Capitolul 3a - Comitetul de supraveghere pentru CPC - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii
Acte UE
Jurnalul Oficial 201L
În vigoare Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
CAPITOLUL 3A:Comitetul de supraveghere pentru CPC
Art. 24a: Comitetul de supraveghere pentru CPC
(1)ESMA instituie un comitet intern permanent în temeiul articolului 41 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 în scopul elaborării proiectelor de decizii care se adoptă de consiliul supraveghetorilor şi al îndeplinirii atribuţiilor stabilite la alineatele (7), (9) şi (10) de la prezentul articol (denumit în continuare «Comitetul de supraveghere pentru CPC»).
(2)Comitetul de supraveghere pentru CPC este alcătuit din:
a)preşedinte, cu drept de vot;
b)doi membri independenţi, cu drept de vot;
c)autorităţile competente ale statelor membre menţionate la articolul 22 din prezentul regulament cu o CPC autorizată, cu drept de vot; în cazul în care un stat membru a desemnat mai multe autorităţi competente, fiecare dintre autorităţile competente desemnate din respectivul stat membru poate hotărî să numească un reprezentant în scopul participării în temeiul prezentei litere, însă pentru procedurile de vot prevăzute la articolul 24c, reprezentanţii respectivului stat membru sunt consideraţi împreună ca fiind un singur membru cu drept de vot;
d)următoarele bănci centrale de emisiune:
(i)în cazul în care Comitetul de supraveghere pentru CPC se întruneşte în legătură cu CPC din ţări terţe, în ceea ce priveşte elaborarea tuturor deciziilor care fac obiectul articolelor menţionate la alineatul (10) de la prezentul articol vizând CPC de nivel 2 şi al articolului 25 alineatul (2a), băncile centrale de emisiune menţionate la articolul 25 alineatul (3) litera (f) care au solicitat statutul de membru al Comitetului de supraveghere pentru CPC, fără drept de vot;
(ii)în cazul în care Comitetul de supraveghere pentru CPC se întruneşte în legătură cu CPC-uri autorizate în conformitate cu articolul 14, în contextul discuţiilor referitoare la alineatul (7) de la prezentul articol, băncile centrale de emisiune a monedelor din Uniune în care sunt denominate instrumentele financiare compensate prin CPC-uri autorizate care au solicitat statutul de membru al Comitetului de supraveghere pentru CPC, fără drept de vot.
Statutul de membru în sensul punctelor (i) şi (ii) se acordă automat pe baza unei cereri punctuale adresate în scris preşedintelui.
(3)Preşedintele poate invita să participe ca observatori la reuniunile Comitetului de supraveghere pentru CPC, dacă este oportun, membri ai colegiilor menţionate la articolul 18, reprezentanţi ai autorităţilor relevante ale clienţilor, când aceştia sunt cunoscuţi, şi reprezentanţi ai instituţiilor şi organelor relevante ale Uniunii.
(4)Reuniunile Comitetului de supraveghere pentru CPC sunt convocate de preşedintele acestuia, din proprie iniţiativă sau la cererea oricăruia dintre membrii cu drept de vot. Comitetul de supraveghere pentru CPC se întruneşte cel puţin de cinci ori pe an.
(5)Preşedintele şi membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC sunt profesionişti independenţi angajaţi cu normă întreagă. Aceştia sunt numiţi de consiliul supraveghetorilor în urma unei proceduri de selecţie deschise, pe baza meritelor, a competenţelor şi a cunoştinţelor privind compensarea, posttranzacţionarea, supravegherea prudenţială şi aspectele financiare, precum şi a experienţei relevante pentru supravegherea şi reglementarea CPC.
Înainte de numirea preşedintelui şi a membrilor independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC şi în termen de o lună de la selecţionarea de către consiliul supraveghetorilor, care prezintă Parlamentului European lista restrânsă de candidaţi pe care i-a selecţionat respectând echilibrul de gen, Parlamentul European, după audierea candidaţilor selecţionaţi, decide aprobarea sau respingerea acestora.
În cazul în care preşedintele sau oricare dintre membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC nu mai îndeplineşte condiţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale sau a fost găsit vinovat de abateri grave, Consiliul poate, la propunerea Comisiei, care a fost aprobată de Parlamentul European, să adopte o decizie de punere în aplicare pentru demiterea acestuia. Consiliul hotărăşte cu majoritate calificată.
Parlamentul European sau Consiliul poate informa Comisia că consideră îndeplinite condiţiile pentru demiterea preşedintelui sau a unuia dintre membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC, iar Comisia dă un răspuns la această informare.
Mandatul preşedintelui şi al membrilor independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC este de cinci ani şi poate fi reînnoit o dată.
(6)Preşedintele şi membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC nu exercită nicio funcţie la nivel naţional, la nivelul Uniunii sau la nivel internaţional. Aceştia acţionează independent şi obiectiv în interesul exclusiv al Uniunii în ansamblul său, nu solicită şi nu primesc instrucţiuni din partea instituţiilor sau a organelor Uniunii, din partea niciunui guvern al unui stat membru şi din partea niciunui alt organism public sau privat.
Nici statele membre, nici instituţiile sau organele Uniunii şi niciun alt organism public sau privat nu încearcă să influenţeze preşedintele şi membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC în îndeplinirea atribuţiilor acestora.
În conformitate cu Statutul funcţionarilor menţionat la articolul 68 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, după părăsirea funcţiei, preşedintele şi membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC respectă în continuare obligaţia de a manifesta integritate şi discreţie în ceea ce priveşte acceptarea anumitor funcţii sau beneficii.
(7)În ceea ce priveşte CPC-urile care sunt autorizate sau care solicită o autorizare în conformitate cu articolul 14, Comitetul de supraveghere pentru CPC, în sensul articolului 23a, elaborează deciziile şi îndeplineşte sarcinile încredinţate ESMA la articolul 23a şi la literele următoare:
a)desfăşoară, cel puţin o dată pe an, o evaluare inter pares a activităţilor de supraveghere ale tuturor autorităţilor competente în ceea ce priveşte autorizarea şi supravegherea CPC, în conformitate cu articolul 30 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010;
b)organizează şi coordonează, cel puţin o dată pe an, evaluări la nivelul Uniunii în ceea ce priveşte rezilienţa CPC la evoluţii negative ale pieţei, în conformitate cu articolul 32 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ţinând seama, acolo unde este posibil, de efectul cumulat al mecanismelor de redresare şi rezoluţie a CPC asupra stabilităţii financiare a Uniunii;
b1)discută şi identifică, cel puţin o dată pe an, priorităţile în materie de supraveghere pentru CPC-urile autorizate în temeiul articolului 14 din prezentul regulament, pentru a contribui la pregătirea de către ESMA, în conformitate cu articolul 29a din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, a priorităţilor strategice de supraveghere ale întregii Uniuni;
b2)analizează, în cooperare cu ABE, EIOPA şi BCE, în cadrul atribuţiilor care îi revin acesteia din urmă în cadrul unui mecanism unic de supraveghere instituit în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1024/2013, orice risc transfrontalier rezultat din activităţile CPC-urilor, inclusiv ca urmare a interconectării CPC-urilor, a legăturilor dintre acestea şi a riscurilor de concentrare generate de astfel de conexiuni transfrontaliere;
b3)elaborează proiecte de avize în vederea adoptării de către consiliul supraveghetorilor, în conformitate cu articolele 17 şi 17b, proiecte de validări în vederea adoptării de către consiliul supraveghetorilor în conformitate cu articolul 49 şi proiecte de decizii în vederea adoptării de către consiliul supraveghetorilor în conformitate cu articolul 49a;
b4)furnizează informaţii autorităţilor competente în temeiul articolului 17a;
b5)informează consiliul supraveghetorilor în cazul în care o autoritate competentă nu respectă sau intenţionează să nu respecte avizele ESMA sau orice condiţii sau recomandări cuprinse în acestea, inclusiv motivele prezentate de autoritatea competentă, în conformitate cu articolul 17 alineatul (3c) şi cu articolul 17b alineatul (4).
c)promovează schimburi periodice şi discuţii între autorităţile competente desemnate în conformitate cu articolul 22 alineatul (1) din prezentul regulament, referitoare la:
(i)activităţile şi deciziile relevante în materie de supraveghere care au fost adoptate de autorităţile competente menţionate la articolul 22 în cadrul îndeplinirii atribuţiilor lor în conformitate cu prezentul regulament în ceea ce priveşte autorizarea şi supravegherea CPC stabilite pe teritoriul lor;
(ii)proiectele de decizii transmise către ESMA de autoritatea competentă în conformitate cu articolul 23a alineatul (2) primul paragraf;
(iii)proiectele de decizii transmise către ESMA de autoritatea competentă pe bază voluntară în conformitate cu articolul 23a alineatul (2) al doilea paragraf;
(iv)evoluţiile relevante ale pieţei, inclusiv situaţiile sau evenimentele care afectează sau ar putea afecta soliditatea financiară sau prudenţială sau rezilienţa CPC autorizate în conformitate cu articolul 14 sau a membrilor compensatori ai acestora;
d)este informat şi discută cu privire la toate avizele şi recomandările adoptate de către colegii în conformitate cu articolul 19 din prezentul regulament, în scopul de a contribui la funcţionarea consecventă şi coerentă a colegiilor şi de a favoriza consecvenţa aplicării prezentului regulament între acestea.
În sensul primului paragraf literele (a)-(d), autorităţile competente furnizează ESMA toate informaţiile şi documentele relevante, fără întârzieri nejustificate.
ESMA raportează anual Comisiei cu privire la riscurile transfrontaliere rezultate din activităţi ale CPC-urilor, astfel cum sunt menţionate la primul paragraf litera (bb).
(8)În cazul în care activităţile sau schimbul menţionate la alineatul (7) literele (a)-(d) indică o lipsă de convergenţă şi de coerenţă în aplicarea prezentului regulament, ESMA emite ghidurile sau recomandările necesare în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 sau avize în temeiul articolului 29 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. În cazul în care o evaluare menţionată la alineatul (7) litera (b) indică deficienţe legate de rezilienţa uneia sau mai multor CPC, ESMA emite recomandările necesare în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(9)În plus, Comitetul de supraveghere pentru CPC poate:
a)pe baza activităţilor sale în conformitate cu alineatul (7) literele (a)-(d), să solicite consiliului supraveghetorilor să analizeze dacă este necesară adoptarea de către ESMA de ghiduri, recomandări şi avize pentru a soluţiona lipsa de convergenţă şi coerenţă din aplicarea de către autorităţile competente şi de către colegii a prezentului regulament. Consiliul supraveghetorilor ţine seama în mod corespunzător de aceste solicitări şi transmite un răspuns adecvat;
b)să prezinte consiliului supraveghetorilor avize cu privire la deciziile care urmează a fi luate în conformitate cu articolul 44 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, cu excepţia deciziilor menţionate la articolele 17 şi 19 din respectivul regulament, referitoare la atribuţii conferite autorităţilor competente menţionate la articolul 22 din prezentul regulament.
(10)Comitetul de supraveghere pentru CPC pregăteşte, în ceea ce priveşte CPC din ţări terţe, proiecte de decizii care urmează să fie luate de consiliul supraveghetorilor şi îndeplineşte atribuţiile încredinţate ESMA la articolele 25, 25a, 25b, 25f-25q şi la articolul 85 alineatul (6).
(11)În ceea ce priveşte CPC din ţări terţe, Comitetul de supraveghere pentru CPC partajează cu colegiul pentru CPC din ţări terţe menţionat la articolul 25c ordinile de zi ale reuniunilor sale înainte ca respectivele reuniuni să aibă loc, procesele-verbale ale reuniunilor sale, proiectele complete de decizie pe care le prezintă consiliului supraveghetorilor şi deciziile finale adoptate de consiliul supraveghetorilor.
(12)Comitetul de supraveghere pentru CPC este sprijinit de personal specializat din partea ESMA care deţine cunoştinţe, competenţe şi experienţă suficiente în vederea:
a)pregătirii reuniunilor Comitetului de supraveghere pentru CPC;
b)pregătirii analizelor necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor Comitetului de supraveghere pentru CPC;
c)sprijinirii Comitetului de supraveghere pentru CPC în cadrul cooperării sale internaţionale la nivel administrativ.
(13)În sensul prezentului regulament, ESMA asigură o separare structurală între Comitetul de supraveghere pentru CPC şi alte funcţii menţionate în Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 24b: Consultarea băncilor centrale de emisiune
(1)În ceea ce priveşte evaluările de supraveghere efectuate şi deciziile care urmează să fie luate în temeiul articolelor 41, 44, 46, 50 şi 54 în legătură cu CPC de nivel 2, Comitetul de supraveghere pentru CPC se consultă cu băncile centrale de emisiune menţionate la articolul 25 alineatul (3) litera (f). Fiecare bancă centrală de emisiune poate răspunde. În cazul în care banca centrală emitentă decide să răspundă, ea face acest lucru în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea proiectului de decizie. În situaţii de urgenţă, această perioadă nu depăşeşte 24 de ore. Dacă o bancă centrală de emisiune propune modificări sau formulează obiecţii cu privire la evaluările aferente şi la proiectele de decizii în temeiul articolelor 41, 44, 46, 50 şi 54,aceasta comunică motivele în scris, în mod complet şi detaliat. După încheierea perioadei de consultare, Comitetul de supraveghere pentru CPC analizează în mod corespunzător răspunsul şi orice modificări propuse de băncile centrale emitente şi transmite evaluarea sa băncii centrale emitente.
(2)În cazul în care nu reflectă în proiectul său de decizie modificările propuse de o bancă centrală de emisiune, Comitetul de supraveghere pentru CPC informează respectiva bancă centrală de emisiune în scris, oferind o prezentare completă a motivelor pentru care nu ia în considerare modificările propuse de către banca centrală de emisiune respectivă, precum şi o explicaţie în cazul oricăror devieri de la modificările respective. Comitetul de supraveghere pentru CPC transmite consiliului supraveghetorilor, împreună cu proiectul său de decizie, răspunsurile primite şi modificările propuse de băncile centrale de emisiune şi explicaţiile sale pentru cazul în care nu le ia în considerare.
(3)În ceea ce priveşte deciziile care urmează să fie luate în temeiul articolului 25 alineatul (2c) şi al articolului 85 alineatul (6), Comitetul de supraveghere pentru CPC cere acordul băncilor centrale de emisiune menţionate la articolul 25 alineatul (3) litera (f) cu privire la chestiunile care au legătură cu monedele pe care acestea le emit. Se consideră că fiecare bancă centrală de emisiune şi-a dat acordul, cu excepţia cazului în care o bancă centrală de emisiune propune modificări sau formulează obiecţii în termen de zece zile lucrătoare de la transmiterea proiectului de decizie. În cazul în care propune modificări sau formulează obiecţii cu privire la un proiect de decizie, o bancă centrală de emisiune transmite în scris prezentarea detaliată şi completă a motivelor. În cazul în care o bancă centrală de emisiune propune modificări referitoare la chestiuni care au legătură cu moneda pe care o emite, Comitetul de supraveghere pentru CPC poate transmite consiliului supraveghetorilor proiectul de decizie numai în forma modificată în ceea ce priveşte chestiunile respective. În cazul în care o bancă centrală de emisiune formulează obiecţii referitoare la chestiuni care au legătură cu moneda pe care o emite, Comitetul de supraveghere pentru CPC nu include chestiunile respective în proiectul de decizie pe care îl transmite consiliului supraveghetorilor spre adoptare.
Art. 24c: Procesul decizional în cadrul Comitetului de supraveghere pentru CPC
Comitetul de supraveghere pentru CPC adoptă decizii cu majoritatea simplă a membrilor săi cu drept de vot. În caz de egalitate, preşedintele deţine votul decisiv.
Art. 24d: Procesul decizional în cadrul consiliului supraveghetorilor
În cazul în care Comitetul de supraveghere pentru CPC transmite proiecte de decizii consiliului supraveghetorilor în temeiul articolului 25 alineatele (2), (2a), (2b), (2c) şi (5), al articolului 25p, al articolului 85 alineatul (6), al articolului 89 alineatul (3b) din prezentul regulament şi, în plus, numai pentru CPC de nivel 2, în temeiul articolelor 41, 44, 46, 50 şi 54 din prezentul regulament, consiliul supraveghetorilor decide cu privire la respectivele proiecte de decizii în conformitate cu articolul 44 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 în termen de zece zile lucrătoare.
În cazul în care Comitetul de supraveghere pentru CPC prezintă consiliului supraveghetorilor proiecte de decizii în temeiul altor articole decât cele prevăzute la primul paragraf, consiliul supraveghetorilor decide cu privire la aceste proiecte de decizii în conformitate cu articolul 44 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 în termen de trei zile lucrătoare.
Art. 24e: Răspunderea
(1)Parlamentul European sau Consiliul poate invita preşedintele şi pe membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC să facă o declaraţie, cu respectarea deplină a independenţei acestora. Preşedintele şi membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC fac respectiva declaraţie în faţa Parlamentului European şi răspund la toate întrebările adresate de membrii acestuia, ori de câte ori li se solicită acest lucru.
(2)Preşedintele şi membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC prezintă Parlamentului European şi Consiliului, la cerere şi cu cel puţin 15 zile înainte de declaraţia menţionată la alineatul (1), un raport scris privind principalele activităţi ale Comitetului de supraveghere pentru CPC.
(3)Preşedintele şi membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC raportează orice informaţie relevantă solicitată de Parlamentul European în regim confidenţial şi ad-hoc. În respectivele rapoarte nu se includ informaţii confidenţiale despre CPC la nivel individual.