Partea 5 - Evaluarea Comisiei - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2025
PARTEA 5:Evaluarea Comisiei
(63)Comisia a luat în considerare situaţia actuală şi perspectivele privind supracapacitatea globală, precum şi situaţia economică a industriei din Uniune şi cele mai recente evoluţii în ceea ce priveşte măsurile comerciale privind importurile de oţel adoptate de ţări terţe, astfel cum se descrie la punctul 3. Pe această bază, Comisia a stabilit că gestionarea contingentelor tarifare trebuie adaptată pentru a asigura eficacitatea măsurii şi ţinând cont de interesul Uniunii.
(64)Având în vedere observaţiile primite de la părţile interesate, Comisia a decis să evalueze situaţia pentru fiecare categorie în parte pentru cele 26 de categorii incluse în măsura de salvgardare. Obiectivul acestei abordări este de a asigura eficacitatea măsurii în categoriile cu o presiune semnificativă a importurilor, fără a restricţiona în mod inutil oportunităţile de aprovizionare pentru industriile utilizatoare din Uniune în categoriile în care presiunea importurilor nu este prezentă.
(65)În evaluarea sa, Comisia a analizat în special utilizarea contingentelor în anul precedent al măsurii de salvgardare, evoluţia consumului din Uniune şi cota de piaţă a importurilor pentru fiecare dintre categorii. În plus, au fost luate în considerare, de asemenea, capacitatea disponibilă a industriei Uniunii, precum şi sursele de aprovizionare disponibile şi preocupările specifice ale părţilor interesate în ceea ce priveşte utilizarea contingentelor. Comisia a acordat o atenţie deosebită evoluţiilor acestor factori în 2024.
(66)Pe această bază, s-a constatat că, în timp ce în anumite categorii măsura continuă să fie eficace, în multe altele, a avut loc o creştere a volumelor importurilor care este disproporţionată în raport cu evoluţia consumului, ceea ce a dus la o presiune semnificativă a importurilor atât în ceea ce priveşte volumele, cât şi preţurile.
(67)Cu toate acestea, printre categoriile în care există o presiune a importurilor, ea nu este intensă în mod uniform. În plus, distribuţia importurilor între sursele disponibile variază, de asemenea, între categorii. În unele categorii, creşterea importurilor a provenit din una sau mai multe surse care au utilizat majoritatea volumelor disponibile în contingentul rezidual, eliminând astfel furnizorii tradiţionali şi exercitând în acelaşi timp o presiune semnificativă asupra preţurilor. Astfel, a devenit clar că nu există o singură soluţie care să rezolve toate problemele identificate în diferitele categorii.
(68)Pe această bază, Comisia a identificat categoriile în care eficacitatea măsurii a fost subminată şi le-a sortat în funcţie de gravitatea situaţiei în patru grupuri:
- Grupul 1: presiune foarte semnificativă exercitată de importuri
- Grupul 2: presiune semnificativă exercitată de importuri
- Grupul 3: presiune moderată exercitată de importuri
- Grupul 4: nicio presiune exercitată de importuri
(69)Secţiunile următoare prezintă o descriere detaliată a fiecărui grup. Datele care stau la baza acestor analize sunt prezentate în anexa III.
(70)Acest grup cuprinde categoriile 1A, 4A, 7, 21 şi 24. În aceste categorii s-a observat o presiune foarte semnificativă exercitată de importuri. În toate aceste categorii, utilizarea contingentelor a fost, în medie, de 84%, în timp ce în categoria 4A utilizarea a fost de peste 100%. Între 2021 şi 2024, consumul a scăzut semnificativ în aceste categorii. Consumul a scăzut cu 27% în categoria 4A şi, în medie, cu 17% în categoriile 1A şi 24 şi cu 7% în categoriile 7 şi 21. În cea mai recentă perioadă, Comisia a observat aceeaşi tendinţă. Între 2023 şi 2024, consumul a scăzut în fiecare categorie, cu 6% în categoria 7 şi, în medie, cu 3% în categoriile 1A, 4A şi 24. În categoria 21, consumul a scăzut cu 1%. În acelaşi timp, cotele importurilor au crescut semnificativ în toate categoriile, cu 9% în categoria 4A şi cu până la 3% în categoriile 1A, 7, 21 şi 24.
(71)Începând din 2021, gradul de utilizare a capacităţii de producţie a Uniunii a scăzut pentru toate categoriile, inclusiv în cea mai recentă perioadă. Având în vedere că gradul de utilizare a capacităţii de producţie este în medie de numai 68%, Comisia a considerat că există o capacitate disponibilă semnificativă în aceste categorii.
(72)Acest grup cuprinde categoriile 2, 5, 6, 14, 16, 17, 18, 20, 22 şi 25B. În aceste categorii, presiunea importurilor observată, deşi mai puţin severă decât în grupul 1, a fost în continuare semnificativă. În toate aceste categorii, utilizarea contingentelor a fost, în medie, de 90,2%, în timp ce în categoriile 14, 18 şi 25B utilizarea a fost de peste 100%. Între 2021 şi 2024, consumul a scăzut semnificativ în fiecare categorie, cu excepţia unei singure categorii. Consumul a scăzut cu 22% în categoriile 2 şi 16 şi, în medie, cu 17% în categoriile 6, 14 şi 18 şi cu 8% în categoriile 5, 17, 20 şi 22. În acelaşi timp, cotele importurilor au crescut în toate categoriile. În cea mai recentă perioadă, consumul a început să crească în toate categoriile, cu excepţia categoriei 14. Cu toate acestea, presiunea exercitată de importuri a rămas semnificativă, având în vedere utilizarea ridicată a contingentelor şi creşterea cotei de piaţă a importurilor începând din 2021.
(73)Începând din 2021, gradul de utilizare a capacităţii de producţie a Uniunii a scăzut în toate categoriile. Această tendinţă a continuat în perioada cea mai recentă, cu excepţia categoriilor 5, 6 şi 16, unde s-a înregistrat o uşoară creştere a gradului de utilizare a capacităţii de producţie, deşi cu mult sub nivelurile din 2022. Având în vedere că gradul de utilizare a capacităţii de producţie este în medie de numai 54%, iar gradul cel mai ridicat ajunge la 70% (categoria 5), Comisia a considerat că există o capacitate disponibilă substanţială în aceste categorii.
(74)Acest grup cuprinde categoriile 3B, 13, 15 şi 26. În aceste categorii, utilizarea contingentelor a fost, în medie, de 65%. Între 2021 şi 2024, consumul a scăzut în toate categoriile, în timp ce importurile au crescut în mod semnificativ. Între 2023 şi 2024, în majoritatea categoriilor în care consumul a scăzut, cota importurilor a scăzut, de asemenea (categoriile 3B, 15 şi 26). Prin urmare, având în vedere utilizările contingentelor pentru fiecare categorie, presiunea exercitată de importuri a fost mai moderată în acest grup.
(75)Începând din 2021, gradul de utilizare a capacităţii de producţie a Uniunii a scăzut în toate categoriile. Această tendinţă a continuat în perioada cea mai recentă, cu excepţia categoriilor 13 şi 15, unde s-a înregistrat o uşoară creştere a gradului de utilizare a capacităţii de producţie, deşi sub nivelurile din 2022. Având în vedere că gradul de utilizare a capacităţii de producţie este în medie de numai 60%, iar gradul cel mai ridicat ajunge la 67% (categoria 26), Comisia a considerat că există o capacitate disponibilă substanţială în aceste categorii.
(76)Acest grup cuprinde categoriile 1B, 3A, 4B, 8, 9, 10, 12, 19, 25A, 27 şi 28. În acest grup, nu a fost detectată nicio presiune exercitată de importuri sau a fost detectată o presiune minimă, deoarece utilizarea contingentelor a fost scăzută în toate categoriile, cu o singură excepţie. Prin urmare, Comisia a considerat că poate să nu aplice nicio ajustare în aceste categorii, astfel încât să nu restricţioneze în mod inutil oportunităţile de aprovizionare pentru industriile utilizatoare din UE. În categoria 4B, părţile interesate au prezentat elemente de probă convingătoare care demonstrează că menţinerea statu-quo-ului este în concordanţă cu interesul superior al Uniunii.
(77)Începând din 2021, gradul de utilizare a capacităţii de producţie a Uniunii a scăzut în toate categoriile. Această tendinţă a continuat în perioada cea mai recentă, dar gradul de utilizare este în creştere în categoriile 4B, 8, 9 şi 19, deşi se situează încă sub nivelurile din 2022. Având în vedere că gradul de utilizare a capacităţii de producţie este în medie de 56%, în combinaţie cu utilizarea medie scăzută a contingentelor (sub 50%), Comisia a considerat că nu a fost identificată nicio presiune exercitată de importuri şi că este în interesul Uniunii să nu se ajusteze măsura în aceste categorii.