Art. 52. - Art. 52: Rapoarte şi revizuire - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
Art. 52: Rapoarte şi revizuire
(1)Până la 3 martie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la impactul în practică al obligaţiilor de transparenţă stabilite în conformitate cu articolele 3-13, în special impactul mecanismului de plafonare a volumului descris la articolul 5, inclusiv asupra costului tranzacţionării pentru contrapărţile eligibile şi clienţii profesionali şi asupra tranzacţionării acţiunilor întreprinderilor cu capitalizare mică şi medie şi eficienţa acestui mecanism în a garanta că utilizarea derogărilor relevante nu afectează formarea preţurilor, precum şi modul în care poate funcţiona un mecanism adecvat de sancţionare a nerespectării plafonului de volum, precum şi privind aplicarea şi menţinerea caracterului adecvat al derogărilor de la obligaţiile privind transparenţa pretranzacţionare stabilite în conformitate cu articolul 4 alineatele (2) şi (3) şi articolul 9 alineatele (2)-(5).
(2)Raportul menţionat la alineatul (1) de mai sus include impactul utilizării derogării menţionate la articolul 4 alineatul (1) litera (a) şi la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (i) asupra pieţelor europene de acţiuni şi a mecanismului de plafonare a volumului prevăzut la articolul 5, în special în ceea ce priveşte:
a)nivelul şi tendinţa tranzacţionării sub formă de registru de ordine opac (non-lit order book) în Uniune de la introducerea prezentului regulament;
b)impactul asupra spreadurilor cotate transparente pretranzacţionare;
c)impactul asupra amplorii lichidităţii registrelor de ordine transparente (lit order books);
d)impactul asupra concurenţei şi investitorilor de pe teritoriul Uniunii;
e)impactul asupra tranzacţionării acţiunilor întreprinderilor cu capitalizare mică şi medie;
f)evoluţiile de la nivel internaţional şi a discuţiilor cu ţările terţe şi organizaţiile internaţionale.
(3)În cazul în care în cadrul raportului se concluzionează că utilizarea derogării de la articolul 4 alineatul (1) litera (a) şi litera (b) punctul (i) are un efect negativ asupra formării preţurilor şi asupra tranzacţionării acţiunilor întreprinderilor cu capitalizare mică şi medie, Comisia face propuneri, după caz, inclusiv de modificare a prezentului regulament, cu privire la utilizarea derogărilor respective. Aceste propuneri includ o evaluare a impactului modificărilor propuse şi ţin seama de obiectivele prezentului regulament şi de efectele asupra perturbării pieţei şi asupra concurenţei şi de potenţialele efecte asupra investitorilor din Uniune.
(4)Până la 3 martie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la funcţionarea articolului 26, inclusiv cu privire la măsura în care conţinutul şi formatul rapoartelor de tranzacţie primite şi schimbate între autorităţile competente permit monitorizarea în mod cuprinzător a activităţilor firmelor de investiţii în conformitate cu articolul 26 alineatul (1). Comisia poate propune orice fel de măsuri corespunzătoare, inclusiv aceea ca tranzacţiile să fie raportate unui sistem desemnat de ESMA şi nu autorităţilor competente, fapt ce permite autorităţilor competente relevante să acceseze toate informaţiile raportate în temeiul prezentului articol, în sensul prezentului regulament şi al Directivei 2014/65/UEşi în scopul detectării utilizărilor abuzive ale informaţiilor confidenţiale şi a manipulărilor pieţei în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 596/2014.
(5)Până la 3 martie 2020 şi după consultarea ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport referitor la soluţiile adecvate de a reduce asimetriile în materie de informaţii la nivelul participanţilor de pe piaţă, precum şi instrumentele cu ajutorul cărora autorităţile de reglementare să poată monitoriza mai eficient activităţile de cotaţie exercitate în locurile de tranzacţionare. Acest raport evaluează cel puţin fezabilitatea dezvoltării unui Sistem european al celei mai bune cereri şi oferte (European Best Bid and Offer System) pentru cotaţii consolidate şi dacă acest sistem va contribui la atingerea acestor obiective.
(6)Până la 3 martie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la progresul înregistrat în ceea ce priveşte transferarea la bursă sau pe platforme electronice de tranzacţionare în conformitate cu articolele 25 şi 28 a tranzacţiilor cu instrumentele financiare derivate extrabursiere standardizate.
(7)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la evoluţia preţurilor, pentru transparenţa datelor pretranzacţionare şi posttranzacţionare de pe pieţele reglementate, MTF-uri, OTF-uri, APA-uri şi CTP-uri.
(8)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport de reexaminare a dispoziţiilor privind interoperabilitatea de la articolul 36 din prezentul regulament şi de la articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(9)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport privind aplicarea articolelor 35 şi 36 din prezentul regulament şi a articolelor 7 şi 8 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
Până la 3 iulie 2022 şi în urma consultării ESMA, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind aplicarea articolului 37.
(10)Până la 3 iulie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la impactul articolelor 35 şi 36 din prezentul regulament asupra CPC nou-înfiinţate şi autorizate menţionate la articolul 35 alineatul (5) şi asupra locurilor de tranzacţionare conectate cu respectivele CPC prin legături strânse, precum şi cu privire la oportunitatea prelungirii regimului de tranziţie prevăzut la articolul 35 alineatul (5), comparând posibilele beneficii pentru consumatori ale îmbunătăţirii concurenţei şi a gradului de alegere disponibil pentru participanţii de pe piaţă cu posibilul efect disproporţionat al acestor dispoziţii asupra CPC nou-înfiinţate şi autorizate şi cu constrângerile impuse participanţilor locali de pe piaţă privind accesul la CPC globale şi buna funcţionare a pieţei.
În funcţie de concluziile acestui raport, Comisia poate adopta un act delegat în conformitate cu articolul 50 pentru a prelungi regimul de tranziţie în conformitate cu articolul 35 alineatul (5) cu maximum 30 de luni.
(11)[textul din Art. 52, alin. (11) din titlul X a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 46., alin. (A) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(12)
[textul din Art. 52, alin. (12) din titlul X a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 46., alin. (A) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(13)Până la 31 decembrie 2020, ESMA evaluează necesităţile de personal şi de resurse rezultate din asumarea competenţelor şi atribuţiilor sale în conformitate cu articolul 64 din Regulamentul (UE) 2019/2033 şi prezintă un raport cu privire la respectiva evaluare Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei.
(14)
[textul din Art. 52, alin. (13) din titlul X a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 46. din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(14)Până la 30 iunie 2026, ESMA, în strânsă cooperare cu grupul de experţi al părţilor interesate înfiinţat în temeiul articolului 22b alineatul (2), evaluează cererea de pe piaţă pentru sistemul centralizat de raportare pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă, impactul respectivului sistem centralizat de raportare asupra funcţionării, atractivităţii şi competitivităţii internaţionale a pieţelor şi firmelor din Uniune, precum şi dacă sistemul centralizat de raportare şi-a îndeplinit obiectivul de a reduce asimetriile în materie de informaţii dintre participanţii la piaţă şi de a face din Uniune un loc mai atractiv pentru investiţii. ESMA raportează Comisiei cu privire la oportunitatea adăugării de caracteristici suplimentare la sistemul centralizat de raportare, cum ar fi diseminarea codului de identificare a pieţei pentru datele pretranzacţionare. Pe baza raportului respectiv, Comisia prezintă, dacă este cazul, o propunere legislativă Parlamentului European şi Consiliului.
(141)La trei ani de la prima autorizare a unui sistem centralizat de raportare, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, după consultarea ESMA şi a grupului de experţi al părţilor interesate înfiinţat în temeiul articolului 22b alineatul (2), un raport cu privire la elementele următoare:
a)clasele de active vizate de un sistem centralizat de raportare;
b)promptitudinea şi calitatea datelor transmise către CTP;
c)promptitudinea difuzării şi calitatea datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare;
d)rolul datelor de piaţă de bază şi al datelor de reglementare în reducerea deficitului de punere în aplicare;
e)numărul de utilizatori ai sistemului centralizat de raportare pentru fiecare clasă de active;
f)efectul datelor de piaţă de bază şi al datelor de reglementare asupra remedierii asimetriilor informaţionale dintre diferiţii participanţi la piaţa de capital;
g)caracterul adecvat al protocoalelor de transmitere utilizate pentru transmiterea datelor către CTP;
h)caracterul adecvat şi funcţionarea sistemului de redistribuire a veniturilor, în special în ceea ce priveşte contribuitorii de date care sunt locuri de tranzacţionare de mici dimensiuni;
i)efectele datelor de piaţă de bază şi al datelor de reglementare asupra investiţiilor în IMM-uri.
(142)Până la 29 martie 2025, Comisia, în strânsă cooperare cu ESMA, evaluează posibilitatea de a extinde cerinţele articolului 26 din prezentul regulament la AFIA, în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2011/61/UE, şi la societăţile de administrare, în sensul definiţiei de la articolul 2 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2009/65/CE, care furnizează servicii şi activităţi de investiţii şi care execută tranzacţii cu instrumente financiare. În special, Comisia include în respectiva evaluare o analiză costuri-beneficii şi o evaluare a ariei de cuprindere a unei astfel de extinderi.
Pe baza acestei evaluări şi ţinând seama de obiectivele uniunii pieţelor de capital, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 50 pentru a modifica prezentul regulament, extinzând cerinţele articolului 26, în conformitate cu primul paragraf al prezentului alineat.
(143)Până la 29 martie 2028, ESMA prezintă Comisiei un raport de evaluare a caracterului adecvat al plafonului pentru volum stabilit la articolul 5 alineatul (1) şi a necesităţii de a-l elimina sau de a-l extinde la alte sisteme de tranzacţionare sau locuri de executare care îşi obţin preţurile dintr-un preţ de referinţă, ţinând seama de bunele practici internaţionale, de competitivitatea pieţelor financiare din Uniune şi de efectele acestui plafon pentru volum asupra tranzacţionării echitabile şi ordonate pe pieţe şi asupra eficienţei formării preţurilor.