Titlul i - OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
TITLUL I:OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament stabileşte cerinţe uniforme în legătură cu următoarele aspecte:
a)publicarea datelor referitoare la tranzacţii;
b)raportarea tranzacţiilor către autorităţile competente;
c)tranzacţionarea instrumentelor financiare derivate în locuri organizate;
d)accesul nediscriminatoriu la compensare şi accesul nediscriminatoriu la tranzacţionarea valorilor de referinţă;
e)atribuţiile autorităţilor competente, ale ESMA şi ale ABE în ceea ce priveşte intervenţia asupra produselor, precum şi competenţele ESMA în privinţa controalelor asupra administrării poziţiilor şi a limitării poziţiilor;
f)furnizarea de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii de către societăţile din ţări terţe în urma unei decizii de echivalare aplicabile adoptate de Comisie, în prezenţa sau în absenţa unei sucursale.
g)autorizarea şi supravegherea furnizorilor de servicii de raportare a datelor.

(2)Prezentul regulament se aplică firmelor de investiţii autorizate în temeiul Directivei 2014/65/UE şi instituţiilor de credit autorizate în temeiul Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) atunci când furnizează servicii de investiţii şi/sau desfăşoară activităţi de investiţii, precum şi operatorilor de piaţă, inclusiv tuturor locurilor de tranzacţionare pe care le exploatează.
(1)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
(3)Titlul V din prezentul regulament se aplică, de asemenea, tuturor contrapărţilor financiare şi nefinanciare care fac obiectul obligaţiei de compensare în temeiul titlului II din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.

(4)Titlul VI din prezentul regulament se aplică şi CPC-urilor şi persoanelor cu drepturi de proprietate asupra valorilor de referinţă.
(41)Titlul VII capitolul 1 din prezentul regulament se aplică, de asemenea, firmelor din ţări terţe care furnizează servicii de investiţii sau desfăşoară activităţi de investiţii în cadrul Uniunii.

(5)Titlul VIII din prezentul regulament se aplică societăţilor din ţări terţe care prestează servicii de investiţii sau desfăşoară activităţi de investiţii pe teritoriul Uniunii în urma unei decizii de echivalare aplicabile adoptate de Comisie, în prezenţa sau în absenţa unei sucursale.
(51)Titlurile II şi III din prezentul regulament nu se aplică operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind transparenţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare şi transparenţa reutilizării şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 337, 23.12.2015, p. 1).

(52)Toate sistemele multilaterale operează fie în conformitate cu dispoziţiile titlului II din Directiva 2014/65/UE în ceea ce priveşte MTF-urile sau OTF-urile, fie în conformitate cu dispoziţiile titlului III din directiva menţionată în ceea ce priveşte pieţele reglementate.
Operatorii independenţi funcţionează în conformitate cu titlul III din prezentul regulament.
Fără a aduce atingere articolelor 23 şi 28, toate firmele de investiţii care încheie tranzacţii cu instrumente financiare care nu sunt încheiate în cadrul sistemelor multilaterale sau al operatorilor independenţi respectă articolele 20 şi 21.

(6)Articolele 8, 8a, 8b, 10 şi 21 nu se aplică pieţelor reglementate, operatorilor de piaţă şi firmelor de investiţii în raport cu o tranzacţie efectuată de un membru al Sistemului European al Băncilor Centrale (SEBC), în cazul în care membrul respectiv a notificat în prealabil contrapartea sa că tranzacţia este exceptată şi în cazul în care se aplică una dintre următoarele condiţii:
a)membrul SEBC este membru al Eurosistemului acţionând în temeiul capitolului IV din Protocolul nr. 4 privind Statutul Sistemului European al Băncilor Centrale şi al Băncii Centrale Europene, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană şi la TFUE, cu excepţia articolul 24 din statutul respectiv;
b)membrul SEBC nu este membru al Eurosistemului, iar tranzacţia este încheiată în cadrul aplicării politicii monetare sau de schimb valutar, inclusiv a operaţiunilor efectuate pentru a deţine sau administra rezerve valutare oficiale, pe care membrul SEBC în cauză este autorizat prin lege să o aplice; sau
c)tranzacţia este încheiată în cadrul aplicării politicii de stabilitate financiară pe care membrul SEBC în cauză este autorizat prin lege să o aplice.

(7)Alineatul (6) nu se aplică tranzacţiilor încheiate de un membru al SEBC care nu este membru al Eurosistemului, în cursul executării operaţiunilor de investiţii.

(8)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează căror operaţiuni de politică monetară, de schimb valutar şi de stabilitate financiară, şi căror tipuri de tranzacţii efectuate de membri ai SEBC care nu sunt membri ai Eurosistemului, li se aplică alineatele (6) şi (7).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2026.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(9)Comisiei i se conferă competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 50 pentru a extinde domeniul de aplicare al alineatului (6) la alte bănci centrale. În acest scop, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, până la 1 iunie 2015, un raport în care se evaluează modul în care sunt tratate tranzacţiile de către băncile centrale din ţări terţe care, în scopul prezentului alineat, includ Banca Reglementelor Internaţionale. Raportul conţine o analiză a sarcinilor lor statutare şi a volumelor tranzacţionate pe teritoriul Uniunii. În raport:
a)se identifică dispoziţiile aplicabile în ţările terţe vizate în ceea ce priveşte dezvăluirea reglementată a informaţiilor privind operaţiunile băncilor centrale, inclusiv operaţiunile desfăşurate de membrii SEBC în ţările terţe respective şi
b)se evaluează impactul potenţial pe care l-ar putea avea cerinţele normative din Uniune referitoare la dezvăluirea informaţiilor asupra tranzacţiilor efectuate de băncile centrale din ţările terţe.
În cazul în care concluzia conţinută în raport indică faptul că excepţia prevăzută la alineatul (6) este necesară pentru tranzacţiile în care contrapartea este o bancă centrală dintr-o ţară terţă care desfăşoară operaţiuni de politică monetară, de schimb valutar şi de stabilitate financiară, Comisia prevede aplicarea acestei excepţii la banca centrală a ţării terţe în cauză.
Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."firmă de investiţii" înseamnă o firmă de investiţii astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2014/65/UE;
2."servicii şi activităţi de investiţii" înseamnă serviciile şi activităţile în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 2 din Directiva 2014/65/UE;
3."servicii auxiliare" înseamnă servicii auxiliare în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 3 din Directiva 2014/65/UE;
4."executarea ordinelor în contul clienţilor" înseamnă executarea ordinelor în contul clienţilor în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 5 din Directiva 2014/65/UE;
5."tranzacţionarea pe cont propriu" înseamnă tranzacţionarea pe cont propriu în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 6 din Directiva 2014/65/UE;
6."formator de piaţă" înseamnă un formator de piaţă în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 7 din Directiva 2014/65/UE;
7."client" înseamnă un client în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 9 din Directiva 2014/65/UE;
8."client profesional" înseamnă un client profesional în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 10 din Directiva 2014/65/UE;
81.«piaţă de creştere pentru IMM-uri» înseamnă o piaţă de creştere pentru IMM-uri astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 12 din Directiva 2014/65/UE;

9."instrument financiar" înseamnă un instrument financiar în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 15 din Directiva 2014/65/UE;
10."operator de piaţă" înseamnă un operator de piaţă în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 18 din Directiva 2014/65/UE;
11.«sistem multilateral» înseamnă orice sistem sau mecanism în cadrul căruia pot interacţiona multiple interese de tranzacţionare ale terţilor privind cumpărarea şi vânzarea de instrumente financiare;

12."operator independent" înseamnă un operator independent în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 20 din Directiva 2014/65/UE;
13."piaţă reglementată" înseamnă o piaţă reglementată în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 21 din Directiva 2014/65/UE;
14."sistem multilateral de tranzacţionare" sau "MTF" înseamnă un sistem multilateral de tranzacţionare în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 22 din Directiva 2014/65/UE;
15."sistem organizat de tranzacţionare" sau "OTF" înseamnă un sistem organizat de tranzacţionare în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 23 din Directiva 2014/65/UE;
16."loc de tranzacţionare" înseamnă un loc de tranzacţionare în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 24 din Directiva 2014/65/UE;
161.«entitate raportoare desemnată» înseamnă o firmă de investiţii responsabilă de publicarea tranzacţiilor printr-un APA în conformitate cu articolul 20 alineatul (1) şi cu articolul 21 alineatul (1);

17.«piaţă lichidă» înseamnă:
(a)în sensul articolelor 9, 11 şi 11a:
(i)în ce priveşte obligaţiunile, o piaţă pe care există în regim continuu cumpărători şi vânzători pregătiţi şi dispuşi să cumpere şi să vândă, piaţa fiind evaluată în funcţie de volumul emisiunii obligaţiunii;
(ii)în ce priveşte un instrument financiar sau o clasă de instrumente financiare, altele decât cel menţionate la punctul (i), o piaţă pe care există în regim continuu participanţi pregătiţi şi dispuşi să cumpere şi să vândă şi unde piaţa este evaluată conform următoarelor criterii, ţinându-se seama de structurile de piaţă specifice ale instrumentului financiar sau ale clasei de instrumente financiare specifice:
- frecvenţa medie şi mărimea medie a tranzacţiilor în diverse condiţii de piaţă, având în vedere natura şi ciclul de viaţă al produselor în cadrul clasei respective de instrumente financiare;
- numărul şi tipul participanţilor pe piaţă, inclusiv raportul dintre participanţii pe piaţă şi instrumentele financiare tranzacţionate pe piaţa unui anumit produs;
- mărimea medie a spreadurilor, atunci când este disponibilă;
- volumul emisiunii, dacă este cazul;
(b)în sensul articolelor 4, 5 şi 14, o piaţă pentru un instrument financiar care este tranzacţionat zilnic, piaţa fiind evaluată conform următoarelor criterii:
(i)capitalizarea bursieră a instrumentului financiar respectiv;
(ii)numărul mediu zilnic de tranzacţii cu acel instrument financiar;
(iii)valoarea medie zilnică a tranzacţiilor pentru acel instrument financiar;

18.«autoritate competentă» înseamnă o autoritate competentă definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 26 din Directiva 2014/65/UE şi, în ceea ce priveşte autorizarea şi supravegherea furnizorilor de servicii de raportare a datelor, ESMA, cu excepţia mecanismelor de raportare aprobate (ARM) şi mecanismelor de publicare aprobate (APA) care beneficiază de o derogare în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol;

19."instituţie de credit" înseamnă o instituţie de credit în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (1);
(1)Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176. 27.6.2013, p. 1).
20."sucursală" înseamnă o sucursală în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 30 din Directiva 2014/65/UE;
21."legături strânse" înseamnă legături strânse în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 35 din Directiva 2014/65/UE;
22."organ de conducere" înseamnă un organ de conducere în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 36 din Directiva 2014/65/UE;
221.«conducere superioară» înseamnă conducere superioară astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 37 din Directiva 2014/65/UE;

23."depozit structurat" înseamnă un depozit structurat în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 43 din Directiva 2014/65/UE;
24."valori mobiliare" înseamnă valori mobiliare în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 44 din Directiva 2014/65/UE;
25."certificate de depozit" înseamnă certificate de depozit în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 45 din Directiva 2014/65/UE;
26."fond tranzacţionat la bursă" înseamnă un fond tranzacţionat la bursă în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 46 din Directiva 2014/65/UE;
27."certificate" înseamnă acele titluri care sunt negociabile pe piaţa de capital şi care, în caz de rambursare a investiţiei de către emitent, se situează deasupra acţiunilor, dar sub instrumentele de obligaţiuni negarantate sau alte instrumente similare;
28."produse financiare structurate" înseamnă acele titluri create în vederea securitizării şi transferului riscului de credit asociat unui grup de active financiare care îl îndreptăţesc pe titularul titlurilor să primească plăţi regulate care depind de fluxurile de numerar provenind de la activele suport;
29."instrumente financiare derivate" înseamnă instrumentele financiare definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 44 litera (c) din Directiva 2014/65/UE şi menţionate în secţiunea C punctele 4-10 din anexa I la respectiva directivă;
30."instrumente financiare derivate pe mărfuri" înseamnă instrumentele financiare definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 44 litera (c) din Directiva 2014/65/UE care privesc o marfă sau un suport menţionat la secţiunea C punctul 10 din anexa I la respectiva directivă sau la punctele 5, 6, 7 şi 10 din secţiunea C a anexei I la respectiva directivă;
31."CPC" înseamnă o CPC în sensul articolului 2 punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
32."instrument financiar derivat tranzacţionat la bursă" înseamnă un instrument financiar derivat care este tranzacţionat pe o piaţă reglementată sau pe o piaţă dintr-o ţară terţă considerată a fi echivalentă cu o piaţă reglementată în conformitate cu articolul 28 din prezentul regulament şi care nu intră, astfel, în sfera definiţiei instrumentelor financiare derivate extrabursiere definite la articolul 2 punctul (7) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
321.«instrument financiar derivat extrabursier» înseamnă instrument financiar derivat extrabursier în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;

33."exprimare executabilă a interesului" înseamnă un mesaj din partea unui membru sau a unui participant către alt membru sau participant din cadrul unui sistem de tranzacţionare cu privire la interesele de tranzacţionare disponibile care conţine toate informaţiile necesare pentru a conveni asupra unei tranzacţii;
34.«mecanism de publicare aprobat» sau «APA» înseamnă o persoană autorizată în temeiul prezentului regulament să furnizeze serviciul de publicare a rapoartelor privind tranzacţiile în numele unor firme de investiţii, în temeiul articolelor 20 şi 21;

35.«furnizor de sisteme centralizate de raportare» sau «CTP» înseamnă o persoană autorizată în conformitate cu titlul IVa capitolul 1 din prezentul regulament să furnizeze serviciul de colectare de date de la locuri de tranzacţionare şi APA şi de consolidare a acestor date într-un flux continuu de date electronice în direct care furnizează date de piaţă de bază şi date de reglementare;

36.«mecanism de raportare aprobat» sau «ARM» înseamnă o persoană autorizată în temeiul prezentului regulament să furnizeze autorităţilor competente sau ESMA, în numele firmelor de investiţii, serviciul de raportare a detaliilor privind tranzacţiile;
361.«furnizor de servicii de raportare a datelor» înseamnă o persoană menţionată la punctele 34-36 şi o persoană menţionată la articolul 27b alineatul (2);

362.«date de piaţă de bază» înseamnă:
(a)toate datele următoare privind o anumită acţiune sau un anumit fond tranzacţionat la bursă la orice marcă temporală dată:
(i)pentru registrele de ordine continue, preţul cel mai bun de cumpărare şi preţul cel mai bun de vânzare la nivel european, cu volumul corespunzător;
(ii)pentru sistemele de tranzacţionare cu licitaţie periodică, preţul cel mai potrivit algoritmului de tranzacţionare şi volumul care ar putea fi executat la preţul respectiv de participanţii la sistemul respectiv;
(iii)preţul şi volumul tranzacţiei executate la preţul respectiv;
(iv)pentru tranzacţii, tipul de sistem de tranzacţionare şi derogările şi publicările decalate aplicabile;
(v)cu excepţia informaţiilor menţionate la punctele (i) şi (ii), codul unic de identificare a pieţei prin care se identifică locul de tranzacţionare şi, în cazul altor locuri de executare, codul de identificare care identifică tipul de loc de executare;
(vi)identificatorul standardizat al instrumentului care se aplică în toate locurile de tranzacţionare;
(vii)informaţii privind marca temporală cu privire la următoarele, după caz:
- executarea tranzacţiei şi orice modificare a acesteia;
- înscrierea celor mai bune preţuri de vânzare şi cumpărare în registrul de ordine;
- indicarea, într-un sistem de tranzacţionare cu licitaţie periodică, a preţurilor sau a volumelor;
- publicarea de către locurile de tranzacţionare a elementelor enumerate la prima, a doua şi a treia liniuţă;
- difuzarea datelor de piaţă de bază;
(b)toate datele următoare despre o anumită obligaţiune sau un anumit instrument financiar derivat extrabursier la orice marcă temporală dată:
(i)preţul şi cantitatea sau mărimea tranzacţiei executate la preţul respectiv;
(ii)codul unic de identificare a pieţei prin care se identifică locul de tranzacţionare şi, în cazul altor locuri de executare, codul de identificare care identifică tipul de loc de executare;
(iii)pentru obligaţiuni, identificatorul standardizat al instrumentului care se aplică în toate locurile de tranzacţionare;
(iv)pentru instrumente financiare derivate extrabursiere, datele de identificare de referinţă, astfel cum se menţionează la articolul 27 alineatul (1) al doilea paragraf;
(v)marca temporală cu privire la elementele următoare:
- executarea tranzacţiei şi orice modificare a acesteia;
- publicarea tranzacţiei de către locurile de tranzacţionare;
- difuzarea datelor de piaţă de bază;
(vi)tipul de sistem de tranzacţionare şi derogările şi publicările decalate aplicabile;
363.«date de reglementare» înseamnă date referitoare la starea sistemelor pentru corelarea ordinelor referitoare la instrumente financiare şi date despre statutul de tranzacţionare al unor instrumente financiare individuale;

37."stat membru de origine" înseamnă un stat membru de origine în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 55 din Directiva 2014/65/UE;
38."stat membru gazdă" înseamnă un stat membru gazdă în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 56 din Directiva 2014/65/UE;
39."valoare de referinţă" înseamnă orice rată, indice sau cifră pusă la dispoziţia publicului sau publicată, care este determinată periodic sau în mod regulat prin aplicarea unei formule la valoarea unuia sau mai multor active sau preţuri ale activelor suport ori pe baza acestei valori, inclusiv preţuri estimate, rate ale dobânzilor efective sau estimate sau alte valori, sau pe baza unor sondaje şi prin raportare la care se determină suma de plată aferentă unui instrument financiar ori valoarea unui instrument financiar;
40."acord de interoperabilitate" înseamnă un acord de interoperabilitate în sensul articolului 2 punctul 12 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
41."instituţie financiară dintr-o ţară terţă" înseamnă o entitate al cărei sediu principal se află într-o ţară terţă şi care, în temeiul legislaţiei din ţara terţă respectivă, este autorizată sau deţine o licenţă pentru desfăşurarea serviciilor sau activităţilor enumerate în Directiva 2013/36/UE, Directiva 2014/65/UE, Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1), Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2), Directiva 2003/41/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (3) sau Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (4);
(1)Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II) (JO L 335, 17.12.2009, p. 1).
(2)Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (JO L 302, 17.11.2009, p. 32).
(3)Directiva 2003/41/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 iunie 2003 privind activităţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (JO L 235, 23.9.2003, p. 10).
(4)Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010 (JO L 174, 1.7.2011, p. 1).
42."societate dintr-o ţară terţă" înseamnă o societate dintr-o ţară terţă în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 57 din Directiva 2014/65/UE;
43."produs energetic angro" înseamnă un produs energetic angro în sensul articolului 2 punctul 4 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (5);
(5)Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie (JO L 326, 8.12.2011, p. 1).
44."instrumente financiare derivate pe mărfuri agricole" înseamnă contractele derivate referitoare la produsele enumerate la articolul 1 şi în anexa I părţile I-XX şi XXIV/1 la Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (6);
(6)Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 şi (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 671).
45."fragmentarea lichidităţii" înseamnă o situaţie în care:
a)participanţii la un loc de tranzacţionare nu pot să încheie o tranzacţie cu unul sau cu mai mulţi participanţi la locul de tranzacţionare respectiv din cauza absenţei unor acorduri de compensare la care să aibă acces toţi participanţii; sau
b)un membru compensator sau clienţii acestuia ar fi obligaţi să îşi deţină poziţiile pe un instrument financiar în mai multe contrapărţi centrale, ceea ce ar limita potenţialul de compensare a expunerilor financiare;
46."datorie suverană" înseamnă datorie suverană în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 61 din Directiva 2014/65/UE;
47."comprimarea portofoliului" înseamnă un serviciu de reducere a riscurilor prin care două sau mai multe contrapărţi reziliază integral sau parţial o parte a instrumentelor financiare derivate sau toate instrumentele financiare derivate înaintate de contrapărţile respective în vederea includerii în comprimarea portofoliului şi înlocuiesc instrumentele financiare derivate reziliate cu un alt instrument financiar derivat a cărui valoare nominală combinată este inferioară valorii nominale combinate a instrumentelor financiare derivate reziliate.
48.«schimb pentru active fizice» (exchange for physical) înseamnă o tranzacţie în cadrul unui contract derivat sau al altui instrument financiar care depinde de executarea simultană a unei cantităţi echivalente de active fizice suport;
49.«ordin de tip "pachet"» înseamnă un ordin al cărui preţ se stabileşte ca pentru o singură unitate:
a)în scopul executării unui schimb pentru active fizice; sau
b)în cadrul a două sau mai multe instrumente financiare, în scopul executării unei tranzacţii de tip «pachet»;
50.«tranzacţie de tip "pachet"» înseamnă:
a)un schimb pentru active fizice; sau
b)o tranzacţie care implică executarea a două sau mai multe tranzacţii componente cu instrumente financiare şi care îndeplineşte toate criteriile următoare:
(i)tranzacţia este executată între două sau mai multe contrapărţi;
(ii)fiecare componentă a tranzacţiei prezintă un risc economic sau financiar semnificativ care are legătură cu toate celelalte componente;
(iii)execuţia fiecărei componente este simultană şi depinde de execuţia tuturor celorlalte componente.

(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 50 care să specifice anumite elemente tehnice ale definiţiilor prevăzute la alineatul (1), pentru a le adapta în funcţie de evoluţiile pieţei.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 50, prin care precizează criteriile de identificare a ARM-urilor şi APA-urilor care, prin derogare de la prezentul regulament pe motivul importanţei lor limitate pentru piaţa internă, fac obiectul autorizării şi supravegherii de către o autoritate competentă a unui stat membru astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 26 din Directiva 2014/65/UE.
La adoptarea actului delegat, Comisia ia în considerare unul sau mai multe dintre elementele următoare:
a)măsura în care serviciile sunt furnizate firmelor de investiţii autorizate într-un singur stat membru;
b)numărul de rapoarte de tranzacţionare sau de tranzacţii comerciale;
c)faptul că ARM-urile sau APA-urile fac parte dintr-un grup de participanţi la pieţele financiare care desfăşoară activităţi transfrontaliere.
În cazul în care o entitate este supravegheată de ESMA pentru serviciile prestate în calitatea sa de furnizor de servicii de raportare a datelor în temeiul prezentului regulament, niciuna dintre activităţile sale în calitate de ARM sau APA nu trebuie să fie exclusă din domeniul de aplicare a supravegherii ESMA prin vreun act delegat adoptat în temeiul prezentului alineat.