Secţiunea 3 - Notificarea STS - Regulamentul 2402/12-dec-2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată, şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 8 Iulie 2024
SECŢIUNEA 3:Notificarea STS
Art. 27: Cerinţele pentru notificarea STS
(1)Iniţiatorii şi sponsorii transmit împreună către ESMA o notificare prin intermediul modelului menţionat la alineatul (7) din prezentul articol atunci când o securitizare îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolele 19-22, la articolele 23-26 sau la articolele 26a-26e (denumită în continuare "notificarea STS"). În cazul unui program ABCP, numai sponsorul va fi responsabil pentru notificarea programului respectiv şi, în cadrul programului respectiv, a tranzacţiilor ABCP care respectă articolul 24. În cazul unei securitizări sintetice, numai iniţiatorul este responsabil cu transmiterea notificării.
Notificarea STS include o explicaţie din partea iniţiatorului şi a sponsorului cu privire la modul în care au fost respectate criteriile STS prevăzute la articolele 20-22, la articolele 24-26 sau la articolele 26b-26e.
ESMA publică notificarea STS pe site-ul său oficial în temeiul alineatului (5). Iniţiatorii şi sponsorii unei securitizări informează autorităţile lor competente în privinţa notificării STS şi îl desemnează pe unul dintre ei drept entitate care să fie primul punct de contact pentru investitori şi autorităţile competente.
(2)Iniţiatorul, sponsorul sau SSPE poate recurge la serviciile unei părţi terţe autorizate în temeiul articolului 28 pentru a evalua dacă o securitizare respectă articolele 19-22, articolele 23-26 sau articolele 26a-26e. Cu toate acestea, utilizarea unui astfel de serviciu nu trebuie să afecteze în niciun caz răspunderea iniţiatorului, a sponsorului sau a SSPE în ceea ce priveşte obligaţiile lor legale ce decurg din prezentul regulament. Utilizarea unui astfel de serviciu nu afectează obligaţiile impuse investitorilor instituţionali, astfel cum se prevede la articolul 5.
În cazul în care iniţiatorul, sponsorul sau SSPE utilizează serviciile unei părţi terţe autorizate în temeiul articolului 28 pentru a evalua dacă o securitizare respectă articolele 19-22, articolele 23-26 sau articolele 26a-26e, notificarea STS include o declaraţie potrivit căreia respectarea criteriilor STS a fost confirmată de către respectiva parte terţă autorizată. Notificarea include numele părţii terţe autorizate, locul unde aceasta este stabilită şi numele autorităţii competente care a autorizat-o.
(3)Atunci când iniţiatorul sau creditorul iniţial nu este o instituţie de credit sau o firmă de investiţii, astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctele 1 şi 2 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, stabilită în Uniune, notificarea efectuată în temeiul alineatului (1) din prezentul articol este însoţită de următoarele:
a)confirmarea din partea iniţiatorului sau a creditorului iniţial că activitatea sa de acordare de credite are loc pe baza unor criterii solide şi bine definite şi a unor procese stabilite în mod clar de aprobare, modificare, reînnoire şi finanţare a creditelor şi că iniţiatorul sau creditorul iniţial a instituit sisteme eficace de aplicare a unor astfel de procese în conformitate cu articolul 9 din prezentul regulament; şi
b)o declaraţie din partea iniţiatorului sau a creditorului iniţial că elementele menţionate la litera (a) fac sau nu obiectul supravegherii.
(4)Iniţiatorul şi, după caz, sponsorul transmit de îndată ESMA o notificare şi informează autoritatea lor competentă atunci când o securitizare nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolele 19-22, la articolele 23-26 sau la articolele 26a-26e.
(5)ESMA menţine pe site-ul său oficial o listă a tuturor securitizărilor cu privire la care iniţiatorii şi sponsorii i-au notificat că îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolele 19-22, la articolele 23-26 sau la articolele 26a-26e. Atunci când impune sancţiuni administrative în conformitate cu articolul 32, autoritatea competentă notifică imediat ESMA în acest sens. ESMA indică imediat pe listă faptul că o autoritate competentă a impus sancţiuni administrative în ceea ce priveşte securitizarea respectivă
(6)ESMA, în strânsă cooperare cu ABE şi AEAPO, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care se precizează informaţiile pe care iniţiatorul, sponsorul şi SSPE sunt obligaţi să le furnizeze pentru a-şi îndeplini obligaţiile menţionate la alineatul (1).
ESMA prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de reglementare în termen de 10 octombrie 2021.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, ESMA, în strânsă cooperare cu ABE şi AEAPO, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili modelele care urmează să fie utilizate pentru furnizarea informaţiilor menţionate la alineatul (6).
ESMA prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare în termen de 10 octombrie 2021.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 28: Partea terţă care verifică respectarea STS
(1)Partea terţă menţionată la articolul 27 alineatul (2) este autorizată de autoritatea competentă să evalueze respectarea de către securitizări a criteriilor STS prevăzute la articolele 19-22, la articolele 23-26 sau la articolele 26a-26e. Autoritatea competentă acordă autorizaţia dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)partea terţă percepe iniţiatorilor, sponsorilor sau SSPE-urilor implicate în securitizările pe care partea terţă le evaluează doar taxe nediscriminatorii şi bazate pe costuri, fără a diferenţia taxele în funcţie de sau în corelaţie cu rezultatele evaluării sale;
b)partea terţă nu este nici o entitate reglementată astfel cum este definită la articolul 2 punctul 4 din Directiva 2002/87/CE, nici o agenţie de rating de credit astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1060/2009, iar desfăşurarea altor activităţi ale părţii terţe nu compromite independenţa sau integritatea evaluării sale;
c)partea terţă nu oferă nicio formă de serviciu de consultanţă sau de audit ori echivalent iniţiatorului, sponsorului sau SSPE implicate în securitizările pe care partea terţă le evaluează;
d)membrii organului de conducere al părţii terţe deţin calificări, cunoştinţe şi experienţă profesională care sunt adecvate pentru sarcina care îi revine părţii terţe, au o bună reputaţie şi sunt integri;
e)organismul de conducere al părţii terţe include cel puţin o treime, dar nu mai puţin de doi administratori independenţi;
f)partea terţă ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că verificarea respectării STS nu este afectată de existenţa sau de existenţa potenţială a unor conflicte de interese sau a unei relaţii comerciale care implică partea terţă, acţionarii sau membrii săi, administratorii, angajaţii sau orice altă persoană fizică ale cărei servicii sunt puse la dispoziţia părţii terţe sau se află sub controlul acesteia. În acest scop, partea terţă instituie, menţine, aplică şi documentează un sistem de control intern eficace care să reglementeze punerea în aplicare a politicilor şi procedurilor de identificare şi prevenire a conflictelor de interese potenţiale. Conflictele de interese potenţiale sau existente care au fost identificate sunt eliminate sau diminuate şi dezvăluite fără întârziere. Partea terţă instituie, menţine, aplică şi documentează proceduri şi procese adecvate pentru a asigura independenţa evaluării respectării STS. Partea terţă monitorizează şi revizuieşte periodic aceste politici şi proceduri pentru a evalua eficacitatea lor şi a decide dacă este necesară actualizarea lor; şi
g)partea terţă poate demonstra că dispune de garanţii operaţionale şi procese interne corespunzătoare care îi permit să evalueze respectarea STS.
Autoritatea competentă retrage autorizaţia atunci când consideră că partea terţă nu respectă în mod semnificativ primul paragraf.
(2)O parte terţă autorizată în conformitate cu alineatul (1) aduce la cunoştinţa autorităţii sale competente fără întârziere orice modificări semnificative aduse informaţiilor furnizate în temeiul alineatului respectiv sau orice alte modificări care ar putea fi considerate în mod rezonabil că afectează evaluarea de către autoritatea sa competentă.
(3)Autoritatea competentă poate percepe părţii terţe menţionate la alineatul (1) taxe bazate pe costuri pentru a acoperi cheltuielile necesare legate de evaluarea cererilor de autorizare şi de monitorizarea ulterioară a respectării condiţiilor prevăzute la alineatul (1).
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care specifică informaţiile ce urmează a fi furnizate autorităţilor competente în cererea de autorizare a unei părţi terţe în conformitate cu alineatul (1).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iulie 2018.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea de standarde tehnice de reglementare menţionate la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.