Capitolul i - DISPOZIŢII COMUNE - Regulamentul 800/06-aug-2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare)
Acte UE
Jurnalul Oficial 214L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Decembrie 2013
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII COMUNE
Art. 1: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică următoarelor categorii de ajutoare:
a)ajutoare regionale;
b)ajutoare acordate IMM-urilor pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă;
c)ajutoare pentru înfiinţarea de întreprinderi de către femeile antreprenor;
d)ajutoare pentru protecţia mediului;
e)ajutoare pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor şi pentru participarea IMM-urilor la târguri;
f)ajutoare sub formă de capital de risc;
g)ajutoare pentru cercetare, dezvoltare şi inovare;
h)ajutoare pentru formare;
i)ajutoare pentru lucrătorii defavorizaţi sau cu handicap.
(2)Nu se aplică:
a)ajutoarelor destinate activităţilor legate de exporturi, adică ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi exploatarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b)ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.
(3)Prezentul regulament se aplică ajutoarelor din toate sectoarele economice, cu excepţia:
a)ajutoarelor care favorizează activităţile în sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 (1), cu excepţia ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor sub formă de capital de risc, a ajutoarelor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare şi a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi cu handicap;
(1)JO L 17, 21.1.2000, p. 22.
b)ajutoarelor care favorizează activităţile în domeniul producţiei primare de produse agricole, cu excepţia ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor sub formă de capital de risc, a ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor de mediu şi a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi cu handicap în măsura în care aceste categorii de ajutoare nu fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 1857/2006;
c)ajutoarelor care favorizează activităţile în domeniul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
(i)atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză sau
(ii)atunci când acordarea ajutorului este condiţionată de obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, către producătorii primari;
d)ajutoarelor care favorizează activităţile în sectorul cărbunelui, cu excepţia ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare şi a ajutoarelor de mediu;
e)ajutoarelor regionale care favorizează activităţile în sectorul siderurgic;
f)ajutoarelor regionale care favorizează activităţile în sectorul construcţiilor navale;
g)ajutoarelor regionale care favorizează activităţile în sectorul fibrelor sintetice.
(4)Prezentul regulament nu se aplică schemelor de ajutor regional care vizează sectoare specifice ale activităţii economice, în domeniul producţiei sau al serviciilor. Schemele de ajutor destinate activităţilor turistice nu sunt considerate ca vizând sectoare specifice.
(5)Prezentul regulament nu se aplică ajutoarelor ad hoc acordate întreprinderilor mari, cu excepţia celor prevăzute la articolul 13 alineatul (1).
(6)Prezentul regulament nu se aplică următoarelor tipuri de ajutoare:
a)schemelor de ajutor care nu exclud în mod explicit plata ajutoarelor individuale în favoarea unei întreprinderi care face obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună;
b)ajutoarelor ad hoc în favoarea unei întreprinderi care face obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună;
c)ajutoarelor pentru întreprinderi aflate în dificultate.
(7)În sensul alineatului (6) litera (c), un INM este considerat a fi o "întreprindere în dificultate" atunci când îndeplineşte următoarele condiţii:
a)în cazul societăţilor cu răspundere limitată, mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni, sau
b)în cazul societăţilor comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni, sau
c)indiferent de tipul societăţii comerciale în cauză, în cazul în care îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvenţă.
Un IMM cu o vechime de mai puţin de trei ani nu ar trebui considerat a fi în dificultate în această perioadă în sensul prezentului regulament, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile de la primul paragraf litera (c).
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament se aplică următoarele definiţii:
1."ajutoare" înseamnă orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la articolul 87 alineatul (1) din tratat;
2."schemă de ajutor" înseamnă orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific, uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau pentru o valoare nedefinită;
3."ajutoare individuale" înseamnă:
a)ajutoarele ad hoc şi
b)ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutoare care trebuie notificate;
4."ajutoare ad hoc" înseamnă ajutoarele individuale care nu sunt acordate pe baza unei scheme de ajutor;
5."intensitatea ajutorului" înseamnă valoarea ajutorului, exprimată ca procentaj din costurile eligibile;
6."ajutor transparent" înseamnă ajutorul pentru care poate fi calculat exact echivalentul-subvenţie brut ex ante, fără a trebui să se procedeze la o evaluare a riscurilor;
7."întreprinderi mici şi mijlocii" sau "IMM-uri" înseamnă întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I;
8."întreprinderi mari" înseamnă întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I;
9."zone asistate" înseamnă regiunile care pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt stabilite în harta ajutoarelor regionale aprobată pentru statul membru în cauză pentru perioada 2007-2013;
10."imobilizări corporale" înseamnă, fără a aduce atingere articolului 17 punctul (12), activele constând în terenuri, clădiri şi instalaţii, maşini şi echipamente;în sectorul transporturilor, mijloacele de transport şi echipamentele de transport sunt considerate active care pot beneficia de ajutoare, cu excepţia ajutoarelor regionale şi cu excepţia transportului rutier de mărfuri şi a transportului aerian;
11."imobilizări necorporale" înseamnă activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub forma unei achiziţii de drepturi de brevet, de licenţe, de know-how sau de cunoştinţe tehnice nebrevetate;
12."proiect mare de investiţii" înseamnă o investiţie în capital fix, ale cărei costuri eligibile depăşesc 50 de milioane EUR, calculate la preţurile şi la cursul de schimb în vigoare la data acordării ajutorului;
13."număr de angajaţi" înseamnă numărul de unităţi de muncă pe an (UMA), respectiv numărul de persoane angajate cu normă întreagă pe parcursul unui an, activitatea cu normă redusă şi munca sezonieră reprezentând fracţiuni ale UMA;
14."locuri de muncă create direct de un proiect de investiţii" înseamnă locurile de muncă legate de activitatea care face obiectul investiţiei, inclusiv locurile de muncă create în urma unei creşteri a ratei de utilizare a capacităţii create de investiţie;
15."cheltuieli salariale" înseamnă valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locurile de muncă în cauză, cuprinzând:
a)salariul brut, înainte de impozitare;
b)contribuţiile obligatorii, ca de exemplu contribuţiile la asigurările sociale şi
c)costurile îngrijirii copilului şi îngrijirii părinţilor.
16."ajutoare acordate IMM-urilor pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă" înseamnă ajutoarele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 15;
17."ajutoare pentru investiţii" înseamnă ajutoarele regionale pentru investiţii şi ajutoarele pentru ocuparea forţei de muncă în conformitate cu articolul 13, ajutoarele acordate IMM-urilor pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă în conformitate cu articolul 15 şi ajutoarele pentru investiţii în favoarea protecţiei mediului în conformitate cu articolele 18-23;
18."lucrător defavorizat" înseamnă orice persoană care:
a)nu a avut un loc de muncă regulat remunerat în ultimele 6 luni sau
b)nu a absolvit o formă de învăţământ secundar sau nu deţine o calificare profesională (ISCED 3) sau
c)are o vârstă de peste 50 de ani sau
d)trăieşte singură, având în întreţinerea sa una sau mai multe persoane sau
e)lucrează într-un sector sau profesie dintr-un stat membru în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbaţi şi femei este cu cel puţin 25 % mai mare decât media dezechilibrului repartizării posturilor între bărbaţi şi femei în toate sectoarele economice în statul membru în cauză şi care aparţine grupului de gen minoritar sau
f)este membru al unei minorităţi etnice dintr-un stat membru şi care are nevoie să îşi dezvolte profilul lingvistic, formarea profesională sau experienţa de muncă pentru a-şi îmbunătăţi şansele de a obţine un loc de muncă stabil;
19."lucrător extrem de defavorizat" înseamnă orice persoană care a fost în şomaj cel puţin 24 de luni;
20."lucrător cu handicap" înseamnă orice persoană:
a)recunoscută ca fiind în situaţie de invaliditate conform legislaţiei naţionale sau
b)care suferă de o deficienţă recunoscută ca urmare a unui handicap fizic, mental sau psihologic;
21."încadrare în muncă protejată" înseamnă încadrarea într-o întreprindere în care cel puţin 50 % din lucrători sunt cu handicap;
22."produse agricole" înseamnă:
a)produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultură reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000;
b)produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 şi 4504 (articole din plută);
c)produsele care imită sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate, menţionate în Regulamentul (CE) nr. 1234/2007 (1);
(1)JO L 299, 16.11.2007, p. 1.
23."prelucrarea produselor agricole" înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia activităţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
24."comercializarea produselor agricole" înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care aceasta are loc în locaţii distincte, rezervate în acest scop;
25."activităţi turistice" înseamnă următoarele activităţi comerciale, în conformitate cu NACE Rev. 2:
a)NACE 55: Cazare;
b)NACE 56: Restaurante;
c)NACE 79: Activităţile agenţiilor de turism, turoperatorilor, servicii de rezervare şi activităţi asociate;
d)NACE 90: Activităţi creative, artistice şi de spectacol;
e)NACE 91: Activităţi ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activităţi culturale;
f)NACE 93: Activităţi sportive şi recreative;
26."avans rambursabil" înseamnă un împrumut pentru un proiect, plătit în una sau mai multe rate şi ale cărui condiţii de rambursare depind de rezultatul proiectului de cercetare, dezvoltare şi inovare;
27."capital de risc" înseamnă finanţarea acordată prin investiţii de capital propriu şi cvasi-capital în întreprinderi aflate în stadii incipiente de dezvoltare (fază iniţială, de pornire şi de extindere);
28."întreprindere nou-creată de femei antreprenor" înseamnă o întreprindere mică care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)una sau mai multe femei deţin cel puţin 51 % din capitalul micii întreprinderii în cauză sau sunt proprietarii înregistraţi ai micii întreprinderii în cauză şi
b)gestionarea micii întreprinderi este asigurată de o femeie.
29."sectorul oţelului" înseamnă toate activităţile legate de producţia unuia sau a mai multora dintre următoarele produse:
a)fontă şi feroaliaje:
fontă pentru fabricarea oţelului, fontă de turnătorie şi alte fonte brute, fontă-oglindă şi feromangan cu conţinut ridicat de carbon, fără a include alte feroaliaje;
b)produse brute şi produse semifinite din fier, din oţel obişnuit sau din oţel special:
oţel lichid turnat sau nu în lingouri, inclusiv lingouri pentru forjarea produselor semifinite: blumuri, ţagle şi brame, sleburi; bare din tablă şi bare din tablă cositorită; rulouri mari laminate la cald, cu excepţia producţiei de oţel lichid pentru turnătorii de către turnătoriile mici şi mijlocii;
c)produse finite la cald din fier, din oţel obişnuit sau din oţel special:
şine, traverse, etriere şi eclise, grinzi, profile grele şi bare de minimum 80 mm, palplanşe, bare şi profile de maximum 80 mm şi benzi de oţel de maximum 150 mm, sârmă laminată, profile cu secţiunea rotundă şi pătrată pentru ţevi, benzi de oţel şi benzi laminate la cald (inclusiv benzile pentru ţevi), table laminate la cald (acoperite şi neacoperite), plăci şi table cu grosimea de minimum 3 mm, oţeluri late de minimum 150 mm, cu excepţia produselor trefilate, barelor calibrate şi pieselor turnate din fontă;
d)produse finite la rece:
tablă cositorită, tablă acoperită cu plumb, tablă neagră, table galvanizate, alte table acoperite, table laminate la rece, oţel de tole, benzi destinate fabricării tablei cositorite, plăci laminate la rece, în rulouri şi în benzi;
e)ţevi:
toate ţevile de oţel fără sudură, ţevi de oţel sudate cu diametrul mai mare de 406,4 mm;
30."sectorul fibrelor sintetice" înseamnă:
a)extrudarea/texturarea tuturor tipurilor generice de fire şi fibre pe bază de poliester, poliamidă, acrilic sau poli-propilenă, indiferent de utilizările finale ale acestora sau
b)polimerizarea (inclusiv policondensarea), atunci când aceasta este integrată extrudării în ceea ce priveşte echipamentele utilizate sau
c)orice proces auxiliar legat de instalarea simultană a capacităţilor de extrudare/texturare de către viitorul beneficiar sau de către o altă societate din grupul din care acesta face parte şi care, în domeniul de activitate specific în cauză, este integrată, în mod normal, acestei capacităţi în ceea ce priveşte echipamentele utilizate.
Art. 3: Condiţii de exceptare
(1)Schemele de ajutor care îndeplinesc toate condiţiile prevăzute la capitolul I din prezentul regulament, precum şi dispoziţiile relevante ale capitolului II din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat, cu condiţia ca orice ajutor individual acordat în cadrul unei astfel de scheme să îndeplinească toate condiţiile prevăzute de prezentul regulament, iar scheme să conţină o trimitere explicită la prezentul regulament, citându-i titlul şi referinţa de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Ajutoarele individuale acordate în cadrul unei scheme menţionate la alineatul (1) sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia notificării prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat cu condiţia ca ajutorul să îndeplinească toate condiţiile prevăzute de capitolul I din prezentul regulament, precum şi dispoziţiile relevante ale capitolului II din prezentul regulament, iar măsura de ajutor individual să conţină o trimitere explicită la dispoziţiile relevante ale prezentului regulament, prin citarea dispoziţiilor relevante, titlului prezentului regulament şi referinţei de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3)Ajutoarele ad hoc care îndeplinesc toate condiţiile prevăzute de capitolul I din prezentul regulament, precum şi dispoziţiile relevante ale capitolului II din prezentul regulament sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia notificării prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat cu condiţia ca ajutorul să conţină o trimitere explicită la dispoziţiile relevante ale prezentului regulament, prin citarea dispoziţiilor relevante, titlului prezentului regulament şi referinţei de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 4: Intensitatea ajutorului şi costurile eligibile
(1)În vederea calculării intensităţii ajutorului, toate cifrele utilizate sunt cele cărora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe. În cazul în care ajutorul se acordă sub o formă alta decât subvenţia, valoarea ajutorului este echivalentul-subvenţie al ajutorului. Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor în momentul acordării. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului.
(2)În cazurile în care ajutorul se acordă sub formă de exonerări sau de reduceri a unor taxe datorate ulterior, sub rezerva respectării unei anumite intensităţi a ajutorului definite în echivalent-subvenţie brut, tranşele ajutorului se actualizează pe baza ratelor de referinţă aplicabile diferitelor date la care avantajele fiscale produc efecte.
(3)Costurile eligibile sunt însoţite de documente justificative clare şi detaliate.
Art. 5: Transparenţa ajutorului
(1)Prezentul regulament se aplică numai ajutoarelor transparente.
În special, următoarele categorii de ajutor sunt considerate transparente:
a)ajutoarele conţinute în subvenţii şi subvenţii la dobândă;
b)ajutoarele conţinute în împrumuturi, atunci când echivalentul-subvenţie brut a fost calculat pe baza ratei de referinţă în vigoare pe piaţă în momentul acordării ajutorului;
c)ajutoarele conţinute în sisteme de garanţii:
(i)atunci când metoda de calcul al echivalentului-subvenţie brut a fost acceptată în urma notificării acesteia Comisiei în contextul aplicării prezentului regulament sau a Regulamentului (CE) nr. 1628/2006, iar metoda aprobată vizează explicit tipul de garanţii şi tipul de tranzacţii care stau la baza acestora sau
(ii)atunci când beneficiarul este o întreprindere mică sau mijlocie, iar echivalentul-subvenţie brut a fost calculat pe baza primelor "safe-harbour" prevăzute în Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE la ajutoarele de stat sub formă de garanţii.
d)ajutoarele conţinute în măsuri fiscale, atunci când măsura prevede un plafon care garantează că pragul aplicabil nu este depăşit.
(2)Următoarele categorii de ajutor nu sunt considerate transparente:
a)ajutoarele conţinute în infuzii de capital, fără a aduce atingere dispoziţiilor specifice privind capitalul de risc;
b)ajutoarele conţinute în măsuri privind capitalul de risc, cu excepţia ajutoarelor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 29.
(3)Ajutoarele sub formă de avansuri rambursabile sunt considerate transparente numai în cazul în care valoarea maximă a avansului rambursabil nu depăşeşte pragurile aplicabile prevăzute de prezentul regulament. În cazul în care pragul este exprimat ca intensitate a ajutorului, valoarea totală a avansului rambursabil, exprimată ca procent din costurile eligibile, nu poate depăşi intensitatea aplicabilă a ajutorului.
Art. 6: Pragurile individuale de notificare
(1)Prezentul regulament nu se aplică niciunui ajutor individual, indiferent dacă este acordat ad hoc sau în baza unei scheme de ajutor, al cărui echivalent-subvenţie brut depăşeşte următoarele praguri:
a)ajutoare acordate IMM-urilor pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă: 7,5 milioane de euro pe întreprindere pe proiect de investiţii;
b)ajutoare pentru investiţii în favoarea protecţiei mediului: 7,5 milioane de euro pe întreprindere pe proiect de investiţii;
c)ajutoare pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor: 2 milioane de euro pe întreprindere pe proiect;
d)ajutoare pentru participarea IMM-urilor la târguri: 2 milioane de euro pe întreprindere pe proiect;
e)ajutoare pentru proiecte de cercetare şi dezvoltare şi studii de fezabilitate:
(i)în cazul în care proiectul constă în principal în cercetare fundamentală, 20 de milioane de euro pe întreprindere, pe proiect/studiu de fezabilitate;
(ii)în cazul în care proiectul constă în principal în cercetare industrială, 10 milioane de euro pe întreprindere, pe proiect/studiu de fezabilitate;
(iii)pentru toate celelalte proiecte, 7,5 milioane de euro pe întreprindere, pe proiect/studiu de fezabilitate;
(iv)în cazul în care proiectul este un proiect EUREKA, dublul valorilor prevăzute la punctele (i), (ii) şi (iii).
f)ajutoare pentru costurile aferente drepturilor de proprietate industrială ale IMM-urilor: 5 milioane de euro pe întreprindere pe proiect;
g)ajutoare pentru formare: 2 milioane de euro pe proiect de formare;
h)ajutoare pentru recrutarea lucrătorilor defavorizaţi: 5 milioane de euro pe întreprindere pe an;
j)ajutoare care compensează costurile suplimentare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap: 10 milioane de euro pe întreprindere pe an.
Pentru a stabili pragul adecvat aplicabil ajutoarelor pentru proiecte de cercetare şi dezvoltare şi studiilor de fezabilitate în temeiul literei (e), un proiect este considerat a consta "preponderent" în cercetare fundamentală sau "preponderent" în cercetare industrială în cazul în care peste 50 % din costurile eligibile ale proiectului sunt generate de activităţi care se încadrează în categoria "cercetare fundamentală", respectiv "cercetare industrială". În cazurile în care nu poate fi stabilit caracterul preponderent al proiectului, se aplică pragul inferior.
(1)ajutoare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap sub formă de subvenţii salariale: 10 milioane de euro pe întreprindere pe an;
(2)Ajutoarele regionale pentru investiţii acordate în favoarea proiectelor mari de investiţii sunt notificate Comisiei în cazul în care valoarea totală a ajutoarelor din toate sursele depăşeşte 75 % din valoarea maximă a ajutorului pe care l-ar putea primi o investiţie ale cărei costuri eligibile sunt de 100 de milioane EUR, aplicând pragul standard de ajutor în vigoare pentru întreprinderile mari, la data acordării ajutorului, conform hărţii ajutoarelor regionale aprobate.
Art. 7: Cumulul
(1)Pentru a stabili dacă pragurile individuale de notificare prevăzute la articolul 6 şi intensităţile maxime ale ajutorului prevăzute în capitolul II sunt respectate, este luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacă ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
(2)Ajutoarele exceptate de prezentul regulament pot fi cumulate cu orice alt ajutor exceptat în temeiul prezentului regulament, în măsura în care aceste ajutoare vizează diferite costuri eligibile identificabile.
(3)Ajutoarele exceptate în temeiul prezentului regulament nu se cumulează cu nici un alt ajutor care face obiectul unei exceptări în temeiul prezentului regulament sau cu ajutorul de minimis care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 (1) sau cu orice alte fonduri comunitare legat de aceleaşi costuri eligibile - care se suprapun parţial sau integral - în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor în temeiul prezentului regulament.
(1)JO L 379, 28.12.2006, p. 5.
(4)Prin derogare de la alineatul (3), ajutoarele în favoarea lucrătorilor defavorizaţi, prevăzute la articolele 41 şi 42, pot fi cumulate cu ajutoarele exceptate în temeiul prezentului regulament cu privire la aceleaşi costuri eligibile care depăşesc cel mai înalt prag aplicabil prevăzut de prezentul regulament, cu condiţia ca acest cumul să nu conducă la o intensitate a ajutorului care să depăşească 100 % din costurile relevante în orice perioadă în care lucrătorii în cauză sunt angajaţi.
(5)În ceea ce priveşte cumulul măsurilor de ajutor exceptate în temeiul prezentului regulament cu costuri eligibile identificabile şi al măsurilor de ajutor exceptate în temeiul prezentului regulament fără costuri eligibile identificabile, se aplică următoarele condiţii:
a)atunci când o întreprindere-ţintă a primit capital în cadrul unei măsuri privind capitalul de risc în conformitate cu articolul 29 şi, prin urmare, se aplică, în primii trei ani de la prima investiţie sub formă de capital de risc, ajutoarelor care fac obiectul prezentului regulament, pragurile de ajutor relevante sau valorile eligibile maxime prevăzute de prezentul regulament se reduc cu 50 % în general şi cu 20 % în cazul întreprinderilor-ţintă situate în zone asistate;- reducerea nu depăşeşte valoarea totală a capitalului de risc primit;această reducere nu se aplică ajutoarelor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare exceptate în temeiul articolelor 31-37;
b)în cursul primilor 3 ani de la acordarea acestora, ajutoarele pentru întreprinderile nou-create inovatoare pot să nu fie cumulate cu alte ajutoare exceptate în temeiul prezentului regulament, cu excepţia singulară a ajutoarelor exceptate în temeiul articolului 29 şi a ajutoarelor exceptate în temeiul articolelor 31-37.
Art. 8: Efectul stimulativ
(1)Prezentul regulament scuteşte doar ajutoarele care au un efect stimulativ.
(2)Ajutoarele pentru IMM-uri reglementate de prezentul regulament sunt considerate a avea un efect stimulativ în cazul în care, înainte de a demara proiectul sau activitatea, beneficiarul prezintă statului membru în cauză o cerere de ajutor.
(3)Ajutoarele pentru întreprinderi mari reglementate de prezentul regulament sunt considerate a avea un efect stimulativ în cazul în care statul membru verifică, înainte de a acorda ajutorul individual în cauză, în plus faţă de îndeplinirea condiţiei prevăzute la alineatul (2), dacă documentaţia pregătită de beneficiar stabileşte unul sau mai multe dintre următoarele criterii:
a)o creştere substanţială a dimensiunii proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;
b)o creştere substanţială a domeniului de aplicare al proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;
c)o creştere substanţială a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a ajutorului;
d)o creştere substanţială a ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză;
e)în ceea ce priveşte ajutoarele regionale pentru investiţii menţionate la articolul 13, faptul că proiectul nu ar fi fost realizat ca atare în regiunea asistată în cauză în absenţa ajutorului.
(4)Condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) nu se aplică măsurilor fiscale în cazul în care se îndeplinesc următoarele condiţii:
a)măsura fiscală respectivă instituie un drept legal la ajutor, pe baza unor criterii obiective şi fără exercitarea altei puteri discreţionare de către statul membru; şi
b)măsura fiscală respectivă a fost adoptată înainte de demararea proiectului sau activităţii subvenţionate;această condiţie nu se aplică în cazul versiunilor ulterioare a sistemelor fiscale.
(5)În cazul ajutoarelor acordate pentru a compensa costurile suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap, menţionate la articolul 42, condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol se consideră îndeplinite în cazul respectării condiţiilor prevăzute la articolul 42 alineatul (3).
În ceea ce priveşte ajutoarele pentru recrutarea lucrătorilor defavorizaţi sub formă de subvenţii salariale şi ajutoarele pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap sub formă de subvenţii salariale menţionate la articolele 40 şi 41, condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) ale prezentului articol se consideră îndeplinite în cazul în care ajutorul duce la o creştere netă a numărului de lucrători defavorizaţi/cu handicap încadraţi în muncă.
În ceea ce priveşte ajutoarele sub formă de reduceri ale taxelor de mediu, menţionate la articolul 25, condiţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol se consideră îndeplinite.
În ceea ce priveşte ajutoarele sub formă de capital de risc, menţionate la articolul 29, condiţiile prevăzute la alineatul (2) al prezentului articol se consideră îndeplinite.
(6)În cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile de la alineatele (2) şi (3), întreaga măsură de ajutor nu este exceptată în temeiul prezentului regulament.
Art. 9: Transparenţă
(1)În termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a unei scheme de ajutoare sau de la acordarea unui ajutor ad hoc, care a fost exceptat în temeiul prezentului regulament, statul membru în cauză transmite Comisiei, o fişă de informaţii privind măsura de ajutor respectivă. Această fişă de informaţii este furnizată în format electronic, prin intermediul aplicaţiei informatice stabilite a Comisiei, în formatul prevăzut în anexa III.
Comisia trimite de îndată o confirmare de primire a fişei.
Comisia publică fişele de informaţii în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe site-ul internet al Comisiei.
(2)La intrarea în vigoare a unei scheme de ajutoare sau la acordarea unui ajutor ad hoc, care a fost exceptat în temeiul prezentului regulament, statul membru în cauză publică pe internet textul integral al acestei măsuri de ajutor. În cazul unei scheme de ajutoare, acest text stabileşte condiţiile prevăzute în actul legislativ intern care asigură că dispoziţiile relevante ale prezentului regulament sunt respectate. Statul membru în cauză se asigură că textul integral al măsurii de ajutor poate fi consultat pe internet atâta vreme cât măsura de ajutor respectivă este în vigoare. În fişa de informaţii furnizată de statul membru în cauză în temeiul alineatului (1) se specifică adresa internet unde poate fi consultat direct textul integral al măsurii de ajutor.
(3)În cazul acordării de ajutoare individuale exceptate în temeiul prezentului regulament, cu excepţia ajutoarelor acordate sub formă de măsuri fiscale, actul de acordare a ajutorului conţine o trimitere explicită la dispoziţiile specifice ale capitolului II care fac obiectul actului respectiv, la actul legislativ intern care asigură că dispoziţiile relevante ale prezentului regulament sunt respectate şi la adresa internet care trimite direct la textul complet al măsurii de ajutor.
(4)Fără a aduce atingere obligaţiilor cuprinse la alineatele (1), (2) şi (3), ori de câte ori ajutorul individual este acordat în cadrul unei scheme de ajutor existent pentru proiecte de cercetare şi dezvoltare care face obiectul articolului 31, iar ajutorul individual depăşeşte 3 milioane EUR sau ori de câte ori se acordă ajutoare regionale individuale pentru investiţii pe baza unei scheme de ajutor existent pentru proiecte mari de investiţii, care nu pot fi notificate individual în temeiul articolului 6, statele membre furnizează Comisiei, în termen de 20 de zile lucrătoare din ziua acordării ajutorului de către autoritatea competentă, informaţiile cerute în formularul tip prevăzut în anexa II, prin intermediul aplicaţiei informatice stabilite a Comisiei.
Art. 10: Monitorizare
(1)Comisia monitorizează periodic măsurile de ajutor în legătură cu care a fost informată în temeiul articolului 9.
(2)Statele membre păstrează evidenţe detaliate privind orice ajutor individual sau schemă de ajutor exceptată în temeiul prezentului regulament. Aceste evidenţe conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul regulament, inclusiv informaţii privind statutul oricărei întreprinderi al cărei drept de a beneficia de ajutor sau de o primă depinde de statutul său de IMM, informaţii privind efectul stimulativ al ajutorului şi informaţii care fac posibilă stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile în vederea aplicării prezentului regulament.
Evidenţele privind ajutoarele individuale pot fi păstrate timp de 10 ani de la data acordării ajutorului. Evidenţele privind o schemă de ajutor pot fi păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei respective.
(3)La cererea scrisă a Comisiei, statul membru în cauză îi comunică acesteia, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în orice alt termen mai lung care poate fi stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru a monitoriza aplicarea prezentului regulament.
Atunci când statul membru în cauză nu furnizează informaţiile cerute în termenul stabilit de Comisie sau într-un interval stabilit de comun acord sau atunci când statul membru furnizează informaţii incomplete, Comisia trimite o scrisoare de atenţionare care stabileşte un nou termen-limită pentru transmiterea informaţiilor. În cazul în care, în ciuda acestei atenţionări, statul membru în cauză nu furnizează informaţiile solicitate, Comisia poate, după ce i-a oferit statului membru în cauză posibilitatea de a-şi prezenta punctul de vedere, adopta o decizie în care să precizeze că toate sau o parte din măsurile de ajutor viitoare cărora li se aplică prezentul regulament trebuie notificate Comisiei în conformitate cu articolul 88 alineatul (3) din tratat.
Art. 11: Raportarea anuală
În conformitate cu capitolul III din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei (1), statele membre întocmesc un raport în format electronic privind aplicarea prezentului regulament pentru fiecare an complet sau fiecare parte a anului în timpul căreia se aplică prezentul regulament. Adresa internet care trimite direct la textul complet al măsurilor de ajutor este, de asemenea, inclusă în acest raport anual.
(1)JO L 140, 30.4.2004, p. 1.
Art. 12: Condiţii specifice aplicabile ajutoarelor pentru investiţii
(1)Pentru a fi considerate costuri eligibile în sensul prezentului regulament, o investiţie constă în următoarele:
a)o investiţie în imobilizări corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi pe noi pieţe de produse sau la o schimbare fundamentală a ansamblului procesului de producţie a unei unităţi existente, sau
b)achiziţia activelor fixe legate direct de o unitate, atunci când unitatea s-a închis sau s-ar fi închis fără această achiziţie, iar activele sunt cumpărate de un investitor independent;în cazul transmiterii prin succesiune a unei întreprinderi mici familiei proprietarului (proprietarilor) iniţial(i) sau foştilor angajaţi, se renunţă la condiţia ca activele să fie cumpărate de un investitor independent.
Simpla achiziţie a acţiunilor unei întreprinderi nu se consideră o investiţie.
(2)Pentru a fi considerate costuri eligibile în sensul prezentului regulament, imobilizările necorporale îndeplinesc toate condiţiile de mai jos:
a)trebuie să fie exploatate exclusiv în întreprinderea care beneficiază de ajutor; în ceea ce priveşte ajutoarele regionale pentru investiţii, acestea trebuie să fie folosite exclusiv în unitatea care beneficiază de ajutor;
b)trebuie să fie considerate drept active amortizabile;
c)trebuie să fie achiziţionate de la terţi în condiţiile pieţei, fără ca achizitorul să fie în măsură să îşi exercite controlul, în sensul articolului 3 din Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului (2), asupra vânzătorului sau viceversa;
(2)JO L 24, 29.1.2004, p. 1.
d)în cazul ajutoarelor pentru investiţii pentru IMM-uri, acestea trebuie să fie incluse în activele întreprinderii cel puţin trei ani;în cazul ajutoarelor regionale pentru investiţii, acestea trebuie să fie incluse în activele întreprinderii şi să rămână în unitatea beneficiară a ajutorului timp de cel puţin cinci ani sau trei ani, în cazul IMM-urilor.
(3)Pentru a fi considerate costuri eligibile în sensul prezentului regulament, locurile de muncă direct create printr-un proiect de investiţie îndeplinesc toate condiţiile de mai jos:
a)locurile de muncă sunt create în termen de trei ani de la încheierea investiţiei;
b)proiectul de investiţii determină o creştere netă a numărului de angajaţi în unitatea în cauză, în comparaţie cu media din ultimele douăsprezece luni;
c)locurile de muncă create sunt păstrate pentru o perioadă minimă de cinci ani în cazul întreprinderilor mari şi de trei ani în cazul IMM-urilor.