Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 515/19-mar-2019 privind recunoaşterea reciprocă a mărfurilor comercializate în mod legal în alt stat membru şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 764/2008

Acte UE

Jurnalul Oficial 91L

În vigoare
Versiune de la: 29 Martie 2019
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect
(1)Scopul prezentului regulament este de a consolida funcţionarea pieţei interne, prin îmbunătăţirea aplicării principiului recunoaşterii reciproce şi prin eliminarea obstacolelor nejustificate din calea comerţului.
(2)Prezentul regulament stabileşte norme şi proceduri privind aplicarea, de către statele membre, a principiului recunoaşterii reciproce, în cazuri individuale, în ceea ce priveşte mărfurile care fac obiectul articolului 34 din TFUE şi care sunt comercializate în mod legal în alt stat membru, ţinând seama de articolul 36 din TFUE şi de jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
(3)Prezentul regulament prevede, de asemenea, stabilirea şi menţinerea unor puncte de informare despre produse în statele membre şi cooperarea şi schimbul de informaţii în contextul principiului recunoaşterii reciproce.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică mărfurilor de orice tip, inclusiv produselor agricole în sensul articolului 38 alineatul (1) al doilea paragraf din TFUE, precum şi deciziilor administrative luate sau care urmează să fie luate de o autoritate competentă a unui stat membru de destinaţie în legătură cu orice astfel de mărfuri care sunt comercializate în mod legal în alt stat membru, în cazul în care decizia administrativă îndeplineşte criteriile de mai jos:
a)la baza deciziei administrative stă o normă tehnică naţională aplicabilă în statul membru de destinaţie; şi
b)efectul direct sau indirect al deciziei administrative este de restricţionare sau refuzare a accesului pe piaţă în statul membru de destinaţie.
Decizie administrativă include orice demers administrativ care se bazează pe o normă tehnică naţională şi care are acelaşi sau aproape acelaşi efect juridic precum efectul menţionat la litera (b).
(2)În sensul prezentului regulament, o "normă tehnică naţională" înseamnă orice dispoziţie a unui act cu putere de lege, act administrativ sau altă normă administrativă a unui stat membru, care are următoarele caracteristici:
a)vizează mărfuri sau aspecte ale mărfurilor care nu fac obiectul armonizării la nivelul Uniunii;
b)fie interzice punerea la dispoziţie a mărfurilor sau a mărfurilor de un anumit tip pe piaţa din statul membru respectiv, fie impune obligativitatea respectării dispoziţiei, de facto sau de jure, ori de câte ori mărfurile, sau mărfurile de un anumit tip, sunt puse la dispoziţie pe piaţă; şi
c)prevede cel puţin una dintre următoarele măsuri:
(i)stabileşte caracteristicile necesare ale mărfurilor, sau ale mărfurilor de un anumit tip, cum ar fi nivelurile lor de calitate, performanţă sau securitate, sau dimensiunile lor, inclusiv cerinţele aplicabile respectivelor mărfuri în ceea ce priveşte denumirile sub care sunt comercializate, terminologia, simbolurile, încercările şi metodele de încercare, ambalajul, marcarea sau etichetarea şi procedurile de evaluare a conformităţii;
(ii)în scopul protejării consumatorilor sau a mediului, impune alte cerinţe pentru mărfuri, sau pentru mărfurile de un anumit tip, care afectează ciclul de viaţă al mărfurilor după ce acestea au fost puse la dispoziţie pe piaţa din acest stat membru, cum ar fi condiţiile de utilizare, reciclare, reutilizare sau eliminare, în cazul în care asemenea condiţii pot influenţa în mod semnificativ fie compoziţia sau natura respectivelor mărfuri, fie punerea la dispoziţie a acestora pe piaţa din statul membru respectiv.
(3)Alineatul (2) litera (c) punctul (i) din prezentul articol reglementează, de asemenea, metodele şi procesele de producţie utilizate în ceea ce priveşte produsele agricole, astfel cum sunt menţionate la articolul 38 alineatul (1) al doilea paragraf din TFUE şi în ceea ce priveşte produsele destinate consumului uman sau animal, precum şi metodele şi procesele de producţie aferente altor produse, în cazul în care acestea au un efect asupra caracteristicilor lor.
(4)O procedură de autorizare prealabilă nu constituie în sine o normă tehnică naţională în sensul prezentului regulament, însă o decizie de refuzare a autorizării prealabile bazată pe o normă tehnică naţională este considerată o decizie administrativă căreia i se aplică prezentul regulament, în cazul în care respectiva decizie îndeplineşte celelalte cerinţe de la alineatul (1) primul paragraf.
(5)Prezentul regulament nu se aplică:
a)deciziilor cu caracter judiciar emise de către instanţele naţionale;
b)deciziilor cu caracter judiciar emise de către autorităţile de aplicare a legii în cursul investigării sau al urmăririi penale a unei infracţiuni în ceea ce priveşte terminologia, simbolurile sau orice referinţă materială la organizaţii neconstituţionale sau criminale sau la infracţiuni cu caracter rasist, discriminatoriu sau xenofob.
(6)Articolele 5 şi 6 nu aduc atingere aplicării dispoziţiilor următoare:
a)articolul 8 alineatul (1) literele (b)-(f) şi articolul 8 alineatul (3) din Directiva 2001/95/CE;
b)articolul 50 alineatul (3) litera (a) şi articolul 54 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002;
c)articolul 90 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013; şi
d)articolul 138 din Regulamentul (UE) 2017/625.
(7)Prezentul regulament nu aduce atingere obligaţiei de a notifica, în temeiul Directivei (UE) 2015/1535, proiectele de reglementări tehnice naţionale Comisiei şi statelor membre înainte de adoptarea acestora.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."comercializate în mod legal în alt stat membru" înseamnă că mărfurile sau mărfurile de acel tip respectă normele relevante aplicabile în statul membru respectiv sau că nu fac obiectul niciunei astfel de norme în statul membru respectiv şi că ele sunt puse la dispoziţia utilizatorilor finali în statul membru respectiv;
2."punere la dispoziţie pe piaţă " înseamnă orice furnizare a unor mărfuri în vederea distribuţiei, consumului sau a utilizării pe piaţa de pe teritoriul unui stat membru în cursul unei activităţi comerciale, fie în schimbul unei plăţi, fie gratuit;
3."restricţionare a accesului pe piaţă" înseamnă impunerea unor condiţii care trebuie îndeplinite înainte ca mărfurile să poată fi puse la dispoziţie pe piaţa din statul membru de destinaţie sau a unor condiţii pentru păstrarea mărfurilor pe piaţa respectivă, care, în ambele cazuri, necesită modificarea uneia sau mai multor caracteristici ale mărfurilor menţionate, astfel cum se menţionează la articolul 2 alineatul (2) litera (c) punctul (i), sau necesită efectuarea de încercări suplimentare;
4."refuzare a accesului pe piaţă" înseamnă oricare dintre următoarele măsuri:
(a)interzicerea punerii mărfurilor la dispoziţie pe piaţa din statul membru de destinaţie sau interzicerea păstrării lor pe piaţa respectivă; sau
(b)solicitarea retragerii sau a rechemării respectivelor mărfuri de pe piaţa respectivă;
5."retragere" înseamnă orice măsură vizând a împiedica punerea la dispoziţie pe piaţă a unor mărfuri din lanţul de aprovizionare;
6."rechemare" înseamnă orice măsură vizând returnarea unor mărfuri care au fost puse deja la dispoziţia utilizatorului final;
7."procedura de autorizare prealabilă" înseamnă o procedură administrativă instituită de legislaţia unui stat membru, prin care autoritatea competentă din respectivul stat membru este obligată, pe baza unei cereri a unui operator economic, să acorde o aprobare formală înainte ca mărfurile să poată fi puse la dispoziţie pe piaţa din statul membru respectiv;
8."producător" înseamnă:
(a)orice persoană fizică sau juridică care fabrică mărfuri sau care dispune proiectarea şi fabricarea lor, ori care produce mărfuri care nu au rezultat în urma unui proces de fabricaţie, inclusiv produse agricole, şi care le comercializează sub denumirea sau marca comercială a respectivei persoane;
(b)orice persoană fizică sau juridică care modifică mărfuri deja comercializate în mod legal într-un stat membru, într-un mod care poate afecta conformitatea cu normele relevante aplicabile în statul membru respectiv; sau
(c)orice altă persoană fizică sau juridică care, prin aplicarea numelui, a mărcii comerciale sau a unei alte caracteristici distinctive a sale pe mărfuri sau pe documentele care însoţesc respectivele mărfuri, se prezintă drept producătorul respectivelor mărfuri;
9."reprezentant autorizat" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniune, care a primit un mandat scris din partea unui producător de a acţiona în numele producătorului respectiv în ceea ce priveşte punerea la dispoziţie a mărfurilor pe piaţa în cauză;
10."importator" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniune care pune la dispoziţie, pentru prima dată, mărfuri dintr-o ţară terţă pe piaţa Uniunii;
11."distribuitor" înseamnă orice persoană fizică sau juridică din lanţul de aprovizionare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune mărfuri la dispoziţie pe piaţa dintr-un stat membru;
12."operator economic" înseamnă, în legătură cu mărfurile, oricare dintre următorii: producătorul, reprezentantul autorizat, importatorul sau distribuitorul;
13."utilizator final" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care are reşedinţa sau care este stabilită în Uniune, căreia i-au fost sau îi sunt puse la dispoziţie mărfurile fie în calitate de consumator, în afara oricărei activităţi comerciale, industriale, artizanale sau profesionale, fie în calitate de utilizator final profesional în cursul activităţilor sale industriale sau profesionale;
14."motive legitime de interes public" înseamnă oricare dintre motivele prevăzute la articolul 36 din TFUE sau orice alte motive imperative de interes public;
15."organism de evaluare a conformităţii" înseamnă un organism de evaluare a conformităţii conform definiţiei de la articolul 2 punctul 13 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.