Capitolul 3 - Punerea în aplicare în noile state membre care au aplicat schema de plată unică pe suprafaţă şi în Croaţia. - Regulamentul 73/19-ian-2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1782/2003

Acte UE

Jurnalul Oficial 30L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 Septembrie 2014
CAPITOLUL 3:Punerea în aplicare în noile state membre care au aplicat schema de plată unică pe suprafaţă şi în Croaţia.
Art. 55: Introducerea schemei de plată unică în statele membre care au pus în aplicare schema de plată unică pe suprafaţă şi în Croaţia
(1)În lipsa unor dispoziţii contrare în cadrul prezentului capitol, dispoziţiile din prezentul titlu se aplică noilor state membre care au pus în aplicare schema de plată unică pe suprafaţă prevăzută la capitolul 2 din titlul V şi Croaţiei.
- Art. 41: şi secţiunea 1 din capitolul 2 nu se aplică.
(2)Orice nou stat membru care a pus în aplicare schema de plată unică pe suprafaţă adoptă deciziile prevăzute la articolul 51 alineatul (1) şi articolul 69 alineatul (1) până la data de 1 august a anului anterior celui în care urmează să pună în aplicare pentru prima dată schema de plată unică.
(3)Cu excepţia Bulgariei şi a României, orice nou stat membru care a pus în aplicare schema de plată unică pe suprafaţă poate prevedea ca, în afara condiţiilor de eligibilitate stabilite la articolul 34 alineatul (2), "hectarul eligibil" este orice suprafaţă agricolă din cadrul exploataţiei, care a fost păstrată în bune condiţii agricole la data de 30 iunie 2003, exploatată sau nu la acea dată.
Art. 56: Cererea pentru sprijin
(1)Agricultorii solicită sprijin în cadrul schemei de plată unică înainte de o dată care urmează a fi stabilită de noile state membre, dar nu mai târziu de 15 mai.
(2)Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, drepturile de plată por fi acordate numai acelor agricultori care au solicitat sprijin în baza schemei de plată unică până la data de 15 mai a primului an de punere în aplicare a schemei de plată unică.
Art. 57: Rezerva naţională
(1)Fiecare nou stat membru aplică un procent de reducere liniară a plafonului naţional propriu prevăzut la articolul 40, cu scopul de a constitui o rezervă naţională. În cazul Croaţiei, această reducere nu va depăşi 20 % din plafonul anual, după cum se menţionează în tabelul 3 din anexa VIII.

(2)Noile state membre trebuie să utilizeze rezerva naţională pentru a aloca, pe baza unor criterii obiective şi astfel încât să asigure un tratament egal al agricultorilor şi să evite distorsionarea pieţei şi a concurenţei, drepturi de plată pentru agricultorii care se află într-o situaţie specială, situaţie care urmează să fie definită de Comisie în conformitate cu procedura menţionată la articolul 141 alineatul (2).
(3)Pe parcursul primului an de punere în aplicare a schemei de plată unică, noile state membre pot utiliza rezerva naţională pentru a aloca drepturi la plată, pe baza unor criterii obiective şi astfel încât să asigure un tratament egal al agricultorilor şi să evite distorsionarea pieţei şi a concurenţei, pentru agricultorii din sectoare specifice, care se află într-o situaţie specială în urma trecerii la schema de plată unică. În Croaţia, utilizarea rezervei naţionale este supusă autorizării de către Comisie prin intermediul unor acte de punere în aplicare şi fără asistenţa comitetului menţionat la articolul 141. Comisia examinează în special instituirea oricărei scheme naţionale de plăţi directe aplicabile înainte de data aderării, precum şi condiţiile în care aceasta s-a aplicat. Croaţia transmite Comisiei cererea de autorizare a rezervei naţionale până la 15 iulie 2013.

(4)Noile state membre pot utiliza rezerva naţională pentru a aloca drepturi de plată agricultorilor care au început să-şi desfăşoare activitatea agricolă după data de 1 ianuarie a primului an de aplicare a schemei de plată unică şi care nu au primit nicio plată directă în anul respectiv, pe baza unor criterii obiective şi astfel încât să asigure un tratament egal al agricultorilor şi să evite distorsionarea pieţei şi a concurenţei.
(5)Noile state membre care nu aplică articolul 68 alineatul (1) litera (c) pot utiliza rezerva naţională pentru a aloca, pe baza unor criterii obiective şi astfel încât să asigure un tratament egal al agricultorilor şi să evite distorsionarea pieţei şi a concurenţei, drepturi de plată pentru agricultorii din regiunile care fac obiectul programelor de restructurare şi de dezvoltare referitoare la oricare dintre formele de intervenţie publică, cu scopul de a se asigura împotriva abandonului terenului şi pentru a compensa agricultorii în urma dezavantajelor specifice din regiunile în cauză.
(6)În vederea aplicării alineatelor (2)-(5), noile state membre pot majora valoarea unitară a drepturilor de plată deţinute de agricultorul respectiv în limita a 5 000 EUR, sau pot aloca noi drepturi de plată agricultorului în cauză.
(7)Noile state membre efectuează reduceri liniare ale drepturilor de plată atunci când rezerva lor naţională nu este suficientă pentru a trata situaţiile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4).
Art. 57a: Rezerva naţională specială pentru deminare din Croaţia
(1)Croaţia creează o rezervă naţională specială pentru deminare care se utilizează în scopul alocării, pe o perioadă de zece ani începând din momentul aderării, a unor drepturi la plată pentru agricultorii deţinători de terenuri deminate pe care le reutilizează în scopul desfăşurării de activităţi agricole, conform unor criterii obiective şi astfel încât să se asigure tratamentul egal al agricultorilor şi să se evite denaturarea pieţei şi a concurenţei.
(2)Terenul eligibil pentru alocarea drepturilor la plată în temeiul prezentului articol nu mai este eligibil pentru alocarea drepturilor la plată în temeiul articolului 59 şi al articolului 61.
(3)Valoarea drepturilor la plată stabilită în temeiul prezentului articol nu depăşeşte valoarea drepturilor la plată stabilite în conformitate cu articolul 59, respectiv cu articolul 61.
(4)Suma maximă alocată rezervei naţionale speciale pentru deminare se ridică la 9 600 000 EUR şi face obiectul calendarului de introducere a plăţilor directe prevăzut la articolul 121. Sumele maxime pe an sunt defalcate după cum urmează:
(în mii EUR)

Croaţia

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Suma maximă alocată rezervei naţionale speciale pentru deminare

2 400

2 880

3 360

3 840

4 800

5 760

6 720

7 680

8 640

9 600

(5)În primul an de punere în aplicare a schemei de plată unică, Croaţia alocă drepturi la plată agricultorilor pe baza terenului care a fost deminat şi care a fost declarat de agricultori în cererile de ajutor depuse în primul an de punere în aplicare a schemei de plată unică şi care a fost redat utilizării pentru activităţi agricole între 1 ianuarie 2005 şi 31 decembrie 2012.
(6)Pentru perioada 2013-2022, drepturile la plată sunt alocate agricultorilor pe baza terenului deminat declarat de agricultori în anul respectiv, cu condiţia ca acest teren să fi fost redat utilizării pentru activităţi agricole în cursul anului calendaristic precedent, şi care a fost notificat Comisiei în conformitate cu alineatul (9).
(7)Pentru a asigura o utilizare corespunzătoare a fondurilor Uniunii, Comisia modifică, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 141 alineatul (2), plafonul menţionat în tabelul 3 din anexa VIII, pentru a adăuga sumele din rezerva naţională specială pentru deminare alocate până la 31 decembrie 2022.
(8)Toate terenurile declarate în temeiul prezentului articol sunt conforme cu definiţia hectarului eligibil prevăzută la articolul 34 alineatul (2).
(9)Până la 15 iulie 2013, Croaţia notifică Comisiei suprafaţa de teren eligibilă în conformitate cu alineatul (5), indicând atât terenul eligibil pentru nivelurile de ajutor în conformitate cu articolul 59, cât şi terenul eligibil pentru nivelurile de ajutor în conformitate cu articolul 61. Această notificare include, de asemenea, informaţii cu privire la pachetele bugetare corespunzătoare şi la sumele neutilizate. Începând cu 2014, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, Comisiei îi este transmisă o comunicare cuprinzând aceleaşi informaţii care acoperă datele pentru anul calendaristic precedent privind suprafeţele redate utilizării pentru activităţi agricole şi pachete bugetare aferente.
(10)Până la 31 decembrie 2012, toate terenurile minate şi deminate pentru care agricultorii pot primi dreptul la plată din cadrul acestei rezerve naţionale speciale pentru deminare sunt identificate în cadrul sistemului integrat de administrare şi control înfiinţat în conformitate cu titlul II capitolul 4.

Art. 58: Aplicarea regională a plafoanelor naţionale menţionate la articolul 40
(1)Noile state membre pot pune în aplicare schema de plată unică la nivel regional.
(2)Noile state membre definesc regiunile în conformitate cu criterii obiective şi nediscriminatorii.
(3)Dacă este cazul, noul stat membru îşi împarte plafonul naţional menţionat la articolul 40 după toate reducerile prevăzute la articolul 57 între regiuni, pe baza unor criterii obiective şi nediscriminatorii.
Art. 59: Alocarea drepturilor la plată
(1)Agricultorii trebuie să primească drepturi de plată a căror valoare unitară se calculează prin divizarea plafonului naţional aplicabil menţionat la articolul 40 după aplicarea oricărei reduceri prevăzute la articolul 57 la numărul de drepturi de plată stabilite la nivel naţional în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol.
(2)Cu excepţia cazului de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale, numărul de drepturi de plată pentru fiecare agricultor trebuie să fie egal cu numărul de hectare pe care agricultorul le declară în conformitate cu articolul 35 alineatul (1) pentru primul an de punere în aplicare a schemei de plată unică.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), noile state membre pot decide ca, exceptând cazurile de forţă majoră sau circumstanţele excepţionale, numărul de drepturi de plată pentru fiecare agricultor să fie egal cu media anuală a numărului total de hectare, care, timp de unul sau mai mulţi ani dintr-o perioadă de referinţă care e stabilită de statul membru, dar cel târziu în 2008, au conferit un drept la plata unică pe suprafaţă.
Cu toate acestea, atunci când un agricultor a început să desfăşoare o activitate agricolă în cursul perioadei de referinţă, numărul mediu de hectare se calculează pe baza plăţilor de care a beneficiat în anii calendaristici în cursul cărora a exercitat activitatea agricolă.
(4)Comisia adoptă, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 141 alineatul (2), norme privind alocarea iniţială a drepturilor de plată în Croaţia.

Art. 60: Agricultori care nu deţin hectare eligibile pentru ajutor
Un agricultor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul cărnii de vită sau de mânzat, în sectorul produselor lactate sau în sectorul cărnii de oaie sau de capră şi care are dreptul să primească drepturi de plată în conformitate cu articolul 57 alineatul (3) şi cu articolul 59, pentru care acesta nu are hectare eligibile în primul an de punere în aplicare a schemei de plată unică, beneficiază de drepturi speciale, care nu depăşesc 5 000 EUR pentru un drept, astfel cum se menţionează la articolul 44.
Art. 61: Păşuni
Noile state membre pot, de asemenea, pe baza unor criterii obiective şi nediscriminatorii, să stabilească, în cadrul plafonului regional instituit în temeiul articolului 58 sau al unei părţi din acesta, valori unitare diferite ale drepturilor de plată care urmează să fie alocate agricultorilor menţionaţi la articolul 59 alineatul (1):
a)pentru hectare utilizate ca păşuni identificate ca atare la 30 iunie 2008 şi pentru orice alte hectare eligibile sau
b)pentru hectare utilizate ca păşuni permanente identificate ca atare la 30 iunie 2008 şi pentru orice alte hectare eligibile.
Pentru Croaţia, data menţionată la literele (a) şi (b) de la primul paragraf este 30 iunie 2011.

Art. 62: Condiţii aplicabile drepturilor la plată
(1)Drepturile de plată stabilite în conformitate cu prezentul capitol pot fi transferate numai în cadrul aceleiaşi regiuni sau între regiuni în care drepturile pe hectar sunt identice.
(2)Noile state membre pot decide, în conformitate cu principiile generale ale dreptului comunitar, să aproximeze valoarea drepturilor de plată stabilite în conformitate cu acest capitol. Această decizie se ia până la 1 august a anului anterior primului an de punere în aplicare a schemei de plată unică.
În scopul aplicării primului paragraf, drepturile de plată sunt supuse unor modificări progresive anuale, în conformitate cu criterii obiective şi nediscriminatorii şi cu etape anuale prestabilite.
(3)Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, un agricultor poate transfera drepturile sale de plată fără teren numai după ce a activat, în sensul articolului 34, cel puţin 80 % din drepturile sale de plată pe parcursul a cel puţin un an calendaristic sau după ce a renunţat de bună voie la toate drepturile de plată pe care nu le-a folosit în primul an de punere în aplicare a schemei de plată unică în favoarea rezervei naţionale.