Regulamentul 454/07-mar-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1689 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte instituirea unui grup ştiinţific de experţi independenţi în domeniul inteligenţei artificiale

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2025
Regulamentul 454/07-mar-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1689 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte instituirea unui grup ştiinţific de experţi independenţi în domeniul inteligenţei artificiale
Dată act: 7-mar-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1689 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 de stabilire a unor norme armonizate privind inteligenţa artificială şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 300/2008, (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 şi (UE) 2019/2144 şi a Directivelor 2014/90/UE, (UE) 2016/797 şi (UE) 2020/1828 (1), în special articolul 68 alineatul (1),
(1)JO L, 2024/1689, 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj.
Întrucât:
(1)Ar trebui instituit un grup ştiinţific de experţi independenţi în domeniul inteligenţei artificiale (denumit în continuare "grupul ştiinţific") menit să sprijine activităţile de aplicare a legii în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689 şi să consilieze şi să sprijine Oficiul european pentru inteligenţa artificială (denumit în continuare "Oficiul pentru IA") în îndeplinirea sarcinilor sale.
(2)Membrii grupului ştiinţific ar trebui să fie numiţi pe baza unor criterii obiective şi în urma unei cereri publice de exprimare a interesului. Criteriile de selecţie incluse în cererea de exprimare a interesului ar trebui să asigure faptul că sunt selectaţi experţi multidisciplinari şi interdisciplinari cu înaltă calificare, cu un nivel suficient de cunoştinţe de specialitate ştiinţifice, sociotehnice sau tehnice la zi cu privire la diferite aspecte legate de inteligenţa artificială ("IA") şi de impactul IA sau care sunt relevante în alt mod pentru asigurarea efectivă a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689, inclusiv cunoştinţe de specialitate în sectoarele aplicate, drepturile fundamentale şi egalitate, după caz, şi că aceştia sunt în măsură să acţioneze independent şi în interes public. Cererea de exprimare a interesului ar trebui să stabilească procedura de depunere a candidaturilor. Documentele justificative pot include declaraţii emise de o autoritate publică a unui stat membru al Uniunii sau al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care este membru al Spaţiului Economic European, care să ateste cunoştinţele de specialitate ştiinţifice, sociotehnice sau tehnice ale candidaţilor.
(3)Pentru a garanta o funcţionare eficace, asigurând în acelaşi timp diversitatea cunoştinţelor de specialitate, numărul de experţi care urmează să fie numiţi în cadrul grupului ştiinţific ar trebui să fie de maximum 60, astfel cum s-a stabilit în urma consultării cu Consiliului european pentru inteligenţa artificială (denumit în continuare "consiliul"). Pentru fiecare mandat, numărul de experţi care urmează să fie numiţi în grupul ştiinţific ar trebui să fie stabilit şi precizat în cererea de exprimare a interesului, pe baza volumului de muncă preconizat şi a cunoştinţelor de specialitate necesare, acesta urmând a fi stabilit în fiecare caz în consultare cu consiliul. Comisia va evalua numărul maxim de experţi pe baza experienţei dobândite şi va lua în considerare modificarea acestuia în cadrul unei posibile revizuiri a prezentului regulament.
(4)Ar trebui stabilite principii pentru selectarea unui grup divers de experţi. Comisia ar trebui să asigure, în măsura posibilului, echilibrul de gen şi o reprezentare geografică echitabilă în selectarea experţilor. Pentru a obţine o reprezentare geografică echitabilă, ar trebui numit cel puţin un resortisant din fiecare stat membru al Uniunii şi din fiecare stat membru al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care este membru al Spaţiului Economic European, cu condiţia să existe un candidat din ţările respective care îndeplineşte criteriile cererii de exprimare a interesului. În orice caz, nu ar trebui să existe mai mult de trei experţi din fiecare dintre aceste ţări. Recunoscând importanţa introducerii unor perspective diverse în cadrul grupului ştiinţific, ar trebui să poată fi numiţi drept experţi şi resortisanţi ai ţărilor terţe. Cu toate acestea, cel puţin patru cincimi din experţii grupului ştiinţific ar trebui să fie resortisanţi ai statelor membre ale Uniunii sau ai unui stat membru al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care este membru al Spaţiului Economic European.
(5)Pentru a asigura funcţionarea eficientă a grupului ştiinţific, Oficiul pentru IA şi Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene ar trebui să asigure în comun secretariatul grupului.
(6)Organizarea grupului ştiinţific ar trebui să asigure flexibilitate, astfel încât cunoştinţele specializate să poată fi utilizate în funcţie de nevoi. În acest scop, preşedintele şi secretariatul ar trebui să numească un raportor şi contribuitori relevanţi pentru sarcinile individuale ale grupului ştiinţific, luând în considerare, printre altele, cunoştinţele de specialitate, inclusiv cunoştinţele de specialitate sectoriale, disponibilitatea, posibilele conflicte de interese şi preocupări în materie de securitate.
(7)Având în vedere contribuţia grupului ştiinţific la realizarea obiectivelor politicilor Uniunii, prin sprijinirea activităţilor de aplicare a legii în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689, experţii ar trebui să primească o remuneraţie adecvată pentru îndeplinirea sarcinilor grupului ştiinţific solicitate de Oficiul pentru IA. Remuneraţia respectivă ar trebui stabilită în conformitate cu dispoziţiile în vigoare în cadrul Comisiei, în special cu articolul 237 din Regulamentul (UE) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (2).
(2)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).
(8)Pentru a evita conflictele de interese în îndeplinirea sarcinilor lor, experţii grupului ştiinţific ar trebui să fie independenţi de orice furnizor de sisteme de IA sau de modele de IA de uz general şi ar trebui să acţioneze independent, imparţial şi obiectiv. Pentru a asigura încrederea în activitatea grupului ştiinţific, experţii ar trebui să întocmească declaraţii de interese şi angajament de a acţiona în interes public, care ar trebui făcute publice. În acelaşi scop, sarcinile grupului ştiinţific ar trebui să fie îndeplinite în mod transparent, iar componenţa acestuia ar trebui să fie făcută publică.
(9)Pentru a permite consolidarea capacităţilor naţionale necesare pentru asigurarea efectivă a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689, autorităţile de supraveghere a pieţei din statele membre ar trebui să poată solicita sprijin din partea grupului ştiinţific pentru activităţile lor de asigurare a aplicării legii în temeiul regulamentului menţionat. Oficiul pentru IA ar trebui să prevadă mijloacele practice pentru a permite statelor membre să solicite un astfel de sprijin. Cererile ar trebui să fie necesare şi proporţionale şi să fie prelucrate de Oficiul pentru IA în timp util.
(10)Pentru a se asigura că grupul ştiinţific poate transmite în mod eficace alerte calificate Oficiului pentru IA în temeiul articolului 90 din Regulamentul (UE) 2024/1689, ar trebui stabilite condiţiile, procedurile şi modalităţile detaliate pentru emiterea unor astfel de alerte calificate. Oficiul pentru IA ar trebui să furnizeze o interfaţă securizată prin care grupul ştiinţific să poată transmite alerte calificate şi dovezile care stau la baza unor astfel de alerte. Având în vedere relevanţa şi posibilele implicaţii ale unei alerte calificate pentru un furnizor al unui model de IA de uz general, o astfel de alertă ar trebui să necesite o decizie a cel puţin unei majorităţi simple a membrilor grupului ştiinţific.
(11)Pentru a împuternici grupul ştiinţific să îşi îndeplinească cu eficacitate sarcinile prevăzute la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, ar trebui stabilite condiţiile, procedurile şi modalităţile detaliate prin care grupul ştiinţific şi membrii săi să solicite asistenţă din partea Oficiului pentru IA pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin. În special, ar trebui să se stabilească modul în care grupul ştiinţific poate solicita Comisiei să emită o cerere de informaţii adresată unui furnizor al unui model de IA de uz general în temeiul articolului 91 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689.
(12)O astfel de cerere ar trebui făcută de un membru al grupului ştiinţific care este numit raportor pentru o sarcină a grupului ştiinţific, sprijinită de cel puţin o treime din membrii grupului ştiinţific. Cererea ar trebui să justifice în mod corespunzător motivul pentru care o cerere de informaţii şi de acces la acestea este necesară pentru îndeplinirea sarcinilor grupului ştiinţific. Oficiul pentru IA ar trebui să evalueze necesitatea şi proporţionalitatea cererii, ţinând seama de necesitatea de a proteja secretele comerciale şi informaţiile comerciale confidenţiale. Atunci când Oficiul pentru IA decide să onoreze cererea, acesta ar trebui să pregătească o cerere de informaţii din partea unui furnizor, care urmează să fie emisă de Comisie, şi să pună informaţiile primite la dispoziţia membrilor relevanţi ai grupului ştiinţific. Oficiul pentru IA ar trebui să instituie mijloace tehnice sigure, care ar trebui să fie adecvate scopului şi să funcţioneze la un standard înalt corespunzător, pentru a oferi acces la astfel de informaţii, care ar trebui să se limiteze la membrii solicitanţi ai grupului ştiinţific, respectiv raportorul numit şi contribuitorii la o sarcină a grupului ştiinţific. Înainte de a primi datele, membrii solicitanţi ar trebui să prezinte o declaraţie pe proprie răspundere în care să precizeze că intenţionează să utilizeze informaţiile solicitate numai în scopul declarat şi să descrie modalităţile şi garanţiile necesare pentru a asigura prelucrarea confidenţială a datelor. Oficiul pentru IA ar trebui să poată refuza o cerere dacă, pe baza informaţiilor transmise de un membru al grupului ştiinţific, are motive să presupună că există riscuri previzibile în mod rezonabil legate de securitatea sau de confidenţialitatea datelor.
(13)Măsurile prevăzute de prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru inteligenţa artificială,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
Prezentul regulament prevede norme în ceea ce priveşte:
(a)instituirea şi funcţionarea unui grup ştiinţific de experţi independenţi în domeniul inteligenţei artificiale;
(b)dispoziţiile privind condiţiile, procedurile şi modalităţile detaliate pentru emiterea de alerte calificate de către grupul ştiinţific şi membrii săi şi pentru solicitarea de către aceştia de asistenţă din partea Oficiului pentru IA în vederea îndeplinirii sarcinilor grupului ştiinţific.
Art. 2: Instituirea grupului ştiinţific
Se instituie grupul ştiinţific de experţi independenţi în domeniul inteligenţei artificiale (denumit în continuare "grupul ştiinţific").
Art. 3: Criteriile de selecţie şi componenţa grupului ştiinţific
(1)Experţii sunt numiţi în grupul ştiinţific în urma unei cereri de exprimare a interesului, pe baza criteriilor de selecţie prevăzute în cererea respectivă.
(2)Pentru fiecare mandat menţionat la articolul 4, numărul de experţi este stabilit de Comisie, în consultare cu Consiliul european pentru inteligenţa artificială (denumit în continuare "consiliul"), şi este precizat în cererea de exprimare a interesului menţionată la alineatul (1). Numărul experţilor din cadrul grupului ştiinţific nu depăşeşte în niciun caz 60.
(3)Experţii sunt selectaţi avându-se în vedere necesitatea de a asigura:
a)cunoştinţe de specialitate ştiinţifice, tehnice sau sociotehnice multidisciplinare şi interdisciplinare adecvate şi la zi legate de inteligenţa artificială, de impactul inteligenţei artificiale sau relevante în alt mod pentru asigurarea efectivă a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689, inclusiv cunoştinţe de specialitate legate de sectoarele aplicate, drepturile fundamentale şi egalitate, după caz;
b)independenţa faţă de orice furnizor de sisteme de IA sau de modele de IA de uz general, astfel cum se prevede la articolul 68 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2024/1689;
c)imparţialitatea şi obiectivitatea, astfel cum se prevede la articolul 68 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1689;
d)capacitatea de a desfăşura activităţi cu diligenţă, acurateţe şi obiectivitate.
(4)În procesul de selecţie a experţilor, Comisia se asigură că cel puţin unul şi cel mult trei resortisanţi din fiecare stat membru al Uniunii şi din fiecare membru al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care este membru al Spaţiului Economic European sunt numiţi experţi în grupul ştiinţific, cu condiţia să existe candidaţi din ţara respectivă care îndeplinesc criteriile prevăzute în cererea de exprimare a interesului şi să se poată realiza în acest mod o acoperire suficient de cuprinzătoare a domeniilor relevante de cunoştinţe de specialitate. Resortisanţii statelor membre ale Uniunii şi ai statelor membre ale Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care sunt membre ale Spaţiului Economic European constituie cel puţin patru cincimi din numărul experţilor grupului ştiinţific.
(5)Comisia asigură, în măsura posibilului, echilibrul de gen în selectarea experţilor. În acest scop, ori de câte ori selecţia necesită o decizie între doi candidaţi cu calificări egale, Comisia acordă prioritate genului subreprezentat.
(6)Experţii care îndeplinesc criteriile prevăzute în cererea de exprimare a interesului, dar care nu sunt numiţi în grupul ştiinţific, sunt incluşi pe o listă de rezervă a experţilor disponibili (denumită în continuare "lista de rezervă"), care este valabilă pe durata mandatului grupului, menţionat la articolul 4.
Art. 4: Mandatul
(1)Experţii sunt numiţi membri ai grupului ştiinţific pentru un mandat limitat la doi ani, cu posibilitate de reînnoire.
(2)În cazul în care un expert demisionează sau nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la articolele 10 şi 13 din prezentul regulament sau la articolul 339 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, Comisia îl poate demite din funcţie.
(3)În cazul în care un expert este demis în timpul mandatului său, Comisia numeşte un înlocuitor pentru expertul respectiv de pe lista de rezervă pentru restul mandatului sau, dacă este necesar, în urma unei cereri de exprimare a interesului. Atunci când numeşte un înlocuitor, Comisia urmăreşte să asigure continuitatea în ceea ce priveşte cunoştinţele de specialitate, reprezentarea geografică şi echilibrul de gen.
Art. 5: Preşedintele şi vicepreşedintele
(1)La începutul fiecărui mandat menţionat la articolul 4, Comisia numeşte un preşedinte şi un vicepreşedinte dintre membrii grupului ştiinţific. În acest scop, grupul ştiinţific, hotărând cu majoritatea simplă a membrilor săi, recomandă un preşedinte şi un vicepreşedinte din rândul membrilor săi.
(2)Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedintelui coincide cu mandatul grupului ştiinţific menţionat la articolul 4 şi poate fi reînnoit o singură dată. Orice înlocuire a preşedintelui sau a vicepreşedintelui în timpul mandatului respectiv are loc în conformitate cu procedura menţionată la alineatul (1) şi este valabilă pentru restul mandatului.
Art. 6: Secretariatul
(1)Oficiul pentru IA şi Centrul Comun de Cercetare asigură în comun secretariatul (denumit în continuare "secretariatul") grupului ştiinţific.
(2)Secretariatul este responsabil cu asigurarea sprijinului necesar pentru funcţionarea eficientă a grupului ştiinţific. Secretariatul are ca sarcini, în special:
- identificarea şi gestionarea conflictelor de interese potenţiale;
- monitorizarea respectării regulamentului de procedură menţionat la articolul 8 şi respectarea cererilor de îndeplinire a sarcinilor în conformitate cu articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689;
- prelucrarea cererilor adresate de autorităţile de supraveghere a pieţei grupului ştiinţific în vederea obţinerii de cunoştinţe de specialitate suplimentare;
- prelucrarea cererilor transmise de statele membre în vederea obţinerii de sprijin din partea experţilor în scopul asigurării de către acestea a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689 la nivel naţional.
Art. 7: Executarea sarcinilor şi pregătirea documentelor
(1)Comisia, în consultare cu preşedintele, numeşte membri ai grupului ştiinţific pentru îndeplinirea sarcinilor sale pe baza cunoştinţelor de specialitate, a disponibilităţii şi a altor factori relevanţi pentru îndeplinirea eficientă a sarcinii în cauză, printre care posibile conflicte de interese şi preocupări în materie de securitate. Membrii grupului ştiinţific sunt consultaţi înainte de potenţiala lor numire şi au posibilitatea de a-şi exprima interesul pentru numire.
(2)Pentru fiecare sarcină în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, Comisia, în consultare cu preşedintele, poate numi un raportor şi doi contribuitori. Membrii grupului ştiinţific pot decide în orice moment să pregătească alerte calificate în temeiul articolului 90 din Regulamentul (UE) 2024/1689 sau să îndeplinească alte sarcini ale grupului ştiinţific, din proprie iniţiativă.
(3)În cazul în care un expert nu mai este în măsură să îşi îndeplinească în mod eficace sarcina care i-a fost atribuită, expertul notifică acest lucru Comisiei, care numeşte un alt membru al grupului ştiinţific, în consultare cu preşedintele, în condiţiile prevăzute la alineatul (1).
(4)În cazul în care Comisia numeşte un expert din cadrul grupului ştiinţific care să efectueze evaluări în numele său în temeiul articolului 92 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1689, Comisia evaluează dacă o astfel de numire ar putea afecta capacitatea expertului de a îndeplini în mod independent, imparţial şi obiectiv o sarcină atribuită la momentul respectiv în cadrul grupului ştiinţific. În cazul în care Comisia concluzionează că o astfel de numire ar putea afecta în mod negativ această capacitate, expertul este scutit de sarcina în cauză atribuită la momentul respectiv, aceasta fiind alocată unui alt membru al grupului ştiinţific în condiţiile prevăzute la alineatul (1).
(5)Grupul ştiinţific poate desfăşura audieri tematice cu părţile interesate pentru a colecta dovezi pentru pregătirea sarcinilor sale în temeiul articolului 68 alineatul (3) şi al articolului 90 din Regulamentul (UE) 2024/1689. În acest scop, preşedintele, în cazul în care cel puţin trei membri ai grupului solicită acest lucru, poate cere secretariatului să organizeze astfel de audieri. Participarea şi concluziile acestor audieri sunt puse la dispoziţia publicului pe un site web dedicat al Comisiei.
Art. 8: Regulamentul de procedură
(1)La propunerea secretariatului şi de comun acord cu acesta, grupul ştiinţific adoptă regulamentul de procedură cu majoritatea simplă a membrilor săi.
(2)Regulamentul de procedură pentru grupul ştiinţific prevede, între altele:
a)proceduri pentru îndeplinirea sarcinilor grupului ştiinţific menţionate la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689;
b)norme care asigură aplicarea principiilor prevăzute la articolele 10-13 din prezentul regulament;
c)norme referitoare la vot, inclusiv prin procedura tacită.
(3)Grupul ştiinţific, de comun acord cu secretariatul, revizuieşte regulamentul de procedură cel puţin o dată la doi ani în ceea ce priveşte contribuţia sa la funcţionarea cu eficacitate a grupului ştiinţific şi, dacă este necesar, îl actualizează.
(4)Regulamentul de procedură comun este pus la dispoziţia publicului pe un site web dedicat al Comisiei.
Art. 9: Remuneraţie
(1)Experţii sunt remuneraţi dacă au fost numiţi raportori sau contribuitori pentru îndeplinirea sarcinilor grupului ştiinţific, în conformitate cu dispoziţiile în vigoare în cadrul Comisiei, în cazul în care aceste sarcini au fost solicitate de Oficiul pentru IA în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689.
(2)Cheltuielile de deplasare şi, în cazul în care secretariatul consideră oportun, de subzistenţă ale experţilor în legătură cu activităţile grupului ştiinţific sunt rambursate de Comisie în conformitate cu dispoziţiile în vigoare în cadrul Comisiei. Aceste cheltuieli se rambursează în limitele creditelor disponibile alocate departamentelor Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.
Art. 10: Independenţă, imparţialitate şi obiectivitate
(1)Experţii sunt numiţi sau desemnaţi cu titlu personal. Aceştia nu îşi delegă responsabilităţile niciunei alte persoane.
(2)Experţii sunt independenţi de orice furnizor de sisteme de IA sau de modele de IA de uz general în sensul Regulamentului (UE) 2024/1689, ceea ce impune ca expertul să nu fie nici angajat, nici într-o relaţie contractuală, care i-ar putea afecta independenţa, imparţialitatea şi obiectivitatea, cu un astfel de furnizor pe toată durata mandatului menţionat la articolul 4.
(3)Ei trebuie să facă o declaraţie de interese în care să indice orice interes care poate compromite sau care poate fi perceput în mod rezonabil că le compromite independenţa, imparţialitatea şi obiectivitatea, inclusiv orice circumstanţă relevantă legată de membrii apropiaţi ai familiei lor. Un model pentru o astfel de declaraţie de interese se furnizează ca anexă la cererea de exprimare a interesului, iar declaraţia de interese se depune ca parte a candidaturii.
(4)Experţii îşi actualizează declaraţiile de interese:
- înainte de a fi numiţi în grupul ştiinţific sau înainte de a fi incluşi în lista de rezervă;
- ori de câte ori are loc o modificare a circumstanţelor.
(5)În cazul în care obligaţiile menţionate la alineatele (1)-(4) nu sunt îndeplinite, Oficiul pentru IA poate lua toate măsurile adecvate, inclusiv demiterea expertului din grupul ştiinţific.
Art. 11: Angajamentul
(1)Experţii se angajează să acţioneze în interesul public şi să respecte principiile enumerate la articolele 10-13. În acest scop, ei semnează o declaraţie de angajament.
(2)Experţii răspund cererilor şi altor comunicări din partea preşedintelui şi a secretariatului. Ei depun toate eforturile necesare pentru a îşi îndeplini sarcinile atribuite cât mai bine posibil şi cu respectarea termenelor, după cum se prevede în regulamentul de procedură menţionat la articolul 8.
Art. 12: Transparenţa
Activităţile grupului ştiinţific se desfăşoară în mod transparent. Secretariatul pune la dispoziţia publicului pe un site web dedicat al Comisiei, fără întârzieri nejustificate:
- numele experţilor numiţi în grupul ştiinţific;
- curriculum vitae şi declaraţiile de interese, de confidenţialitate şi de angajament ale experţilor numiţi în grupul ştiinţific;
- regulamentul de procedură al grupului ştiinţific menţionat la articolul 8;
- avizele sau recomandările furnizate în îndeplinirea sarcinilor în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, cu excepţia cazului în care acest lucru ar implica divulgarea de informaţii comerciale confidenţiale, de secrete comerciale sau de interese strategice ale Uniunii;
- participarea la audierile tematice menţionate la articolul 7 alineatul (4) şi concluziile acestor audieri.
Art. 13: Confidenţialitatea
(1)Experţii nu divulgă nicio informaţie cu caracter confidenţial dobândită în cursul activităţii lor în cadrul grupului ştiinţific sau ca urmare a altor activităţi reglementate prin prezentul regulament. În acest scop, ei semnează o declaraţie de confidenţialitate.
(2)Experţii respectă articolul 339 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
(3)Experţii respectă normele de confidenţialitate privind protecţia informaţiilor clasificate şi a informaţiilor neclasificate sensibile ale Uniunii, prevăzute în Deciziile (UE, Euratom) 2015/443 (3) şi (UE, Euratom) 2015/444 (4) ale Comisiei.
(3)Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/443/oj).
(4)Decizia (UE, Euratom) 2015/444 a Comisiei din 13 martie 2015 privind normele de securitate pentru protecţia informaţiilor UE clasificate (JO L 72, 17.3.2015, p. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/444/oj).
(4)În cazul în care obligaţiile menţionate la alineatele (1)-(3) nu sunt îndeplinite, Comisia poate lua toate măsurile adecvate, inclusiv demiterea expertului din grupul ştiinţific.
Art. 14: Cererile de sprijin transmise de autorităţile de supraveghere a pieţei
(1)Oficiul pentru IA oferă autorităţilor de supraveghere a pieţei mijloace practice pentru a solicita asistenţă din partea grupului ştiinţific pentru activităţile lor de supraveghere a pieţei în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689.
(2)Orice solicitare de sprijin din partea grupului ştiinţific precizează în mod clar scopul asistenţei solicitate şi vizează numai activităţile de supraveghere a pieţei în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689 şi justifică necesitatea şi proporţionalitatea cererii de asistenţă din partea grupului ştiinţific.
(3)Oficiul pentru IA evaluează necesitatea şi proporţionalitatea cererii de sprijin, ţinând seama de capacitatea disponibilă a grupului ştiinţific şi de necesitatea de a asigura accesul efectiv la experţi pentru toate statele membre.
(4)În cazul în care, în urma evaluării menţionate la alineatul (3), Oficiul pentru IA concluzionează că cererea este necesară şi proporţională, Comisia numeşte un raportor şi doi contribuitori pentru sarcina respectivă, în conformitate cu articolul 7.
(5)În cazul în care Oficiul pentru IA constată că sprijinul solicitat nu este necesar şi proporţional, notifică acest lucru autorităţii de supraveghere a pieţei solicitante, precizând motivele refuzului.
(6)Oficiul pentru IA prelucrează cererea în termen de două săptămâni de la primirea cererii complete. În orice moment înainte de a lua o decizie, Oficiul pentru IA poate cere autorităţii de supraveghere a pieţei solicitante să furnizeze informaţii suplimentare pentru a justifica cererea. În acest caz, cererea nu este considerată completă până când nu sunt furnizate informaţiile suplimentare.
Art. 15: Cerere de asistenţă adresată Oficiului pentru IA
(1)În cazul în care grupul ştiinţific solicită Comisiei, în conformitate cu articolul 91 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, să emită o cerere de documentaţie sau de informaţii adresată unui furnizor de modele de IA de uz general şi să acorde acces la informaţiile primite în măsura în care acest lucru este necesar şi proporţional pentru îndeplinirea unei sarcini menţionate la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689 ("cererea de asistenţă"), se acordă atenţia cuvenită necesităţii de a proteja secretele comerciale şi informaţiile comerciale confidenţiale.
(2)O cerere de asistenţă poate fi adresată Oficiului pentru IA de către membrul grupului ştiinţific care a fost numit de secretariat ca raportor pentru o sarcină a grupului ştiinţific. O astfel de cerere se transmite numai în cazul în care cel puţin o treime din membrii grupului ştiinţific au autorizat raportorul în acest sens.
(3)Cererea de asistenţă menţionează în mod clar numele raportorului şi al contribuitorilor solicitanţi, precum şi scopul asistenţei solicitate, şi vizează numai îndeplinirea sarcinilor grupului ştiinţific în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689. Pentru a demonstra necesitatea şi proporţionalitatea unei astfel de cereri, astfel cum se prevede la articolul 91 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, cererea trebuie să justifice:
a)faptul că refuzul de a acorda asistenţa solicitată îl va împiedica pe raportorul solicitant să îşi îndeplinească sarcina menţionată la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689;
b)faptul că amploarea, domeniul de aplicare, nivelul de detaliere şi tipul documentaţiei şi al informaţiilor solicitate nu depăşesc ceea ce este necesar pentru îndeplinirea sarcinii.
Art. 16: Prelucrarea cererii de asistenţă
(1)Oficiul pentru IA evaluează dacă emiterea unei cereri de documentaţie sau de informaţii către un furnizor al unui model de IA de uz general este necesară şi proporţională pentru îndeplinirea sarcinilor grupului ştiinţific, ţinând seama de necesitatea de a proteja secretele comerciale şi informaţiile comerciale confidenţiale.
(2)În cazul în care, în urma evaluării menţionate la alineatul (1), Oficiul pentru IA concluzionează că o cerere de asistenţă este necesară şi proporţională, acesta poate pregăti o decizie prin care Comisia să emită o cerere de documentaţie sau de informaţii către un furnizor al unui model de IA de uz general în temeiul articolului 91 din Regulamentul (UE) 2024/1689 şi acordă grupului ştiinţific acces la documentaţia sau la informaţiile primite.
(3)În cazul în care Oficiul pentru IA constată că asistenţa solicitată nu este necesară şi proporţională, notifică acest lucru grupului ştiinţific, precizând motivele refuzului.
(4)Oficiul pentru IA raportează periodic consiliului cu privire la cererile primite şi la deciziile luate în legătură cu acestea.
(5)Oficiul pentru IA prelucrează cererea în termen de două săptămâni de la primirea cererii complete. În orice moment înainte de a lua o decizie, Oficiul pentru IA poate cere membrului grupului ştiinţific solicitant să furnizeze informaţii suplimentare pentru a justifica cererea. În acest caz, cererea nu este considerată completă până când nu sunt furnizate informaţiile suplimentare.
Art. 17: Condiţiile de acordare a accesului la documentaţia sau la informaţiile primite
(1)Oficiul pentru IA asigură modalităţi sigure prin care să poată pune la dispoziţia raportorului solicitant al grupului ştiinţific documentele sau informaţiile primite, pe care Comisia le-a solicitat în urma unei cereri de asistenţă.
(2)Accesul la informaţiile solicitate este acordat doar raportorului şi contribuitorilor numiţi şi este limitat în timp, cu posibilitatea unei prelungiri în urma unei cereri justificate în mod corespunzător.
(3)Înainte de a acorda accesul la documentaţia sau informaţiile primite, Oficiul pentru IA solicită raportorului să prezinte:
a)o declaraţie pe proprie răspundere privind utilizarea informaţiilor exclusiv în scopurile menţionate la articolul 15 alineatul (3) din prezentul regulament;
b)o descriere a modalităţilor şi a garanţiilor pentru a asigura tratarea confidenţială a informaţiilor primite.
(4)Oficiul pentru IA poate să refuze o cerere dacă, pe baza informaţiilor transmise în temeiul alineatului (3), are motive să presupună că există riscuri previzibile în mod rezonabil legate de securitatea sau confidenţialitatea datelor.
Art. 18: Procedura de emitere de alerte calificate
(1)Este necesară o decizie a cel puţin unei majorităţi simple a membrilor grupului ştiinţific pentru a transmite o alertă calificată Oficiului pentru IA în temeiul articolului 90 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1689. Grupul ştiinţific poate introduce proceduri mai specifice în regulamentul său de procedură menţionat la articolul 8.
(2)Alertele calificate sunt motivate în mod corespunzător şi conţin cel puţin informaţiile prevăzute la articolul 90 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689.
(3)Oficiul pentru IA furnizează o interfaţă specifică pentru transmiterea securizată a alertelor calificate. Interfaţa conţine cel puţin următoarele funcţionalităţi:
a)transmiterea de alerte calificate în temeiul articolului 90 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1689;
b)retragerea alertelor calificate, corectarea informaţiilor conţinute în alertele calificate şi modificarea alertelor calificate;
c)închiderea alertelor calificate.
Art. 19: Gestionarea alertelor calificate
(1)Oficiul pentru IA evaluează alertele calificate emise în temeiul articolului 90 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1689 şi ia decizia de a lansa sau nu vreo măsură, astfel cum se prevede la articolele 91-93 din regulamentul respectiv. În cazul în care Oficiul pentru IA decide să nu lanseze nicio măsură, astfel cum se prevede la articolele 91-93, acesta închide alerta calificată.
(2)Oficiul pentru IA prelucrează alerta calificată în termen de două săptămâni de la primirea alertei calificate complete. În orice moment înainte de a lua o decizie, Oficiul pentru IA poate cere membrului grupului ştiinţific solicitant să furnizeze informaţii suplimentare pentru a justifica cererea. În acest caz, alerta calificată nu este considerată completă până când nu sunt furnizate informaţiile suplimentare.
(3)Înainte de lansarea măsurilor menţionate la alineatul (1), Oficiul pentru IA informează consiliul în conformitate cu articolul 90 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1689.
(4)În cazul în care Oficiul pentru IA decide să lanseze o măsură în temeiul articolelor 91-93 din Regulamentul (UE) 2024/1689, secretariatul, după consultarea cu preşedintele grupului ştiinţific, numeşte un raportor şi doi contribuitori responsabili să consilieze Comisia cu privire la adoptarea măsurilor.
Art. 20: Data intrării în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 7 martie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 10 martie 2025