Capitolul 1 - 3.1. Supracapacitatea - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Martie 2025
CAPITOLUL 1:3.1. Supracapacitatea
(19)Situaţia supracapacităţii a continuat să se deterioreze în a doua jumătate a anului 2024 şi la începutul anului 2025. Până la sfârşitul anului 2024, capacitatea instalată la nivel mondial a fost estimată la 2 482 de milioane de tone, ceea ce reprezintă o creştere de peste 50 de milioane de tone faţă de 2023 (18). Această creştere a fost concentrată în India, ASEAN şi Orientul Mijlociu. O astfel de creştere relevantă a capacităţii a avut loc în contextul scăderii cererii de oţel la nivel mondial. În 2024, cererea mondială de oţel a scăzut cu 1% (-18 milioane de tone) comparativ cu 2023 (19), mărind astfel decalajul faţă de capacitatea instalată.
(18)OCDE: Latest developments in steelmaking capacity and outlook until 2027 (Cele mai recente evoluţii în ceea ce priveşte capacitatea şi perspectivele de producţie a oţelului până în 2027), DSTI/SC (2024) 15, octombrie 2024.
(19)WorldSteel Association: Short Range Outlook (Perspective pe termen scurt), octombrie 2024.
(20)În viitor, se preconizează o capacitate suplimentară semnificativă, cu aproximativ 145 de milioane de tone, fie ca proiecte în curs, fie ca proiecte planificate (20), în timp ce în 2025 se preconizează că cererea va creşte doar moderat, ajungând la nivelurile din 2023, adică va fi în continuare depăşită de creşterea susţinută a capacităţii. Prin urmare, se preconizează că supracapacitatea va rămâne la niveluri foarte ridicate. Estimările indică faptul că diferenţa dintre capacitatea instalată şi producţie poate ajunge la 630 de milioane de tone în 2026 (21).
(20)OCDE: Latest developments in steelmaking capacity and outlook until 2027 (Cele mai recente evoluţii în ceea ce priveşte capacitatea şi perspectivele de producţie a oţelului până în 2027), DSTI/SC (2024) 15, octombrie 2024.
(21)https://www.oecd.org/en/events/2024/10/ministerial-meeting-of-the-global-forum-on-steel-excess-capacity.html.
(21)Preocupările cu privire la deteriorarea situaţiei supracapacităţii şi la impactul negativ al acesteia asupra producătorilor de oţel au fost reflectate în mod clar în declaraţia ministerială a Forumului mondial al oţelului din 8 octombrie 2024 (22). Declaraţia a reamintit impactul negativ grav pe care supracapacitatea l-a avut asupra locurilor de muncă, producţiei, preţurilor, cotei de piaţă, veniturilor şi profitabilităţii industriei şi a recunoscut importanţa luării de măsuri concrete pentru a aborda supracapacitatea.
(22)A se vedea declaraţia ministerială la adresa: https://www.oecd.org/en/events/2024/10/ministerial-meeting-of-the-global-forum-on-steel-excess-capacity.html.
(22)În acest context de supracapacitate tot mai mare, Comisia a confirmat că exporturile de oţel din China au continuat să crească, ajungând la 110 milioane de tone, aproape de niveluri record (23). Întrucât perspectivele pieţei indică o reducere suplimentară a cererii interne în China în 2025 (24), se preconizează că tendinţa nivelului ridicat al exporturilor, care a început în 2023 şi a atins un nivel maxim în 2024, va continua.
(23)OCDE: Steel Trade and Policy Developments (ianuarie-septembrie ’24), DSTI/SC(2024) 16, tabelul 1; Steel Orbis: https://www.steelorbis.com/steel-news/latest-news/chinas-steel-exports-up-in-december-from-november-up-227-in-2024-1374163.htm#:~:text=In%202024%2C%20China's%20finished,112%20million%20mt%20in%202015.
(24)WorldSteel Association: Short Range Outlook (Perspective pe termen scurt), octombrie 2024.
(23)Prin urmare, este rezonabil să se preconizeze că exporturile chineze vor continua să exercite o presiune foarte puternică, atât în ceea ce priveşte volumele, cât şi preţurile, pe pieţele ţărilor terţe (25), afectând astfel în mod negativ concurenţii de pe pieţele respective în mod direct, de exemplu prin înlocuirea lor sau prin obligarea acestora să concureze cu preţuri mai mici. În plus, întrucât producătorii de oţel din anumite ţări terţe se confruntă cu un nou decalaj între creşterea cererii şi creşterea capacităţii pe pieţele lor interne, aceştia ar fi forţaţi să caute pieţe de desfacere alternative pentru capacitatea lor excedentară. Prin urmare, ar avea loc o presiune suplimentară asupra importurilor pe piaţa Uniunii din aceste origini. Acest lucru ar contribui la creşterea generală a cotei de piaţă a importurilor observate în 2024 pe piaţa Uniunii.
(25)A se vedea OCDE: Steel trade and trade policy developments (ianuarie-septembrie 2024), DSTI/SC(2024) 16, secţiunea 3; 28 octombrie 2024. În special, tabelul 3 arată că unele dintre ţările care înregistrează cea mai mare creştere a prezenţei importurilor din China pe pieţele lor interne se numără printre cele care, la rândul lor, şi-au sporit exporturile către Uniune.
(24)În această privinţă, Comisia a confirmat, de asemenea, că, de la ultima investigaţie, prezenţa importurilor pe piaţa Uniunii din anumite origini în care continuă extinderea relevantă a capacităţii (în special ASEAN, India, China, Orientul Mijlociu şi Africa de Nord) rămâne ridicată şi, în unele cazuri, a sporit şi mai mult. Aceste date au arătat o corelaţie între evoluţia capacităţii şi nivelul presiunii importurilor provenite din aceste origini pe piaţa Uniunii (26).
(26)Pentru o analiză mai amplă a corelaţiei dintre supracapacitate şi evoluţia exporturilor, a se vedea GFSEC: "Steel exports, trade remedy actions and sources of excess capacity" (Export de oţel, măsuri de apărare comercială şi surse de supracapacitate) (mai 2024).
(25)Prin urmare, Comisia a confirmat că situaţia şi perspectivele supracapacităţii globale continuă să fie foarte îngrijorătoare şi se aşteaptă ca aceasta să conducă, în absenţa unor ajustări, la o presiune sporită a importurilor în Uniune, din cauza creşterii capacităţii, a evoluţiei cererii şi a presiunii persistente asupra pieţelor ţărilor terţe.