Capitolul 5 - SPRIJINUL CUPLAT - Regulamentul 639/11-mar-2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de modificare a anexei X la regulamentul menţionat
Acte UE
Jurnalul Oficial 181L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2019
CAPITOLUL 5:SPRIJINUL CUPLAT
Art. 51: Definiţii
În scopurile prezentei secţiuni, "măsuri de sprijin cuplat" înseamnă măsuri de implementare a sprijinului cuplat facultativ prevăzut la articolul 52 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
Art. 52: Principii generale
(1)Regiunile menţionate la articolul 52 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 sunt stabilite de statele membre după criterii obiective şi nediscriminatorii precum caracteristicile agronomice şi socioeconomice şi potenţialul agricol regional sau structura instituţională sau administrativă. Aceste regiuni pot fi diferite de cele stabilite în cadrul altor scheme de sprijin prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
(2)La definirea tipurilor specifice de agricultură sau a sectoarelor agricole specifice menţionate la articolul 52 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, statele membre ţin seama mai ales de structurile şi condiţiile productive relevante ale regiunii sau ale sectorului în cauză.
(3)[textul din Art. 52, alin. (3) din capitolul 5, sectiunea 1 a fost abrogat la 16-mai-2018 de Art. 1, punctul 2. din Regulamentul 707/28-feb-2018]
Art. 53: Condiţiile de acordare a sprijinului
(1)Statele membre stabilesc criterii de eligibilitate pentru măsurile de sprijin cuplat în conformitate cu cadrul prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 şi cu condiţiile prevăzute de prezentul regulament.
(2)Statele membre fixează la nivel regional sau sectorial suprafeţele şi producţiile şi numărul de animale menţionate la articolul 52 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013. Acestea trebuie să reflecte producţiile maxime, suprafaţa cultivată sau numărul de animale obţinut în regiunea sau sectorul în cauză în cel puţin un an din perioada de cinci ani care precedă anul deciziei menţionate la articolul 53 alineatul (1) din regulamentul respectiv.
Plata anuală este exprimată în termeni de cuantum de sprijin per unitate. Acest cuantum poate fi fie unul dintre următoarele cuantumuri, fie, atunci când suprafaţa sau numărul de animale eligibile pentru sprijin nu depăşeşte suprafaţa sau numărul de animale stabilit(ă) în conformitate cu primul paragraf al prezentului alineat, un cuantum situat între ele:
a)raportul dintre cuantumul fixat pentru finanţarea măsurii, notificat în conformitate cu punctul 3 litera (i) din anexa I la prezentul regulament, şi suprafaţa sau numărul de animale eligibile pentru sprijin în anul în cauză;
b)raportul dintre cuantumul fixat pentru finanţarea măsurii, notificat în conformitate cu punctul 3 litera (i) din anexa I la prezentul regulament, şi suprafaţa sau numărul de animale stabilit(ă) în conformitate cu primul paragraf al prezentului alineat.
Fără a se aduce atingere articolului 52 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, pentru cuantumul sprijinului per unitate menţionat la al doilea paragraf al prezentului alineat, statele membre pot decide să aplice cuantumuri modulate per unitate în ceea ce priveşte anumite categorii de fermieri sau la nivel de fermă, pentru a lua în considerare economiile de scară care rezultă din dimensiunea structurilor de producţie din tipul de agricultură specific vizat sau din sectorul agricol specific vizat, sau, în cazul în care măsura vizează o regiune sau un sector întreg, din regiunea sau sectorul în cauză. Articolul 67 alineatul (1) din prezentul regulament se aplică mutatis mutandis notificării unor astfel de decizii.
*) Se aplică în ceea ce priveşte cererile de ajutor referitoare la anii calendaristici ulteriori anului calendaristic 2014
(3)În cazul în care măsura de sprijin cuplat vizează seminţele oleaginoase menţionate în anexa la Memorandumului de înţelegere dintre Comunitatea Economică Europeană şi Statele Unite ale Americii privind seminţele oleaginoase în cadrul GATT, totalul suprafeţelor maxime care urmează a fi sprijinite notificat de statele membre nu trebuie să depăşească o suprafaţă maximă pentru întreaga Uniune, pentru a se garanta îndeplinirea angajamentelor internaţionale ale Uniunii.
În cazul în care suprafaţa maximă menţionată la primul paragraf este depăşită, statele membre în cauză ajustează suprafaţa notificată, aplicând un coeficient de reducere rezultat din raportul dintre suprafaţa maximă şi totalul suprafeţelor notificate pentru sprijin pentru seminţele oleaginoase menţionate la primul paragraf.
Comisia stabileşte coeficientul de reducere menţionat la al doilea paragraf, prin intermediul unor acte de punere în aplicare adoptate fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 71 alineatul (2) sau alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
(4)Dacă măsura de sprijin cuplat vizează bovine şi/sau oi şi capre, statele membre stabilesc ca o condiţie de eligibilitate pentru sprijin cerinţele de a identifica şi înregistra animalele prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1760/2000 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) sau, respectiv, în Regulamentul (CE) nr. 21/2004 al Consiliului (2).
(1)Regulamentul (CE) nr. 1760/2000 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 iulie 2000 de stabilire a unui sistem de identificare şi înregistrare a bovinelor şi privind etichetarea cărnii de vită şi mânzat şi a produselor din carne de vită şi mânzat şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 820/97 al Consiliului (JO L 204, 11.8.2000, p. 1).
(2)Regulamentul (CE) nr. 21/2004 al Consiliului din 17 decembrie 2003 de stabilire a unui sistem de identificare şi de înregistrare a animalelor din speciile ovină şi caprină şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1782/2003 şi a Directivelor 92/102/CEE şi 64/432/ CEE (JO L 5, 9-1-2004, p. 8).
Cu toate acestea, fără a se aduce atingere altor condiţii de eligibilitate, un animal este considerat eligibil pentru sprijin şi în cazul în care cerinţele de identificare şi înregistrare menţionate în primul paragraf sunt îndeplinite până la o dată care urmează să fie stabilită de statul membru, dar nu mai târziu de:
(a)prima zi a perioadei de reţinere a animalului în cauză, atunci când se aplică o perioadă de reţinere;
(b)o dată aleasă pe baza unor criterii obiective şi în concordanţă cu măsura corespunzătoare notificată în conformitate cu anexa I, atunci când nu se aplică o perioadă de reţinere.
Până la 15 septembrie 2015, statele membre notifică Comisiei datele vizate în al doilea paragraf.
(5)Statele membre nu pot acorda sprijin cuplat legat de suprafaţă pentru suprafeţe care nu sunt eligibile în sensul articolului 32 alineatele (2), (3) şi (4) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013. Dacă statele membre acordă sprijin cuplat pentru cânepă, se aplică condiţia prevăzută la articolul 32 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 şi la articolul 9 din prezentul regulament.
Art. 53a: Transferul de fonduri între măsuri
(1)Fără a se aduce atingere cerinţelor prevăzute în titlul IV capitolul I din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, statele membre pot decide să utilizeze sumele notificate în conformitate cu punctul 3 litera (i) din anexa I la prezentul regulament în scopul finanţării uneia sau mai multor măsuri de sprijin în temeiul titlului IV capitolul I din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 pentru acelaşi an de cerere.
Un transfer de fonduri între măsurile de sprijin nu trebuie să ducă la anularea unei măsuri de sprijin notificate Comisiei în conformitate cu articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 şi cu articolul 67 alineatele (1) şi (2) din prezentul regulament.
(2)În cazul în care suprafaţa sau numărul de animale eligibile pentru sprijin în cadrul unei măsuri de sprijin cuplat facultativ, în anul de cerere vizat, este egal(ă) cu sau mai mare decât suprafaţa sau numărul de animale menţionat(ă) la articolul 52 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 notificat(ă) în conformitate cu punctul 3 litera (j) din anexa I la prezentul regulament, măsura de sprijin nu beneficiază de un transfer de fonduri de la nicio altă (alte) măsură (măsuri) de sprijin.
*) Se aplică în ceea ce priveşte cererile de ajutor referitoare la anii calendaristici ulteriori anului calendaristic 2014
(3)În cazul în care suprafaţa sau numărul de animale eligibile pentru sprijin în cadrul unei măsuri de sprijin cuplat facultativ, în anul de cerere vizat, este mai mic(ă) decât suprafaţa sau numărul de animale eligibile menţionat(ă) la articolul 52 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 notificat(ă) în conformitate cu punctul 3 litera (j) din anexa I la prezentul regulament, un transfer de fonduri nu trebuie să ducă la reducerea cuantumului per unitate sub raportul dintre cuantumul fixat pentru finanţare notificat în conformitate cu punctul 3 litera (i) din anexa respectivă şi suprafaţa sau numărul de animale menţionat(ă) la articolul 52 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
*) Se aplică în ceea ce priveşte cererile de ajutor referitoare la anii calendaristici ulteriori anului calendaristic 2014
(4)În cazul în care statele membre acordă sprijin cuplat pentru culturi proteice în timp ce utilizează posibilitatea prevăzută la articolul 53 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, un transfer de fonduri nu trebuie să ducă la un sprijin disponibil pentru culturile proteice mai mic de 2 % din plafonul naţional anual prevăzut în anexa II la regulamentul respectiv.
(5)O decizie de a transfera fonduri între măsurile de sprijin va fi luată înainte de data primei plăţi sau de plata avansurilor către fermieri pentru sprijinul cuplat facultativ. Totuşi, în ceea ce priveşte transferurile dinspre şi înspre măsurile pentru care nu s-au efectuat încă plăţi, o astfel de decizie poate fi luată după data respectivă, dar nu mai târziu de:
a)ultima zi a lunii în care se efectuează prima plată sau plata avansurilor către fermieri pentru sprijinul cuplat facultativ;
b)data de 30 noiembrie, în cazul în care prima plată sau plata avansurilor se efectuează în perioada 1631 octombrie.
(6)Autoritatea competentă a statului membru care intenţionează să ia o decizie de a transfera fonduri între măsurile de sprijin informează fermierii cu privire la un posibil transfer înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor.
Art. 54: Coerenţă şi cumularea sprijinului
(1)În scopurile articolului 52 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, măsurile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 şi în Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (3) sunt considerate "alte măsuri şi politici ale Uniunii".
(3)Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/01 şi (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (JO L 347, p. 671).
(2)Statele membre asigură coerenţa între:
a)măsurile de sprijin cuplat şi măsurile implementate în cadrul altor măsuri şi politici ale Uniunii;
b)diferitele măsuri de sprijin cuplat;
c)măsurile de sprijin cuplat şi măsurile finanţate prin ajutoare de stat.
Statele membre se asigură că măsurile de sprijin cuplat nu interferează cu funcţionarea adecvată a altor măsuri menţionate la primul paragraf.
(3)Dacă sprijinul în cadrul unei anumite măsuri de sprijin cuplat poate fi, de asemenea, acordat în cadrul unei alte măsuri de sprijin cuplat sau în cadrul unei măsuri puse în aplicare în temeiul altor măsuri şi politici ale Uniunii, statele membre trebuie să se asigure că fermierul în cauză poate beneficia de sprijin pentru soluţionarea aceleiaşi dificultăţi, astfel cum se menţionează la articolul 52 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 şi astfel cum se stabileşte pentru măsura de sprijin cuplat respectivă, în cadrul unei singure astfel de măsuri pentru fiecare sector, regiune, tip specific de agricultură sau sector agricol specific care este vizat(ă) în conformitate cu dispoziţia respectivă.
*) Se aplică în ceea ce priveşte cererile de ajutor referitoare la anul calendaristic 2019 şi la anii calendaristici ulteriori.
Art. 55: Criterii pentru aprobarea de către Comisie
(1)În scopurile articolului 55 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, există o lipsă de alternative dacă:
a)în regiunea sau în sectorul vizate, nu poate fi realizată nicio altă producţie decât cea care face obiectul măsurii de sprijin cuplat sau continuarea producţiei respective necesită modificări semnificative ale structurilor de producţie; sau
b)conversia spre o altă producţie este extrem de limitată din cauza indisponibilităţii terenurilor sau a infrastructurilor adaptate pentru producţia respectivă, din cauza reducerii semnificative a numărului de exploataţii care rezultă din indisponibilitate, din cauza nivelului investiţiilor necesare care decurg din conversie sau din motive similare.
(2)În scopurile articolului 55 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, este necesar să se prevadă aprovizionarea stabilă a industriei locale de prelucrare dacă se preconizează că suspendarea sau reducerea producţiei în regiunea sau sectorul vizate va avea un impact negativ asupra activităţii şi a viabilităţii economice aferente sau a ocupării forţei de muncă a întreprinderilor din aval care depind semnificativ de producţia în cauză, precum prelucrătorii de materii prime, abatoarele sau industria alimentară. Întreprinderile din aval menţionate trebuie să se afle în regiunea în cauză sau trebuie să depindă în mod semnificativ de sector pentru continuarea activităţii lor.
(3)În scopurile articolului 55 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, există perturbări prelungite ale pieţei aferente dacă fermierii din regiunea sau sectorul vizate sunt afectaţi de pierderile economice generate mai ales de apariţia poluării, a contaminării sau a degradării calităţii mediului din cauza unui anumit eveniment cu amploare geografică limitată.
(4)Când evaluează nivelul sprijinului cuplat rezultat din măsurile care urmează a fi aprobate, notificat de statul membru, Comisia ţine cont de nivelul plăţilor cuplate directe acordate pe parcursul a cel puţin un an din perioada de referinţă 2010-2014 menţionată la articolul 53 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
Art. 56: Autorizarea terenurilor agricole pentru producţia de bumbac
Statele membre stabilesc criterii obiective pe baza cărora se autorizează terenurile agricole în temeiul articolului 57 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
Criteriile respective se bazează pe cel puţin unul dintre următoarele elemente:
(a)economia agricolă a regiunilor pentru care producţia de bumbac este importantă;
(b)condiţiile pedoclimatice ale suprafeţelor în cauză;
(c)gestionarea apei de irigare;
(d)sistemele de rotaţie şi tehnicile de cultivare care pot respecta mediul.
Art. 57: Autorizarea soiurilor pentru însămânţare
În scopurile articolului 57 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, statele membre autorizează soiurile înregistrate în "Catalogul comun al soiurilor de plante agricole" prevăzut de Directiva 2002/53/CE care sunt adaptate la nevoile pieţei.
Art. 58: Cerinţe de eligibilitate
Însămânţarea suprafeţelor menţionate la articolul 57 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 se realizează prin obţinerea unei densităţi minime a plantelor care urmează să fie stabilită de către statul membru în cauză în funcţie de condiţiile pedoclimatice şi, după caz, de caracteristicile regionale specifice.
Art. 59: Practici agronomice
Statele membre pot să stabilească norme speciale în ceea ce priveşte practicile agronomice necesare pentru întreţinerea şi recoltarea culturilor în condiţii normale de creştere.
Art. 60: Autorizarea organizaţiilor interprofesionale
(1)Începând cel târziu din data de 1 martie a fiecărui an, statele membre autorizează, pentru o perioadă de un an, orice organizaţie interprofesională menţionată la articolul 59 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 care depune o cerere pentru a deveni o astfel de organizaţie autorizată şi care:
a)gestionează o suprafaţă totală, stabilită de statul membru, de cel puţin 4 000 ha, care îndeplineşte criteriile de autorizare prevăzute la articolul 56 din prezentul regulament;
b)cuprinde cel puţin o întreprindere de egrenat; şi
c)a adoptat norme de funcţionare interne, în special privind condiţiile de aderare şi cotizaţiile, în conformitate cu normele naţionale şi ale Uniunii.
(2)Dacă se constată că o organizaţie interprofesională autorizată nu respectă criteriile de autorizare prevăzute la alineatul (1), statul membru retrage autorizaţia, cu excepţia cazului în care se restabileşte respectarea criteriilor în cauză. În cazul în care se preconizează retragerea autorizaţiei, statul membru notifică organizaţiei interprofesionale intenţia sa, precum şi motivele retragerii. Statul membru acordă organizaţiei interprofesionale posibilitatea să-şi prezinte observaţiile într-un termen stabilit.
Fermierii care sunt membri ai unei organizaţii interprofesionale autorizate a cărei autorizaţie este retrasă în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat îşi pierd dreptul la majorarea ajutorului prevăzută la articolul 60 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
Art. 61: Obligaţiile producătorilor
(1)Un producător nu este membru al mai multor organizaţii interprofesionale autorizate în sensul articolului 59 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.
(2)Un producător care este membru al unei organizaţii interprofesionale autorizate trebuie să livreze bumbacul produs doar unei întreprinderi de egrenat care face parte din aceeaşi organizaţie.
(3)Participarea producătorilor la o organizaţie interprofesională autorizată este rezultatul unei aderări voluntare.