Titlul iia - PUNEREA ÎN APLICARE A NORMELOR - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL IIa:PUNEREA ÎN APLICARE A NORMELOR
Art. 519c: Instrumentul de conformitate
(1)ABE elaborează un instrument electronic menit să faciliteze conformitatea instituţiilor cu prezentul regulament şi cu Directiva 2013/36/UE, precum şi cu standardele tehnice de reglementare, standardele tehnice de punere în aplicare, ghidurile şi modelele adoptate pentru punerea în aplicare a prezentului regulament şi a directivei menţionate.
(2)Instrumentul menţionat la alineatul (1) permite fiecărei instituţii să efectueze cel puţin următoarele sarcini:
a)să identifice rapid dispoziţiile relevante pentru a asigura conformitatea în ceea ce priveşte mărimea şi modelul de afaceri al instituţiei;
b)să urmărească modificările efectuate în actele legislative şi în dispoziţiile de punere în aplicare, în ghidurile şi în modelele aferente.
Art. 519d: Cadrul privind pragurile marjelor minime de ajustare pentru operaţiunile de finanţare prin instrumente financiare
(1)Până la 10 ianuarie 2027, ABE, în strânsă cooperare cu ESMA, prezintă Comisiei un raport referitor la oportunitatea introducerii în dreptul Uniunii a cadrului privind pragurile marjelor minime de ajustare pentru operaţiunile de finanţare prin instrumente financiare pentru a aborda posibila acumulare a efectului de levier în afara sectorului bancar.
(2)Raportul menţionat la alineatul (1) ia în considerare toate elementele următoare:
a)nivelul efectului de levier în afara sistemului bancar din Uniune şi măsura în care cadrul privind pragurile marjelor minime de ajustare ar putea reduce acest efect de levier în cazul în care ar deveni excesiv;
b)importanţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare deţinute de instituţii din Uniune care fac obiectul cadrului privind pragurile marjelor minime de ajustare, inclusiv defalcarea acelor operaţiuni de finanţare prin instrumente financiare care nu respectă pragurile marjelor minime de ajustare;
c)impactul estimat, pentru instituţiile din Uniune, al cadrului privind pragurile marjelor minime de ajustare în contextul celor două abordări de punere în aplicare recomandate de Consiliul pentru Stabilitate Financiară, şi anume o reglementare a pieţei sau o cerinţă de fonduri proprii mai punitivă în temeiul prezentului regulament, conform unui scenariu în care instituţiile din Uniune nu ar adapta marjele de ajustare la operaţiunile lor de finanţare prin instrumente financiare pentru a respecta pragurile marjelor minime de ajustare, precum şi impactul estimat al cadrului privind pragurile marjelor minime de ajustare, conform unui scenariu alternativ în care instituţiile din Uniune ar adapta aceste marje de ajustare pentru a respecta pragurile marjelor minime de ajustare;
d)principalii factori care stau la baza acestor impacturi estimate, precum şi potenţialele consecinţe nedorite ale introducerii unui cadru privind pragurile marjelor minime de ajustare asupra funcţionării pieţelor de operaţiuni de finanţare prin instrumente financiare din Uniune;
e)metoda de punere în aplicare care ar fi cea mai eficace pentru a îndeplini obiectivele de reglementare ale cadrului privind pragurile marjelor minime de ajustare, având în vedere consideraţiile menţionate la literele (a)-(d) şi ţinând seama de condiţiile de concurenţă echitabile din sectorul financiar din Uniune.
(3)Pe baza raportului menţionat la alineatul (1) şi ţinând seama în mod corespunzător de recomandarea Consiliului pentru Stabilitate Financiară de a pune în aplicare cadrul privind pragurile marjelor minime de ajustare pentru operaţiunile de finanţare prin instrumente financiare, precum şi de standardele conexe convenite la nivel internaţional elaborate de BCBS, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 10 ianuarie 2028.
Art. 519e: Riscul operaţional
Până la 10 ianuarie 2028, ABE prezintă Comisiei un raport cu privire la:
(a)utilizarea asigurărilor în contextul calculării cerinţei de fonduri proprii pentru riscul operaţional;
(b)posibilitatea ca recunoaşterea recuperărilor din asigurări să conducă la un arbitraj de reglementare prin reducerea pierderii anuale din riscul operaţional fără o reducere proporţională a expunerii efective la pierderi operaţionale;
(c)posibilitatea ca recunoaşterea recuperărilor din asigurări să aibă un impact diferit asupra acoperirii adecvate a pierderilor recurente şi a pierderilor potenţiale situate la extremitatea curbei de distribuţie statistică;
(d)disponibilitatea şi calitatea datelor utilizate de instituţii la calcularea cerinţei de fonduri proprii pentru riscul operaţional.
Pe baza acestui raport, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 10 ianuarie 2029.
Art. 519f: Proporţionalitatea
ABE elaborează un raport în care evaluează cadrul prudenţial general pentru instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate şi, în special:
(a)evaluează cerinţele respective inclusiv în raport cu grupurile bancare şi cu modele de afaceri specifice;
(b)ia în considerare importanţa instituţiilor mici şi cu un grad redus de complexitate, la nivel de instituţie şi pe regiuni, pentru menţinerea stabilităţii financiare şi a acordării de credite în comunităţile locale.
Atunci când analizează opţiunile de modificare a cadrului prudenţial, ABE se bazează pe principiul general conform căruia eventualele cerinţe simplificate trebuie să fie mai prudente.
ABE prezintă Comisiei raportul respectiv până la 31 decembrie 2027.