Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE ŞI FINANCIARE - Regulamentul 241/12-feb-2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă

Acte UE

Jurnalul Oficial 57L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE ŞI FINANCIARE
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament instituie Mecanismul de redresare şi rezilienţă ("mecanismul").
Acesta stabileşte obiectivele mecanismului, finanţarea sa, formele de finanţare din partea Uniunii în cadrul acestuia şi normele privind furnizarea unei astfel de finanţări.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."fonduri ale Uniunii" înseamnă fonduri care fac obiectul unui regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi a unor norme financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului pentru managementul frontierelor şi vize ("Regulamentul privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027");
2."contribuţie financiară" înseamnă sprijinul financiar nerambursabil acordat în cadrul mecanismului disponibil pentru alocare sau care a fost alocat unui stat membru;
3."semestrul european" înseamnă procesul prevăzut la articolul 2a din Regulamentul (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (23);
(23)Regulamentul (CE) nr. 1466/97 al Consiliului din 7 iulie 1997 privind consolidarea supravegherii poziţiilor bugetare şi supravegherea şi coordonarea politicilor economice (JO L 209, 2.8.1997, p. 1).
4."jaloane şi ţinte" înseamnă măsuri de progres în direcţia realizării unei reforme sau a unei investiţii, jaloanele fiind realizări calitative, iar ţintele fiind realizări cantitative;
5."rezilienţă" înseamnă capacitatea de a face faţă şocurilor economice, sociale şi de mediu sau schimbărilor structurale persistente, într-un mod just, sustenabil şi favorabil incluziunii; şi
6."a nu prejudicia în mod semnificativ" înseamnă a nu sprijini sau a nu desfăşura activităţi economice care prejudiciază în mod semnificativ orice obiective de mediu, după caz, în înţelesul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852.
Art. 3: Domeniu de aplicare
Domeniul de aplicare al mecanismului vizează domenii de politică de importanţă europeană structurate pe şase piloni:
(a)tranziţia verde;
(b)transformarea digitală;
(c)creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii, inclusiv coeziune economică, locuri de muncă, productivitate, competitivitate, cercetare, dezvoltare şi inovare, precum şi o piaţă internă funcţională, cu IMM-uri puternice;
(d)coeziune socială şi teritorială;
(e)sănătate şi rezilienţă economică, socială şi instituţională, având drept scop, printre altele, creşterea nivelului de pregătire pentru situaţii de criză şi a capacităţii de reacţie la criză; şi
(f)politici pentru generaţia următoare, copii şi tineret, cum ar fi educaţia şi competenţele.
Art. 4: Obiectivul general şi obiectivul specific
(1)În conformitate cu cei şase piloni menţionaţi la articolul 3 din prezentul regulament, cu coerenţa şi sinergiile pe care le generează şi în contextul crizei provocate de COVID-19, obiectivul general al mecanismului este să promoveze coeziunea economică, socială şi teritorială a Uniunii prin îmbunătăţirea rezilienţei, a nivelului de pregătire pentru situaţii de criză, a capacităţii de adaptare şi a potenţialului de creştere ale statelor membre, prin atenuarea impactului social şi economic al crizei în cauză, în special asupra femeilor, prin contribuţia la punerea în aplicare a Pilonului european al drepturilor sociale, prin sprijinirea tranziţiei verzi, prin contribuţia la realizarea obiectivelor climatice ale Uniunii pentru 2030 stabilite la articolul 2 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2018/1999, prin respectarea obiectivului UE de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, precum şi a tranziţiei digitale şi prin sporirea rezilienţei, a securităţii şi a durabilităţii sistemului energetic al Uniunii prin reducerea necesară a dependenţei de combustibili fosili şi prin diversificarea aprovizionării cu energie la nivelul Uniunii, inclusiv prin intermediul unei creşteri a gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie, a eficienţei energetice şi a capacităţii de stocare a energiei, contribuind astfel la convergenţa economică şi socială ascendentă, restabilind şi promovând creşterea durabilă şi integrarea economiilor Uniunii, încurajând crearea de locuri de muncă de înaltă calitate, contribuind la autonomia strategică a Uniunii alături de o economie deschisă şi creând valoare adăugată europeană.

(2)Pentru a îndeplini acest obiectiv general, obiectivul specific al mecanismului este de a furniza sprijin financiar statelor membre în vederea atingerii jaloanelor şi a ţintelor în materie de reforme şi investiţii, astfel cum sunt prevăzute în planurile lor de redresare şi rezilienţă. Respectivul obiectiv specific trebuie urmărit în strânsă şi transparentă cooperare cu statele membre în cauză.
Art. 5: Principii orizontale
(1)Sprijinul acordat în cadrul mecanismului nu se substituie cheltuielilor bugetare naţionale recurente, decât în cazuri justificate corespunzător, şi respectă principiul adiţionalităţii fondurilor Uniunii menţionat la articolul 9.
(2)Mecanismul sprijină doar măsurile care respectă principiul «de a nu prejudicia în mod semnificativ» care se aplică, de asemenea, măsurilor din capitolele privind REPowerEU, în lipsa unor dispoziţii contrare prevăzute în prezentul regulament.

Art. 6: Resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene
(1)Măsurile prevăzute la articolul 1 din Regulamentul (UE) 2020/2094 sunt implementate în cadrul mecanismului:
a)printr-un cuantum de până la 312 500 000 000 EUR astfel cum este prevăzut la articolul 2 alineatul (2) litera (a) punctul (ii) din Regulamentul (UE) 2020/2094 în preţuri din 2018, disponibil pentru sprijinul financiar nerambursabil, sub rezerva dispoziţiilor articolului 3 alineatele (4) şi (7) din Regulamentul (UE) 2020/2094.
Astfel cum se prevede la articolul 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2020/2094, cuantumurile respective constituie venituri alocate externe în sensul articolului 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar;
b)printr-un cuantum de până la 360 000 000 000 EUR astfel cum este prevăzut la articolul 2 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2020/2094 în preţuri din 2018, disponibil pentru sprijinul sub formă de împrumut acordat statelor membre în temeiul articolelor 14 şi 15 din prezentul regulament, sub rezerva dispoziţiilor articolului 3 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2020/2094.
(2)Cuantumurile prevăzute la alineatul (1) litera (a) pot acoperi, de asemenea, cheltuielile legate de activităţile de pregătire, monitorizare, control, audit şi evaluare, care sunt necesare pentru gestionarea mecanismului şi îndeplinirea obiectivelor acestuia, în special cele legate de studii, reuniunile experţilor, consultarea părţilor interesate, acţiunile de informare şi comunicare, inclusiv acţiunile incluzive de sensibilizare, şi comunicarea instituţională a priorităţilor politice ale Uniunii, în măsura în care acestea au legătură cu obiectivele prezentului regulament, cheltuielile cu reţelele informatice care se concentrează pe prelucrarea şi schimbul de informaţii, instrumentele corporative de tehnologie a informaţiei şi toate celelalte cheltuieli cu asistenţa tehnică şi administrativă suportate de Comisie pentru gestionarea mecanismului. Cheltuielile pot acoperi, de asemenea, costurile altor activităţi de sprijin, cum ar fi controlul calităţii şi monitorizarea proiectelor pe teren şi costurile consilierii inter pares şi cele ale experţilor pentru evaluarea şi implementare reformelor şi a investiţiilor.
Art. 7: Resursele din programele care fac obiectul gestiunii partajate şi utilizarea resurselor
(1)Resursele alocate statelor membre în cadrul gestiunii partajate pot fi transferate, la cererea acestora, către mecanism, sub rezerva condiţiilor prevăzute în dispoziţiile relevante din Regulamentul privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027. Comisia execută direct aceste resurse, în conformitate cu articolul 62 alineatul (1) primul paragraf litera (a) din Regulamentul financiar. Resursele respective sunt utilizate exclusiv în beneficiul statului membru în cauză.
(2)Statele membre pot propune includerea în planul lor de redresare şi rezilienţă, sub formă de costuri estimate, a plăţilor pentru sprijin tehnic suplimentar în conformitate cu articolul 7 din Regulamentul (UE) 2021/240 şi a cuantumului contribuţiei în numerar pentru compartimentul pentru statele membre în temeiul dispoziţiilor relevante ale Regulamentului InvestEU. Aceste costuri nu depăşesc 4 % din alocarea financiară totală a planului de redresare şi rezilienţă, iar măsurile relevante, astfel cum sunt prevăzute în planul de redresare şi rezilienţă, respectă cerinţele prezentului regulament.
(3)Fără a aduce atingere alineatului (2) de la prezentul articol, statele membre pot propune, de asemenea, să includă în planurile lor de redresare şi rezilienţă, sub formă de costuri estimate, cuantumul contribuţiei în numerar la compartimentul pentru statele membre în temeiul dispoziţiilor relevante din Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European şi al Consiliului (*12) exclusiv pentru măsurile de sprijinire a operaţiunilor de investiţii care contribuie la obiectivele Platformei Tehnologii Strategice pentru Europa (platforma STEP) menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului (*13). Costurile respective nu pot depăşi 6 % din alocarea financiară totală a planului de redresare şi rezilienţă, iar măsurile relevante, astfel cum sunt prevăzute în planul de redresare şi rezilienţă, trebuie să respecte cerinţele prezentului regulament.
(*12)Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU şi de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 (JO L 107, 26.3.2021, p. 30)
(*13)Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a platformei "Tehnologii strategice pentru Europa" (STEP) şi de modificare a Directivei 2003/87/CE şi a Regulamentelor (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/241 (JO L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).

Art. 8: Implementarea
Mecanismul este implementat de Comisie în cadrul gestiunii directe, în conformitate cu normele relevante adoptate în temeiul articolului 322 din TFUE, în special cu Regulamentul financiar şi cu Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului (24).
(24)Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un regim general de condiţionalitate pentru protecţia bugetului Uniunii (JO L 433I , 22.12.2020, p. 1).
Art. 9: Adiţionalitatea şi finanţarea complementară
Sprijinul acordat în cadrul mecanismului se adaugă sprijinului furnizat în cadrul altor programe şi instrumente ale Uniunii. Reformele şi proiectele de investiţii pot beneficia de sprijin din partea altor programe şi instrumente ale Uniunii, cu condiţia ca acest sprijin să nu acopere aceleaşi costuri.
Art. 10: Măsuri de corelare a mecanismului cu buna guvernanţă economică
(1)Comisia prezintă Consiliului o propunere de suspendare totală sau parţială a angajamentelor sau plăţilor în cazul în care Consiliul decide, în conformitate cu articolul 126 alineatul (8) sau alineatul (11) din TFUE, că un stat membru nu a luat măsuri efective pentru a-şi corecta deficitul excesiv, cu excepţia cazului în care a stabilit existenţa unei recesiuni economice grave în Uniune în ansamblul său, în înţelesul articolului 3 alineatul (5) şi al articolului 5 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1467/97 al Consiliului (25).
(25)Regulamentul (CE) nr. 1467/97 al Consiliului din 7 iulie 1997 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv (JO L 209, 2.8.1997, p. 6).
(2)Comisia poate prezenta Consiliului o propunere de suspendare totală sau parţială a angajamentelor sau plăţilor în legătură cu oricare dintre următoarele cazuri:
a)atunci când Consiliul adoptă două recomandări succesive în cadrul aceleiaşi proceduri de dezechilibru excesiv în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1176/2011, pe motiv că statul membru a transmis un plan de acţiuni corective insuficient;
b)atunci când Consiliul adoptă două decizii succesive în cadrul aceleiaşi proceduri de dezechilibru excesiv în conformitate cu articolul 10 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 1176/2011 prin care constată un caz de nerespectare de către un stat membru pe motiv că acesta nu a întreprins acţiunile corective recomandate;
c)atunci când Comisia concluzionează că statul membru nu a luat măsurile menţionate în Regulamentul (CE) nr. 332/2002 şi decide, în consecinţă, să nu autorizeze plata asistenţei financiare acordate statului membru respectiv;
d)atunci când Consiliul decide că un stat membru nu respectă programul de ajustare macroeconomică menţionat la articolul 7 din Regulamentul (UE) nr. 472/2013 sau măsurile solicitate printr-o decizie a Consiliului adoptată în conformitate cu articolul 136 alineatul (1) din TFUE.
Se acordă prioritate suspendării angajamentelor; plăţile se suspendă numai în cazul în care se urmăreşte adoptarea unor măsuri imediate şi în caz de neconformitate semnificativă.
Decizia de suspendare a plăţilor se aplică cererilor de plată transmise după data deciziei de suspendare.
(3)O propunere de decizie a Comisiei privind suspendarea angajamentelor se consideră adoptată de Consiliu cu excepţia cazului în care Consiliul decide, printr-un act de punere în aplicare, să respingă propunerea în cauză cu majoritate calificată în termen de o lună de la prezentarea ei de către Comisie.
Suspendarea angajamentelor se aplică angajamentelor începând cu data de 1 ianuarie a anului următor adoptării deciziei de suspendare.
Pe baza unei propuneri a Comisiei menţionate la alineatele (1) şi (2), Consiliul adoptă, printr-un act de punere în aplicare, o decizie de suspendare a plăţilor.
(4)Domeniul de aplicare şi nivelul suspendării angajamentelor sau a plăţii care urmează a fi impusă trebuie să fie proporţionale, să respecte egalitatea de tratament între statele membre şi să ţină cont de circumstanţele economice şi sociale în care se află statul membru în cauză, în special de nivelul şomajului şi de nivelul sărăciei sau al excluziunii sociale în statul membru în cauză comparativ cu media la nivelul Uniunii, precum şi de impactul suspendării asupra economiei statului membru în cauză.
(5)Suspendarea angajamentelor face obiectul unui plafon maxim de 25 % din angajamente sau de 0,25 % din PIB-ul nominal, reţinându-se valoarea cea mai mică, în oricare dintre următoarele cazuri:
a)în primul caz de nerespectare a unei proceduri de deficit excesiv, astfel cum se menţionează la alineatul (1);
b)în primul caz de nerespectare a unui plan de acţiuni corective din cadrul unei proceduri de dezechilibru excesiv, astfel cum se menţionează la alineatul (2) litera (a);
c)în caz de nerespectare a acţiunii corective recomandate în cadrul unei proceduri de dezechilibru excesiv, astfel cum se menţionează la alineatul (2) litera (b);
d)în primul caz de nerespectare, astfel cum se menţionează la alineatul (2) literele (c) şi (d).
În caz de nerespectare persistentă, suspendarea angajamentelor poate să depăşească procentajele maxime stabilite la primul paragraf.
(6)Consiliul ridică suspendarea angajamentelor la propunerea Comisiei, în conformitate cu procedura prevăzută la alineatul (3) primul paragraf din prezentul articol, în următoarele cazuri:
a)atunci când procedura privind deficitul excesiv este suspendată în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul (CE) nr. 1467/97 sau atunci când Consiliul a decis, în conformitate cu articolul 126 alineatul (12) din TFUE, să abroge decizia privind existenţa unui deficit excesiv;
b)atunci când Consiliul a aprobat planul de acţiuni corective prezentat de statul membru în cauză în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1176/2011 sau atunci când procedura de dezechilibru excesiv este suspendată în conformitate cu articolul 10 alineatul (5) din regulamentul respectiv sau atunci când Consiliul a închis procedura de dezechilibru excesiv în conformitate cu articolul 11 din regulamentul respectiv;
c)atunci când Comisia a concluzionat că un stat membru a luat măsuri adecvate, astfel cum se menţionează în Regulamentul (CE) nr. 332/2002;
d)atunci când Comisia a concluzionat că statul membru în cauză a luat măsuri adecvate pentru implementarea programului de ajustare macroeconomică menţionat la articolul 7 din Regulamentul (UE) nr. 472/2013 sau a măsurilor solicitate printr-o decizie a Consiliului adoptată în conformitate cu articolul 136 alineatul (1) din TFUE.
După ce Consiliul a ridicat suspendarea angajamentelor, Comisia îşi poate asuma din nou angajamentele suspendate anterior, fără a aduce atingere articolului 3 alineatele (4), (7) şi (9) din Regulamentul (UE) 2020/2094.
Consiliul adoptă, pe baza unei propuneri a Comisiei, o decizie privind ridicarea suspendării plăţilor, în conformitate cu procedura prevăzută la alineatul (3) al treilea paragraf, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile aplicabile prevăzute la primul paragraf de la prezentul alineat.
(7)Comisia informează Parlamentul European cu privire la punerea în aplicare a prezentului articol. În special atunci când Comisia prezintă o propunere în temeiul alineatului (1) sau (2), aceasta informează de îndată Parlamentul European şi furnizează informaţii referitoare la angajamentele şi plăţile care ar putea face obiectul unei suspendări.
Comisia competentă a Parlamentului European poate invita Comisia să discute aplicarea prezentului articol în contextul unui dialog structurat, pentru a permite Parlamentului European să îşi exprime punctul de vedere. Comisia acordă atenţia cuvenită opiniilor exprimate de Parlamentul European.
Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului propunerea de suspendare sau propunerea de ridicare a respectivei suspendări fără întârziere după adoptarea acesteia. Parlamentul European poate invita Comisia să explice motivele care stau la baza propunerii sale.
(8)Până la 31 decembrie 2024, Comisia efectuează o evaluare a aplicării prezentului articol. În acest sens, Comisia elaborează un raport pe care îl transmite Parlamentului European şi Consiliului, însoţit, dacă este necesar, de o propunere legislativă.
(9)Dacă intervin modificări majore ale situaţiei sociale şi economice din Uniune, Comisia poate prezenta o propunere de reexaminare a aplicării prezentului articol sau Parlamentul European ori Consiliul, acţionând în conformitate cu articolele 225 sau, respectiv, 241 din TFUE, poate cere Comisiei să prezinte o astfel de propunere.