Capitolul ii - Asigurarea calităţii, monitorizarea pieţei şi transparenţa autorităţilor competente - Regulamentul 537/16-apr-2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL II:Asigurarea calităţii, monitorizarea pieţei şi transparenţa autorităţilor competente
Art. 26: Asigurarea calităţii
(1)În sensul prezentului articol:
a)"inspecţii" înseamnă verificări de asigurare a calităţii pentru auditorii statutari şi firmele de audit, care sunt efectuate de un inspector şi nu constituie investigaţii în sensul articolului 32 alineatul (5) din Directiva 2006/43/CE;
b)"inspector" înseamnă un evaluator care întruneşte cerinţele prevăzute la alineatul (5) primul paragraf litera (a) din prezentul articol şi care este angajat de sau într-un raport contractual de altă natură cu o autoritate competentă;
c)"expert" înseamnă o persoană fizică având experienţă specifică în pieţe financiare, raportare financiară, audit şi alte domenii relevante pentru inspecţii, inclusiv o persoană care exercită activitatea de auditor statutar.
(2)Autorităţile competente desemnate în temeiul articolului 20 alineatul (1) instituie un sistem eficient de asigurare a calităţii auditului.
Acestea desfăşoară verificări de asigurare a calităţii auditorilor statutari şi a firmelor de audit care desfăşoară audituri statutare la entităţi de interes public pe baza unei analize a riscurilor şi:
a)în cazul auditorilor statutari şi al firmelor de audit care efectuează audituri statutare la entităţi de interes public, altele decât cele definite la articolul 2 punctele 17 şi 18 din Directiva 2006/43/CE, cu o frecvenţă de cel puţin 3 ani; şi
b)în alte cazuri decât cele menţionate la litera (a), cu o frecvenţă de cel puţin şase ani.
(3)Autoritatea competentă are următoarele responsabilităţi:
a)aprobarea şi modificarea metodologiilor de inspecţie, inclusiv a manualelor privind inspecţiile şi urmărirea ulterioară, a metodologiilor de raportare şi a programelor de inspecţie periodică;
b)aprobarea şi modificarea rapoartelor de inspecţie şi a rapoartelor de urmărire ulterioară;
c)aprobarea şi numirea inspectorilor pentru efectuarea fiecărei inspecţii. Autoritatea competentă alocă resurse adecvate pentru sistemul de asigurare a calităţii.
(4)Autoritatea competentă organizează sistemul de asigurare a calităţii în mod independent de auditorii statutari şi firmele de audit verificate.
Autoritatea competentă asigură introducerea de politici şi proceduri adecvate în ceea ce priveşte independenţa şi obiectivitatea personalului, inclusiv a inspectorilor, precum şi în ceea ce priveşte gestionarea sistemului de asigurare a calităţii.
(5)Atunci când desemnează inspectori, autoritatea competentă utilizează criteriile următoare:
a)inspectorii au educaţia profesională adecvată, experienţă relevantă în desfăşurarea de audituri statutare şi în raportarea financiară şi dispun de pregătire specializată în ceea ce priveşte verificările de asigurare a calităţii;
b)persoana care exercită activitatea de auditor statutar sau care este angajată sau asociată în alt mod unui auditor statutar sau unei firme de audit nu are dreptul de a acţiona în calitate de inspector;
c)o persoană nu poate acţiona în calitate de inspector în cadrul unei inspecţii a unui auditor statutar sau a unei firme de audit decât după cel puţin trei ani de la încetarea parteneriatului, a contractului de angajare sau a oricărei alte asocieri cu auditorul statutar sau cu firma de audit în cauză;
d)inspectorii trebuie să declare că nu se află în conflict de interese cu auditorul statutar sau firma de audit care urmează să fie inspectată.
Prin derogare de la alineatul (1) litera (b), atunci când numărul inspectorilor de care dispune autoritatea competentă nu este suficient, aceasta poate contracta experţi pentru a efectua inspecţii specifice. De asemenea, autoritatea competentă poate fi asistată de experţi atunci când prezenţa lor este importantă pentru desfăşurarea corespunzătoare a inspecţiei. În aceste situaţii, autorităţile competente şi experţii respectă dispoziţiile prezentului alineat. Experţii nu sunt implicaţi în guvernanţa asociaţiilor şi organismelor profesionale şi nici angajaţi sau contractaţi în alt mod de către acestea, dar pot fi membri ai acestora.
(6)Inspecţiile cuprind cel puţin următoarele elemente:
a)evaluarea modului în care este conceput sistemul intern de control de calitate al auditorului statutar sau al firmei de audit;
b)testarea adecvată a conformităţii procedurilor şi verificarea dosarelor de audit ale entităţilor de interes public în scopul verificării eficacităţii sistemului intern de control de calitate;
c)pe baza constatărilor inspecţiei conform literelor (a) şi (b) din prezentul alineat, evaluarea conţinutului celui mai recent raport anual de transparenţă publicat de un auditor statutar sau de o firmă de audit în conformitate cu articolul 13.
(7)Sunt verificate cel puţin următoarele politici şi proceduri interne de control de calitate ale auditorului statutar sau ale firmei de audit:
a)respectarea de către auditorul statutar sau de către firma de audit a standardelor aplicabile privind auditul şi controlul calităţii, precum şi a cerinţelor privind etica şi independenţa, inclusiv a celor prevăzute în capitolul IV din Directiva 2006/43/CE şi la articolele 4 şi 5 din prezentul regulament, precum şi a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative relevante ale statului membru în cauză;
b)cantitatea şi calitatea resurselor utilizate, inclusiv respectarea cerinţelor privind formarea continuă, stabilite la articolul 13 din Directiva 2006/43/CE;
c)respectarea cerinţelor prevăzute la articolul 4 din prezentul regulament privind onorariile de audit percepute.
În scopul verificării conformităţii, dosarele de audit se selectează pe baza unei analize a riscului ca auditul statutar să fie efectuat necorespunzător.
Autorităţile competente evaluează periodic metodologiile în baza cărora auditorii statutari şi firmele de audit derulează auditul statutar.
Pe lângă inspecţia descrisă la primul paragraf, autorităţile competente au competenţa de a desfăşura alte inspecţii.
(8)Constatările şi concluziile inspecţiilor pe care se bazează recomandările, inclusiv constatările şi concluziile privind raportul de transparenţă, sunt comunicate şi dezbătute cu auditorul statutar sau cu firma de audit inspectată înainte de finalizarea raportului de inspecţie.
Auditorul statutar sau firma de audit pune în aplicare recomandările transmise în urma inspecţiei într-o perioadă rezonabilă stabilită de autoritatea competentă. În cazul în care recomandările se referă la sistemul intern de control de calitate al auditorului statutar sau al firmei de audit, această perioadă nu depăşeşte 12 luni.
(9)Desfăşurarea inspecţiei face obiectul unui raport care include principalele concluzii şi recomandări ca urmare a verificării de asigurare a calităţii.
Art. 27: Monitorizarea calităţii pieţei şi a concurenţei
(1)Autorităţile competente desemnate în temeiul articolului 20 alineatul (1) şi Reţeaua europeană în domeniul concurenţei (REC), după caz, monitorizează cu regularitate evoluţia pieţei serviciilor de audit statutar furnizate entităţilor de interes public şi analizează în special următoarele aspecte:
a)riscurile care decurg dintr-o prezenţă ridicată de deficienţe de calitate ale auditorului statutar sau ale firmei de audit, inclusiv deficienţe sistematice din cadrul unei reţele de firme de audit, care pot duce la dispariţia firmelor de audit, perturbarea prestării serviciilor de audit statutar într-un anumit sector sau în mai multe sectoare, cumularea riscurilor de deficienţe de audit şi impactul asupra stabilităţii generale a sectorului financiar;
b)nivelurile de concentrare a pieţei, inclusiv în anumite sectoare;
c)rezultatele activităţii comitetelor de audit;
d)necesitatea adoptării de măsuri în vederea diminuării riscurilor menţionate la litera (a).
(2)Fiecare autoritate competentă şi REC, după caz, întocmeşte un raport referitor la evoluţia pieţei serviciilor de audit statutar furnizate entităţilor de interes public, pe care îl transmite COESA, AEVMP, ABE, EIOPA şi Comisiei până la 17 iunie 2016 şi, ulterior, cel puţin la fiecare 3 ani.
După ce se consultă cu COESA, AEVMP, ABE şi EIOPA, Comisia utilizează aceste rapoarte pentru a elabora un raport comun privind evoluţia la nivelul Uniunii. Raportul comun în cauză este transmis Consiliului, Băncii Centrale Europene şi Comitetului european pentru risc sistemic, precum şi Parlamentului European, după caz.
Art. 28: Transparenţa autorităţilor competente
Autorităţile competente sunt transparente şi publică cel puţin:
a)rapoarte anuale de activitate privind atribuţiile lor în temeiul prezentului regulament;
b)programe de lucru anuale privind atribuţiile lor în temeiul prezentului regulament;
c)un raport anual privind rezultatele generale ale sistemului de asigurare a calităţii. Acest raport cuprinde informaţii referitoare la recomandările emise, monitorizarea punerii în aplicare a recomandărilor, măsurile de supraveghere luate şi sancţiunile impuse. De asemenea, cuprinde informaţii cantitative şi alte informaţii cheie legate de performanţă în ceea ce priveşte resursele financiare şi umane, precum şi eficienţa şi eficacitatea sistemului de asigurare a calităţii;
d)informaţiile în formă agregată cu privire la constatările şi concluziile inspecţiilor, prevăzute la articolul 26 alineatul (8) primul paragraf. Statele membre pot solicita publicarea acestor constatări şi concluzii din inspecţiile individuale.