Capitolul ii - CONTRIBUŢIA FINANCIARĂ, PROCESUL DE ALOCARE, ÎMPRUMUTURI ŞI REEXAMINAREA - Regulamentul 241/12-feb-2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă

Acte UE

Jurnalul Oficial 57L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL II:CONTRIBUŢIA FINANCIARĂ, PROCESUL DE ALOCARE, ÎMPRUMUTURI ŞI REEXAMINAREA
Art. 11: Contribuţia financiară maximă
(1)Contribuţia financiară maximă se calculează pentru fiecare stat membru după cum urmează:
a)pentru 70 % din cuantumul prevăzut la articolul 6 alineatul (1) litera (a), transformat în preţuri curente, pe baza populaţiei, a raportului de proporţionalitate inversă cu PIB-ul pe cap de locuitor şi a ratei relative a şomajului din fiecare stat membru, astfel cum se prevede în metodologia stabilită în anexa II;
b)pentru 30 % din cuantumul prevăzut la articolul 6 alineatul (1) litera (a), transformat în preţuri curente, pe baza populaţiei, a raportului de proporţionalitate inversă cu PIB-ul pe cap de locuitor şi, în proporţie egală, pe baza variaţiei PIB-ului real în 2020 şi a variaţiei agregate a PIB-ului real în perioada 2020-2021, astfel cum se prevede în metodologia stabilită în anexa III. Variaţia PIB-ului real în 2020 şi variaţia agregată a PIB-ului real în perioada 2020-2021 se bazează pe previziunile Comisiei din toamna anului 2020.
(2)Calculul contribuţiei financiare maxime prevăzute la alineatul (1) litera (b) se actualizează până la 30 iunie 2022 pentru fiecare stat membru prin înlocuirea datelor din previziunile Comisiei din toamna anului 2020 cu rezultatele efective în ceea ce priveşte variaţia PIB-ului real în 2020 şi variaţia agregată a PIB-ului real în perioada 2020-2021.
Art. 12: Alocarea contribuţiei financiare
(1)Fiecare stat membru poate transmite o cerere în limita contribuţiei sale financiare maxime, prevăzute la articolul 11, pentru a-şi implementa planul de redresare şi rezilienţă.
(2)Până la 31 decembrie 2022, Comisia pune la dispoziţie pentru alocare 70 % din cuantumul prevăzut la articolul 6 alineatul (1) litera (a), transformat în preţuri curente.
(3)De la 1 ianuarie 2023 până la 31 decembrie 2023, Comisia pune la dispoziţie pentru alocare 30 % din cuantumul prevăzut la articolul 6 alineatul (1) litera (a), transformat în preţuri curente.
(4)Alocările în temeiul alineatelor (2) şi (3) nu aduc atingere articolului 6 alineatul (2).
Art. 13: Prefinanţare
(1)Sub rezerva adoptării până la 31 decembrie 2021 de către Consiliu a deciziei de punere în aplicare menţionate la articolul 20 alineatul (1) şi la cererea unui stat membru, prezentată împreună cu planul său de redresare şi rezilienţă, Comisia efectuează o plată de prefinanţare în valoare de până la 13 % din contribuţia financiară şi, după caz, o plată de prefinanţare în valoare de până la 13 % din împrumut, astfel cum este prevăzut la articolul 20 alineatele (2) şi (3). Prin derogare de la articolul 116 alineatul (1) din Regulamentul financiar, Comisia efectuează plata corespunzătoare în termen de două luni, în măsura în care este posibil, de la adoptarea de către Comisie a angajamentului juridic menţionat la articolul 23.
(2)În cazul prefinanţărilor în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, contribuţiile financiare şi, după caz, împrumutul care trebuie plătit astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (5) litera (a) sau litera (h).
(3)În cazul în care cuantumul prefinanţării contribuţiei financiare în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol depăşeşte 13 % din contribuţia financiară maximă calculată în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) până la 30 iunie 2022, următoarea plată autorizată în conformitate cu articolul 24 alineatul (5) şi, dacă este necesar, următoarele plăţi se reduc până la compensarea cuantumului plătit în exces. În cazul în care plăţile restante sunt insuficiente, cuantumul plătit în exces se returnează.
Art. 14: Împrumuturi
(1)Până la 31 decembrie 2023, la cererea unui stat membru, Comisia poate acorda statului membru în cauză un împrumut pentru implementarea planului său de redresare şi rezilienţă.
(2)Un stat membru poate solicita sprijin sub formă de împrumut cu ocazia transmiterii unui plan de redresare şi rezilienţă prevăzut la articolul 18 sau la o altă dată, până la 31 august 2023. În acest din urmă caz, cererea este însoţită de un plan revizuit de redresare şi rezilienţă, care să includă jaloane şi ţinte suplimentare.
(3)Cererea de sprijin sub formă de împrumut din partea unui stat membru cuprinde informaţii privind:
a)motivele pentru acordarea sprijinului sub formă de împrumut, justificate de nevoile financiare mai mari legate de reformele şi investiţiile suplimentare;
b)reformele şi investiţiile suplimentare în conformitate cu articolul 18;
c)costul mai ridicat al planului de redresare şi rezilienţă în cauză în comparaţie cu cuantumul contribuţiilor financiare alocate planului de redresare şi rezilienţă în temeiul articolului 20 alineatul (4) litera (a) sau litera (b).
d)după caz, reformele şi investiţiile care sunt în concordanţă cu articolul 21c.

(4)Cuantumul sprijinului sub formă de împrumut acordat planului de redresare şi rezilienţă al statului membru în cauză nu este mai mare decât diferenţa dintre costul total al planului de redresare şi rezilienţă, astfel cum a fost revizuit, dacă este cazul, şi contribuţia financiară maximă prevăzută la articolul 11, care include, după caz, veniturile menţionate la articolul 21a, precum şi resursele transferate din programele care fac obiectul gestiunii partajate.

(5)Cuantumul maxim al sprijinului sub formă de împrumut acordat fiecărui stat membru nu depăşeşte 6,8 % din VNB-ul său pentru anul 2019 în preţuri curente.
(6)Prin derogare de la alineatul (5), sub rezerva disponibilităţii resurselor, în circumstanţe excepţionale, cuantumul sprijinului sub formă de împrumut poate fi majorat, având în vedere nevoile statului membru solicitant, precum şi cererile de sprijin sub formă de împrumut depuse deja sau planificate a fi depuse de alte state membre, aplicând, în acelaşi timp, principiile egalităţii de tratament, solidarităţii, proporţionalităţii şi transparenţei. Pentru a facilita aplicarea acestor principii, statele membre îi transmit Comisiei, până la 31 martie 2023, dacă intenţionează sau nu să solicite sprijin sub formă de împrumut. Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, simultan, în condiţii egale şi fără întârzieri nejustificate, o imagine de ansamblu a intenţiilor exprimate de statele membre şi calea de urmat propusă pentru repartizarea resurselor disponibile. Comunicarea respectivă a intenţiei de a cere sprijin sub formă de împrumut nu aduce atingere capacităţii statelor membre de a solicita sprijin sub formă de împrumut până la 31 august 2023, inclusiv în cazul cererilor de peste 6,8 % din VNB, dacă se aplică condiţiile relevante. Acest lucru nu aduce, de asemenea, atingere încheierii acordului de împrumut corespunzător după adoptarea deciziei de punere în aplicare relevante a Consiliului.

(7)Împrumutul se plăteşte în tranşe, sub rezerva atingerii jaloanelor şi a ţintelor, în conformitate cu articolul 20 alineatul (5) litera (h).
(8)Comisia evaluează cererea de sprijin sub formă de împrumut în conformitate cu articolul 19. Consiliul adoptă o decizie de punere în aplicare, pe baza unei propuneri din partea Comisiei, în conformitate cu articolul 20 alineatul (1). Dacă este cazul, planul de redresare şi rezilienţă este modificat în consecinţă.
Art. 15: Acordul de împrumut
(1)Înainte de încheierea unui acord de împrumut cu statul membru în cauză, Comisia trebuie să evalueze dacă:
a)justificarea cererii de sprijin sub formă de împrumut şi cuantumul împrumutului sunt considerate rezonabile şi plauzibile în ceea ce priveşte reformele şi investiţiile suplimentare; şi
b)reformele şi investiţiile suplimentare respectă criteriile stabilite la articolul 19 alineatul (3).
(2)În cazul în care Comisia consideră că cererea de sprijin sub formă de împrumut îndeplineşte criteriile de la alineatul (1) şi după adoptarea deciziei de punere în aplicare a Consiliului prevăzute la articolul 20 alineatul (1), Comisia încheie un acord de împrumut cu statul membru în cauză. Pe lângă elementele prevăzute la articolul 220 alineatul (5) din Regulamentul financiar, acordul de împrumut conţine următoarele elemente:
a)cuantumul împrumutului în euro, inclusiv, dacă este cazul, cuantumul împrumutului prefinanţat în conformitate cu articolul 13;
b)scadenţa medie; articolul 220 alineatul (2) din Regulamentul financiar nu se aplică acestei scadenţe;
c)formula de stabilire a preţului şi perioada de disponibilitate a împrumutului;
d)numărul maxim de tranşe şi calendarul de rambursare;
e)celelalte elemente necesare pentru implementarea împrumutului în ceea ce priveşte reformele şi proiectele de investiţii în cauză, în conformitate cu decizia prevăzută la articolul 20 alineatul (3).
(3)În conformitate cu articolul 220 alineatul (5) litera (e) din Regulamentul financiar, costurile aferente împrumutării de fonduri pentru împrumuturile menţionate la prezentul articol sunt suportate de statele membre beneficiare.
(4)Comisia stabileşte măsurile necesare pentru administrarea operaţiunilor de creditare legate de împrumuturile acordate în conformitate cu prezentul articol.
(5)Un stat membru care beneficiază de un împrumut acordat în conformitate cu prezentul articol deschide un cont special pentru gestionarea împrumutului primit. De asemenea, acesta transferă principalul şi dobânzile datorate pentru oricare împrumut conex într-un cont indicat de Comisie, în concordanţă cu măsurile instituite în conformitate cu alineatul (4), cu douăzeci de zile lucrătoare înainte de data scadentă corespunzătoare.
Art. 16: Raportul de reexaminare
(1)Până la 31 iulie 2022, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport de reexaminare privind implementarea mecanismului.
(2)Raportul de reexaminare prezintă următoarele elemente:
a)o evaluare a măsurii în care implementarea planurilor de redresare şi rezilienţă este în concordanţă cu domeniul de aplicare al prezentului regulament şi contribuie la obiectivul general al acestuia în conformitate cu cei şase piloni menţionaţi la articolul 3, inclusiv a modului în care planurile de redresare şi rezilienţă abordează inegalităţile dintre femei şi bărbaţi;
b)o evaluare cantitativă a contribuţiei planurilor de redresare şi rezilienţă la:
(i)obiectivul privind clima de cel puţin 37 %;
(ii)obiectivul digital de cel puţin 20 %;
(iii)fiecare dintre cei şase piloni menţionaţi la articolul 3;
c)stadiul implementării planurilor de redresare şi rezilienţă, precum şi observaţiile şi orientările adresate statelor membre înainte de actualizarea planurilor lor de redresare şi rezilienţă menţionate la articolul 18 alineatul (2).
(3)În scopul raportului de reexaminare menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, Comisia ţine seama de tabloul de bord menţionat la articolul 30, de rapoartele statelor membre menţionate la articolul 27 şi de orice alte informaţii relevante privind atingerea jaloanelor şi a ţintelor planurilor de redresare şi rezilienţă, astfel cum sunt disponibile în cadrul procedurilor de plată, de suspendare şi de denunţare menţionate la articolul 24.
(4)Comisia competentă a Parlamentului European poate invita Comisia să prezinte principalele constatări ale raportului de reexaminare în contextul dialogului privind redresarea şi rezilienţa menţionat la articolul 26.