Nou Regulamentul 2520/15-dec-2025 de stabilire a unor măsuri de prevenire a stabilirii şi răspândirii pe teritoriul Uniunii a Aromia bungii (Faldermann) şi privind măsurile de eradicare şi izolare a organismului dăunător respectiv în anumite zone demarcate şi de abrogare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2018/1503

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 16 Decembrie 2025
Regulamentul 2520/15-dec-2025 de stabilire a unor măsuri de prevenire a stabilirii şi răspândirii pe teritoriul Uniunii a Aromia bungii (Faldermann) şi privind măsurile de eradicare şi izolare a organismului dăunător respectiv în anumite zone demarcate şi de abrogare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2018/1503
Dată act: 15-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2016/2031 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 octombrie 2016 privind măsurile de protecţie împotriva organismelor dăunătoare plantelor, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 228/2013, (UE) nr. 652/2014 şi (UE) nr. 1143/2014 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivelor 69/464/CEE, 74/647/CEE, 93/85/CEE, 98/57/CE, 2000/29/CE, 2006/91/CE şi 2007/33/CE ale Consiliului (1), în special articolul 28 alineatul (1) literele (a)-(f) şi alineatul (2),
(1)JO L 317, 23.11.2016, p. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/2031/oj.
Întrucât:
(1)Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1503 a Comisiei (2) stabileşte măsuri de prevenire a introducerii şi răspândirii pe teritoriul Uniunii a Aromia bungii (Faldermann) (denumit în continuare "organismul dăunător specificat"). Acesta este un organism dăunător extrem de distructiv pentru speciile de plante Prunus de pe teritoriul Uniunii.
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1503 a Comisiei din 8 octombrie 2018 privind măsurile pentru prevenirea introducerii şi răspândirii în Uniune a Aromia bungii (Faldermann) (JO L 254, 10.10.2018, p. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2018/1503/oj).
(2)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072 al Comisiei (3) stabileşte, în partea B din anexa II, lista organismelor dăunătoare de carantină pentru Uniune a căror prezenţă pe teritoriul Uniunii este cunoscută.
(3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072 al Comisiei din 28 noiembrie 2019 de stabilire a unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/2031 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte măsurile de protecţie împotriva organismelor dăunătoare plantelor, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 690/2008 al Comisiei şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2019 al Comisiei (JO L 319, 10.12.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/2072/oj).
(3)Organismul dăunător specificat este inclus în partea B a anexei II la regulamentul menţionat, deoarece este cunoscută prezenţa sa în anumite părţi ale teritoriului Uniunii. Acesta este, de asemenea, inclus în anexa la Regulamentul delegat (UE) 2019/1702 al Comisiei (4), ca organism dăunător prioritar.
(4)Regulamentul delegat (UE) 2019/1702 al Comisiei din 1 august 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2016/2031 al Parlamentului European şi al Consiliului prin stabilirea listei organismelor dăunătoare prioritare (JO L 260, 11.10.2019, p. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1702/oj).
(4)Plantele-gazdă, despre care s-a constatat în trecut că sunt infestate cu organismul dăunător specificat pe teritoriul Uniunii, sunt cele mai susceptibile să contribuie la răspândirea sa (denumite în continuare "plante specificate"). Acestea ar trebui să facă obiectul anchetelor anuale şi anumitor măsuri de eradicare sau izolare, după caz, în zonele demarcate.
(5)Pe baza constatărilor privind organismul dăunător specificat de pe teritoriul Uniunii, lista plantelor specificate trebuie extinsă pentru a acoperi toate speciile de Prunus şi nu mai trebuie să excludă Prunus laurocerasus.
(6)Pentru a asigura depistarea şi eradicarea timpurie a organismului dăunător specificat pe teritoriul Uniunii, unde prezenţa organismului dăunător specificat nu este cunoscută, statele membre ar trebui să efectueze anchete anuale. Acestea ar trebui să acopere toate plantele specificate, pentru a fi mai eficiente. Aceste anchete trebuie să se bazeze pe avizele ştiinţifice ale Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară (denumită în continuare "autoritatea") din Orientările generale pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri privind organismele dăunătoare plantelor (5).
(5 EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară), General guidelines for statistically sound and risk-based surveys of plant pests (Orientări generale pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri privind organismele dăunătoare plantelor), 8 septembrie 2020; DOI:10.2903/sp.efsa.2020.EN-1919.
(7)Este posibilă utilizarea plantelor specificate pentru a atrage organismul dăunător specificat şi, prin urmare, pentru a delimita prezenţa acestuia în caz de constatare.
(8)În plus, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/2031, fiecare stat membru trebuie să elaboreze şi să actualizeze un plan de urgenţă pentru fiecare organism dăunător prioritar care poate intra şi se poate stabili pe teritoriul său. Este necesar ca, pe baza experienţei dobândite în urma focarelor anterioare, să se adopte norme specifice privind punerea în aplicare a articolului 25 din Regulamentul (UE) 2016/2031 pentru a elabora un plan de urgenţă cuprinzător pentru orice situaţie în care se constată apariţia organismului dăunător specificat în Uniune.
(9)Pentru a preveni răspândirea organismului dăunător specificat pe teritoriul Uniunii şi ţinând seama de capacitatea sa de răspândire, lăţimea unei zone-tampon ar trebui să fie cu cel puţin 2 km dincolo de limitele zonei infestate.
(10)Pentru a asigura aplicarea imediată a măsurilor de eradicare şi pentru a preveni răspândirea în continuare a organismului dăunător specificat la restul teritoriului Uniunii, este necesar să se stabilească norme privind anchetele anuale în zonele demarcate. Normele respective ar trebui să se bazeze pe Orientările generale ale Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară ("autoritatea") pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri pentru organismele dăunătoare plantelor, în vederea adaptării la cele mai actualizate dovezi ştiinţifice şi tehnice.
(11)Pentru a se asigura un răspuns proporţional la riscul fitosanitar, este necesar să se stabilească norme privind reducerea dimensiunii zonelor demarcate, derogările de la stabilirea acestora şi eliminarea lor. Ar trebui stabilite condiţii specifice pentru aplicarea normelor şi derogărilor respective, pentru a se asigura că organismul dăunător specificat nu se răspândeşte la restul teritoriului Uniunii.
(12)În cazurile în care se constată apariţia izolată a organismului dăunător specificat pe teritoriul Uniunii, este necesar ca instituirea unei zone demarcate să nu fie obligatorie dacă organismul dăunător specificat poate fi eliminat de pe plantele respective şi dacă există dovezi că plantele respective au fost infestate anterior introducerii lor în zonă sau că aceasta este o constatare despre care se estimează că nu va conduce la instalarea organismului dăunător specificat. Aceasta este cea mai proporţională abordare, atât timp cât anchetele efectuate în zona în cauză confirmă absenţa organismului dăunător specificat. Cu toate acestea, în cazuri foarte specifice, în care apariţia şi răspândirea organismului dăunător specificat pot fi excluse fără echivoc iar riscul respectiv este considerat neglijabil, o astfel de supraveghere nu este justificată şi, prin urmare, nu ar trebui să fie necesară.
(13)În anumite zone de pe teritoriul Uniunii, eradicarea organismului dăunător specificat nu mai este posibilă. Prin urmare, este necesar să li se permită statelor membre în cauză să aplice măsuri vizând izolarea organismului dăunător în interiorul zonelor respective, în locul eradicării lui.
(14)Este necesar ca măsurile în zonele demarcate aflate sub izolare să fie mai puţin stricte decât măsurile de eradicare şi să asigure o abordare diligentă a anchetelor şi măsuri precaute, în special în zonele-tampon respective, pentru a preveni răspândirea organismului dăunător specificat în restul teritoriului Uniunii.
(15)Deoarece măsurile privind zonele demarcate pentru izolare sunt mai puţin stricte decât măsurile din zonele demarcate pentru eradicare, lăţimea zonei-tampon ar trebui să fie mărită la cel puţin 4 km pentru a se asigura că organismul dăunător specificat nu se răspândeşte în afara acestor zone demarcate.
(16)Este necesar ca statele membre să notifice Comisiei şi celorlalte state membre fiecare zonă de izolare demarcată pe care intenţionează să o desemneze sau să o modifice, astfel încât Comisia să obţină o imagine de ansamblu asupra răspândirii organismului dăunător specificat pe teritoriul Uniunii şi să poată include zona respectivă într-o listă a zonelor demarcate pentru izolare.
(17)Pentru a se asigura îndepărtarea imediată a plantelor infestate şi în vederea prevenirii răspândirii în continuare a organismului dăunător specificat în restul teritoriului Uniunii, este necesar ca anchetele privind zonele-tampon să fie efectuate anual, în perioada cea mai potrivită a anului şi cu o intensitate suficient de mare, ţinând seama de posibilitatea ca autorităţile competente să monitorizeze în continuare plantele specificate din zonele infestate în vederea izolării.
(18)Pentru a preveni posibila răspândire a organismului dăunător specificat în afara zonelor demarcate, intensitatea anchetelor în jurul locurilor de producţie din zonele demarcate ar trebui să fie mai mare decât în restul acestor zone.
(19)Măsurile cuprinse în decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1503 privind introducerea şi circulaţia pe teritoriul Uniunii a plantelor specificate sunt incluse în anexele VII şi VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072. Cerinţele privind anchetele, eradicarea şi izolarea organismului dăunător specificat ar trebui actualizate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/2031 şi înlocuite cu măsurile din prezentul regulament.
(20)Prin urmare, Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1503 trebuie abrogată.
(21)Dispoziţiile prezentului regulament referitoare la anchetele efectuate pe baza fişei autorităţii de control al organismelor dăunătoare privind Aromia bungii (6) şi orientările generale ale autorităţii pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri (7) ar trebui să se aplice de la 1 ianuarie 2027, pentru a acorda suficient timp autorităţilor competente să planifice, să pregătească proiectarea şi să aloce resurse suficiente pentru astfel de anchete.
(6)EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară), de la Pena E, Schrader G şi Vos S, 2021. Pest survey card on Aromia bungii (Fişa de supraveghere fitosanitară pentru Aromia bungii). EFSA supporting publication (Materiale conexe ale EFSA) 2021:EN-6914. Document disponibil online la adresa: https://efsa.europa.eu/plants/planthealth/monitoring/surveillance/aromia-bungii. Ultima actualizare: 26 ianuarie 2021.
(7)EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară), General guidelines for statistically sound and risk-based surveys of plant pests (Orientări generale pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri privind organismele dăunătoare plantelor), 8 septembrie 2020, DOI:10.2903/sp.efsa.2020.EN-1919.
(22)Raportarea anchetelor în zonele demarcate trebuie efectuată în mod uniform pentru a asigura coerenţa şi armonizarea şi, prin urmare, trebuie prevăzut un model specific.
(23)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului permanent pentru plante, animale, produse alimentare şi hrană pentru animale,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament stabileşte măsuri de prevenire a instalării şi a răspândirii pe teritoriul Uniunii a Aromia bungii (Faldermann), măsuri de eradicare a acestuia, în cazul în care se constată prezenţa sa pe teritoriul respectiv, precum şi măsuri de izolare, atunci când eradicarea nu mai este posibilă.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."organism specificat" înseamnă Aromia bungii (Faldermann);
2."plante specificate" înseamnă plantele de Prunus spp. destinate plantării, altele decât seminţele, care au tulpini sau colete cu un diametru minim de 1 cm sau mai mult în zona cea mai dezvoltată, de Prunus spp.;
3."plante-santinelă" înseamnă plante specificate, plantate special pentru a sprijini depistarea timpurie a organismului dăunător specificat şi utilizate pentru anchete;
4."lemn şi materiale de ambalaj din lemn specificat" înseamnă lemn şi materiale de ambalaj din lemn de Prunus spp.;
5."zonă demarcată pentru izolare" înseamnă o zonă în care organismul dăunător specificat nu poate fi eradicat, menţionată în anexa I.
Art. 3: Anchete pe teritoriul Uniunii în afara zonelor demarcate
(1)Autorităţile competente efectuează anchete anuale bazate pe riscuri cu privire la plantele specificate din zonele de pe teritoriile lor unde prezenţa organismului dăunător specificat nu este cunoscută, pentru depistarea prezenţei organismului dăunător respectiv.
(2)Concepţia şi planul de eşantionare ale acestor anchete trebuie să permită detectarea, cu un nivel suficient de încredere, a unui nivel mic de prezenţă a plantelor infestate în statul membru în cauză.
Acestea se bazează pe Orientările generale ale Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară (denumită în continuare "autoritatea") pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri privind organismele dăunătoare plantelor.
(3)Anchetele se efectuează:
a)în funcţie de respectivul nivel de risc fitosanitar;
b)în aer liber, în zonele naturale şi urbane, precum şi în pepiniere, centre de grădinărit, centre comerciale, fabrici de cherestea din lemn de esenţă tare, locuri în care sunt depozitate sau comercializate mărfuri legate de materialele de ambalaj din lemn şi alte amplasamente relevante, după caz;
c)în perioadele corespunzătoare ale anului în ceea ce priveşte posibilitatea depistării organismului dăunător specificat, ţinând cont de biologia acestuia, de prezenţa şi biologia plantelor specificate şi de informaţiile ştiinţifice şi tehnice menţionate în buletinul autorităţii privind efectuarea anchetei pentru depistarea organismului dăunător Aromia bungii.
(4)Anchetele constau în:
a)examinarea vizuală a plantelor specificate; precum şi
b)după caz, capturarea şi colectarea probelor şi testarea.
În completarea examinărilor vizuale, se pot utiliza, după caz, câini-detectivi.
Art. 4: Planuri de urgenţă
Fiecare stat membru prevede următoarele în planul său de urgenţă, astfel cum este prevăzut la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2016/2031:
(a)eradicarea organismului dăunător specificat, astfel cum se prevede la articolul 9;
(b)resursele necesare care urmează a fi puse la dispoziţie şi procedurile de punere la dispoziţie a resurselor respective în cazul confirmării sau al suspectării prezenţei organismului dăunător specificat;
(c)proceduri de identificare a proprietarilor plantelor care urmează să fie eliminate, de notificare a ordinului de eliminare şi de accesare a proprietăţilor private, în cazul în care trebuie aplicate măsuri în cazul depistării organismului dăunător specificat.
Statele membre îşi actualizează anual planurile de urgenţă, după caz.
Art. 5: Stabilirea zonelor demarcate
(1)În cazul în care prezenţa organismului dăunător specificat este confirmată în mod oficial, statul membru în cauză stabileşte fără întârziere o zonă demarcată în scopul eradicării organismului dăunător specificat.
(2)În urma unei confirmări oficiale a prezenţei organismului dăunător specificat şi a stabilirii zonei demarcate menţionate la alineatul (1), autorităţile competente stabilesc fără întârziere nivelul de infestare printr-o anchetă de delimitare.
(3)În cazul în care, pe baza rezultatelor anchetei menţionate la articolul 3, autoritatea competentă concluzionează, timp de cel puţin patru ani consecutivi, că nivelul de infestare cu organismul dăunător specificat este de natură să facă imposibilă eradicarea acestuia, autoritatea competentă poate decide să modifice regimul de izolare. În astfel de cazuri, autoritatea competentă notifică imediat Comisiei detaliile noii zone demarcate pentru izolare pe care intenţionează să o desemneze sau să o modifice, pentru ca zona respectivă să fie inclusă în lista zonelor demarcate pentru izolare din anexa I.
(4)Zona demarcată constă în următoarele:
a)o zonă care include toate plantele infestate şi toate plantele specificate susceptibile de a fi infestate pe o rază de cel puţin 100 m în jurul plantelor infestate ("zonă infestată");
b)o zonă-tampon:
(i)cu o lăţime de cel puţin 2 km dincolo de limita zonei infestate, în cazul unei zone demarcate pentru eradicarea organismului dăunător specificat;
(ii)cu o lăţime de cel puţin 4 km dincolo de limita zonei infestate, în cazul unei zone demarcate pentru izolare.
(5)Delimitarea zonei demarcate se bazează pe:
a)principii ştiinţifice, pe biologia organismului dăunător specificat, pe nivelul de infestare, pe distribuţia specifică a plantelor specificate în zona vizată şi pe dovada instalării în acea zonă a organismului dăunător specificat;
b)pe o anchetă de delimitare cu o concepţie şi un plan de eşantionare care să permită detectarea, cu un nivel de încredere de 95 %, o prezenţă de 1 % a plantelor infestate;
c)pe Orientările autorităţii pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri.
(6)În scopul luării măsurilor de eradicare menţionate la articolul 9, lăţimea zonei-tampon poate fi redusă la cel puţin 1 km în cazul în care autoritatea competentă concluzionează că eradicarea organismului dăunător specificat este posibilă, ţinând cont de circumstanţele focarului, cum ar fi dimensiunea şi localizarea acestuia, nivelul de infestare sau numărul şi distribuţia plantelor specificate.
În cazul unei zone demarcate pentru izolare, lăţimea zonei-tampon poate fi redusă la cel puţin 2 km în cazul în care autoritatea competentă consideră că această distanţă este adecvată pentru izolarea organismului dăunător specificat, ţinând cont de circumstanţele focarului, cum ar fi dimensiunea şi localizarea acestuia, nivelul de infestare sau numărul şi distribuţia plantelor specificate.
În interiorul zonelor demarcate, autorităţile competente se asigură că publicul larg şi operatorii profesionişti cunosc delimitarea zonelor demarcate.
Art. 6: Derogări de la stabilirea zonelor demarcate
(1)Prin derogare de la articolul 5, autoritatea competentă poate decide să nu stabilească o zonă demarcată dacă există dovezi că:
a)organismul dăunător specificat a fost introdus în zonă cu plantele, lemnul sau materialul de ambalaj din lemn pe care a fost depistat, iar respectivele plante, lemn sau material de ambalaj din lemn au fost infestate înainte de introducerea lor în zona în cauză şi nu a avut loc nicio multiplicare a organismului dăunător specificat sau este o constatare izolată, care nu se preconizează că va conduce la stabilirea acestuia; precum şi
b)organismul dăunător specificat nu s-a instalat şi răspândirea şi înmulţirea cu succes a organismului dăunător specificat nu sunt posibile din cauza biologiei acestuia, având în vedere rezultatele unei anchete specifice şi măsurile de eradicare luate.
(2)Dacă utilizează derogarea prevăzută la alineatul (1), autoritatea competentă:
a)ia măsuri imediate pentru a asigura eradicarea rapidă a organismului dăunător specificat şi pentru a exclude posibilitatea răspândirii sale;
b)pe parcursul a cel puţin unui ciclu de viaţă al organismului dăunător specificat plus un an suplimentar şi timp de cel puţin patru ani consecutivi, supraveghează o lăţime de minimum 1 km în jurul plantelor infestate sau în jurul locului în care a fost depistat organismul dăunător specificat, în mod regulat şi intensiv, în conformitate cu articolul 3, cel puţin în prima perioadă de zbor a organismului dăunător specificat;
c)urmăreşte originea infestării, examinând plantele specificate, lemnul sau materialul de ambalaj din lemn specificat din jurul constatării pentru orice semn de infestare, inclusiv prin eşantionare distructivă specifică, pentru a elimina prezenţa larvelor;
d)sensibilizează publicul cu privire la ameninţarea reprezentată de organismul dăunător specificat; precum şi
e)ia orice altă măsură care ar putea contribui la eradicarea organismului dăunător specificat, în conformitate cu standardul internaţional pentru măsuri fitosanitare ("ISPM") nr. 9 (8) şi cu aplicarea unei abordări integrate în conformitate cu principiile stabilite în ISPM nr. 14 (9).
(8)Guidelines for pest eradication programmes - Reference Standard ISPM No 9 by the Secretariat of the International Plant Protection Convention (Orientări pentru programele de eradicare a dăunătorilor - Standard de referinţă ISPM nr. 9 al Secretariatului Convenţiei internaţionale pentru protecţia plantelor), Roma.
(9)The use of integrated measures in a systems approach for pest risk management - Reference Standard ISPM No 14 by the Secretariat of the International Plant Protection Convention (Utilizarea unor măsuri integrate într-o abordare sistemică pentru gestionarea riscurilor determinate de dăunători - Standardul de referinţă ISPM nr. 14 al Secretariatului Convenţiei internaţionale pentru protecţia plantelor), Roma.
Alineatul (2) litera (b) nu se aplică în cazurile în care prezenţa sau apariţia adulţilor organismului dăunător specificat în planta gazdă, în lemnul specificat sau în materialul de ambalaj din lemn specificat poate fi exclusă fără echivoc, iar motivele acestei concluzii au fost comunicate Comisiei în scris.
Art. 7: Eliminarea zonei demarcate
O zonă demarcată poate fi eliminată dacă, pe baza anchetelor prevăzute la articolul 8, organismul dăunător specificat nu a fost detectat în zona demarcată timp de cel puţin patru ani consecutivi.
Demarcarea poate fi eliminată, de asemenea, în cazurile în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (1).
Art. 8: Anchete anuale în zonele demarcate şi inspecţii ale plantelor-santinelă
(1)În zonele demarcate, autorităţile competente efectuează anchete anuale intensive asupra plantelor specificate, astfel cum se menţionează la articolul 19 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/2031, pentru a detecta prezenţa organismului dăunător specificat, ţinând seama de informaţiile menţionate în fişa de anchetă a autorităţii privind Aromia bungii şi în conformitate cu alineatele (2)-(5) din prezentul articol.
(2)Anchetele se efectuează în conformitate cu articolul 3 alineatele (3) şi (4) pentru a detecta prezenţa organismului dăunător specificat.
În completarea examinărilor vizuale, se pot utiliza, după caz, arbori-santinelă.
În plus, organismul oficial responsabil efectuează, după caz, prelevarea de probe prin metoda distructivă specifică.
(3)Ancheta trebuie să fie concepută în concordanţă cu orientările generale ale autorităţii pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri, fiind necesar ca modul de concepere a anchetei şi planul de eşantionare utilizate pentru anchetele de depistare să poată identifica, cu un nivel de încredere de cel puţin 95 %, un nivel de prezenţă a organismului dăunător specificat de 1 %.
(4)În cazurile în care se utilizează plante-santinelă, respectivele plante fac obiectul unor inspecţii cel puţin o dată pe lună în cursul sezonului de zbor. Acestea sunt distruse şi examinate cel târziu înainte ca organismul dăunător specificat să poată finaliza un ciclu complet de viaţă în zona din statul membru în cauză.
(5)Rezultatele anchetelor efectuate în temeiul prezentului articol se transmit Comisiei utilizând unul dintre modelele prevăzute în anexa II.
Art. 9: Măsuri de eradicare
(1)În vederea eradicării organismului dăunător specificat, autorităţile competente iau următoarele măsuri în zonele infestate:
a)tăierea imediată a plantelor infestate şi a plantelor care prezintă simptome cauzate de organismul dăunător specificat, precum şi îndepărtarea completă a rădăcinilor acestora, dacă se observă galerii larvare mai jos de coletul rădăcinii plantei infestate;
b)tăierea tuturor plantelor specificate pe o rază de cel puţin 100 m în jurul plantelor infestate şi examinarea acelor plante specificate pentru depistarea oricărui simptom de infestare;
c)îndepărtarea, examinarea şi eliminarea în siguranţă a plantelor tăiate în conformitate cu literele (a) şi (b), luând toate măsurile de precauţie necesare pentru a evita răspândirea organismului dăunător specificat în timpul tăierii şi după tăiere;
d)îndepărtarea, examinarea şi eliminarea în condiţii de siguranţă a lemnului şi materialului de ambalaj din lemn asociate infestării, luând toate măsurile de precauţie necesare pentru a evita răspândirea organismului dăunător specificat în timpul tăierii şi după tăiere;
e)interzicerea oricărei deplasări a plantelor, a lemnului şi a materialelor de ambalaj din lemn potenţial infestate în afara zonei delimitate;
f)investigarea originii infestării prin identificarea plantelor, a lemnului, a materialelor de ambalaj din lemn şi a altor obiecte asociate cu infestarea şi examinarea acestora pentru depistarea oricărui simptom de infestare, inclusiv prelevarea de eşantioane prin metoda distructivă specifică;
g)după caz, înlocuirea plantelor specificate cu alte specii de plante nesusceptibile;
h)interdicţia prezenţei de noi plante specificate în aer liber în zona menţionată la litera (b), cu excepţia:
- locurilor de producţie menţionate la punctul 17.4 din anexa VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072 şi
- a plantelor-santinelă;
i)informarea opiniei publice cu privire la ameninţarea reprezentată de organismul dăunător specificat, la măsurile adoptate pentru prevenirea introducerii şi răspândirii acestuia pe teritoriul Uniunii, inclusiv la condiţiile privind circulaţia plantelor specificate, a lemnului specificat şi a materialului de ambalaj de lemn specificat din zonele demarcate;
j)măsuri specifice de abordare a oricărei particularităţi sau complicaţii despre care se poate considera în mod rezonabil că ar putea împiedica, afecta sau întârzia eradicarea, în special cele legate de accesibilitatea şi eradicarea corespunzătoare a tuturor plantelor care sunt infestate sau suspectate a fi infestate, indiferent de locul în care se află, de faptul că sunt sau nu proprietate publică sau privată ori de persoana fizica sau juridică responsabilă de ele;
k)orice altă măsură care ar putea contribui la eradicarea organismului dăunător specificat, în conformitate cu ISPM nr. 9 (10) şi la aplicarea unei abordări integrate în conformitate cu principiile stabilite în ISPM nr. 14 (11).
(10)Guidelines for pest eradication programmes - Reference Standard ISPM No 9 by the Secretariat of the International Plant Protection Convention (Orientări pentru programele de eradicare a dăunătorilor - Standard de referinţă ISPM nr. 9 al Secretariatului Convenţiei internaţionale pentru protecţia plantelor), Roma. Publicare: 15 decembrie 2011.
(11)The use of integrated measures in a systems approach for pest risk management - Reference Standard ISPM No 14 by the Secretariat of the International Plant Protection Convention (Utilizarea unor măsuri integrate într-o abordare sistemică pentru gestionarea riscurilor determinate de dăunători - Standardul de referinţă ISPM nr. 14 al Secretariatului Convenţiei internaţionale pentru protecţia plantelor), Roma. Publicare: 8 ianuarie 2014.
În cazurile de la litera (a), dacă nu este posibilă îndepărtarea cioturilor cu rădăcini adânci şi a rădăcinilor de suprafaţă, acestea trebuie să fie îngropate la cel puţin 40 cm sub nivelul solului sau să fie acoperite cu material de protecţie împotriva insectelor. Dacă plantele infestate au fost depistate în afara perioadei de zbor a organismului dăunător specificat, tăierea şi îndepărtarea se efectuează înainte de începerea următoarei perioade de zbor.
(2)Anchetele oficiale anuale cu o lăţime de cel puţin 1 km în jurul locurilor de producţie menţionate la punctul 17.4 din anexa VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072 se bazează pe Orientările generale ale autorităţii pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri privind organismele dăunătoare plantelor, iar concepţia anchetei şi planul de eşantionare utilizate trebuie să poată identifica, cu un nivel de încredere de cel puţin 99 %, un nivel de prezenţă a plantelor infestate de 1 %.
(3)În cazul circulaţiei lemnului specificat şi a materialului de ambalaj din lemn specificat în afara zonei delimitate şi dacă nu sunt disponibile instalaţii de tratare sau de prelucrare în zona delimitată, lemnul specificat sau materialul de ambalaj de lemn specificat sunt deplasate, sub control oficial şi în condiţii închise astfel încât să se asigure că organismul dăunător specificat nu se poate răspândi, până la cea mai apropiată instalaţie adecvată din afara zonei delimitate, pentru a se asigura tratarea sau prelucrarea imediată în conformitate cu punctele 33-35 din anexa VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072.
Autoritatea competentă efectuează anchete anuale la momente adecvate pentru a depista prezenţa organismului dăunător specificat, efectuând inspecţii care vizează plantele specificate pe o lăţime de cel puţin 1 km de respectiva instalaţie de tratare sau de prelucrare.
(4)Prin derogare de la alineatul (1) primul paragraf litera (b), în cazul în care o autoritate competentă concluzionează că tăierea nu este o opţiune adecvată pentru un număr limitat de plante individuale, din cauza valorii sociale, culturale sau de mediu deosebite a acestora, plantele individuale respective fac obiectul unei examinări individuale lunare pentru depistarea oricărui simptom de infestare şi se iau măsuri alternative la tăiere care să asigure un nivel înalt de protecţie, în vederea prevenirii oricărei posibile răspândiri a organismului dăunător specificat de la plantele respective.
Art. 10: Măsuri de izolare
(1)În zona infestată din zonele demarcate pentru izolare, astfel cum sunt enumerate în anexa I, autorităţile competente iau toate măsurile următoare:
a)tăierea plantelor infestate şi a plantelor care prezintă simptome cauzate de organismul dăunător specificat, precum şi îndepărtarea completă a rădăcinilor acestora, dacă se observă galerii larvare mai jos de coletul rădăcinii plantei infestate;
b)îndepărtarea, examinarea şi eliminarea plantelor tăiate în conformitate cu litera (a) şi a rădăcinilor acestora, luând, în acelaşi timp, măsurile de precauţie necesare pentru a evita răspândirea organismului dăunător specificat după tăiere;
c)interzicerea oricărei deplasări a plantelor, a lemnului şi a materialelor de ambalaj din lemn potenţial infestate în afara zonei delimitate;
d)după caz, înlocuirea plantelor specificate cu alte plante nesusceptibile;
e)interzicerea prezenţei în zona infestată a unor noi plante specificate în aer liber, cu excepţia locurilor de producţie menţionate la punctul 17.4 din anexa VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072 şi a plantelor-santinelă;
f)informarea opiniei publice cu privire la ameninţarea reprezentată de organismul dăunător specificat şi la măsurile adoptate pentru prevenirea introducerii şi răspândirii acestuia pe teritoriul Uniunii, inclusiv la condiţiile privind circulaţia plantelor specificate, a lemnului specificat şi a materialului de ambalaj lemn specificat din zonele demarcate stabilite în conformitate cu articolul 5;
g)măsuri specifice de abordare a oricărei particularităţi sau complicaţii care ar putea să apară în mod rezonabil şi care împiedică, afectează sau întârzie acţiunile de împiedicare a răspândirii, în special cele legate de tăierea şi distrugerea corespunzătoare a tuturor plantelor care sunt infestate sau suspectate a fi infestate, indiferent de locul în care se află, de forma de proprietate sau de persoana responsabilă de ele;
h)orice altă măsură care poate contribui la izolarea organismului dăunător specificat.
În cazurile de la litera (a), dacă nu este posibilă îndepărtarea cioturilor cu rădăcini adânci şi a rădăcinilor de suprafaţă, acestea trebuie să fie îngropate la cel puţin 40 cm sub nivelul solului sau să fie acoperite cu material de protecţie împotriva insectelor. Activităţile de tăiere trebuie să înceapă imediat, însă în cazurile în care plantele infestate au fost depistate în afara perioadei de zbor a organismului dăunător specificat, tăierea şi îndepărtarea se efectuează înainte de începerea următoarei perioade de zbor;
Anchetele oficiale anuale cu o lăţime de cel puţin 1 km în jurul locurilor de producţie menţionate la punctul 17.4 din anexa VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072 se bazează pe Orientările generale ale autorităţii pentru anchete solide din punct de vedere statistic şi bazate pe riscuri privind organismele dăunătoare plantelor, iar concepţia anchetei şi planul de eşantionare utilizate trebuie să poată identifica, cu un nivel de încredere de cel puţin 99 %, un nivel de prezenţă a plantelor infestate de 1 %.
(2)În cazul circulaţiei lemnului specificat şi a materialului de ambalaj din lemn specificat în afara zonei delimitate şi dacă nu sunt disponibile instalaţii de tratare sau de prelucrare în zona delimitată, lemnul specificat sau materialul de ambalaj de lemn specificat sunt deplasate, sub control oficial şi în condiţii închise astfel încât să se asigure că organismul dăunător specificat nu se poate răspândi, până la cea mai apropiată instalaţie adecvată din afara zonei delimitate, pentru a se asigura tratarea sau prelucrarea imediată în conformitate cu punctele 33-35 din anexa VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072.
Autoritatea competentă efectuează anchete anuale la momente adecvate pentru a depista prezenţa organismului dăunător specificat, efectuând inspecţii care vizează plantele specificate pe o lăţime de cel puţin 1 km de respectiva instalaţie de tratare sau de prelucrare.
(3)În cazul în care prezenţa organismului dăunător specificat a fost confirmată oficial în zona-tampon, se aplică articolele 17 şi 18 din Regulamentul (UE) 2016/2031.
Art. 11: Raportare
Până la data de 30 aprilie a fiecărui an, statele membre transmit Comisiei şi celorlalte state membre un raport în care menţionează următoarele:
(a)măsurile luate în cursul anului calendaristic precedent în temeiul prezentului regulament şi privind rezultatele măsurilor prevăzute la articolele 3-10;
(b)numărul de eşantioane prelevate în conformitate cu articolul 8 alineatul (2);
(c)motivele pentru utilizarea derogării prevăzute la articolul 9 alineatul (4) şi măsurile luate ca urmare a acesteia.
Art. 12: Abrogarea Deciziei de punere în aplicare (UE) 2018/1503
Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1503 se abrogă.
Art. 13: Intrarea în vigoare şi aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
- Articolul 3 alineatul (2), articolul 5 alineatul (5) litera (b) şi articolul 8 alineatul (3) se aplică de la 1 ianuarie 2027.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 15 decembrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:Zone demarcate pentru izolare
1.Italia

Numărul Europhyt/ Denumirea zonei demarcate

Partea din zona demarcată (zonă infestată/zonă-tampon)

Regiune

Comune sau alte delimitări administrative/geografice

274/Campania

Zonă infestată

Campania

Întregul teritoriu al următoarelor comune:

Afragola, Arzano, Bacoli, Brusciano, Calvizzano, Cardito, Casalnuovo di Napoli, Casavatore, Casoria, Castello di Cisterna, Cercola, Crispano, Frattamaggiore, Frattaminore, Grumo Nevano, Isola di Ischia, Marano, Mariglianella, Massa di Somma, Melito di Napoli, Monte di Procida, Mugnano di Napoli, Napoli, Ottaviano, Pollena Trocchia, Pomigliano D'Arco, Pozzuoli, Procida, San Giorgio a Cremano, San Giuseppe Vesuviano.

Parte a următoarelor comune:

Acerra, Angri, Aversa, Boscoreale, Boscortrecase, Caivano, Castel Volturno, Cesa, Ercolano, Giugliano in Campania, Marigliano, Mondragone, Nola, Orta di Atella, Palma Campania, Poggiomarino, Pompei, Portici, Qualiano, Quarto, San Gennaro Vesuviano, San Marzano Sul Sarno.

Zonă-tampon

Campania

Întregul teritoriu al următoarelor comune: Lusciano, Parete, Torre Annunziata.

Parte a următoarelor comune:

Acerra, Angri, Aversa, Boscoreale, Boscotrecase, Caivano, Camposano, Cancello ed Arnone, Carbonara di Nola, Carinaro, Casaluce, Casola di Napoli, Castellammare di Stabia, Castel Volturno, Cicciano, Cimitile, Corbara, Domicella, Ercolano, Gragnano, Gricignano di Aversa, Lettere, Liveri, Maddaloni, Marcianise, Marigliano, Mondragone, Nocera Inferiore, Nola, Orta di Atella, Pagani, Palma Campania, Poggiomarino, Pompei, Portici, Qualiano, Quarto, San Felice a Cancello, San Gennaro Vesuviano, San Marcellino, San Marzano Sul Sarno, San Paolo Belsito, San Valentino Torio, San Vitaliano, Santa Maria la Carita, Sant'Antonio Abate, Sant'Arpino, Sant'Egidio del Monte Albino, Sarno, Saviano, Scafati, Scisciano, Striano, Succivo, Teverola, Torre del Greco, Trecase, Trentola Ducenta, Villa Literno, Villaricca.

2.Germania

Numărul Europhyt/ Denumirea zonei demarcate

Partea din zona demarcată (zonă infestată/zonă-tampon)

Regiune

Comune sau alte delimitări administrative/geografice

825/Rosenheim/Kolbermoor

Zonă infestată

Bavaria de Sud

Părţi ale oraşelor Kolbermoor şi Rosenheim

Zonă-tampon

Bavaria de Sud

Părţi ale oraşelor Bad Aibling, Kolbermoor şi Rosenheim

Părţi din comunele Bad Feilnbach, Grokarolinenfeld, Neubeuern, Raubling Rohrdorf, Schechen şi Stephanskirchen

ANEXA II:Modele pentru raportarea rezultatelor anchetelor efectuate în temeiul articolului 8
PARTEA A:
1.Model pentru raportarea rezultatelor anchetelor anuale

1. Descrierea zonei demarcate (ZD)

2. Dimensiunea iniţială a ZD (ha)

3. Dimensiunea actualizată a ZD (ha)

4. Abordare (eradicare sau izolare)

5. Zonă

6. Locuri de anchetă

7. Zone de risc identificate

8. Zone de risc inspectate

9. Material vegetal/marfă

10. Lista speciilor de plante-gazdă

11. Calendar

12. Detalii privind ancheta

13. Număr de eşantioane simptomatice analizate:

i: Total

ii: Pozitive

iii: Negative

iv: Nedeterminat

14. Număr de eşantioane asimptomatice analizate:

i: Total

ii: Pozitive

iii: Negative

iv: Nedeterminat

15. Numărul de notificare a focarelor notificate, după caz, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1715 al Comisiei (1)

16. Observaţii

A) Numărul de examinări vizuale

B) Numărul total de eşantioane prelevate

C) Tipul de capcane [sau altă metodă alternativă (de exemplu, plase de capturare)]

D) Numărul de capcane (sau altă metodă de capturare)

E) Numărul de locuri cu capcane, dacă diferă de datele raportate la litera (D)

F) Tip de teste (de exemplu, identificare microscopică, PCR, ELISA)

G) Numărul total de teste

H) Alte măsuri (de exemplu, câini-detectiv, drone, elicoptere, campanii de sensibilizare)

Denumire

Data constituirii

Descriere

Număr

I) Numărul de alte măsuri

Număr

Data

A

B

C

D

E

F

G

H

I

i

ii

iii

iv

i

ii

iii

iv

(1) JO L 261, 14.10.2019, p. 37.

2.Instrucţiuni privind completarea modelului
Dacă se completează prezentul model, modelul din partea B a prezentei anexe nu se completează.
Pentru coloana 1: Indicaţi denumirea zonei geografice, numărul focarului sau orice informaţie care permite identificarea acestei zone demarcate (ZD) şi data la care a fost stabilită.
Pentru coloana 2: Indicaţi dimensiunea ZD înainte de începerea anchetei.
Pentru coloana 3: Indicaţi dimensiunea ZD după anchetă.
Pentru coloana 4: A se indica abordarea: Eradicare sau izolare. Vă rugăm să includeţi atâtea rânduri câte sunt necesare, în funcţie de numărul de ZD pentru fiecare organism dăunător şi abordările care se aplică în aceste zone.
Pentru coloana 5: A se indica zona din ZD în care a fost efectuată ancheta, incluzând atâtea rânduri câte sunt necesare: zona infestată (ZI) sau zona-tampon (ZT), utilizând rânduri separate. Dacă este cazul, a se indica ZI unde a fost efectuată ancheta (de exemplu, ultimii 20 km adiacenţi ZT, în jurul pepinierelor) pe rânduri diferite.
Pentru coloana 6: Indicaţi numărul şi descrierea locurilor de anchetă, alegând una dintre următoarele rubrici pentru descriere:
1.În aer liber (zonă de producţie): 1.1. teren (arabil, păşune); 1.2. livadă/plantaţie viticolă; 1.3. pepinieră; 1.4. pădure;
2.În aer liber (altele): 2.1. grădină privată; 2.2. locuri publice; 2.3. arie de conservare; 2.4. plante spontane în alte zone decât zonele de conservare; 2.5. altele, cu specificarea cazului particular (de exemplu, centru de grădinărit, locuri comerciale care utilizează materiale de ambalare din lemn, industria lemnului, zone umede, reţele de irigare şi de drenare);
3.Medii fizic închise: 3.1. seră; 3.2. spaţiu privat, altul decât sera; 3.3. spaţiu public, altul decât sera; 3.4. altele, cu specificarea cazului particular (de exemplu, centru de grădinărit, locuri comerciale care utilizează materiale de ambalare din lemn, industria lemnului).
Pentru coloana 7: Indicaţi zonele de risc identificate pe baza biologiei organismului dăunător (organismelor dăunătoare), a prezenţei plantelor-gazdă, a condiţiilor ecoclimatice şi a locurilor de risc.
Pentru coloana 8: Indicaţi indica zonele de risc incluse în anchetă, dintre cele identificate în coloana 7.
Pentru coloana 9: A se indica plantele, fructele, seminţele, solul, materialul de ambalare, lemnul, utilajele, vehiculele, apa, altele, specificând cazul specifice.
Pentru coloana 10: Indicaţi lista speciilor/genurilor de plante care au făcut obiectul anchetei, utilizând un rând per specie/gen de plante.
Pentru coloana 11: Indicaţi lunile anului când a fost efectuată ancheta.
Pentru coloana 12: Indicaţi detaliile anchetei, în funcţie de cerinţele specifice legale pentru fiecare organism dăunător. Indicaţi menţiunea N/A atunci când informaţiile dintr-o anumită coloană nu se aplică.
Pentru coloanele 13 şi 14: Indicaţi rezultatele, dacă este cazul, furnizând informaţiile disponibile în coloanele corespunzătoare. "Nedeterminate" sunt eşantioanele analizate pentru care nu s-a obţinut niciun rezultat din cauza unor factori diverşi (de exemplu, sub nivelul de detecţie, eşantion neprelucrat, neidentificat, vechi).
Pentru coloana 15: Indicaţi notificările privind focarele din anul în care a avut loc ancheta pentru constatările din ZT. Nu este necesar să se includă numărul de notificare a focarelor atunci când autoritatea competentă a decis că o constatare se referă la unul dintre cazurile menţionate la articolul 14 alineatul (2), la articolul 15 alineatul (2) sau la articolul 16 din Regulamentul (UE) 2016/2031. În acest caz, indicaţi, în coloana 16 ("Observaţii"), motivul pentru care nu s-a furnizat această informaţie.
PARTEA B:
1.Model pentru raportarea rezultatelor anchetelor anuale bazate pe date statistice

1. Descrierea zonei demarcate (ZD)

2. Dimensiunea iniţială a ZD (ha)

3. Dimensiunea actualizată a ZD (ha)

4. Abordare

5. Zonă

6. Locuri de anchetă

7. Calendar

A. Definiţia anchetei (parametri de intrare pentru RiBESS+)

B. Efortul de eşantionare

C. Rezultatele anchetei

25. Observaţii

8. Populaţia ţintă

9. Unităţi epidemiologice

10. Metode de detectare

11. Eficienţa eşantionării

12. Sensibilitatea metodei

13. Factori de risc (activităţi, localizări şi zone)

14. Numărul de unităţi epidemiologice inspectate

15. Numărul de examinări vizuale

16. Număr de eşantioane

17. Număr de capcane

18. Numărul de locuri cu capcane

19. Numărul de teste

20. Numărul altor măsuri

21. Rezultate

22. Numărul de notificare a focarelor notificate, după caz, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1715

23 Nivelul de încredere obţinut

24. Prevalenţa estimată a concepţiei

Denumire

Data constituirii

Descriere

Număr

Speciile gazdă

Suprafaţă (ha sau altă unitate mai relevantă)

Unităţi de inspecţie

Descriere

Unităţi

Examinări vizuale

Plasare de capcane

Testarea

Alte metode

Factor de risc

Niveluri de risc

Număr de locaţii

Riscuri relative

Proporţia populaţiei de plante gazdă

Pozitive

Negative

Nedeterminat

Număr

Data

2.Instrucţiuni pentru modul de completare a modelului
Explicaţi ipotezele de bază pentru modul de concepere a anchetei pentru fiecare organism dăunător. Rezumaţi şi justificaţi:
- populaţia-ţintă, unitatea epidemiologică şi unităţile de inspecţie;
- metoda de detectare şi sensibilitatea metodei;
- factorul (factorii) de risc, indicând nivelurile de risc şi riscurile relative corespunzătoare şi proporţiile populaţiei de plante-gazdă.
Pentru coloana 1: Indicaţi denumirea zonei geografice, numărul focarului sau orice informaţie care permite identificarea acestei zone demarcate (ZD) şi data la care a fost stabilită.
Pentru coloana 2: Indicaţi dimensiunea ZD înainte de începerea anchetei.
Pentru coloana 3: Indicaţi dimensiunea ZD după anchetă.
Pentru coloana 4: A se indica abordarea: Eradicare sau izolare. Vă rugăm să includeţi atâtea rânduri câte sunt necesare, în funcţie de numărul de ZD pentru fiecare organism dăunător şi abordările care se aplică în aceste zone.
Pentru coloana 5: A se indica zona din ZD în care a fost efectuată ancheta, incluzând atâtea rânduri câte sunt necesare: zonă în care se înregistrează infecţii (ZI) sau zonă-tampon (ZT), utilizând rânduri separate. Dacă este cazul, indicaţi zona din ZI unde a fost realizată ancheta (de exemplu, ultimii 20 km adiacenţi ZT, în jurul pepinierelor) pe rânduri diferite.
Pentru coloana 6: Indicaţi numărul şi descrierea locurilor de anchetă, alegând una dintre următoarele rubrici pentru descriere:
1.În aer liber (zonă de producţie): 1.1. teren (arabil, păşune); 1.2. livadă/plantaţie viticolă; 1.3. pepinieră; 1.4. pădure;
2.În aer liber (altele): 2.1. grădină privată; 2.2. locuri publice; 2.3. arie de conservare; 2.4. plante spontane în alte zone decât zonele de conservare; 2.5. altele, cu specificarea cazului particular (de exemplu, centru de grădinărit, locuri comerciale care utilizează materiale de ambalare din lemn, industria lemnului, zone umede, reţele de irigare şi de drenare);
3.Medii fizic închise: 3.1. seră; 3.2. spaţiu privat, altul decât sera; 3.3. spaţiu public, altul decât sera; 3.4. altele, cu specificarea cazului particular (de exemplu, centru de grădinărit, locuri comerciale care utilizează materiale de ambalare din lemn, industria lemnului).
Pentru coloana 7: Indicaţi lunile anului când au fost efectuate anchetele.
Pentru coloana 8: Indicaţi populaţia-ţintă selectată, furnizând în consecinţă lista cu speciile-gazdă şi zona acoperită. Populaţia-ţintă este definită ca ansamblul unităţilor de inspecţie. Dimensiunea sa este definită de regulă pentru suprafeţele agricole ca hectare, dar ar putea fi şi loturi, câmpuri, sere etc. Vă rugăm să justificaţi alegerea făcută în ipotezele de bază. Indicaţi unităţile de inspecţie care au făcut obiectul anchetei. "Unitate de inspecţie" înseamnă plante, părţi de plante, mărfuri, materiale, vectorii organismului dăunător care au fost analizaţi pentru identificarea şi depistarea organismelor dăunătoare.
Pentru coloana 9: A se indica unităţile epidemiologice care au făcut obiectul anchetei, specificând descrierea şi unitatea de măsură. "Unitate epidemiologică" înseamnă o zonă omogenă unde interacţiunile dintre organismul dăunător, plantele-gazdă şi factorii şi condiţiile abiotice şi biotice ar conduce la aceeaşi epidemiologie dacă organismul dăunător ar fi prezent. Unităţile epidemiologice sunt o subdiviziune a populaţiei-ţintă, care sunt omogene din punctul de vedere epidemiologic, cu cel puţin o plantă-gazdă. În anumite cazuri, întreaga populaţie de plante-gazdă dintr-o regiune/zonă/ţară poate fi definită ca unitate epidemiologică. Acestea ar putea fi regiuni din Nomenclatorul unităţilor teritoriale de statistică (NUTS), zone urbane, păduri, grădini de trandafiri sau ferme ori hectare. Alegerea unităţilor epidemiologice trebuie să fie justificată în ipotezele de bază.
Pentru coloana 10: Indicaţi metodele utilizate în timpul anchetei, inclusiv numărul de activităţi pentru fiecare caz, în funcţie de cerinţele legale specifice pentru fiecare organism dăunător. Indicaţi cu N/A atunci când informaţiile dintr-o anumită coloană nu sunt disponibile.
Pentru coloana 11: Indicaţi o estimare a eficacităţii eşantionării. Eficacitatea eşantionării înseamnă probabilitatea de a selecta părţi infectate ale unei plante infectate. Pentru vectori, aceasta înseamnă eficacitatea metodei de capturare a unui vector pozitiv atunci când acesta este prezent în zona care face obiectul anchetei. Pentru sol, aceasta înseamnă eficacitatea selectării unei probe de sol care conţine organismul dăunător, atunci când organismul dăunător este prezent în zona care face obiectul anchetei.
Pentru coloana 12: "Sensibilitatea metodei" înseamnă probabilitatea ca o metodă să detecteze corect prezenţa organismului dăunător. Sensibilitatea unei metode este definită ca probabilitatea ca o plantă-gazdă real pozitivă să aibă rezultat pozitiv la testare. Această sensibilitate este multiplicarea eficacităţii eşantionării (adică probabilitatea de a selecta părţi infectate ale unei plante infectate) cu sensibilitatea metodei de diagnostic (caracterizată prin inspecţie vizuală şi/sau test de laborator utilizate în procesul de identificare).
Pentru coloana 13: A se specifica factorii de risc pe rânduri diferite, utilizând atâtea rânduri câte sunt necesare. Pentru fiecare factor de risc, indicaţi nivelul de risc, riscul relativ corespunzător şi proporţia populaţiei-gazdă.
Pentru coloana B: Indicaţi detaliile anchetei, în funcţie de cerinţele legale specifice pentru fiecare organism dăunător. Indicaţi menţiunea N/A atunci când informaţiile dintr-o anumită coloană nu se aplică. Informaţiile care se indică în aceste coloane se referă la informaţiile incluse în coloana 10 "Metode de depistare".
Pentru coloana 18: A se indica numărul de locuri cu capcane, în cazul în care acest număr diferă de numărul de capcane (coloana 17) (de exemplu, aceeaşi capcană este utilizată în locuri diferite).
Pentru coloana 21: A se indica numărul de eşantioane constatate pozitive, negative sau nedeterminate. "Nedeterminate" sunt eşantioanele analizate pentru care nu s-a obţinut niciun rezultat din cauza unor factori diverşi (de exemplu, sub nivelul de detecţie, eşantion neprelucrat, neidentificat, vechi).
Pentru coloana 22: A se indica notificările privind focarele din anul în care a avut loc ancheta. Nu este necesar să se includă numărul de notificare a focarelor atunci când autoritatea competentă a decis că o constatare se referă la unul dintre cazurile menţionate la articolul 14 alineatul (2), la articolul 15 alineatul (2) sau la articolul 16 din Regulamentul (UE) 2016/2031. În acest caz, indicaţi, în coloana 25 ("Observaţii"), motivul pentru care nu s-a furnizat această informaţie.
Pentru coloana 23: A se indica sensibilitatea anchetei, astfel cum este definită în Standardul internaţional pentru măsuri fitosanitare (ISPM) 31. Această valoare a nivelului de încredere realizat cu privire la absenţa dăunătorilor se calculează pe baza examinărilor (şi/sau a eşantioanelor) efectuate având în vedere sensibilitatea metodei şi prevalenţa estimată a concepţiei.
Pentru coloana 24: A se indica prevalenţa estimată a concepţiei pe baza unei estimări anterioare anchetei a prevalenţei efective probabile a organismului dăunător în zonă. Prevalenţa estimată a concepţiei este stabilită ca un obiectiv al anchetei şi corespunde compromisului pe care managerii de risc îl fac între riscul prezenţei organismului dăunător şi resursele disponibile pentru anchetă. De regulă, pentru o anchetă de depistare se stabileşte o valoare de 1 %.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 16 decembrie 2025