Capitolul 4 - Sistemul integrat de administrare şi control - Regulamentul 73/19-ian-2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1782/2003

Acte UE

Jurnalul Oficial 30L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 Septembrie 2014
CAPITOLUL 4:Sistemul integrat de administrare şi control
Art. 14: Domeniu de aplicare
Fiecare stat membru instituie un sistem integrat de administrare şi control, (denumit în continuare "sistemul integrat").
Sistemul integrat se aplică schemelor de sprijin enumerate în anexa I.
Dacă este necesar, sistemul se aplică, de asemenea, administrării şi controlului normelor prevăzute în capitolele 1 şi 2 din prezentul titlu.
Art. 15: Elementele sistemului integrat
(1)Sistemul integrat conţine următoarele elemente:
a)o bază de date electronică;
b)un sistem de identificare a parcelelor agricole;
c)un sistem de identificare şi de înregistrare a drepturilor de plată;
d)cereri de ajutor;
e)un sistem integrat de control;
f)un sistem unic de identificare a fiecărui agricultor care depune o cerere de ajutor.
(2)În cazul în care se aplică articolele 52 şi 53 din prezentul regulament, sistemul integrat cuprinde un sistem de identificare şi de înregistrare a animalelor stabilit conform regulamentelor (CE) nr. 1760/2000 şi (CE) nr. 21/2004.
(3)Statele membre pot include un sistem de informare geografică pentru cultivarea măslinelor în sistemul de identificare pentru parcelele agricole.
Art. 16: Baza de date electronică
(1)În baza de date electronică se înregistrează, pentru fiecare exploataţie agricolă, datele furnizate în cererile de ajutor.
Respectiva bază de date permite în special consultarea prin intermediul autorităţii competente a statului membru, a datelor privind anii calendaristici şi/sau anii de comercializare începând din 2000. Aceasta permite, de asemenea, consultarea directă şi imediată a datelor referitoare la cei patru ani anteriori.
(2)Statele membre pot crea baze de date descentralizate, cu condiţia ca acestea şi procedurile administrative privind înregistrarea şi accesarea datelor să fie concepute în mod omogen pe întreg teritoriul statului membru şi să fie compatibile între ele pentru a permite controale încrucişate.
Art. 17: Sistemul de identificare a parcelelor agricole
Sistemul de identificare a parcelelor agricole trebuie creat pe baza hărţilor şi a documentelor de cadastru sau a altor referinţe cartografice. Tehnicile utilizate se bazează pe un sistem electronic de date geografice care conţine, de preferinţă, fotografii aeriene sau spaţiale care să respecte anumite norme uniforme care garantează o precizie cel puţin echivalentă cu cea asigurată de cartografierea la o scară de 1:10 000.
Art. 18: Sistemul de identificare şi de înregistrare a drepturilor de plată
(1)Se instituie un sistem de identificare şi de înregistrare a drepturilor de plată astfel încât să permită verificarea drepturilor şi controalele încrucişate privind cererile de ajutor şi sistemul de identificare a parcelelor agricole.
(2)Sistemul menţionat la alineatul (1) permite consultarea directă şi imediată, prin intermediul autorităţii competente a statului membru, a datelor privind cel puţin cei patru ani calendaristici consecutivi anteriori.
Art. 19: Cererile de ajutor
(1)În fiecare an, agricultorul depune o cerere de plată directă indicând, dacă este cazul:
a)toate parcelele agricole din cadrul exploataţiei şi, în cazul în care statul membru aplică articolul 15 alineatul (3), numărul de măslini şi poziţionarea acestora în parcelă;
b)drepturile de plată declarate în vederea activării;
c)orice altă informaţie prevăzută de prezentul regulament sau de către statul membru în cauză.
(2)Statele membre furnizează, printre altele prin intermediul mijloacelor electronice, formulare prestabilite, bazate pe suprafeţele stabilite în anul precedent, precum şi documente grafice pentru localizarea suprafeţelor în cauză şi, dacă este cazul, pentru identificarea poziţionării măslinilor. Statul membru poate decide ca cererea de ajutor să cuprindă doar modificările faţă de cererea de ajutor depusă în anul precedent.
(3)Statul membru poate decide că o singură cerere de ajutor se referă la mai multe scheme de sprijin enumerate în anexa I, la toate aceste scheme sau la alte scheme de sprijin.
Art. 20: Verificarea condiţiilor de eligibilitate
(1)Statele membre realizează controale administrative ale cererilor de ajutor pentru a verifica condiţiile de eligibilitate pentru acordarea ajutorului.
(2)Controalele administrative sunt secondate de un sistem de controale la faţa locului destinat să verifice eligibilitatea ajutorului. În acest scop, statele membre stabilesc un plan de eşantionare a exploataţiilor agricole.
Statele membre pot utiliza tehnici de teledetecţie şi sistemul global de navigaţie prin satelit (GNSS) pentru realizarea de verificări la faţa locului pentru parcelele agricole.
(3)Fiecare stat membru desemnează o autoritate responsabilă cu coordonarea controalelor şi verificărilor prevăzute în prezentul capitol.
Dacă statul membru încredinţează parţial anumite lucrări care trebuie efectuate conform prezentului capitol unor agenţii sau firme specializate, autoritatea desemnată trebuie să îşi asume controlul asupra lucrărilor respective şi responsabilitatea cu privire la acestea.
Art. 21: Reduceri şi excluderi în eventualitatea nerespectării normelor de eligibilitate
(1)Fără să aducă atingere niciunei reduceri sau excluderi prevăzute la articolul 23, dacă se constată că un agricultor nu respectă condiţiile de eligibilitate privind acordarea ajutorului prevăzute în prezentul regulament, plata sau partea de plată acordată sau care urmează să fie acordată şi pentru care s-au respectat condiţiile de eligibilitate face obiectul unor reduceri şi excluderi care trebuie stabilite în conformitate cu procedura menţionată la articolul 141 alineatul (2).
(2)Procentajul reducerii este proporţional cu gravitatea, amploarea, persistenţa şi repetarea nerespectării constatate şi poate merge până la excluderea totală din una sau mai multe scheme de ajutor, pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.
Art. 22: Controlul privind eco - condiţionalitatea
(1)Statele membre procedează la verificări la faţa locului pentru a verifica dacă un agricultor respectă obligaţiile prevăzute în capitolul 1.
(2)Statele membre pot utiliza propriile sisteme de administrare şi control existente pentru a asigura respectarea cerinţelor legale în materie de gestionare şi a bunelor condiţii agricole şi de mediu.
Sistemele în cauză, în special sistemul de identificare şi de înregistrare a animalelor stabilit în conformitate cu Directiva 2008/71/CE a Consiliului din 15 iulie 2008 privind identificarea şi înregistrarea porcinelor (1) şi Regulamentele (CE) nr. 1760/2000 şi (CE) nr. 21/2004 trebuie să fie compatibile cu sistemul integrat, astfel cum se prevede la articolul 26 alineatul (1) din prezentul regulament.
(1)JO L 213, 8.8.2008 ,p. 3.
Art. 23: Reducerea plăţilor sau excluderea de la plată în caz de nerespectare a normelor de eco-condiţionalitate
(1)În cazul în care cerinţele legale în materie de gestionare sau bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate în orice moment dintr-un an calendaristic dat (denumit în continuare "anul calendaristic în cauză") şi nerespectarea în cauză este rezultatul unei acţiuni sau a unei omisiuni direct imputabile agricultorului care a depus cererea de ajutor în anul calendaristic în cauză, valoarea totală a plăţilor directe acordate sau care trebuie acordate agricultorului, în urma aplicării articolelor 7, 10 şi 11 în cazul agricultorului respectiv, este redusă sau eliminată în conformitate cu normele detaliate prevăzute la articolul 24.
Primul paragraf se aplică, de asemenea, în cazul în care nerespectarea în cauză este rezultatul unei acţiuni sau omisiuni direct atribuibile persoanei căreia sau de la care s-a efectuat transferul de teren agricol.
În sensul prezentului alineat, "transfer" înseamnă orice tip de tranzacţie prin care terenul agricol încetează să mai fie la dispoziţia cedentului.
Prin derogare de la al doilea paragraf, începând din 2010, în cazul în care persoana căreia acţiunea sau omisiunea îi este direct imputabilă a depus o cerere de ajutor în anul calendaristic în cauză, reducerea sau excluderea se aplică valorii totale a plăţilor directe acordate sau care urmează a fi acordate respectivei persoane.
(2)Fără a aduce atingere alineatului (1) şi în conformitate cu condiţiile stabilite în normele detaliate prevăzute la articolul 24 alineatul (1) din prezentul regulament, statele membre pot decide să nu pună în aplicare o reducere sau o excludere în valoare de 100 EUR sau mai puţin pentru fiecare agricultor şi pentru fiecare an calendaristic.
În cazul în care un stat membru decide să folosească opţiunea prevăzută la primul alineat, în anul următor autoritatea competentă va întreprinde acţiunile necesare pentru a asigura faptul că agricultorul remediază constatările de nerespectare în cauză. Constatarea şi obligaţia de a întreprinde o acţiune de remediere sunt notificate agricultorului.
Art. 24: Norme detaliate privind reducerile şi excluderile în caz de nerespectare a normelor de eco-condiţionalitate
(1)Normele detaliate privind reducerile şi excluderile prevăzute la articolul 23 se stabilesc în conformitate cu procedura menţionată la articolul 141 alineatul (2). În acest context, se ţine seama de gravitatea, amploarea, persistenţa şi repetarea nerespectării constatate, precum şi de criteriile stabilite la alineatele (2), (3) şi (4) din prezentul articol.
(2)În caz de neglijenţă, procentajul reducerii nu depăşeşte 5 %, iar în caz de nerespectare repetată, 15%.
În circumstanţe justificate în mod corespunzător, statele membre pot decide să nu aplice nicio reducere în cazul în care, ţinând cont de gravitate, amploare şi persistenţă, un caz de nerespectare este considerat ca fiind minor. Cu toate acestea, cazurile de nerespectare care constituie un risc direct pentru sănătatea publică sau pentru sănătatea animalelor nu sunt considerate ca fiind minore.
Cu excepţia cazului în care agricultorul a întreprins măsuri imediate de remediere punând capăt nerespectării constatate, autoritatea competentă întreprinde acţiunile necesare care pot fi, dacă este cazul, limitate la un control administrativ, pentru a garanta faptul că agricultorul remediază nerespectările constatate. Constatarea unei nerespectări minore şi obligaţia de a întreprinde o acţiune de remediere sunt notificate agricultorului.
(3)În cazul nerespectării deliberate, în principiu, procentul reducerii nu trebuie să fie mai mic de 20 % şi poate ajunge până la excluderea totală din una sau mai multe scheme de ajutor şi se poate aplica pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.
(4)În oricare dintre situaţii, valoarea totală a reducerilor şi a excluderilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească valoarea totală prevăzută la articolul 23 alineatul (1).
Art. 25: Sume care rezultă din eco-condiţionalitate
Sumele care rezultă din aplicarea reducerilor sau excluderilor în eventualitatea nerespectării prevederilor din capitolul 1 se returnează în FEGA. Statele membre pot păstra 25 % din respectivele sume.
Art. 26: Compatibilitatea schemelor de sprijin cu sistemul integrat
(1)În scopul aplicării schemelor de sprijin enumerate în anexa VI, statele membre se asigură că procedurile de administrare şi de control utilizate pentru schemele respective sunt compatibile cu sistemul integrat în ceea ce priveşte următoarele aspecte:
a)baza de date electronică;
b)sistemele de identificare a parcelelor agricole;
c)controalele administrative.
În acest scop, baza de date, sistemele şi controalele menţionate respectiv la literele (a), (b) şi (c) din primul paragraf se înfiinţează în aşa fel încât să poată funcţiona în comun sau să permită schimbul de date între acestea fără probleme sau perturbări.
(2)În vederea aplicării altor scheme comunitare sau naţionale de sprijin decât cele enumerate în anexa VI, statele membre pot integra unul sau mai multe elemente ale sistemului integrat în propriile proceduri de administrare şi control.
Art. 27: Informare şi control
(1)Comisia este informată periodic cu privire la aplicarea sistemului integrat.
Comisia organizează schimburi de opinii cu statele membre pe această temă.
(2)În conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005, după ce au informat în timp util autorităţile competente în cauză, reprezentanţi autorizaţi desemnaţi de Comisie pot efectua:
a)orice examinare sau control al măsurilor luate pentru crearea şi punerea în aplicare a sistemului integrat,
b)controale la agenţiile şi societăţile specializate prevăzute la articolul 20 alineatul (3).
(3)Fără a aduce atingere responsabilităţilor statelor membre privind punerea în aplicare a sistemului integrat, Comisia poate să facă apel la serviciile unor organisme sau persoane specializate, pentru a favoriza instituirea, monitorizarea şi utilizarea sistemului integrat, în special în scopul de a acorda, la cerere, consultanţă tehnică autorităţilor competente ale statelor membre.