Secţiunea 1 - 6.3.1. Ajustarea 1: accesul deţinătorilor de contingente specifice de ţară la contingentul rezidual - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Martie 2025
SECŢIUNEA 1:6.3.1. Ajustarea 1: accesul deţinătorilor de contingente specifice de ţară la contingentul rezidual
(98)Datorită sistemului de reportare a contingentelor neutilizate de la un trimestru la altul în cursul unui an de aplicare a măsurii de salvgardare (47), ultimul trimestru al anului de aplicare a măsurii de salvgardare (aprilie-iunie) este, de obicei, trimestrul în care volumele neutilizate sunt cele mai mari. Pentru a maximiza utilizarea contingentelor la sfârşitul anului de aplicare a măsurii de salvgardare, Comisia a considerat că este în interesul Uniunii să introducă în regulamentul definitiv un mecanism prin care exportatorii mai mari care şi-au epuizat contingentele specifice de ţară pot să acceseze şi volumele contingentelor reziduale în ultimul trimestru. Obiectivul acestui mecanism era de a evita ca volumele corespunzătoare contingentelor reziduale să rămână neutilizate.
(47)Anul de aplicare a măsurii de salvgardare a UE începe la data de 1 iulie a unui anumit an şi se încheie la data de 30 iunie a anului următor.
(99)În cadrul primei reexaminări a funcţionării din 2019, Comisia a observat că acest sistem ar putea duce la eliminarea nejustificată a furnizorilor mai mici din contingentele reziduale. Această tendinţă s-a extins la mai multe categorii după 2019. Prin urmare, în cadrul celei de a doua reexaminări a funcţionării măsurii, Comisia a elaborat un sistem prin care accesul deţinătorilor de contingent specific de ţară la contingentul rezidual în ultimul trimestru al unui an de aplicare a măsurii de salvgardare se bazează pe utilizarea efectivă a contingentului rezidual în trimestrele anterioare de către ţările care fac obiectul contingentului tarifar rezidual. Această ajustare a urmărit să protejeze fluxurile din ultimul trimestru ale furnizorilor mai mici, care sunt beneficiarii fireşti ai contingentelor reziduale (48).
(48)A se vedea punctul 3.2.3 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/894 al Comisiei din 29 iunie 2020 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 de instituire a unor măsuri de salvgardare definitive împotriva importurilor de anumite produse siderurgice.
(100)Pentru a reduce la minimum dislocarea originilor tradiţionale în cadrul contingentelor reziduale, permiţând în continuare accesul suplimentar la acele categorii în care a fost necesar să se asigure utilizarea maximă a contingentului, Comisia a creat un sistem prin care fiecare categorie de produse s-ar încadra în unul dintre cele trei grupuri de mai jos, care corespund unui număr de trei scenarii de acces diferite. Acest sistem a îndeplinit unul dintre principiile şi obiectivele esenţiale ale măsurii de salvgardare, şi anume asigurarea menţinerii fluxurilor comerciale tradiţionale în ceea ce priveşte originea.
(101)Cele trei regimuri în vigoare în prezent sunt următoarele:
- fără acces - regim în cadrul căruia furnizorii tradiţionali din cadrul contingentului rezidual au fost în măsură să epuizeze ei înşişi contingentele reziduale şi au fost identificate efecte de eliminare în ultimul trimestru;
- acces limitat - regim în cadrul căruia furnizorii tradiţionali au fost în măsură să utilizeze doar o parte din contingentul rezidual aflat la dispoziţia lor şi au fost necesare origini suplimentare, în cantităţi limitate, pentru a epuiza contingentele;
- fără limitări - regim în cadrul căruia contingentele reziduale nu au fost utilizate în mare măsură şi nu au fost identificate efecte de eliminare.
(102)Sistemul a permis deţinătorilor de contingente specifice de ţară să îşi depăşească fluxurile comerciale tradiţionale în majoritatea categoriilor de produse prin accesarea contingentului rezidual în ultimul trimestru al unei perioade în care furnizorii tradiţionali nu au fost în măsură să utilizeze contingentele pe deplin. Comisia reaminteşte că acest mecanism a fost introdus iniţial în interesul Uniunii pentru a evita ca volumele contingentelor reziduale să rămână potenţial neutilizate, ceea ce, în caz contrar, ar putea limita oportunităţile de aprovizionare şi aprovizionarea industriilor utilizatoare din UE.
(103)Cu toate acestea, în contextul actual al decelerării generale pe piaţa oţelului din Uniune, Comisia consideră că nu mai este oportun să se acorde acces în trimestrul 4 deţinătorilor de contingente specifice de ţară din categoriile în care au fost identificate presiunea exercitată de importuri şi scăderea consumului (grupurile 1, 2 şi 3). În aceste cazuri, importurile au avut un impact negativ asupra situaţiei economice a industriei Uniunii, astfel cum se descrie la punctul 3.3.
(104)În plus, Comisia a stabilit, de asemenea, pe baza răspunsurilor la chestionar ale industriei Uniunii, că, în toate aceste categorii, industria Uniunii dispunea de o capacitate suficientă pentru a satisface cererea potenţială a utilizatorilor.
(105)Pe această bază, regimurile de acces pentru fiecare categorie de produse ar trebui adaptate după cum urmează (pentru volumele specifice, a se vedea anexa II la prezentul regulament):
- fără acces: 1A, 2, 3B, 4A, 5, 6, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25B şi 26;
- acces: 1B, 3A, 9, 10, 12, 27, 28.
Categoriile pentru care acest sistem nu s-ar aplica sunt următoarele:
Regim special: 4B
- Regimul actual, care acordă acces la contingentul rezidual din ultimul trimestru ţărilor care beneficiază de un contingent specific, cu un plafon de 30% pentru fiecare ţară exportatoare, continuă să fie adecvat pentru a asigura o varietate suficientă de surse de aprovizionare, evitând, în acelaşi timp, efectele de eliminare prin importuri suplimentare excesive dincolo de fluxurile comerciale tradiţionale.
- Gestionare globală: 7, 8, 17, 25A.
- Posibilitatea de a accesa contingentul rezidual în ultimul trimestru nu este aplicabilă, deoarece nu există ţări care exportă în cadrul unui contingent specific de ţară.
(106)Prin aceste ajustări, principiile-cheie ale măsurii de salvgardare, şi anume asigurarea menţinerii fluxurilor comerciale tradiţionale în ceea ce priveşte originea, nu vor fi compromise.
(107)Modificările care rezultă din această actualizare se aplică de la 1 aprilie 2025.