Capitolul 2 - Declaraţii de punere în liberă circulaţie - Regulamentul 2454/02-iul-1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 8 Decembrie 2015
CAPITOLUL 2:Declaraţii de punere în liberă circulaţie
Art. 254
La cererea declarantului, autorităţile vamale pot accepta declaraţiile de punere în liberă circulaţie care nu cuprind toate datele din anexa 37.
Cu toate acestea, respectivele declaraţii includ cel puţin datele cerute pentru o declaraţie incompletă care figurează în anexa 30a.
Art. 255
(1)Declaraţiile de punere în liberă circulaţie pe care autorităţile vamale le pot accepta la cererea declarantului fără a fi însoţite de unele dintre documentele care trebuie prezentate în sprijinul declaraţiei trebuie să fie însoţite cel puţin de acele documente a căror prezentare este necesară pentru punerea în liberă circulaţie.
(2)Prin derogare de la dispoziţiile alineatului (1), o declaraţie care nu este însoţită de unul dintre documentele de prezentarea cărora este condiţionată punerea în liberă circulaţie poate fi acceptată după ce autorităţile vamale stabilesc că:
a)documentul în cauză există şi este valabil;
b)acesta nu a putut fi anexat la declaraţie din motive independente de voinţa declarantului şi că
c)orice întârziere în acceptarea declaraţiei împiedică punerea în liberă circulaţie a mărfurilor sau conduce la plata unor drepturi vamale mai mari.
Datele referitoare la documentele lipsă se indică în declaraţie în toate situaţiile.
Art. 256
(1)Perioada acordată de autorităţile vamale declarantului pentru comunicarea datelor sau pentru prezentarea documentelor lipsă la data acceptării declaraţiei nu poate depăşi o lună de la data acceptării declaraţiei.
Fiind vorba de un document de prezentarea căruia depinde aplicarea unei taxe vamale reduse sau zero şi cu condiţia ca autorităţile vamale să aibă motive întemeiate să considere că mărfurile la care se referă declaraţia incompletă pot efectiv beneficia de această taxă redusă sau zero, se poate acorda un termen mai lung decât cel prevăzut la primul paragraf, la cererea declarantului, pentru prezentarea acestui document, dacă împrejurările justifică acest lucru. Acest termen nu poate depăşi patru luni de la data acceptării declaraţiei şi nu poate fi prelungit.
În cazul în care detaliile lipsă care trebuie comunicate sau documentele care trebuie prezentate se referă la valoarea în vamă, autorităţile vamale pot stabili un termen mai lung sau pot prelungi termenul deja fixat, în situaţia când acest lucru se dovedeşte absolut necesar. Perioada totală acordată trebuie să respecte termenele de prescripţie în vigoare.
(2)Atunci când la mărfurile puse în liberă circulaţie se aplică drepturi de import reduse sau zero în cadrul contingentelor tarifare sau, cu condiţia să nu se reintroducă impunerea de drepturi normale de import, în cadrul plafoanelor tarifare sau al altor măsuri privind tarifele preferenţiale, măsura prin care se poate beneficia de contingente tarifare sau de tarife preferenţiale se acordă numai după prezentarea la autorităţile vamale a documentului de care depinde acordarea ratei reduse sau zero. Documentul trebuie prezentat, în orice caz:
- înainte de epuizarea contingentelor tarifare sau,
- în alte cazuri, înainte de data la care o măsură comunitară reintroduce aplicarea de drepturi normale de import.
(3)Sub rezerva alineatelor (1) şi (2), documentul de prezentarea căruia este condiţionată acordarea dreptului de import redus sau zero poate fi prezentat după data de expirare a perioadei pentru care este prevăzut dreptul redus sau zero, cu condiţia ca declaraţia referitoare la mărfurile în cauză să fi fost acceptată înaintea acestei date.
Art. 257
(1)Acceptarea de către autorităţile vamale a unei declaraţii incomplete nu poate împiedica sau întârzia acordarea liberului de vamă pentru mărfurile care fac obiectul declaraţiei dacă nu există alte motive pentru a se proceda în acest sens. Fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 248, liberul de vamă se acordă în condiţiilor stabilite la alineatele (2)-(5) de mai jos.
(2)În cazul în care transmiterea ulterioară a unei date de pe declaraţie sau a unui document care lipsea la data acceptării declaraţiei nu poate influenţa cuantumul drepturilor care se aplică mărfurilor care fac obiectul declaraţiei respective, autorităţile vamale înscriu în conturi suma acestor drepturi, calculată în maniera obişnuită.
(3)În cazul în care, în conformitate cu dispoziţiile articolului 254, o declaraţie conţine o indicaţie provizorie a valorii, autorităţile vamale:
- înscriu imediat în conturi suma drepturilor calculate pe baza acestei indicaţii;
- solicită, după caz, constituirea unei garanţii suficiente pentru a acoperi diferenţa dintre această sumă şi suma care urmează a fi încasată în final.
(4)În cazul în care, în alte situaţii decât cele prevăzute la alineatul (3), prezentarea ulterioară a unei date de pe declaraţie sau a unui document care lipsea la data acceptării declaraţiei poate influenţa cuantumul drepturilor aplicabile mărfurilor la care se referă declaraţia:
a)dacă prezentarea ulterioară a datei sau a documentului lipsă poate avea ca rezultat aplicarea unei taxe reduse, autorităţile vamale:
- înscriu imediat în conturi suma drepturilor calculată potrivit acestei taxe reduse;
- cer constituirea unei garanţii care să acopere diferenţa dintre acea sumă şi suma care ar rezulta din aplicarea drepturilor calculate conform taxei normale;
b)dacă prezentarea ulterioară a datei sau a documentului lipsă poate avea drept rezultat admiterea mărfurilor cu exonerare totală de drepturi, autorităţile vamale cer constituirea unei garanţii care să acopere suma care ar trebui percepută dacă drepturile ar fi calculate conform taxei normale.
(5)Fără a aduce atingere modificărilor care ar putea interveni ulterior, îndeosebi ca urmare a stabilirii definitive a valorii în vamă, declarantul are posibilitatea ca, în loc să constituie o garanţie, să solicite înscrierea imediată în conturi:
- în cazul aplicării alineatului (3) a doua liniuţă sau alineatul (4) litera (a) a doua liniuţă, a sumei drepturilor la care sunt supuse definitiv mărfurile;
- în cazul aplicării alineatului (4) litera (b), a sumei drepturilor calculată conform taxei normale.
Art. 258
Dacă, la expirarea perioadei prevăzute la articolul 256, declarantul nu prezintă datele necesare pentru determinarea definitivă a valorii în vamă a mărfurilor sau nu prezintă data sau documentul lipsă, autorităţile vamale înscriu în conturi imediat ca drepturi care se aplică mărfurilor avute în vedere cuantumul garanţiei constituite în conformitate cu dispoziţiile articolului 257 alineatul (3) a doua liniuţă, alineatul (4) litera (a) a doua liniuţă sau alineatul (4) litera (b).
Art. 259
O declaraţie incompletă acceptată în condiţiile prevăzute la articolele 254-257 poate fi completată de către declarant sau, de comun acord cu autorităţile vamale, poate fi înlocuită cu o altă declaraţie care respectă condiţiile prevăzute la articolul 62 din cod.
În ambele situaţii, data pentru stabilirea drepturilor eventual datorate şi pentru aplicarea altor dispoziţii care reglementează punerea în liberă circulaţie a mărfurilor este data de acceptare a declaraţiei incomplete.
Art. 260
(1)La solicitarea scrisă conţinând toate informaţiile necesare, solicitantul este autorizat, conform condiţiilor şi modului prevăzut la articolele 261 şi 262, să facă declaraţia pentru punerea în liberă circulaţie într-o formă simplificată atunci când mărfurile sunt prezentate în vamă.
(2)Declaraţia simplificată include cel puţin datele cerute pentru o declaraţie de import simplificată care figurează în anexa 30a.
(3)Atunci când condiţiile permit, autorităţile vamale pot aproba ca cererea de punere în liberă circulaţie menţionată la alineatul (2) a doua liniuţă să fie înlocuită cu o cerere globală care să acopere operaţiunilor de punere în liberă circulaţie de efectuat pe parcursul unei anumite perioade. Pe documentul comercial sau administrativ care trebuie prezentat în conformitate cu alineatul (1) se face referire la autorizaţia acordată ca răspuns la această cerere globală.
(4)Declaraţia simplificată trebuie să fie însoţită de toate documentele de a căror prezentare este condiţionată, după caz, punerea în liberă circulaţie. Se aplică articolului 255 alineatul (2).
(5)Prezentul articol se aplică fără a aduce atingere articolului 278.
Art. 261
(1)Autorizaţia de folosire a procedurii de declaraţie simplificată se acordă solicitantului dacă sunt îndeplinite condiţiile şi criteriile menţionate la articolele 253, 253a, 253b şi 253c.
(2)În cazul în care solicitantul deţine un certificat AEO, menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (a) sau (c), autoritatea vamală de autorizare acordă autorizaţia dacă a avut loc schimbul necesar de informaţii între solicitant şi autoritatea vamală de autorizare. Toate condiţiile şi criteriile menţionate la alineatul (1) al prezentului articol se consideră îndeplinite.
Art. 262
(1)Autorizaţia menţionată la articolul 260 include următoarele elemente:
a)biroul (birourile) vamal(e) competent(e) pentru acceptarea declaraţiilor simplificate;
b)mărfurile cărora li se aplică şi
c)referinţa la garanţia care trebuie furnizată de către persoana interesată pentru a asigura o datorie vamală care ar putea apărea.
Aceasta precizează, de asemenea, forma şi conţinutul declaraţiilor suplimentare şi stabileşte termenele în care acestea trebuie să fie depuse la autoritatea vamală desemnată în acest scop.
(2)Autorităţile vamale pot renunţa la prezentarea declaraţiei suplimentare în cazul în care aceasta are ca obiect mărfuri a căror valoare se situează sub pragul statistic prevăzut de dispoziţiile comunitare în vigoare şi dacă declaraţia simplificată conţine deja toate informaţiile necesare pentru punerea în liberă circulaţie.
Art. 263
În conformitate cu condiţiile şi în modul stabilit la articolele 264-266, autorizaţia de a folosi procedura de vămuire la domiciliu se acordă oricărei persoane care doreşte ca mărfurile să fie puse în liberă circulaţie la sediul său sau în celelalte locuri menţionate la articolul 253 şi care prezintă autorităţilor vamale o cerere scrisă în acest sens, conţinând toate datele necesare acordării autorizaţiei:
- cu privire la mărfurile supuse regimul de tranzit comunitar sau de tranzit comun şi pentru care persoana menţionată mai sus beneficiază de o simplificare a formalităţilor care urmează să fie îndeplinite la biroul de destinaţie în conformitate cu dispoziţiile articolelor 406, 407 şi 408,
- cu privire la mărfurile plasate anterior sub un regim vamal cu impact economic, fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 278;
- cu privire la mărfurile transportate, după prezentarea în camă în conformitate cu dispoziţiile articolului 40 din cod, la sediile sau în locurile menţionate în conformitate cu altă procedură de tranzit decât aceea prevăzută la prima liniuţă;
- cu referire la mărfurile introduse pe teritoriul vamal comunitar cu scutire de la cerinţa ca acestea să fie prezentate la birul vamal, în conformitate cu dispoziţiile articolului 41 litera (b) din cod.
Art. 264
(1)Autorizaţia de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu se acordă solicitantului dacă sunt îndeplinite condiţiile şi criteriile menţionate la articolele 253, 253a, 253b şi 253c.
(2)În cazul în care solicitantul deţine un certificat AEO, menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (a) sau (c), autoritatea vamală de autorizare acordă autorizaţia dacă a avut loc schimbul necesar de informaţii între solicitant şi autoritatea vamală de autorizare. Toate condiţiile şi criteriile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol se consideră îndeplinite.
Art. 265
[textul din Art. 265 din partea 1, titlul IX, capitolul 2, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2009 de Art. 1, punctul 21. din Regulamentul 1192/17-nov-2008]
Art. 266
(1)Pentru a permite autorităţilor vamale să se edifice asupra corectitudinii desfăşurării operaţiunilor, titularul autorizaţiei menţionate la articolul 263 are obligaţia:
a)în cazurile menţionate la prima şi a treia liniuţă din articolul 263:
(i)atunci când mărfurile sunt puse în liberă circulaţie, în momentul în care ajung la locul desemnat în acest scop:
- de a comunica de îndată autorităţilor vamale această sosire în forma şi modul specificate de acestea, în scopul de a obţine liberul de vamă pentru mărfuri şi
- de a înregistra mărfurile respective în evidenţele sale;
(ii)atunci când punerea în liberă circulaţie este precedată de depozitarea temporară a mărfurilor, în înţelesul articolului 50 din cod, în acelaşi loc, înainte de expirarea termenului-limită stabilit prin articolul 49 din cod:
- de a comunica de îndată autorităţilor vamale intenţia de a pune mărfurile în liberă circulaţie, în forma şi modul specificate de acestea, în scopul de a obţine liberul de vamă pentru mărfuri şi
- de a înregistra mărfurile respective în evidenţele sale;
b)în cazurile menţionate la a doua liniuţă din articolul 263:
- de a comunica de îndată autorităţile vamale intenţia de a pune mărfurile în liberă circulaţie, în forma şi modul specificate de acestea, în scopul de a obţine liberul de vamă pentru mărfuri şi
- de a înregistra mărfurile respective în evidenţele sale.
Notificarea menţionată la prima liniuţă nu este necesară pentru punerea în liberă circulaţie a mărfurilor care au fost plasate anterior sub regim de antrepozit vamal într-un antrepozit de tip D;
c)în cazurile menţionate la a patra liniuţă din articolul 263, la sosirea mărfurilor la locul desemnat în acest scop:
- de a înregistra mărfurile respective în evidenţele sale;
d)de a pune la dispoziţia autorităţilor vamale, din momentul înregistrării mărfurilor în evidenţe, astfel cum se menţionează la literele (a), (b) şi (c), toate documentele a căror prezentare reprezintă o condiţie necesară pentru aplicarea dispoziţiilor care reglementează punerea în liberă circulaţie.
(2)Cu condiţia ca verificarea regularităţii operaţiunilor să nu fie afectată, autorităţile vamale pot:
a)permite ca notificarea menţionată la alineatul (1) literele (a) şi (b) să se efectueze imediat ce sosirea mărfurilor devine iminentă;
b)în anumite situaţii speciale justificate de natura mărfurilor în cauză şi de ritmul accelerat al operaţiunilor, scuti pe titularul autorizaţiei de obligaţia de a notifica biroului vamal competent fiecare sosire a mărfurilor cu condiţia ca acesta să furnizeze biroului respectiv toate informaţiile pe care le consideră necesare pentru a-şi putea exercita, după caz, dreptul de a verifica mărfurile.
În acest caz, înregistrarea mărfurilor în evidenţele persoanei interesate este echivalentă cu acordarea liberului de vamă.
(3)Înscrierea în evidenţele menţionate la alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) poate fi înlocuită cu orice altă formalitate solicitată de autorităţile vamale şi care prezintă garanţii similare. Înscrierea include indicarea datei la care aceasta a avut loc şi cel puţin datele cerute pentru o declaraţie depusă în cadrul procedurii de vămuire la domiciliu care figurează în anexa 30a.
Art. 267
Autorizaţia prevăzută la articolul 263 stabileşte modalităţile practice de funcţionare a procedurii şi cuprinde în special:
- mărfurile pentru care se aplică;
- forma obligaţiilor menţionate la articolul 266, precum şi referirea la garanţia care trebuie să fie constituită de către persoana interesată;
- data acordării liberului de vamă pentru mărfuri;
- termenul în care declaraţia suplimentară trebuie prezentată la biroul vamal competent, desemnat în acest sens;
- condiţiile în care mărfurile sunt acoperite, după caz, de declaraţiile globale, periodice sau recapitulative.