Capitolul 1 - Platforma STEP - Regulamentul 795/29-feb-2024 de instituire a platformei ''Tehnologii strategice pentru Europa'' (STEP) şi de modificare a Directivei 2003/87/CE şi a Regulamentelor (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/241

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 29 Februarie 2024
CAPITOLUL 1:Platforma STEP
Art. 1: Obiect
(1)Prezentul regulament instituie platforma "Tehnologii strategice pentru Europa" (denumită în continuare "platforma STEP") pentru a sprijini tehnologiile strategice critice şi emergente şi lanţurile lor valorice respective în sectoarele pertinente.
(2)Prezentul regulament stabileşte obiectivele platformei STEP, cuantumul sprijinului financiar disponibil în cadrul platformei STEP şi normele pentru implementarea mărcii de suveranitate şi a Portalului pentru suveranitate şi pentru raportarea cu privire la obiectivele platformei STEP.
Art. 2: Obiectivele platformei STEP
(1)Pentru a asigura suveranitatea şi securitatea Uniunii, pentru a reduce dependenţele strategice ale Uniunii în sectoarele strategice, pentru a consolida competitivitatea Uniunii prin consolidarea rezilienţei şi a productivităţii acesteia şi prin mobilizarea finanţării, pentru a favoriza condiţii de concurenţă echitabile pentru investiţii pe piaţa internă, pentru a încuraja participarea transfrontalieră, inclusiv a IMM-urilor, pentru a consolida coeziunea economică, socială şi teritorială şi solidaritatea între state membre şi regiuni şi pentru a promova accesul favorabil incluziunii la locuri de muncă atractive şi de calitate prin investiţii în competenţele viitorului şi prin adaptarea bazei sale economice, industriale şi tehnologice la tranziţia verde şi la cea digitală, platforma STEP urmăreşte următoarele obiective:
a)sprijinirea dezvoltării sau a producţiei tehnologiilor critice în întreaga Uniune sau protejarea şi consolidarea lanţurilor valorice corespunzătoare menţionate la alineatul (3), în următoarele sectoare:
(i)tehnologiile digitale, inclusiv cele care contribuie la atingerea ţintelor şi obiectivelor programului de politică pentru 2030 privind deceniul digital, proiectele multinaţionale astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 2 din Decizia (UE) 2022/2481 şi inovarea în domeniul tehnologiei profunde;
(ii)tehnologiile curate şi eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor, inclusiv tehnologiile "zero emisii nete", astfel cum sunt definite în Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete;
(iii)biotehnologii, inclusiv medicamente aflate pe Lista de medicamente esenţiale a Uniunii şi componentele lor;
b)abordarea deficitelor de forţă de muncă şi de competenţe esenţiale pentru toate tipurile de locuri de muncă de calitate, în sprijinul realizării obiectivului stabilit la litera (a), în special prin proiecte de învăţare şi de educaţie pe tot parcursul vieţii, prin proiecte de formare, cum ar fi academiile europene pentru industria "zero emisii nete" create în temeiul dispoziţiilor relevante din Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, şi în strânsă cooperare cu partenerii sociali şi iniţiativele de educaţie şi formare deja existente.
(2)Tehnologiile menţionate la alineatul (1) litera (a) sunt considerate critice în cazul în care îndeplinesc oricare dintre următoarele condiţii:
a)aduc pe piaţa internă un element inovator, emergent şi de vârf, cu un potenţial economic semnificativ;
b)contribuie la reducerea sau la prevenirea dependenţelor strategice ale Uniunii.
(3)Lanţul valoric pentru dezvoltarea sau producţia de tehnologii critice menţionate la alineatul (1) litera (a) de la prezentul articol se referă la produsele finale, precum şi la componentele specifice şi la utilajele specifice utilizate în principal pentru fabricarea produselor finale şi la materiilor prime critice prevăzute într-o anexă la Regulamentul privind materiile prime critice, şi la serviciile asociate esenţiale şi specifice pentru dezvoltarea sau fabricarea produselor finale respective.
Prin derogare de la primul paragraf al prezentului alineat, lanţul valoric pentru dezvoltarea sau producţia tehnologiilor care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, şi care sunt tehnologii menţionate la alineatul (1) litera (a) punctul (ii) de la prezentul articol, se referă la produsele finale, precum şi la componentele specifice şi utilajele specifice utilizate în principal pentru fabricarea produselor finale respective, astfel cum sunt definite în Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, şi la serviciile asociate esenţiale şi specifice pentru dezvoltarea sau fabricarea produselor finale respective.
(4)Se consideră că proiectele strategice recunoscute în conformitate cu dispoziţiile relevante din Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, care îndeplinesc criteriile privind rezilienţa sau criteriile privind competitivitatea din Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, contribuie la obiectivul platformei STEP menţionat la alineatul (1) litera (a) punctul (ii).
(5)Se consideră că proiectele strategice recunoscute în conformitate cu dispoziţiile relevante din Regulamentul privind materiile prime critice contribuie la obiectivul platformei STEP menţionat la alineatul (1) litera (a).
(6)În cazul în care un proiect important de interes european comun (PIIEC) aprobat de Comisie în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE vizează oricare dintre tehnologiile menţionate la alineatul (1) litera (a) de la prezentul articol, tehnologiile relevante sunt considerate esenţiale.
(7)Până la 2 mai 2024, Comisia emite orientări privind modul în care tehnologiile din cele trei sectoare menţionate la alineatul (1) litera (a) de la prezentul articol pot fi considerate critice, precum şi privind modul în care se pot îndeplini condiţiile stabilite la alineatul (2) de la prezentul articol. În orientările respective, Comisia precizează noţiunea de lanţ valoric şi cea de servicii conexe care sunt critice şi specifice pentru dezvoltarea sau fabricarea produselor finale menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol. Orientările respective se revizuiesc, după caz, cu ocazia evaluării la jumătatea perioadei menţionate la articolul 8.
Art. 3: Sprijin financiar
(1)Sprijinul financiar pentru implementarea platformei STEP este furnizat din programele existente ale Uniunii.
(2)Pentru a consolida capacitatea sa de a îndeplini obiectivele platformei STEP, cuantumul de 1 500 000 000 EUR în preţuri curente din pachetul financiar menţionat la articolul 4 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/697 sprijină implementarea platformei STEP. Cuantumul respectiv se execută în conformitate cu regulamentul respectiv şi se utilizează pentru realizarea obiectivelor platformei STEP.
Art. 4: Marca de suveranitate, finanţarea combinată şi cumulativă
(1)Comisia acordă o marcă de suveranitate oricărui proiect care contribuie la oricare dintre obiectivele platformei STEP, cu condiţia ca proiectul respectiv să fi fost evaluat şi să respecte cerinţele minime de calitate, în special criteriile de eligibilitate, de excludere şi de atribuire, specificate într-o cerere de propuneri în temeiul Regulamentelor (UE) 2021/522, (UE) 2021/694, (UE) 2021/695 sau (UE) 2021/697 sau al Regulamentului delegat (UE) 2019/856 al Comisiei (27).
(27)Regulamentul delegat (UE) 2019/856 al Comisiei din 26 februarie 2019 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru inovare (JO L 140, 28.5.2019, p. 6).
(2)O cerere de propunere menţionată la alineatul (1) poate include limitări geografice şi, după caz, în conformitate cu legislaţia sectorială relevantă a Uniunii, poate include obligaţia de a respecta condiţiile de muncă şi de angajare în temeiul dreptului Uniunii şi al dreptului intern aplicabile, al Organizaţiei Internaţionale a Muncii şi al contractelor colective de muncă.
(3)Marca de suveranitate se utilizează ca etichetă de calitate, în special în scopul:
a)primirii de sprijin pentru proiect în cadrul unui alt program al Uniunii, în conformitate cu normele aplicabile programului respectiv; sau
b)finanţării proiectului prin finanţare cumulativă sau combinată cu un alt instrument al Uniunii, în conformitate cu normele prevăzute aplicabile instrumentelor respective.
(4)Atunci când îşi revizuiesc planurile de redresare şi rezilienţă în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/241, fără a aduce atingere dispoziţiilor regulamentului respectiv, statele membre consideră drept proiecte prioritare proiectele cărora le-a fost acordată o marcă de suveranitate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol.
(5)Atunci când decid cu privire la proiectele de investiţii care urmează să fie finanţate din cotele lor corespunzătoare din Fondul pentru modernizare în conformitate cu articolul 10d din Directiva 2003/87/CE, statele membre pot considera ca fiind prioritare proiectele privind tehnologiile critice curate şi eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor cărora li s-a acordat marca de suveranitate în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol. În plus, statele membre pot decide să acorde sprijin naţional proiectelor cărora li s-a acordat o marcă de suveranitate care contribuie la obiectivul platformei STEP menţionat la articolul 2 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) din prezentul regulament.
(6)În conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/523, marca de suveranitate este luată în considerare în contextul procedurii prevăzute la articolul 19 din Statutul BEI şi al controalelor de conformitate cu politicile Uniunii prevăzute la articolul 23 alineatul (3) din regulamentul respectiv. În plus, partenerii de implementare ar trebui să examineze în timp util proiectele cărora li s-a acordat marca de suveranitate în cazul în care acestea se încadrează în domeniul lor geografic şi de activitate, astfel cum se prevede la articolul 26 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/523.
(7)Proiectele strategice identificate în conformitate cu dispoziţiile relevante din Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete şi cu Regulamentul privind materiile prime critice care intră în domeniul de aplicare al articolului 2 din prezentul regulament şi care au beneficiat de o contribuţie în cadrul programelor menţionate la articolul 3 din prezentul regulament pot primi, de asemenea, o contribuţie din partea oricărui alt program al Uniunii, inclusiv din partea fondurilor care fac obiectul gestiunii partajate, cu condiţia ca respectiva contribuţie să nu acopere aceleaşi costuri. Normele programului relevant al Uniunii se aplică contribuţiei corespunzătoare la proiectul strategic. Finanţarea cumulativă nu depăşeşte costurile eligibile totale ale proiectului strategic. Sprijinul din partea diferitelor programe ale Uniunii poate fi calculat în mod proporţional în conformitate cu documentele care stabilesc condiţiile de acordare a sprijinului.
(8)Acordarea unei mărci de suveranitate şi furnizarea de finanţare cumulativă nu aduc atingere normelor aplicabile privind ajutoarele de stat şi nici obligaţiilor internaţionale ale Uniunii.
(9)Marca de suveranitate este valabilă pe perioada implementării proiectului căruia i-a fost acordată şi încetează să fie valabilă dacă proiectul respectiv nu a început în termen de cinci ani de la atribuire sau dacă proiectul a fost relocat în afara Uniunii.
Art. 5: Implementarea platformei STEP
Pentru a implementa platforma STEP, Comisia, în special:
(a)promovează marca de suveranitate menţionată la articolul 4 alineatul (1), îndeosebi pentru a spori vizibilitatea proiectelor cărora li s-a acordat marca de suveranitate şi a proiectelor care au primit finanţare din FEDR, Fondul de Coeziune, FSE+ sau JTF;
(b)instituie şi gestionează Portalul pentru suveranitate menţionat la articolul 6, în special aducând toate oportunităţile de finanţare ale Uniunii mai aproape de potenţialii beneficiari şi sporind transparenţa faţă de cetăţenii Uniunii;
(c)asigură legătura cu autorităţile naţionale competente desemnate în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) şi cu alte părţi interesate relevante, pentru coordonarea şi schimbul de informaţii despre nevoile financiare, blocajele existente şi cele mai bune practici legate de accesul la finanţare din domeniul de aplicare al prezentului regulament;
(d)încurajează contactele între sectoarele tehnologiilor menţionate la articolul 2, folosind în mod special alianţele, reţelele şi structurile industriale existente, inclusiv Platforma "Europa cu zero emisii nete", înfiinţată în conformitate cu Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, şi Comitetul european pentru materii prime critice, înfiinţat în conformitate cu Regulamentul privind materiile prime critice.
(e)promovează consecvenţa, coerenţa, sinergia şi complementaritatea între programele Uniunii de sprijinire a proiectelor care contribuie la obiectivele platformei STEP.
Art. 6: Portalul pentru suveranitate
(1)Comisia creează un site dedicat, accesibil public (denumit în continuare "Portalul pentru suveranitate"), care să ofere informaţii cu privire la oportunităţile de finanţare pentru proiectele legate de obiectivele platformei STEP şi la sporirea vizibilităţii granturilor acordate proiectelor respective, în special prin afişarea următoarelor informaţii:
a)informaţii despre programele Uniunii care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament şi despre cererile de propuneri şi cererile de oferte în curs şi viitoare legate de obiectivele platformei STEP în cadrul programelor respective;
b)detaliile proiectelor cărora li s-a acordat o marcă de suveranitate în conformitate cu articolul 4;
c)detaliile proiectelor care au fost recunoscute ca proiecte strategice în temeiul Regulamentului privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete şi al Regulamentului privind materiile prime critice, în măsura în care intră sub incidenţa articolului 2 din prezentul regulament;
d)detaliile proiectelor care sprijină obiectivele platformei STEP care au fost alese pentru sprijin în temeiul FEDR, al Fondului de Coeziune, al FSE+ sau al JTF, în măsura în care au fost comunicate Comisiei în conformitate cu alineatul (5) de la prezentul articol;
e)datele de contact ale autorităţilor naţionale competente desemnate în conformitate cu alineatul (4).
(2)Portalul pentru suveranitate afişează, de asemenea, informaţii cu privire la implementarea platformei STEP şi în legătură cu cheltuielile bugetare ale Uniunii, astfel cum se menţionează la articolul 7, precum şi informaţii cu privire la indicatorii de performanţă definiţi în cadrul programelor respective.
(3)Portalul pentru suveranitate se lansează la 1 martie 2024 şi se actualizează în mod periodic de către Comisie.
(4)Până la 2 iunie 2024, fiecare stat membru desemnează o singură autoritate naţională competentă care să acţioneze ca punct principal de contact pentru implementarea platformei STEP la nivel naţional.
(5)Dacă sunt disponibile, autorităţile naţionale competente menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol comunică Comisiei detaliile proiectelor care sprijină obiectivele platformei STEP care au fost alese pentru sprijin în temeiul FEDR, al Fondului de Coeziune, al FSE+ sau al JTF, pentru a fi afişate pe Portalul pentru suveranitate.
Art. 7: Monitorizarea şi raportarea anuală
(1)Comisia monitorizează implementarea platformei STEP şi măsoară gradul de îndeplinire a obiectivelor platformei STEP, pe baza cadrelor de monitorizare ale programelor Uniunii menţionate la articolul 3. Monitorizarea implementării este orientată către activităţile desfăşurate în cadrul platformei STEP şi este proporţională cu aceste activităţi.
(2)Comisia se asigură că datele pentru monitorizarea implementării activităţilor desfăşurate în cadrul platformei STEP sunt colectate în mod eficient, eficace şi la timp. În acest scop, destinatarii finanţării din partea Uniunii contribuie cu date pentru monitorizare, atunci când este necesar şi în mod proporţional, pe baza cerinţelor de raportare existente.
(3)Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport anual referitor la implementarea platformei STEP şi pune la dispoziţia publicului respectivul raport.
(4)Raportul anual include informaţii consolidate despre progresele înregistrate în legătură cu realizarea obiectivelor platformei STEP în cadrul fiecăruia dintre programele menţionate la articolul 3, inclusiv, dacă sunt disponibile, informaţii calitative şi cantitative despre contribuţia platformei STEP per stat membru şi la proiectele transfrontaliere.
(5)Raportul anual include, de asemenea, următoarele informaţii:
a)cheltuielile totale aferente platformei STEP defalcate pe program;
b)performanţa platformei STEP pe baza indicatorilor de performanţă definiţi în cadrul programelor respective;
c)o imagine de ansamblu a contribuţiei platformei STEP la proiectele strategice ale Uniunii pentru asigurarea competitivităţii pe termen lung;
d)o analiză a distribuţiei geografice şi tehnologice a proiectelor cărora li s-a acordat marca de suveranitate.
Art. 8: Evaluarea platformei STEP
(1)Până la 31 decembrie 2025, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport de evaluare intermediară privind implementarea platformei STEP, cu scopul de a contribui cu informaţii pentru luarea deciziilor în viitor.
(2)Raportul de evaluare intermediară analizează, în special, în ce măsură au fost îndeplinite obiectivele platformei STEP, eficienţa utilizării resurselor şi valoarea sa adăugată europeană.
Raportul de evaluare intermediară trebuie, de asemenea:
a)să ofere o imagine de ansamblu a regiunilor Uniunii pentru care programele de coeziune au fost modificate în conformitate cu principiul parteneriatului;
b)să analizeze relevanţa obiectivelor şi acţiunilor platformei STEP, inclusiv a tehnologiilor critice sprijinite prin intermediul platformei STEP;
c)să evalueze fezabilitatea furnizării de informaţii despre programele Uniunii pe un portal unic al Uniunii, pentru a apropia toate oportunităţile de finanţare ale Uniunii de potenţialii beneficiari şi a spori transparenţa faţă de cetăţenii Uniunii; şi
d)să evalueze fezabilitatea înfiinţării unui simulator care să ofere iniţiatorilor de proiecte, în special IMM-urilor, orientări despre oportunităţile de finanţare ale Uniunii pentru care proiectul lor specific ar putea fi eligibil.
(3)Raportul intermediar de evaluare este însoţit, după caz, de o propunere legislativă de modificare a prezentului regulament cu scopul de a reduce dependenţele strategice ale Uniunii şi de a consolida politica industrială a Uniunii, asigurând totodată funcţionarea adecvată a pieţei interne, evitând denaturările pieţei şi creând condiţii de concurenţă echitabile în Uniune, sau de propuneri legislative pentru alte iniţiative care urmăresc obiective similare.
(4)La sfârşitul executării programelor Uniunii prin care platforma STEP este sprijinită financiar, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2031, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport de evaluare finală privind implementarea platformei STEP, pe baza tuturor elementelor incluse în raportul intermediar de evaluare şi furnizând un rezumat al elementelor furnizate în rapoartele anuale menţionate la articolul 7.