şi 7. Măsurile şi sancţiunile prevăzute trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
Art. 23: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 8 alineatul (4), articolul 10 alineatul (3), articolul 11 alineatul (3), articolul 12 alineatul (2), articolul 13 alineatul (2), articolul 14 alineatul (2) şi articolul 15 alineatul (2) se conferă Comisiei pe o perioadă nedeterminată de la 12 iulie 2020.
(3)Delegările de competenţe menţionate la articolul 8 alineatul (4), articolul 10 alineatul (3), articolul 11 alineatul (3), articolul 12 alineatul (2), articolul 13 alineatul (2), articolul 14 alineatul (2) şi articolul 15 alineatul (2) pot fi revocate oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Comisia colectează toate informaţiile de specialitate necesare, înainte de adoptare şi în cursul elaborării actelor delegate, inclusiv prin consultarea experţilor din Grupul de experţi al statelor membre pentru finanţarea durabilă menţionat la articolul 24. Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia acţionează în conformitate cu principiile şi procedurile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 8 alineatul (4), al articolului 10 alineatul (3), al articolului 11 alineatul (3), al articolului 12 alineatul (2), al articolului 13 alineatul (2), al articolului 14 alineatul (2) sau al articolului 15 alineatul (2) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu a formulat obiecţii în termen de patru luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 24: Grupul de experţi al statelor membre pentru finanţarea durabilă
(1)Un grup de experţi al statelor membre pentru finanţarea durabilă (denumit în continuare "Grupul de experţi al statelor membre") consiliază Comisia cu privire la adecvarea criteriilor tehnice de examinare şi abordarea adoptată de platformă în ceea ce priveşte elaborarea respectivelor criterii în conformitate cu articolul 19.
(2)Comisia informează statele membre prin reuniuni ale Grupului de experţi al statelor membre pentru a facilita un schimb de opinii în timp util între statele membre şi Comisie, în special în ceea ce priveşte principalele rezultate ale platformei, cum ar fi noi criterii tehnice de examinare sau actualizări semnificative ale acestora sau proiecte de rapoarte.