Capitolul iii - Cooperarea între autorităţile competente şi relaţiile cu autorităţile europene de supraveghere - Regulamentul 537/16-apr-2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL III:Cooperarea între autorităţile competente şi relaţiile cu autorităţile europene de supraveghere
Art. 29: Obligaţia de a coopera
Autorităţile competente din statele membre cooperează atunci când este necesar în sensul prezentului regulament, inclusiv în cazurile în care practicile care fac obiectul investigaţiei nu constituie o încălcare a dispoziţiilor actelor cu putere de lege şi ale actelor administrative în vigoare în statul membru în cauză.
Art. 30: Instituirea COESA
(1)Fără a aduce atingere organizării supravegherii auditului la nivel naţional, cooperarea dintre autorităţile competente este organizată în cadrul COESA.
(2)COESA este compus din câte un membru din fiecare stat membru, care este un reprezentant la nivel înalt din partea autorităţilor competente menţionate la articolul 32 alineatul (1) din Directiva 2006/43/CE, şi un membru desemnat de AEVMP, denumiţi în continuare "membri".
(3)ABE şi EIOPA sunt invitate să participe la reuniunile COESA în calitate de observatori.
(4)COESA se reuneşte periodic şi, după caz, la solicitarea Comisiei sau a unui stat membru.
(5)Fiecare membru al COESA dispune de un vot, cu excepţia membrului desemnat de AEVMP, care nu are drept de vot. Cu excepţia dispoziţiilor contrare, deciziile COESA se iau cu majoritate simplă de către membrii săi.
(6)Preşedintele COESA este ales sau demis cu o majoritate de 2/3 dintre membri de pe o listă de candidaţi reprezentând autorităţile competente menţionate la articolul 32 alineatul (1) din Directiva 2006/43/CE. Preşedintele este ales pentru un mandat de patru ani. Preşedintele nu poate să-şi exercite funcţia pe durata a două mandate consecutive, dar poate fi reales după o perioadă de întrerupere de patru ani.
Vicepreşedintele este desemnat sau demis de către Comisie.
Preşedintele şi vicepreşedintele nu dispun de drepturi de vot.
În cazul în care preşedintele îşi prezintă demisia sau este demis înainte de sfârşitul mandatului său, vicepreşedintele exercită în mod provizoriu funcţia de preşedinte până la următoarea reuniune a COESA, în cadrul căreia se alege un preşedinte pentru durata rămasă a mandatului.
(7)COESA:
a)facilitează schimbul de informaţii, de cunoştinţe de specialitate şi de bune practici pentru punerea în aplicare a prezentului regulament şi a Directivei 2006/43/CE;
b)furnizează consiliere la nivel de experţi pentru Comisie, precum şi pentru autorităţile competente, la solicitarea acestora, cu privire la chestiuni legate de punerea în aplicare a prezentului regulament şi a Directivei 2006/43/CE;
c)contribuie la evaluarea tehnică a sistemelor publice de supraveghere ale ţărilor terţe şi la cooperarea internaţională dintre statele membre şi ţările terţe în acest domeniu, menţionate la articolul 46 alineatul (2) şi la articolul 47 alineatul (3) din Directiva 2006/43/CE;
d)contribuie la examinarea tehnică a standardelor internaţionale de audit, inclusiv a proceselor de elaborare a acestora, în scopul adoptării lor la nivelul Uniunii;
e)contribuie la îmbunătăţirea mecanismelor de cooperare pentru supravegherea auditorilor statutari, a firmelor de audit al entităţilor de interes public sau a reţelelor din care acestea fac parte;
f)îndeplinesc alte atribuţii de coordonare în cazurile prevăzute în prezentul regulament sau în Directiva 2006/43/CE.
(8)În scopul îndeplinirii atribuţiilor sale menţionate la alineatul (7) litera (c), COESA solicită asistenţă din partea AEVMP, ABE sau EIOPA în măsura în care această solicitare este legată de cooperarea internaţională între state membre şi ţări terţe în domeniul auditului statutar al entităţilor de interes public supravegheate de autorităţile europene de supraveghere respective. În cazul în care se solicită astfel de asistenţă, AEVMP, ABE sau EIOPA asistă COESA în această atribuţie.
(9)În scopul îndeplinirii atribuţiilor sale, COESA poate adopta orientări sau avize fără caracter obligatoriu. Comisia publică orientările şi avizele adoptate de COESA.
(10)COESA preia toate atribuţiile existente şi în curs de desfăşurare, după caz, ale Grupului european al organelor de supraveghere a auditorilor (GEOSA) înfiinţat prin Decizia 2005/909/CE.
(11)COESA poate institui subgrupuri cu statut permanent sau ad hoc pentru a analiza anumite chestiuni în cadrul mandatului stabilit. Participarea la discuţiile subgrupurilor poate fi extinsă pentru a include autorităţile competente din ţările Spaţiului Economic European (denumit în continuare SEE) în domeniul supravegherii auditului sau pentru a include pe bază de invitaţie, de la caz la caz, autorităţile competente din ţări care nu sunt membre ale UE sau SEE, sub rezerva primirii unei aprobări din partea membrilor COESA. Participarea unei autorităţi competente dintr-un stat care nu este membru al UE sau SEE poate face obiectul unei restricţii ca durată.
(12)COESA instituie un subgrup în scopul executării atribuţiilor menţionate la alineatul (7) litera (c). Subgrupul respectiv este prezidat de membrul desemnat de AEVMP în temeiul alineatului (2).
(13)La solicitarea a cel puţin trei membri sau din proprie iniţiativă, atunci când acest lucru este considerat util şi/sau necesar, preşedintele COESA poate invita experţi, inclusiv practicieni, cu competenţe specifice într-o chestiune de pe ordinea de zi să participe la deliberările COESA sau ale subgrupurilor sale în calitate de observatori. COESA poate invita reprezentanţi ai autorităţilor competente din ţări terţe cu competenţe în domeniul supravegherii auditului să participe la deliberările COESA sau ale subgrupurilor sale în calitate de observatori.
(14)Secretariatul COESA este asigurat de către Comisie. Cheltuielile COESA sunt incluse în estimările Comisiei.
(15)Preşedintele pregăteşte ordinea de zi provizorie pentru fiecare reuniune a COESA, ţinând seama în mod corespunzător de contribuţiile scrise ale membrilor.
(16)Preşedintele sau, în absenţa acestuia, vicepreşedintele comunică opiniile ori poziţiile COESA numai cu aprobarea membrilor săi.
(17)Discuţiile din cadrul COESA nu sunt publice.
(18)COESA îşi adoptă regulamentul de procedură.
Art. 31: Cooperarea privind verificările de asigurare a calităţii, investigaţiile şi inspecţiile la faţa locului
(1)Autorităţile competente iau măsurile necesare pentru a asigura o cooperare eficace la nivelul Uniunii în ceea ce priveşte verificările de asigurare a calităţii.
(2)Autoritatea competentă a unui stat membru poate solicita sprijinul autorităţii competente dintr-un alt stat membru în legătură cu verificările de asigurare a calităţii auditorilor statutari sau a firmelor de audit care fac parte dintr-o reţea care desfăşoară activităţi semnificative în statul membru respectiv.
(3)În cazul în care o autoritate competentă primeşte o solicitare din partea unei autorităţi competente din alt stat membru de a acorda asistenţă la verificarea de asigurare a calităţii a auditorilor statutari sau a firmelor de audit care fac parte dintr-o reţea care desfăşoară activităţi semnificative în statul membru respectiv, aceasta trebuie să îi permită autorităţii competente solicitante să acorde asistenţă la o astfel de verificare de asigurare a calităţii.
Autoritatea competentă solicitantă nu are dreptul să acceseze informaţii care pot încălca normale privind securitatea naţională sau pot aduce atingere suveranităţii, securităţii şi ordinii publice a statului membru solicitat.
(4)În cazul în care o autoritate competentă constată că se comit sau au fost comise acte care contravin dispoziţiilor prezentului regulament pe teritoriul unui alt stat membru, aceasta informează într-un mod cât mai specific autoritatea competentă a statului membru respectiv cu privire la această constatare. Autoritatea competentă a celuilalt stat membru acţionează în mod corespunzător. Aceasta informează autoritatea competentă care a transmis notificarea cu privire la rezultatele acţiunii respective şi, în măsura în care este posibil, cu privire la evoluţiile intermediare semnificative.
(5)Autoritatea competentă a unui stat membru poate să solicite unei autorităţi competente dintr-un alt stat membru să desfăşoare o investigaţie pe teritoriul acestuia din urmă.
De asemenea, poate solicita să li se permită angajaţilor săi să însoţească personalul autorităţii competente din acel stat membru pe durata investigaţiei, inclusiv în inspecţiile la faţa locului.
Investigaţia sau inspecţia face integral obiectul unui control general din partea statului membru pe al cărui teritoriu este efectuată.
(6)Autoritatea competentă solicitată poate refuza să dea curs solicitării de a efectua o investigaţie, astfel cum se prevede la alineatul (5) primul paragraf, sau solicitării ca personalul său să fie însoţit de personalul unei autorităţi competente dintr-un alt stat membru, astfel cum se prevede la alineatul (5) al doilea paragraf, în situaţiile următoare:
a)investigaţia sau inspecţia la faţa locului poate încălca normele privind securitatea naţională sau aduce atingere suveranităţii, securităţii sau ordinii publice a statului membru solicitat;
b)au fost deja iniţiate proceduri judiciare cu privire la aceleaşi acţiuni şi împotriva aceloraşi persoane pe lângă autorităţile statului membru solicitat;
c)a fost adoptată deja o hotărâre definitivă cu privire la aceleaşi acţiuni şi împotriva aceloraşi persoane de către autorităţile din statul membru solicitat.
(7)În cazul unei verificări de asigurare a calităţii, al unei investigaţii cu efecte transfrontaliere, autorităţile competente ale statelor membre implicate pot transmite o cerere comună către COESA, solicitându-i să coordoneze verificarea sau investigaţia.
Art. 32: Colegiile autorităţilor competente
(1)Pentru a înlesni îndeplinirea atribuţiilor menţionate la articolul 26, articolul 31 alineatele (4)-(6) din prezentul regulament şi la articolul 30 din Directiva 2006/43/CE cu privire la anumiţi auditori statutari, la anumite firme de audit sau la reţelele acestora, se pot constitui colegii cu participarea autorităţii competente a statului membru de origine şi a oricărei alte autorităţi competente, cu condiţia ca:
a)auditorul statutar sau firma de audit să presteze servicii de audit statutar în beneficiul unor entităţi de interes public din jurisdicţia statului membru în cauză; sau
b)o filială a firmei de audit să fie înregistrată în jurisdicţia statului membru în cauză.
(2)În cazul anumitor auditori statutari sau firme de audit, autoritatea competentă a statului membru de origine acţionează în calitate de mediator.
(3)În ceea ce priveşte anumite reţele, autorităţile competente ale statelor membre în care reţeaua desfăşoară activităţi semnificative poate solicita COESA să înfiinţeze un colegiu cu participarea autorităţilor competente solicitante.
(4)În termen de 15 zile lucrătoare de la înfiinţarea colegiului autorităţilor competente cu privire la o anumită reţea, membrii colegiului aleg un mediator. În absenţa unui acord, COESA numeşte un mediator dintre membrii colegiului.
Membrii colegiului evaluează la fiecare cinci ani alegerea mediatorului pentru a se asigura că mediatorul ales este în continuare cel mai adecvat.
(5)Mediatorul conduce şedinţele colegiului, coordonează acţiunile colegiului şi asigură schimbul de informaţii eficient între membrii colegiului.
(6)În termen de 10 zile lucrătoare de la data alegerii sale, mediatorul elaborează acorduri scrise de coordonare în cadrul colegiilor cu privire la:
a)informaţiile care fac obiectul schimbului între autorităţile competente;
b)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să se consulte;
c)situaţiile în care autorităţile competente pot delega atribuţii de supraveghere în conformitate cu articolul 33.
(7)În lipsa unui acord cu privire la acordurile scrise de coordonare menţionate la alineatul (6), orice membru al colegiului poate sesiza COESA. Mediatorul ţine cont în mod corespunzător de recomandarea COESA privind acordurile scrise de coordonare înainte de a conveni asupra textului final. Acordurile scrise de coordonare alcătuiesc un singur document care conţine o justificare completă a tuturor diferenţelor semnificative faţă de recomandarea COESA. Mediatorul transmite acordurile scrise de coordonare membrilor colegiilor şi COESA.
Art. 33: Delegarea atribuţiilor
Autoritatea competentă a statului membru de origine poate delega oricare din atribuţiile sale unei autorităţi competente dintr-un alt stat membru, cu condiţia ca acea autoritate competentă să îşi dea acordul. Delegarea atribuţiilor nu afectează responsabilitatea autorităţii competente care deleagă.
Art. 34: Confidenţialitatea şi secretul profesional în ceea ce priveşte cooperarea dintre autorităţile competente
(1)Toate persoanele care lucrează sau au lucrat în cadrul organismelor implicate în cadrul de cooperare între autorităţi competente, astfel cum este menţionat la articolul 30, au obligaţia de a păstra secretul profesional. Informaţiile care fac obiectul obligaţiei de respectare a secretului profesional nu pot fi dezvăluite niciunei alte persoane sau autorităţi, exceptând cazurile în care dezvăluirea informaţiilor este necesară în proceduri judiciare sau reprezintă o obligaţie legală în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
(2)Articolul 22 nu împiedică organismele implicate în cadrul de cooperare între autorităţi competente, astfel cum este menţionat la articolul 30, să facă schimb de informaţii confidenţiale cu autorităţile competente. Informaţiile schimbate în acest mod fac obiectul obligaţiei de păstrare a secretului profesional, obligaţie la care se supun şi persoanele angajate sau care au fost angajate de autorităţile competente.
(3)Toate informaţiile care fac obiectul schimbului în temeiul prezentului regulament între organisme implicate în cadrul de cooperare între autorităţi competente, astfel cum este menţionat la articolul 30, şi autorităţile competente şi alte autorităţi şi organisme sunt considerate confidenţiale, cu excepţia cazurilor în care divulgarea acestora reprezintă o obligaţie legală în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
Art. 35: Protecţia datelor cu caracter personal
(1)Statele membre aplică Directiva 95/46/CE pentru prelucrarea datelor cu caracter personal efectuată în statele membre în scopul aplicării prezentului regulament.
(2)În ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal efectuată de COESA, AEVMP, ABE şi EIOPA în contextul prezentului regulament şi al Directivei 2006/43/CE, se aplică Regulamentul (CE) nr. 45/2001.