Partea 2 - Procedura - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Martie 2025
PARTEA 2:Procedura
(8)Avizul a invitat părţile interesate să furnizeze elemente de probă şi date pentru a stabili dacă ar fi justificat să se ajusteze funcţionarea măsurii de salvgardare pentru a o menţine adaptată la evoluţia pieţei şi în conformitate cu interesul tuturor părţilor interesate.
(9)Comisia a solicitat informaţii specifice de la producătorii şi utilizatorii din Uniune prin intermediul unor chestionare, care au fost puse la dispoziţia părţilor interesate în dosarul public ("TRON") (14), precum şi pe site-ul web al Comisiei Europene (DG COMERŢ) (15).
(14)Versiunile publice ale răspunsurilor la chestionar sunt disponibile pentru consultare de către părţile interesate în dosarul public al investigaţiei: https://tron.trade.ec.europa.eu/tron/TDI (accesibil exclusiv părţilor interesate înregistrate).
(15)Modelele chestionarelor sunt disponibile la adresa https://tron.trade.ec.europa.eu/investigations/case-history?caseId=2645.
(10)La fel ca în investigaţiile de reexaminare anterioare, Comisia a conceput o procedură scrisă în două etape. În prima etapă, părţile au avut posibilitatea de a-şi trimite observaţiile şi, după caz, răspunsurile la chestionare, până la 10 ianuarie 2025. Comisia a pus la dispoziţie aceste informaţii în dosarul public, iar părţile interesate au avut la dispoziţie 14 zile pentru a formula observaţii (faza obiecţiilor). Ulterior, Comisia a pus la dispoziţie obiecţiile pe platforma TRON.
(11)Comisia a primit 12 răspunsuri la chestionare, 40 de observaţii şi 22 de obiecţii.
(12)Mai multe părţi interesate au afirmat că nici cererea statelor membre de reexaminare a funcţionării, nici elementele de probă subiacente nu au fost puse imediat la dispoziţia părţilor interesate. S-a susţinut că acest lucru a limitat în mod nejustificat posibilitatea părţilor interesate de a respinge elementele de probă şi a afectat în mod semnificativ capacitatea părţilor interesate de a furniza contribuţii semnificative.
(13)Unele părţi interesate au susţinut că nu există niciun temei juridic pentru o reexaminare a funcţionării măsurii, iar altele au susţinut că efectuarea unei reexaminări a funcţionării măsurii pe baza modificării circumstanţelor este incompatibilă cu dreptul OMC. O parte interesată a menţionat că efectuarea unei reevaluări a contingentelor tarifare în termen de şase luni de la reexaminarea anterioară echivalează cu o frecvenţă excesivă de reexaminare a măsurii.
(14)În avizul de deschidere, părţile au fost invitate în mod specific să îşi împărtăşească punctele de vedere şi să prezinte elemente de probă privind cinci motive de reexaminare (a se vedea considerentul 7 de mai sus), în loc să formuleze observaţii cu privire la cererea iniţială din partea statelor membre. În urma unei solicitări de informaţii primite în scris la 3 ianuarie 2025 (16), Comisia a pus la dispoziţie documentele relevante pentru inspecţie în TRON la 7 ianuarie 2025, astfel cum se prevede la articolul 5 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2015/478 (17). În plus, părţile au avut ocazia de a răspunde la elementele de probă prezentate de industria Uniunii în obiecţiile lor, pentru care au primit 14 zile. Unele părţi interesate au solicitat o prelungire şi, în două cazuri, a fost acordată o prelungire de 10 zile. Ca atare, părţilor interesate li s-au oferit numeroase posibilităţi de a-şi prezenta observaţiile.
(16)Birourile Comisiei erau închise din cauza sărbătorilor legale pentru funcţionarii publici în perioada 22 decembrie 2024-2 ianuarie 2025.
(17)Regulamentul (UE) 2015/478 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2015 privind regimul comun aplicabil importurilor (JO L 83, 27.3.2015, p. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/478/oj).
(15)În conformitate cu avizul de deschidere, temeiul juridic al reexaminării este articolul 20 din Regulamentul (UE) 2015/478 al Parlamentului European şi al Consiliului, articolul 16 din Regulamentul (UE) 2015/755 şi articolul 8 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei. Acest din urmă articol prevede în mod explicit posibilitatea Comisiei de a reexamina măsura în cazul modificării circumstanţelor. Acordul OMC privind măsurile de salvgardare nu exclude astfel de reexaminări (opţionale), pe lângă reexaminarea obligatorie la jumătatea perioadei.
(16)Ca răspuns la afirmaţia potrivit căreia efectuarea unei reevaluări a contingentelor tarifare în termen de şase luni de la reexaminarea anterioară constituie o frecvenţă excesivă, articolul 8 menţionat nu impune nicio restricţie temporală cu privire la momentul în care poate fi deschisă o reexaminare. Întrucât scopul reexaminării funcţionării măsurii este de a menţine funcţionarea măsurii de salvgardare adaptată la evoluţia pieţei şi în conformitate cu interesele tuturor părţilor interesate, nu există un termen în care o astfel de reexaminare să fie justificată.
(17)Prin urmare, calendarul actualei reexaminări a funcţionării măsurii este pe deplin coerent cu cadrul juridic al UE şi cu obligaţiile internaţionale în temeiul dreptului OMC.