Titlul xii - OFICIUL - Regulamentul 40/20-dec-1993 privind marca comunitară

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2008
TITLUL XII:OFICIUL
Art. 111: Statut juridic
(1)Oficiul este un organism al Comunitatii. Oficiul are personalitate juridica.
(2)În fiecare dintre statele membre, Oficiul poseda cea mai extinsa capacitate juridica recunoscuta persoanelor juridice de catre legislatiile interne; Oficiul poate sa dobândeasca sau sa înstraineze bunuri imobile si mobile si sa stea în justitie.
(3)Oficiul este reprezentat de presedintele sau.
Art. 112: Personal
(1)Fara a aduce atingere aplicarii articolului 131 membrilor camerelor de recurs, statutul functionarilor Comunitatilor Europene, regimul aplicabil celorlalti agenti ai Comunitatii Europene si reglementarile de punere în aplicare a acestor dispozitii, adoptate de comun acord de catre institutiile Comunitatilor Europene, se aplica personalului Oficiului.
(2)Competentele conferite fiecarei institutii prin statut si prin regimul aplicabil celorlalti agenti sunt exercitate de Oficiu în ceea ce priveste personalul sau, fara a aduce atingere articolului 120.
Art. 113: Privilegii si imunitati
Protocolul privind privilegiile si imunitatile Comunitatilor Europene se aplica Oficiului.
Art. 114: Raspundere
(1)Raspunderea contractuala a Oficiului este reglementata prin legislatia aplicabila contractului în cauza.
(2)Curtea de Justitie este competenta sa se pronunte în temeiul unei clauze compromisorii continute într-un contract încheiat de Oficiu.
(3)În materie de raspundere necontractuala, Oficiul trebuie sa repare, conform principiilor generale comune dreptului statelor membre, prejudiciile cauzate de serviciile sale sau de catre agentii sai în exercitarea functiilor acestora.
(4)Curtea de Justitie este competenta sa cunoasca litigiile privind repararea prejudiciilor mentionate la alineatul (3).
(5)Raspunderea personala a agentilor fata de Oficiu este reglementata de dispozitiile privind stabilirea statutului sau regimului care li se aplica.
Art. 115: Limbi de procedura
(1)Cererile de înregistrare a marcii comunitare se depun într-una din limbile oficiale ale Comunitatii Europene.
(2)Limbile Oficiului sunt: engleza, franceza, germana, italiana si spaniola.
(3)Solicitantul trebuie sa indice o a doua limba, dintre limbile Oficiului, care sa fie acceptata pentru utilizarea ca limba alternativa de procedura pentru procedurile de opozitie, de decadere si în anulare.
În cazul în care cererea a fost depusa într-o limba care nu este o limba a Oficiului, acesta asigura efectuarea traducerii cererii, în conformitate cu articolul 26 alineatul (1), în limba indicata de solicitant.
(4)Atunci când solicitantul înregistrarii unei marci comunitare este singura parte la procedurile în fata Oficiului, limba de procedura este limba utilizata pentru depunerea cererii de înregistrare a marcii comunitare. În cazul în care cererea a fost depusa într-o alta limba decât cele ale Oficiului, Oficiul poate sa trimita comunicari scrise solicitantului în a doua limba indicata de acesta în cerere.
(5)Actul de opozitie si cererea de decadere sau în nulitate se depun într-una din limbile Oficiului.
(6)În cazul în care limba aleasa, în conformitate cu alineatul (5), pentru actul de opozitie sau cererea de decadere sau în nulitate este limba cererii de înregistrare a marcii sau a doua limba indicata cu ocazia depunerii acestei cereri, aceasta limba este limba de procedura.
În cazul în care limba aleasa, în conformitate cu alineatul (5), pentru actul de opozitie sau cererea de decadere sau în nulitate nu este nici limba cererii de înregistrare a marcii, nici a doua limba indicata cu ocazia depunerii acestei cereri, persoana care a formulat opozitia sau partea care a invocat decaderea sau nulitatea este obligata sa faca pe cheltuiala sa o traducere a actului, fie în limba cererii de înregistrare a marcii, cu conditia sa fie o limba a Oficiului, fie în a doua limba indicata cu ocazia depunerii cererii de înregistrare a marcii; traducerea este facuta în termenul prevazut de regulamentul de punere în aplicare. Limba în care a fost tradus actul devine atunci limba de procedura.
(7)Partile la procedurile de opozitie, de decadere, în nulitate si la caile de atac pot conveni ca o alta limba oficiala a Comunitatii Europene sa fie limba de procedura.
Art. 116: Publicare; înscrieri în registru
(1)Cererea de înregistrare a marcii comunitare, astfel cum este definita la articolul 26 alineatul (1), si toate celelalte informatii a caror publicare este prevazuta de prezentul regulament sau de regulamentul de punere în aplicare se publica în toate limbile oficiale ale Comunitatilor Europene.
(2)Toate înscrierile în registrul marcilor comunitare se fac în toate limbile oficiale ale Comunitatii Europene.
(3)În caz de dubiu, se considera ca fiind autentic textul în limba Oficiului în care s-a depus cererea de înregistrare a marcii comunitare. Daca cererea a fost depusa într-o limba oficiala a Comunitatii Europene, alta decât una dintre limbile Oficiului, se considera ca fiind autentic textul redactat în cea de-a doua limba indicata de solicitant.
Art. 117
Serviciile de traducere necesare functionarii Oficiului sunt asigurate de Centrul de Traducere al organelor Uniunii, de îndata ce acesta intra în functiune.
Art. 118: Controlul legalitatii
(1)Comisia controleaza legalitatea actelor presedintelui Oficiului în privinta carora dreptul comunitar nu prevede controlul legalitatii de catre un alt organ, precum si actele comitetului bugetar instituit în cadrul Oficiului conform articolului 133.
(2)Comisia cere modificarea sau retragerea actelor mentionate la alineatul (1) atunci când acestea sunt ilegale.
(3)Orice act mentionat la alineatul (1), implicit sau explicit, poate fi deferit Comisiei de catre orice stat membru sau de orice tert vizat direct si individual, în vederea unui control al legalitatii. Comisia trebuie sa fie sesizata în termen de o luna din ziua în care cel interesat a luat pentru prima data cunostinta de actul respectiv. Comisia ia o decizie în termen de trei luni. Absenta unei decizii în acest termen este echivalenta cu o decizie implicita de respingere.

Art. 118a: Accesul la documente
(1)Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European si al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului si ale Comisiei (*) se aplica documentelor detinute de catre Oficiu.
(2)Consiliul de administratie adopta normele practice de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1049/2001 în termen de sase luni de la intrarea în vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1653/2003 al Consiliului din 18 iunie 2003 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 40/94 privind marca comunitara (**)
(3)Deciziile adoptate de Oficiu, în aplicarea articolului 8 din Regulamentul (CE) nr. 1049/2001, pot face obiectul unei plângeri adresate Ombudsmanului sau al unei actiuni introduse înaintea Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, în conditiile prevazute la articolele 195 si 230 din tratat.
(*) JOL 145, 31.5.2001, p. 43.
(**) JO L 245, 29.9.2003, p. 36.

Art. 119: Competentele presedintelui
(1)Conducerea Oficiului este asigurata de un presedinte.
(2)Presedintele are, în special, urmatoarele competente:
a)ia toate masurile utile, în special adoptarea masurilor administrative interne si publicarea comunicarilor în vederea asigurarii functionarii Oficiului;
b)poate prezenta Comisiei orice proiect de modificare a prezentului regulament, a regulamentului de punere în aplicare, a regulamentului de procedura al camerelor de recurs si a regulamentului privind taxele, precum si a oricarei alte reglementari privind marca comunitara dupa ce a consultat consiliul de administratie si, în ceea ce priveste regulamentul privind taxele si dispozitiile bugetare din prezentului regulament, comitetul bugetar;
c)întocmeste estimarea veniturilor si cheltuielilor Oficiului si executa bugetul;
d)trimite, în fiecare an, un raport de activitate Comisiei, Parlamentului European si consiliului de administratie;
e)exercita, fata de personal, competentele prevazute la articolul 112 alineatul (2);
f)poate sa îsi delege competentele.
(3)Presedintele este asistat de unul sau mai multi vicepresedinti. În caz de absenta sau imposibilitate de exercitare a atributiilor presedintelui, vicepresedintele sau unul dintre vicepresedinti îi preia functiile respectând procedura stabilita de consiliul de administratie.
Art. 120: Numirea înaltilor functionari
(1)Presedintele Oficiului este numit de catre consiliu pe baza unei liste de cel mult trei candidati, pe care consiliul de administratie a întocmit-o. Presedintele este revocat de Consiliu, la propunerea consiliului de administratie.
(2)Durata mandatului presedintelui este de maxim cinci ani. Acest mandat se poate reînnoi.
(3)Vicepresedintele sau vicepresedintii Oficiului sunt numiti si revocati conform procedurii prevazute la alineatul (1), dupa consultarea presedintelui.
(4)Consiliul exercita competenta disciplinara asupra functionarilor mentionati la alineatele (1) si (3).
Art. 121: Instituire si competenta
(1)În cadrul Oficiului se constituie un consiliu de administratie. Fara a aduce atingere competentelor care sunt atribuite comitetului bugetar în sectiunea a cincea - Buget si control financiar - consiliul de administratie are competentele prezentate în continuare.
(2)Consiliul de administratie întocmeste listele de candidati prevazute la articolul 120.
(3)Consiliul de administratie stabileste data de la care pot fi depuse cererile de înregistrare a marcii comunitare, în conformitate cu articolul 143 alineatul (3).
(4)Consiliul de administratie îl consiliaza pe presedinte asupra problemelor care tin de competenta Oficiului.
(5)Consiliul de administratie este consultat înainte de adoptarea directivelor privind examinarea efectuata în cadrul Oficiului, precum si în celelalte cazuri prevazute de prezentul regulament.
(6)Consiliul de administratie poate sa prezinte avize si sa ceara informatii presedintelui si Comisiei, în cazul în care considera ca este necesar.
Art. 122: Compunere
(1)Consiliul de administratie este compus dintr-un reprezentant al fiecarui stat membru si un reprezentant al Comisiei, precum si din supleantii acestora.
(2)Membrii consiliului de administratie pot fi asistati de consilieri sau experti în limitele prevazute de regulamentul de procedura.
Art. 123: Presedintia
(1)Consiliul de administratie alege dintre membrii sai un presedinte si un vicepresedinte. Vicepresedintele îl înlocuieste de drept pe presedinte în caz de imposibilitate a acestuia de a-si exercita atributiile.
(2)Durata mandatului presedintelui si vicepresedintelui este de trei ani. Acest mandat se poate reînnoi.
Art. 124: Sesiuni
(1)Consiliul de administratie se reuneste la convocarea presedintelui.
(2)Presedintele Oficiului ia parte la deliberari cu exceptia cazului în care consiliul de administratie nu decide altfel.
(3)Consiliul de administratie tine o sesiune ordinara o data pe an; în afara de aceasta, se reuneste la initiativa presedintelui sau la cererea Comisiei sau a unei treimi din numarul statelor membre.
(4)Consiliul de administratie adopta un regulament de procedura.
(5)Consiliul de administratie adopta deciziile cu majoritatea simpla a reprezentantilor statelor membre. Cu toate acestea, deciziile pe care consiliul de administratie este competent sa le adopte în temeiul articolului 120 alineatele (1) si (3) impun majoritate de trei patrimi din reprezentantii statelor membre. În ambele cazuri fiecare stat membru dispune de un singur vot.
(6)Consiliul de administratie poate sa invite observatori la sesiunile sale.
(7)Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de Oficiu.
Art. 125: Competenta
Au competenta de a lua orice hotarâre în cadrul procedurilor prevazute de prezentul regulament:
(a)examinatorii;
(b)diviziile de opozitie;
(c)divizia administrativa a marcilor si aspectelor juridice;
(d)diviziile de anulare;
(e)camerele de recurs.
Art. 126: Examinatorii
Examinatorul are competenta de a lua, în numele Oficiului, orice decizie privind cererile de înregistrare a unei marci comunitare, inclusiv chestiunile mentionate la articolele 36, 37, 38 si 66, în afara de cazul în care este competenta o divizie de opozitie.
Art. 127: Diviziile de opozitie
(1)O divizie de opozitie are competenta de a lua orice decizie privind opozitia la o cerere de înregistrare a unei marci comunitare.
(2)Diviziile de opozitie iau deciziile într-o formatie compusa din trei membri. Cel putin unul dintre acesti membri este jurist. În anumite cazuri speciale prevazute de regulamentul de aplicare, deciziile se iau de catre un singur membru.

Art. 128: Divizia administrativa a marcilor si aspectelor juridice
(1)Divizia administrativa a marcilor si aspectelor juridice are competenta de a lua orice decizie impusa de prezentul regulament si care nu intra în competenta unui examinator, a unei divizii de opozitie sau a unei divizii de anulare. Aceasta are, în special, competenta de a lua orice decizie referitoare la înscrierile care urmeaza sa fie facute în registrul marcilor comunitare.
(2)Aceasta are, de asemenea, competenta sa pastreze lista mandatarilor autorizati mentionati la articolul 89.
(3)Deciziile diviziei se adopta de un membru.
Art. 129: Diviziile de anulare
(1)O divizie de anulare are competenta de a lua orice decizie privind cererile de decadere sau în nulitatea unei marci comunitare.
(2)Diviziile de anulare iau deciziile într-o formatie compusa din trei membri. Cel putin unul dintre acesti membri este jurist. În anumite cazuri speciale prevazute de regulamentul de aplicare, deciziile se iau de catre un singur membru.

Art. 130: Camerele de recurs
(1)Camerele de recurs au competenta de a se pronunta asupra actiunilor intentate împotriva deciziilor examinatorilor, diviziilor de opozitie, diviziei administrative a marcilor si aspectelor juridice si diviziilor de anulare.
(2)Deciziile camerele de recurs se iau de catre trei membri, dintre care cel putin doi sunt juristi. În anumite cazuri speciale, deciziile se iau de catre o camera extinsa prezidata de catre presedintele camerelor de recurs sau se iau de catre un singur membru, care trebuie sa fie jurist.

(3)Pentru a determina cazurile speciale care sunt de competenta camerei extinse, trebuie sa se ia în considerare dificultatea juridica, importanta cauzei sau circumstantele particulare care justifica acest lucru. Aceste cauze pot fi deferite camerei extinse:
a)de catre autoritatea camerelor de recurs creata în temeiul regulamentului de procedura al camerelor, prevazut la articolul 157 alineatul (3) sau
b)de catre camera însarcinata cu cauza.
(4)Compunerea camerei extinse si regulile referitoare la sesizarea ei sunt stabilite în conformitate cu regulamentul de procedura al camerelor, prevazut la articolul 157 alineatul (3).
(5)Pentru determinarea cazurilor speciale care sunt de competenta unui singur membru, este necesar sa se ia în considerare absenta dificultatilor chestiunilor de drept sau de fapt, importantei limitate a cauzei în speta si absenta altor circumstante speciale. Decizia de atribuire a unei cauze unui singur membru în cazurile citate este luata de camera însarcinata cu cauza respectiva. Modalitati mai precise sunt stabilite de regulamentul de procedura al camerelor prevazut la articolul 157 alineatul (3).

Art. 131: Independenta membrilor din camerele de recurs
(1)Presedintele camerelor de recurs si presedintele fiecarei camere sunt numiti pentru o perioada de cinci ani, în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 120 pentru numirea presedintelui Oficiului. Acestia pot fi eliberati din functie pe durata mandatului numai pentru motive grave si în cazul în care Curtea de Justitie, sesizata de catre institutia care i-a numit, ia o decizie în acest sens. Mandatul presedintelui camerelor de recurs si ale presedintelui fiecarei camere poate fi reînnoit pentru perioade suplimentare de cinci ani sau pâna la iesirea lor la pensie, în cazul în care vârsta de pensionare este atinsa în timpul noului mandat.
Presedintele camerelor de recurs are în special competente de gestiune si de organizare, care se refera în principal la:
a)prezidarea autoritatii camerelor de recurs însarcinata cu stabilirea regulilor si organizarea activitatii camerelor, prevazuta în regulamentul de procedura al camerelor mentionat la articolul 157 alineatul (3);
b)asigurarea executarii deciziilor acestei autoritati;
c)atribuirea cauzelor unei camere pe baza criteriilor obiective stabilite de autoritatea camerelor de recurs;
d)comunicarea catre presedintele Oficiului a nevoilor referitoare la cheltuieli ale camerelor pentru a stabili estimarile de cheltuieli.
Presedintele camerelor de recurs prezideaza camera extinsa.
Modalitati mai precise sunt stabilite în regulamentul de procedura al camerelor prevazut la articolul 157 alineatul (3).
(2)Membrii camerelor de recurs sunt numiti pentru o perioada de cinci ani de catre consiliul de administratie. Mandatul lor poate fi reînnoit pentru perioade suplimentare de cinci ani sau pâna la iesirea lor la pensie, în cazul în care vârsta pensionarii este atinsa în timpul noului mandat.
(3)Membrii camerelor de recurs pot fi eliberati din functii numai pentru motive grave si în cazul în care Curtea de Justitie, sesizata de catre consiliul de administratie care actioneaza la propunerea presedintelui camerelor de recurs, dupa consultarea presedintelui camerei careia îi apartine membrul în cauza, ia o decizie în acest sens.
(4)Presedintele camerelor de recurs si presedintii fiecarei camere, precum si membrii camerelor de recurs sunt independenti. In deciziile lor, acestia nu depind de nici un fel de instructiuni.
(5)Presedintele camerelor de recurs si presedintii fiecarei camere, precum si membrii camerelor de recurs nu pot fi examinatori sau membri ai diviziilor de opozitie, ai diviziei administrative a marcilor si aspectelor juridice sau ai diviziei de anulare.

Art. 132: Excludere si recuzare
(1)Examinatorii si membrii diviziilor instituite în cadrul Oficiului si camerelor de recurs nu pot participa la solutionarea unei cauze în cazul în care au un interes personal sau în cazul în care au intervenit anterior în calitate de reprezentanti ai uneia dintre parti. Doi dintre cei trei membri ai unei divizii de opozitie trebuie sa nu fi luat parte la examinarea cererii. Membrii diviziilor de anulare nu pot participa la solutionarea unei cauze în cazul în care au luat parte la hotarârea finala asupra acestei cauze în cadrul procedurii de înregistrare a marcii sau a procedurii de opozitie. Membrii camerelor de recurs nu pot lua parte la o procedura de recurs în cazul în care au luat parte la hotarârea care face obiectul recursului.
(2)În cazul în care, pentru unul dintre motivele mentionate la alineatul (1) sau pentru un alt motiv, un membru al unei divizii sau al unei camere de recurs considera ca nu poate participa la solutionarea unui cauze, avertizeaza divizia sau camera asupra acestui lucru.
(3)Examinatorii si membrii diviziilor sau ai unei camere de recurs pot fi recuzati de orice parte pentru unul dintre motivele mentionate la alineatul (1) sau în cazul în care pot fi suspectati de partialitate. Recuzarea nu este admisibila atunci când partea în cauza a facut acte de procedura, desi avea cunostinta deja de motivul de recuzare. Nici o recuzare nu poate fi întemeiata pe cetatenia examinatorilor sau a membrilor.
(4)Diviziile si camerele de recurs se pronunta, în cazurile mentionate la alineatele (2) si (3), fara participarea membrului interesat. Pentru adoptarea acestei hotarâri, membrul care se abtine sau care este recuzat este înlocuit, în cadrul diviziei sau a camerei, de catre supleantul sau.
Art. 133: Comitet bugetar
(1)Se instituie un comitet bugetar în cadrul Oficiului. Comitetul bugetar are competentele care îi sunt atribuite de prezenta sectiune, precum si la articolul 39 alineatul (4).
(2)Articolul 121 alineatul (6), articolele 122, 123 si articolul 124 alineatele (1)-(4), (6) si (7) se aplica în ceea ce priveste comitetul bugetar.
(3)Comitetul bugetar adopta deciziile cu majoritatea simpla a reprezentantilor statelor membre. Cu toate acestea, deciziile pe care comitetul bugetar este competent sa le adopte în temeiul articolului 39 alineatul (4), al articolului 135 alineatul (3) si al articolului 138 impun o majoritate de trei patrimi a reprezentantilor statelor membre. În ambele cazuri, fiecare stat membru dispune de un singur vot.
Art. 134: Buget
(1)Toate veniturile si cheltuielile Oficiului trebuie sa faca obiectul unei estimari pentru fiecare exercitiu bugetar, acesta coincizând cu anul calendaristic, si trebuie sa fie înscrise în bugetul Oficiului.
(2)Bugetul trebuie sa fie echilibrat în venituri si cheltuieli.
(3)Veniturile la buget includ, fara a aduce atingere altor tipuri de venituri, totalul taxelor datorate în temeiul regulamentului privind taxele, totalul taxelor datorate în temeiul Protocolului de la Madrid prevazute de articolul 140 pentru o înregistrare internationala ce desemneaza Comunitatea Europeana, precum si toate celelalte plati efectuate partilor contractante la Protocolul de la Madrid si, daca este necesar, o subventie înscrisa la o linie bugetara specifica în bugetul general al Comunitatilor Europene, sectia Comisie.

Art. 135: Întocmirea bugetului
(1)Presedintele întocmeste, în fiecare an, o estimare a veniturilor si cheltuielilor Oficiului pentru exercitiul urmator si o transmite comitetului bugetar, însotita de o descriere a efectivelor, pâna la 31 martie.
(2)Atât timp cât prognozele bugetare stipuleaza o subventie comunitara, comitetul bugetar transmite neîntârziat aceasta estimare Comisiei, care o transmite autoritatii bugetare a Comunitatilor. Comisia poate sa anexeze un aviz continând estimari divergente.
(3)Comitetul bugetar adopta bugetul care cuprinde si tabelul cu efectivele Oficiului. Daca estimarile bugetare contin o subventie din partea bugetului general al Comunitatilor, bugetul Oficiului este, daca este cazul, adaptat.
Art. 136: Audit si control
(1)În cadrul Oficiului se creeaza o functie de audit intern care trebuie exercitata cu respectarea normelor internationale pertinente. Auditorul intern, numit de presedinte, este raspunzator fata de acesta de verificarea bunei functionari a sistemelor si a procedurilor de executie a bugetului Oficiului.
(2)Auditorul intern îl consiliaza pe presedinte cu privire la gestionarea riscurilor, prin formularea de avize independente privind calitatea sistemelor de gestiune si control si prin emiterea de recomandari destinate îmbunatatirii conditiilor de executare a operatiunilor si promovarii unei bune gestiuni financiare.
(3)Responsabilitatea introducerii sistemelor si a procedurilor de control intern adaptate executarii sarcinilor sale revine ordonatorului de credite.

Art. 137: Verificarea calculelor
(1)Pâna la data de 31 martie a fiecarui an, presedintele adreseaza Comisiei, Parlamentului European, comitetului bugetar si Curtii de Conturi calculele tuturor veniturilor si cheltuielilor Oficiului pentru exercitiul încheiat. Curtea de Conturi le examineaza conform articolului 188c din tratat.
(2)Comitetul bugetar îi da descarcarea presedintelui Oficiului în ceea ce priveste executarea bugetului.
Art. 138: Dispozitii financiare
Comitetul bugetar adopta, dupa obtinerea avizului Comisiei si a Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene, dispozitiile financiare interne care prevad, în special, modalitatile de stabilire si executare a bugetului Oficiului. Dispozitiile financiare se inspira, daca sunt compatibile cu caracterul propriu al Oficiului, din reglementarile financiare adoptate pentru alte organisme create de Comunitate.
Art. 139: Regulament privind taxele
(1)Regulamentul privind taxele stabileste în special valoarea taxelor si modul de percepere a acestora.
(2)Valoarea taxelor trebuie sa fie stabilita astfel încât veniturile corespunzatoare sa permita asigurarea, în principiu, a echilibrului bugetului Oficiului.
(3)Regulamentul privind taxele este adoptat si modificat conform procedurii prevazute la articolul 158.