Secţiunea 3 - 6.3.3. Ajustarea 3: plafoane ale contingentelor reziduale - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Martie 2025
SECŢIUNEA 3:6.3.3. Ajustarea 3: plafoane ale contingentelor reziduale
(115)La elaborarea măsurii de salvgardare definitive şi în cadrul reexaminărilor ulterioare, Comisia a încercat să menţină fluxurile comerciale tradiţionale în ceea ce priveşte volumele şi originile. Obiectivul de conservare a volumelor tradiţionale a fost atins prin calcularea contingentelor tarifare pe baza fluxurilor comerciale anterioare, în timp ce obiectivul de conservare a originii tradiţionale a fost atins prin stabilirea unor contingente specifice de ţară.
(116)Cu toate acestea, acest sistem a avut ca rezultat faptul că ţările furnizoare tradiţionale mai mici care nu erau eligibile pentru un contingent specific de ţară pentru anumite categorii de produse au fost expuse unui efect de excludere în cadrul contingentelor tarifare reziduale. Prin urmare, în cea de a doua reexaminare în perspectiva prelungirii măsurilor, Comisia a considerat oportun să introducă un plafon de 15% pentru fiecare ţară din categoriile 1 şi 16.
(117)Având în vedere afirmaţiile părţilor interesate potrivit cărora anumiţi exportatori şi-au sporit în mod semnificativ exporturile în categorii specifice în cadrul contingentului rezidual, ceea ce a dus la excluderea altora, Comisia a evaluat situaţia în fiecare dintre cele 26 categorii. Analiza a confirmat că evoluţiile recente ale pieţei au dus la o scădere a exporturilor furnizorilor tradiţionali către Uniune în cadrul contingentelor reziduale în unele categorii, în timp ce exporturile de la alţi furnizori au crescut în mod semnificativ în cadrul aceloraşi contingente reziduale. Această modificare a fluxurilor comerciale a perturbat balanţa de origini din contingentele tarifare reziduale, având astfel un impact negativ asupra funcţionării măsurii în anumite categorii.
(118)În alte categorii, Comisia a identificat un risc de excludere. Astfel cum s-a discutat la punctul 3, mai mulţi factori contribuie la acest risc, în principal cele mai recente evoluţii privind măsurile de apărare comercială privind importurile de oţel adoptate de ţări terţe, în combinaţie cu problema persistentă a supracapacităţii globale, a creşterii exporturilor de oţel din China şi a creşterii capacităţii instalate la nivel mondial. Aceste evoluţii ar crea tensiuni suplimentare pe pieţele oţelului, sporind astfel riscul iminent de excludere a fluxurilor comerciale tradiţionale din cauza reorientării suplimentare a schimburilor comerciale către Uniune.
(119)Pe baza celor de mai sus, Comisia consideră că este oportun să se impună o limitare a volumului maxim pe care o singură ţară îl poate exporta în cadrul contingentului tarifar rezidual în categoriile în care are loc excluderea sau în care a fost identificat un risc de excludere.
(120)Comisia a urmărit să calibreze nivelurile plafoanelor pentru a asigura un echilibru între prevenirea (riscului) excluderii şi menţinerea unor oportunităţi adecvate de aprovizionare pentru industriile utilizatoare din UE.
(121)Având în vedere evaluarea de mai sus şi după o analiză atentă a tuturor intereselor aflate în joc, ar trebui să se aplice următoarele plafoane pentru ţări şi categorii:
Categoriile 1A, 2: | 13% |
Categoriile 16, 17: | 15% |
Categoriile 4B, 6, 7, 13: | 20% |
Categoriile 4A, 5, 14: | 25% |
Categoriile 3B, 20, 21, 25B, 26: | 30% |
(122)Aceste niveluri au fost identificate cu scopul de a permite furnizorilor tradiţionali din cadrul contingentului rezidual să îşi exporte în continuare fluxurile comerciale istorice (şi liberalizate), menţinând în acelaşi timp stabilitatea fluxurilor comerciale tradiţionale pentru ţările care erau expuse riscului de a fi excluse.
(123)Comisia consideră că aceste ajustări sunt în interesul general al Uniunii, deoarece plafoanele calibrate îmbunătăţesc funcţionarea şi eficacitatea măsurii de salvgardare prin reducerea la minimum a riscului de excludere nejustificată. În acelaşi timp, ele asigură o diversitate suficientă a surselor de aprovizionare pentru utilizatorii din UE, permiţându-le astfel accesul continuu la opţiuni de aprovizionare competitive şi variate.
(124)Modificările care rezultă din această actualizare se aplică de la 1 aprilie 2025.