Secţiunea 2 - 6.3.2. Ajustarea 2: volumul sancţiunilor - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2025
SECŢIUNEA 2:6.3.2. Ajustarea 2: volumul sancţiunilor
(108)În urma războiului de agresiune neprovocat declanşat de Rusia împotriva Ucrainei, Uniunea Europeană a interzis importul anumitor produse siderurgice originare din Belarus şi Rusia (49). Ca urmare a acestor măsuri, importurile din Belarus şi Rusia care fac obiectul măsurii de salvgardare nu au mai putut intra în Uniune. Prin urmare, Comisia a considerat că este în interesul Uniunii să ajusteze funcţionarea măsurii de salvgardare prin redistribuirea volumelor importurilor originare din Rusia şi Belarus (volumul sancţiunilor) în fiecare categorie de produse în care aceste ţări aveau contingente specifice de ţară, printre alte ţări exportatoare care fac obiectul măsurii de salvgardare, pe baza cotelor lor respective din totalul importurilor din 2021.
(49)Regulamentul (UE) 2022/355 al Consiliului din 2 martie 2022 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 765/2006 privind măsuri restrictive având în vedere situaţia din Belarus (JO L 67, 2.3.2022, p. 1) şi Regulamentul (UE) 2022/428 al Consiliului din 15 martie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 833/2014 privind măsuri restrictive având în vedere acţiunile Rusiei de destabilizare a situaţiei în Ucraina (JO L 87 I, 15.3.2022, p. 13).
(109)Comisia reaminteşte că această decizie a fost luată în interesul Uniunii, în conformitate cu perspectivele pieţei de la momentul respectiv, pentru a se asigura că aceste interdicţii la import nu creează un deficit de aprovizionare pe piaţa Uniunii în categoriile afectate şi că utilizatorii de oţel din Uniune pot continua să se aprovizioneze cu aceste volume fără taxe vamale din alte surse. Această decizie a sporit accesul tuturor partenerilor comerciali la volume scutite de taxe vamale, dincolo de fluxurile lor comerciale tradiţionale.
(110)Cu toate acestea, astfel cum s-a explicat la punctul 3 de mai sus, având în vedere contextul actual al decelerării generale pe piaţa oţelului din Uniune şi perspectivele sale, Comisia consideră că nu mai este în interesul Uniunii ca aceste volume să fie disponibile în categoriile în care industria Uniunii se confruntă cu cea mai puternică presiune exercitată de importuri şi în care consumul a scăzut în mod semnificativ.
(111)Prin urmare, pentru a menţine eficacitatea măsurii, Comisia consideră că este oportun să inverseze redistribuirea anterioară, integral sau parţial, pentru categoriile care se încadrează în grupurile 1 şi 2.
(112)În consecinţă, Comisia consideră că este oportun să se inverseze această redistribuire în categoria 24. Această categorie se caracterizează printr-o tendinţă descrescătoare a consumului în 2024 (-7%), în timp ce importurile câştigă cotă de piaţă (+ 4%). Inversarea redistribuirii va alinia contingentele tarifare la cererea actuală şi preconizată, fără a risca un deficit de aprovizionare, deoarece vor fi încă disponibile volume scutite de taxe vamale suficiente pentru industriile utilizatoare.
(113)Pentru categoriile 1A, 7, 16 şi 21, Comisia consideră, de asemenea, că este oportun să inverseze redistribuirea unui procent de 65% din volume. Aceste categorii indică o scădere a consumului în 2024, în timp ce importurile câştigă cotă de piaţă. Cu toate acestea, inversarea redistribuirii volumelor totale care fac obiectul sancţiunilor ar risca să se confrunte cu un deficit de aprovizionare pentru industriile utilizatoare. Prin urmare, Comisia a considerat oportun să reţină 35% din volumele care fac obiectul sancţiunilor din aceste categorii, redistribuite în funcţie de toate originile.
(114)Volumul specific figurează în anexa II la prezentul regulament. Modificările care rezultă din această actualizare se aplică de la 1 aprilie 2025.