Titlul x - DISPOZIŢII FINALE - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
TITLUL X:DISPOZIŢII FINALE
Art. 52: Rapoarte şi revizuire
(1)Până la 3 martie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la impactul în practică al obligaţiilor de transparenţă stabilite în conformitate cu articolele 3-13, în special impactul mecanismului de plafonare a volumului descris la articolul 5, inclusiv asupra costului tranzacţionării pentru contrapărţile eligibile şi clienţii profesionali şi asupra tranzacţionării acţiunilor întreprinderilor cu capitalizare mică şi medie şi eficienţa acestui mecanism în a garanta că utilizarea derogărilor relevante nu afectează formarea preţurilor, precum şi modul în care poate funcţiona un mecanism adecvat de sancţionare a nerespectării plafonului de volum, precum şi privind aplicarea şi menţinerea caracterului adecvat al derogărilor de la obligaţiile privind transparenţa pretranzacţionare stabilite în conformitate cu articolul 4 alineatele (2) şi (3) şi articolul 9 alineatele (2)-(5).

(2)Raportul menţionat la alineatul (1) de mai sus include impactul utilizării derogării menţionate la articolul 4 alineatul (1) litera (a) şi la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (i) asupra pieţelor europene de acţiuni şi a mecanismului de plafonare a volumului prevăzut la articolul 5, în special în ceea ce priveşte:
a)nivelul şi tendinţa tranzacţionării sub formă de registru de ordine opac (non-lit order book) în Uniune de la introducerea prezentului regulament;
b)impactul asupra spreadurilor cotate transparente pretranzacţionare;
c)impactul asupra amplorii lichidităţii registrelor de ordine transparente (lit order books);
d)impactul asupra concurenţei şi investitorilor de pe teritoriul Uniunii;
e)impactul asupra tranzacţionării acţiunilor întreprinderilor cu capitalizare mică şi medie;
f)evoluţiile de la nivel internaţional şi a discuţiilor cu ţările terţe şi organizaţiile internaţionale.
(3)În cazul în care în cadrul raportului se concluzionează că utilizarea derogării de la articolul 4 alineatul (1) litera (a) şi litera (b) punctul (i) are un efect negativ asupra formării preţurilor şi asupra tranzacţionării acţiunilor întreprinderilor cu capitalizare mică şi medie, Comisia face propuneri, după caz, inclusiv de modificare a prezentului regulament, cu privire la utilizarea derogărilor respective. Aceste propuneri includ o evaluare a impactului modificărilor propuse şi ţin seama de obiectivele prezentului regulament şi de efectele asupra perturbării pieţei şi asupra concurenţei şi de potenţialele efecte asupra investitorilor din Uniune.
(4)Până la 3 martie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la funcţionarea articolului 26, inclusiv cu privire la măsura în care conţinutul şi formatul rapoartelor de tranzacţie primite şi schimbate între autorităţile competente permit monitorizarea în mod cuprinzător a activităţilor firmelor de investiţii în conformitate cu articolul 26 alineatul (1). Comisia poate propune orice fel de măsuri corespunzătoare, inclusiv aceea ca tranzacţiile să fie raportate unui sistem desemnat de ESMA şi nu autorităţilor competente, fapt ce permite autorităţilor competente relevante să acceseze toate informaţiile raportate în temeiul prezentului articol, în sensul prezentului regulament şi al Directivei 2014/65/UEşi în scopul detectării utilizărilor abuzive ale informaţiilor confidenţiale şi a manipulărilor pieţei în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 596/2014.

(5)Până la 3 martie 2020 şi după consultarea ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport referitor la soluţiile adecvate de a reduce asimetriile în materie de informaţii la nivelul participanţilor de pe piaţă, precum şi instrumentele cu ajutorul cărora autorităţile de reglementare să poată monitoriza mai eficient activităţile de cotaţie exercitate în locurile de tranzacţionare. Acest raport evaluează cel puţin fezabilitatea dezvoltării unui Sistem european al celei mai bune cereri şi oferte (European Best Bid and Offer System) pentru cotaţii consolidate şi dacă acest sistem va contribui la atingerea acestor obiective.

(6)Până la 3 martie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la progresul înregistrat în ceea ce priveşte transferarea la bursă sau pe platforme electronice de tranzacţionare în conformitate cu articolele 25 şi 28 a tranzacţiilor cu instrumentele financiare derivate extrabursiere standardizate.

(7)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la evoluţia preţurilor, pentru transparenţa datelor pretranzacţionare şi posttranzacţionare de pe pieţele reglementate, MTF-uri, OTF-uri, APA-uri şi CTP-uri.

(8)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport de reexaminare a dispoziţiilor privind interoperabilitatea de la articolul 36 din prezentul regulament şi de la articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.

(9)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport privind aplicarea articolelor 35 şi 36 din prezentul regulament şi a articolelor 7 şi 8 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
Până la 3 iulie 2022 şi în urma consultării ESMA, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind aplicarea articolului 37.

(10)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la impactul articolelor 35 şi 36 din prezentul regulament asupra CPC nou-înfiinţate şi autorizate menţionate la articolul 35 alineatul (5) şi asupra locurilor de tranzacţionare conectate cu respectivele CPC prin legături strânse, precum şi cu privire la oportunitatea prelungirii regimului de tranziţie prevăzut la articolul 35 alineatul (5), comparând posibilele beneficii pentru consumatori ale îmbunătăţirii concurenţei şi a gradului de alegere disponibil pentru participanţii de pe piaţă cu posibilul efect disproporţionat al acestor dispoziţii asupra CPC nou-înfiinţate şi autorizate şi cu constrângerile impuse participanţilor locali de pe piaţă privind accesul la CPC globale şi buna funcţionare a pieţei.
În funcţie de concluziile acestui raport, Comisia poate adopta un act delegat în conformitate cu articolul 50 pentru a prelungi regimul de tranziţie în conformitate cu articolul 35 alineatul (5) cu maximum 30 de luni.
(11)[textul din Art. 52, alin. (11) din titlul X a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 46., alin. (A) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(12)
[textul din Art. 52, alin. (12) din titlul X a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 46., alin. (A) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(13)Până la 31 decembrie 2020, ESMA evaluează necesităţile de personal şi de resurse rezultate din asumarea competenţelor şi atribuţiilor sale în conformitate cu articolul 64 din Regulamentul (UE) 2019/2033 şi prezintă un raport cu privire la respectiva evaluare Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei.

(14)
[textul din Art. 52, alin. (13) din titlul X a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 46. din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(14)Până la 30 iunie 2026, ESMA, în strânsă cooperare cu grupul de experţi al părţilor interesate înfiinţat în temeiul articolului 22b alineatul (2), evaluează cererea de pe piaţă pentru sistemul centralizat de raportare pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă, impactul respectivului sistem centralizat de raportare asupra funcţionării, atractivităţii şi competitivităţii internaţionale a pieţelor şi firmelor din Uniune, precum şi dacă sistemul centralizat de raportare şi-a îndeplinit obiectivul de a reduce asimetriile în materie de informaţii dintre participanţii la piaţă şi de a face din Uniune un loc mai atractiv pentru investiţii. ESMA raportează Comisiei cu privire la oportunitatea adăugării de caracteristici suplimentare la sistemul centralizat de raportare, cum ar fi diseminarea codului de identificare a pieţei pentru datele pretranzacţionare. Pe baza raportului respectiv, Comisia prezintă, dacă este cazul, o propunere legislativă Parlamentului European şi Consiliului.
(141)La trei ani de la prima autorizare a unui sistem centralizat de raportare, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, după consultarea ESMA şi a grupului de experţi al părţilor interesate înfiinţat în temeiul articolului 22b alineatul (2), un raport cu privire la elementele următoare:
a)clasele de active vizate de un sistem centralizat de raportare;
b)promptitudinea şi calitatea datelor transmise către CTP;
c)promptitudinea difuzării şi calitatea datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare;
d)rolul datelor de piaţă de bază şi al datelor de reglementare în reducerea deficitului de punere în aplicare;
e)numărul de utilizatori ai sistemului centralizat de raportare pentru fiecare clasă de active;
f)efectul datelor de piaţă de bază şi al datelor de reglementare asupra remedierii asimetriilor informaţionale dintre diferiţii participanţi la piaţa de capital;
g)caracterul adecvat al protocoalelor de transmitere utilizate pentru transmiterea datelor către CTP;
h)caracterul adecvat şi funcţionarea sistemului de redistribuire a veniturilor, în special în ceea ce priveşte contribuitorii de date care sunt locuri de tranzacţionare de mici dimensiuni;
i)efectele datelor de piaţă de bază şi al datelor de reglementare asupra investiţiilor în IMM-uri.
(142)Până la 29 martie 2025, Comisia, în strânsă cooperare cu ESMA, evaluează posibilitatea de a extinde cerinţele articolului 26 din prezentul regulament la AFIA, în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2011/61/UE, şi la societăţile de administrare, în sensul definiţiei de la articolul 2 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2009/65/CE, care furnizează servicii şi activităţi de investiţii şi care execută tranzacţii cu instrumente financiare. În special, Comisia include în respectiva evaluare o analiză costuri-beneficii şi o evaluare a ariei de cuprindere a unei astfel de extinderi.
Pe baza acestei evaluări şi ţinând seama de obiectivele uniunii pieţelor de capital, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 50 pentru a modifica prezentul regulament, extinzând cerinţele articolului 26, în conformitate cu primul paragraf al prezentului alineat.
(143)Până la 29 martie 2028, ESMA prezintă Comisiei un raport de evaluare a caracterului adecvat al plafonului pentru volum stabilit la articolul 5 alineatul (1) şi a necesităţii de a-l elimina sau de a-l extinde la alte sisteme de tranzacţionare sau locuri de executare care îşi obţin preţurile dintr-un preţ de referinţă, ţinând seama de bunele practici internaţionale, de competitivitatea pieţelor financiare din Uniune şi de efectele acestui plafon pentru volum asupra tranzacţionării echitabile şi ordonate pe pieţe şi asupra eficienţei formării preţurilor.

Art. 53: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Regulamentul (UE) nr. 648/2012 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 5 alineatul (2) se adaugă următorul paragraf:
"Dezvoltarea standardelor tehnice de reglementare conform prezentului alineat de către ESMA nu aduce atingere dispoziţiei tranzitorii privind contractele derivate pe produse energetice C6, prevăzute la articolul 95 din Directiva 2014/65/UE (*).
(*)Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349)."
2.Articolul 7 se modifică după cum urmează:
a)alineatul (1) este înlocuit cu următorul text:
"(1)O CPC care a fost autorizată să compenseze contracte cu instrumente derivate extrabursiere acceptă să compenseze astfel de contracte în mod nediscriminatoriu şi transparent, inclusiv în ceea ce priveşte cerinţele de garantare şi taxele legate de acces, indiferent de locul de tranzacţionare. Acest lucru în special asigură faptul că un loc de tranzacţionare are dreptul la tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte modul în care sunt tratate contractele tranzacţionate în respectivul loc de tranzacţionare în ceea ce priveşte:
a)cerinţele de garantare şi de compensare a contractelor echivalente din punct de vedere economic atunci când includerea unor astfel de contracte în procedurile de lichidare sau alte proceduri de compensare ale unei CPC conform legislaţiei aplicabile privind insolvabilitatea nu periclitează buna funcţionare, validitatea sau aplicabilitatea unor astfel de proceduri; şi
b)apelurile în marjă încrucişate cu contracte corelate compensate de aceeaşi CPC conform unui model de risc care respectă dispoziţiile articolului 41.
O CPC poate solicita ca un loc de tranzacţionare să respecte cerinţele operaţionale şi tehnice stabilite de CPC, inclusiv cerinţele în materie de gestionare a riscului."
b)se adaugă următorul alineat:
"(6)Condiţiile prevăzute la alineatul (1) privind tratamentul nediscriminatoriu în ceea ce priveşte modul în care sunt tratate contractele tranzacţionate la locul de tranzacţionare respectiv, în ceea ce priveşte cerinţele de garantare, compensarea contractelor echivalente din punct de vedere economic şi încrucişarea marjelor cu contracte corelate compensate de aceeaşi CPC sunt specificate detaliat în standardele tehnice adoptate în conformitate cu articolul 35 alineatul (6) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 (*)."
3.La articolul 81 alineatul (3) se adaugă următorul paragraf:
"Registrele centrale de tranzacţii transmit date către autorităţile competente în conformitate cu cerinţele prevăzute la articolul 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 (*).
(*)Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 173, 12.6.2014, p. 84)."
Art. 54: Dispoziţii tranzitorii
(1)Firmele din ţări terţe pot continua furnizarea de servicii şi desfăşurarea de activităţi în statele membre în conformitate cu regimurile naţionale timp de trei ani de la adoptarea de către Comisie a unei decizii privind ţara terţă în cauză în conformitate cu articolul 47. Serviciile şi activităţile care nu fac obiectul unei astfel de decizii pot fi furnizate în continuare în conformitate cu regimul naţional.

(3)Dispoziţiile actelor delegate adoptate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 600/2014, în forma aplicabilă înainte de 28 martie 2024, continuă să se aplice până la data aplicării actelor delegate adoptate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 600/2014, în forma aplicabilă de la data respectivă.

Art. 54a: Măsuri tranzitorii privind ESMA
(1)Toate competenţele şi sarcinile legate de activitatea de supraveghere şi de asigurare a respectării legislaţiei în domeniul furnizorilor de servicii de raportare a datelor sunt transferate către ESMA la 1 ianuarie 2022, cu excepţia competenţelor şi sarcinilor legate de APA-urile şi ARM-urile care fac obiectul derogării menţionate la articolul 2 alineatul (3). Competenţele şi sarcinile transferate sunt preluate de ESMA la aceeaşi dată.
(2)Toate dosarele şi documentele de lucru referitoare la activitatea de supraveghere şi de asigurare a respectării legislaţiei în domeniul furnizorilor de servicii de raportare a datelor, inclusiv orice examinări în curs şi măsuri de asigurare a respectării legislaţiei, sau copiile certificate ale acestora sunt preluate de ESMA la data prevăzută la alineatul (1).
Cu toate acestea, o cerere de autorizare care a fost primită de autorităţile competente înainte de 1 octombrie 2021 nu trebuie transferată către ESMA, iar decizia de înregistrare sau de refuz al înregistrării este luată de autoritatea competentă relevantă.
(3)Autorităţile competente menţionate la alineatul (1) se asigură că toate evidenţele şi documentele de lucru existente sau copiile certificate ale acestora sunt transferate către ESMA cât mai curând posibil şi în orice caz până la 1 ianuarie 2022. De asemenea, autorităţile competente respective acordă asistenţa şi consultanţa necesară ESMA pentru a facilita transferul şi preluarea efectivă şi eficientă a activităţii de supraveghere şi de asigurare a respectării legislaţiei în domeniul furnizorilor de servicii de raportare a datelor.
(4)ESMA acţionează ca succesor legal al autorităţilor competente menţionate la alineatul (1) în cadrul oricăror proceduri administrative sau judiciare rezultate din activitatea de supraveghere şi de asigurare a respectării legislaţiei desfăşurată de autorităţile competente respective în legătură cu aspecte reglementate prin prezentul regulament.
(5)Orice autorizare a unui furnizor de servicii de raportare a datelor acordată de o autoritate competentă astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 26 din Directiva 2014/65/UE rămâne valabilă după transferul competenţelor către ESMA.
Art. 54b: Relaţiile cu auditorii
(1)Orice persoană autorizată în temeiul Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*54), care îndeplineşte în cadrul unui furnizor de servicii de raportare a datelor sarcina prevăzută la articolul 34 din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*55) sau la articolul 73 din Directiva 2009/65/CE sau orice altă sarcină prevăzută de lege, este obligată să informeze fără întârziere ESMA despre orice fapt sau orice decizie privind furnizorul de servicii de raportare a datelor respectiv de care persoana în cauză a luat cunoştinţă în exercitarea sarcinii respective şi care ar putea:
(*54)Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului (JO L 157, 9.6.2006, p. 87).
(*55)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).
a)să constituie o încălcare semnificativă a actelor cu putere de lege sau actelor administrative care stabilesc condiţiile de autorizare sau care reglementează în mod expres desfăşurarea activităţilor furnizorului de servicii de raportare a datelor;
b)să compromită continuitatea funcţionării furnizorului de servicii de raportare a datelor;
c)să conducă la refuzul certificării conturilor sau la formularea anumitor rezerve.
Persoana menţionată anterior are, de asemenea, obligaţia de a semnala orice fapt sau decizie de care a luat cunoştinţă în îndeplinirea uneia dintre sarcinile menţionate la primul paragraf într-o întreprindere care are legături strânse cu furnizorul de servicii de raportare a datelor în cadrul căruia îndeplineşte sarcina respectivă.
(2)Informarea cu bună credinţă a autorităţilor competente, de către persoanele autorizate în sensul Directivei 2006/43/CE, cu privire la orice fapt sau orice decizie menţionată la alineatul (1) nu constituie o încălcare a clauzelor contractuale sau a dispoziţiilor legale care restricţionează comunicarea de informaţii şi nu antrenează în niciun fel răspunderea acestor persoane.

Art. 55: Intrarea în vigoare şi aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament se aplică de la 3 ianuarie 2018.

În pofida celui de al doilea paragraf, articolul 1 alineatele (8) şi (9), articolul 2 alineatul (2), articolul 4 alineatul (6), articolul 5 alineatele (6) şi (9), articolul 7 alineatul (2), articolul 9 alineatul (5), articolul 11 alineatul (4), articolul 12 alineatul (2), articolul 13 alineatul (2), articolul 14 alineatul (7), articolul 15 alineatul (5), articolul 17 alineatul (3), articolul 19 alineatele (2) şi (3), articolul 20 alineatul (3), articolul 21 alineatul (5), articolul 22 alineatul (4), articolul 23 alineatul (3), articolul 25 alineatul (3), articolul 26 alineatul (9), articolul 27 alineatul (3), articolul 28 alineatul (4), articolul 28 alineatul (5), articolul 29 alineatul (3), articolul 30 alineatul (2), articolul 31 alineatul (4), articolul 32 alineatele (1), (5) şi (6), articolul 33 alineatul (2), articolul 35 alineatul (6), articolul 36 alineatul (6), articolul 37 alineatul (4), articolul 38 alineatul (3), articolul 40 alineatul (8), articolul 41 alineatul (8), articolul 42 alineatul (7), articolul 45 alineatul (10), articolul 46 alineatul (7), articolul 47 alineatele (1) şi (4), articolul 52 alineatele (10) şi (12) şi articolului 54 alineatul (1) se aplică imediat după intrarea în vigoare a prezentului regulament.

Fără a aduce atingere celui de al doilea paragraf, articolul 37 alineatele (1), (2) şi (3) se aplică de la 3 ianuarie 2020.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.