Secţiunea 1 - Cerinţe de fonduri proprii - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 1:Cerinţe de fonduri proprii
Art. 465: Dispoziţii tranzitorii pentru pragul minim privind cerinţele de capital
(1)Prin derogare de la articolul 92 alineatul (3) primul paragraf şi fără a aduce atingere derogării prevăzute la articolul 92 alineatul (3) al doilea paragraf, instituţiile pot aplica următorul factor x la calcularea TREA:
a)50 % în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025;
b)55 % în perioada 1 ianuarie 2026-31 decembrie 2026;
c)60 % în perioada 1 ianuarie 2027-31 decembrie 2027;
d)65 % în perioada 1 ianuarie 2028-31 decembrie 2028;
e)70 % în perioada 1 ianuarie 2029-31 decembrie 2029.
(2)Prin derogare de la articolul 92 alineatul (3) primul paragraf şi fără a aduce atingere derogării prevăzute la articolul 92 alineatul (3) al doilea paragraf, instituţiile pot, până la 31 decembrie 2029, să aplice următoarea formulă la calcularea TREA:
În scopul acestui calcul, instituţiile iau în considerare factorul x aplicabil menţionat la alineatul (1).
(3)Prin derogare de la articolul 92 alineatul (5) litera (a) punctul (ii) şi fără a aduce atingere derogării prevăzute la articolul 92 alineatul (3) al doilea paragraf, instituţiile pot, până la 31 decembrie 2032, să atribuie o pondere de risc de 65 % expunerilor faţă de societăţi pentru care nu este disponibilă nicio evaluare de credit efectuată de o ECAI desemnată şi cu condiţia ca estimările instituţiilor respective privind probabilitatea de nerambursare a debitorilor în cauză, calculate în conformitate cu partea a treia titlul II capitolul 3, să nu fie mai mari de 0,5 %.
ABE şi ESMA, în cooperare cu EIOPA, monitorizează utilizarea tratamentului tranzitoriu prevăzut la primul paragraf şi evaluează în special:
a)disponibilitatea evaluărilor de credit efectuate de ECAI desemnate pentru societăţi şi măsura în care aceasta afectează împrumuturile instituţiilor către societăţi;
b)dezvoltarea agenţiilor de rating de credit, barierele la intrarea pe piaţă pentru noile agenţii de rating de credit, rata de adoptare de către societăţile care aleg să primească un rating din partea uneia sau mai multor astfel de agenţii, precum şi obstacolele în calea disponibilităţii evaluărilor de credit pentru societăţi de către ECAI;
c)posibile măsuri de abordare a obstacolelor, ţinând seama de diferenţele dintre sectoarele economice şi zonele geografice şi de dezvoltarea unor soluţii private sau publice, cum ar fi evaluarea bonităţii, ratingurile private solicitate de instituţii, precum şi ratingurile băncilor centrale;
d)caracterul adecvat al cuantumurilor ponderate la risc ale expunerilor faţă de societăţi care nu beneficiază de un rating şi implicaţiile acestora pentru stabilitatea financiară;
e)abordările ţărilor terţe în ceea ce priveşte aplicarea pragului minim privind cerinţele de capital în cazul expunerilor societăţilor şi consideraţiile privind condiţiile de concurenţă echitabilă pe termen lung care ar putea apărea în consecinţă;
f)conformitatea cu standardele conexe convenite la nivel internaţional elaborate de BCBS.
ABE şi ESMA, în cooperare cu EIOPA, prezintă Comisiei un raport ce conţine constatările lor până la 10 iulie 2029.
Pe baza acestui raport şi ţinând seama în mod corespunzător de standardele conexe convenite la nivel internaţional elaborate de BCBS, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 31 decembrie 2031.
(4)Prin derogare de la articolul 92 alineatul (5) litera (a) punctul (iv) şi fără a aduce atingere derogării prevăzute la articolul 92 alineatul (3) al doilea paragraf, instituţiile înlocuiesc, până la 31 decembrie 2029, alfa cu 1 în calculul valorii expunerii pentru contractele enumerate în anexa II, în conformitate cu abordările prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 6 secţiunea 3, în cazul în care aceleaşi valori ale expunerii sunt calculate în conformitate cu abordarea prevăzută în partea a treia titlul II capitolul 6 secţiunea 6 în scopul determinării cuantumului total al expunerii la risc fără aplicarea pragului minim.
(5)Prin derogare de la articolul 92 alineatul (5) litera (a) punctul (ii) şi fără a aduce atingere derogării prevăzute la articolul 92 alineatul (3) al doilea paragraf, precum şi sub rezerva îndeplinirii tuturor condiţiilor prevăzute la alineatul (8) de la prezentul articol, statele membre pot permite instituţiilor să atribuie:
a)până la 31 decembrie 2032, o pondere de risc de 10 % părţii din expuneri garantate cu ipoteci asupra bunurilor imobile locative de până la 55 % din valoarea bunurilor imobile determinată în conformitate cu articolul 125 alineatul (1) primul paragraf; şi
b)până la 31 decembrie 2029, o pondere de risc de 45 % oricărei părţi rămase din expunerile garantate cu ipoteci asupra bunurilor imobile locative de până la 80 % din valoarea bunurilor imobile determinată în conformitate cu articolul 125 alineatul (1) primul paragraf, cu condiţia să nu se aplice ajustarea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de credit menţionată la articolul 501.
(6)În sensul alineatului (5) litera (a), în cazul în care o instituţie deţine un drept de ipotecă de rang inferior şi există drepturi de ipotecă de rang superior care nu sunt deţinute de instituţia respectivă, pentru a determina partea din expunerea instituţiei care este eligibilă pentru ponderea de risc de 10 %, cuantumul de 55 % din valoarea bunului imobil se reduce cu cuantumul drepturilor de ipotecă de rang superior care nu sunt deţinute de instituţie.
În cazul în care drepturile de ipotecă care nu sunt deţinute de instituţie sunt de rang egal cu dreptul de ipotecă deţinut de instituţie, pentru a determina partea din expunerea instituţiei care este eligibilă pentru ponderea de risc de 10 %, cuantumul de 55 % din valoarea bunului imobil, din care se scade cuantumul oricăror drepturi de ipotecă de rang superior care nu sunt deţinute de instituţie, se reduce cu produsul dintre:
a)55 % din valoarea bunului imobil, din care se scade cuantumul drepturilor de ipotecă de rang superior, dacă există, deţinute atât de instituţie, cât şi de alte instituţii; şi
b)cuantumul drepturilor de ipotecă care nu sunt deţinute de instituţie şi care sunt de rang egal cu dreptul de ipotecă deţinut de instituţie împărţit la suma tuturor drepturilor de ipotecă de rang egal.
(7)În sensul alineatului (5) litera (b), în cazul în care o instituţie deţine un drept de ipotecă de rang inferior şi există drepturi de ipotecă de rang superior care nu sunt deţinute de instituţia respectivă, pentru a determina partea din expunerea instituţiei care este eligibilă pentru ponderea de risc de 45 %, cuantumul de 80 % din valoarea bunului imobil se reduce cu cuantumul drepturilor de ipotecă de rang superior care nu sunt deţinute de instituţie.
În cazul în care drepturile de ipotecă care nu sunt deţinute de instituţie sunt de rang egal cu dreptul de ipotecă deţinut de instituţie, pentru a determina partea din expunerea instituţiei care este eligibilă pentru ponderea de risc de 45 %, cuantumul de 80 % din valoarea bunului imobil, din care se scade cuantumul oricăror drepturi de ipotecă de rang superior care nu sunt deţinute de instituţie, se reduce cu produsul dintre:
a)80 % din valoarea bunului imobil, din care se scade cuantumul drepturilor de ipotecă de rang superior, dacă există, deţinute atât de instituţie, cât şi de alte instituţii; şi
b)cuantumul drepturilor de ipotecă care nu sunt deţinute de instituţie şi care sunt de rang egal cu dreptul de ipotecă deţinut de instituţie împărţit la suma tuturor drepturilor de ipotecă de rang egal.
(8)În sensul alineatului (5) de la prezentul articol, trebuie să fie îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)expunerile se califică pentru tratamentul prevăzut la articolul 125 alineatul (1);
b)expunerile eligibile sunt ponderate la risc în conformitate cu partea a treia titlul II capitolul 3;
c)bunurile imobile locative care garantează expunerile eligibile se află în statul membru care şi-a exercitat puterea discreţionară;
d)în ultimii opt ani, pierderile instituţiei într-un anumit an, astfel cum au fost raportate de instituţie în temeiul articolului 430a alineatul (1) literele (a) şi (c) sau în temeiul articolului 101 alineatul (1) literele (a) şi (c), în versiunea literelor respective aplicabilă la 27 iunie 2021, în ceea ce priveşte partea expunerilor garantate cu ipoteci asupra bunurilor imobile locative până la valoarea mai mică dintre cuantumul garanţiei şi 55 % din valoarea bunurilor imobile, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în temeiul articolului 124 alineatul (9), nu depăşesc, în medie, 0,25 % din suma tuturor valorilor expunerilor care au rămas de rambursat garantate cu ipoteci asupra bunurilor imobile locative;
e)pentru expunerile eligibile, instituţia deţine următoarele drepturi executorii în caz de nerambursare sau de neplată de către debitor:
(i)un drept asupra bunurilor imobile locative care garantează expunerea sau dreptul de a constitui o ipotecă asupra bunurilor imobile locative în conformitate cu articolul 108 alineatul (5) litera (g);
(ii)un drept asupra altor active şi venituri ale debitorului, fie în temeiul unui contract, fie în temeiul dreptului intern aplicabil;
f)autoritatea competentă a verificat că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la literele (a)-(e).
(9)În cazul în care a fost exercitată puterea discreţionară menţionată la alineatul (5) şi cu condiţia îndeplinirii tuturor condiţiilor prevăzute la alineatul (8), instituţiile pot atribui, până la 31 decembrie 2032, următoarele ponderi de risc oricărei părţi rămase din expunerile garantate cu ipoteci asupra bunurilor imobile locative menţionate la alineatul (5) litera (b):
a)52,5 % în perioada 1 ianuarie 2030-31 decembrie 2030;
b)60 % în perioada 1 ianuarie 2031-31 decembrie 2031;
c)67,5 % în perioada 1 ianuarie 2032-31 decembrie 2032.
(10)În cazul în care statele membre exercită puterea discreţionară menţionată la alineatul (5), acestea notifică ABE şi îşi motivează decizia. Autorităţile competente notifică ABE detaliile tuturor verificărilor menţionate la alineatul (8) litera (f).
(11)ABE monitorizează utilizarea tratamentului tranzitoriu prevăzut la alineatul (5) şi prezintă Comisiei un raport, până la 31 decembrie 2028, ce conţine constatările sale cu privire la caracterul adecvat al ponderilor de risc asociate.
Pe baza acestui raport şi ţinând seama în mod corespunzător de standardele conexe convenite la nivel internaţional elaborate de BCBS, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 31 decembrie 2031.
(12)Orice prelungire a oricăror dispoziţii tranzitorii menţionate la alineatele (3), (5) şi (9) de la prezentul articol, precum şi la articolul 495b alineatul (1), la articolul 495c alineatul (1) şi la articolul 495d alineatul (1) este limitată la patru ani şi se justifică printr-o evaluare echivalentă cu cele menţionate la articolele respective.
(13)Prin derogare de la articolul 92 alineatul (5) litera (a) punctul (iii) sau litera (b) punctul (ii) şi fără a aduce atingere derogării prevăzute la articolul 92 alineatul (3) al doilea paragraf, pentru expunerile care sunt ponderate la risc utilizându-se SEC-IRBA sau abordarea bazată pe evaluări interne în conformitate cu articolul 92 alineatul (4), în cazul în care partea din cuantumul total ponderat la risc standardizat al expunerii pentru riscul de credit, riscul de diminuare a valorii creanţei, riscul de credit al contrapărţii sau riscul de piaţă care decurge din portofoliul de tranzacţionare se calculează utilizându-se SEC-SA în conformitate cu articolul 261 sau 262, instituţiile aplică, până la 31 decembrie 2032, următorul factor p:
a)p = 0,25 pentru o poziţie dintr-o securitizare căreia i se aplică articolul 262;
b)p = 0,5 pentru o poziţie dintr-o securitizare căreia i se aplică articolul 261.

Art. 466: Prima aplicare a Standardelor internaţionale de raportare financiară
Prin derogare de la articolul 24 alineatul (2), autorităţile competente acordă instituţiilor cărora li se cere să realizeze evaluarea activelor şi a elementelor extrabilanţiere şi să îşi determine propriile fonduri în conformitate cu standardele internaţionale de contabilitate aplicabile pentru prima dată conform Regulamentului (CE) nr. 1606/2002, o perioadă de graţie de 24 de luni pentru punerea în aplicare a proceselor interne şi a cerinţelor tehnice necesare.