Secţiunea 2 - Cerinţe pentru securitizarea simplă, transparentă şi standardizată a ABCP-urilor - Regulamentul 2402/12-dec-2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată, şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 8 Iulie 2024
SECŢIUNEA 2:Cerinţe pentru securitizarea simplă, transparentă şi standardizată a ABCP-urilor
Art. 23: Securitizarea simplă, transparentă şi standardizată a ABCP-urilor
(1)O tranzacţie ABCP este considerată STS atunci când îndeplineşte cerinţele la nivel de tranzacţie prevăzute la articolul 24.
(2)Un program ABCP este considerat STS atunci când îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 26, iar sponsorul programului ABCP respectiv îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 25.
În sensul prezentei secţiuni, "vânzător" înseamnă "iniţiator" sau "creditor iniţial".
(3)Până la 18 octombrie 2018, ABE, în strânsă cooperare cu ESMA şi AEAPO, adoptă, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, ghiduri şi recomandări privind interpretarea şi aplicarea armonizată a cerinţelor prevăzute la articolele 24 şi 26 din prezentul regulament.
Art. 24: Cerinţe la nivel de tranzacţie
(1)Proprietatea asupra expunerilor-suport se dobândeşte de către SSPE prin intermediul unei vânzări reale sau al cesiunii sau al transferului cu acelaşi efect juridic într-un mod care este opozabil vânzătorului sau oricărei alte părţi terţe. Transferul proprietăţii la SSPE nu face obiectul dispoziţiilor stricte de recuperare în caz de insolvenţă a vânzătorului.
(2)În sensul alineatului (1), oricare dintre următoarele constituie dispoziţii stricte de recuperare:
a)dispoziţiile care permit lichidatorului vânzătorului să invalideze vânzarea expunerilor-suport numai pe baza faptului că aceasta s-a încheiat într-un anumit termen înainte de declaraţia de insolvenţă a vânzătorului;
b)dispoziţiile prin care SSPE poate împiedica invalidarea menţionată la litera (a) numai dacă poate dovedi că nu avea cunoştinţă de insolvenţa vânzătorului la momentul vânzării.
(3)În sensul alineatului (1), dispoziţiile de recuperare din dreptul intern în materie de insolvenţă care permit lichidatorului sau unei instanţe să invalideze vânzarea expunerilor-suport în caz de transferuri frauduloase, de prejudicii abuzive aduse creditorilor sau de transferuri destinate să favorizeze în mod nejustificat anumiţi creditori în detrimentul altora, nu constituie dispoziţii stricte de recuperare.
(4)În cazul în care vânzătorul nu este creditorul iniţial, vânzarea reală sau cesiunea sau transferul cu acelaşi efect juridic al expunerilor-suport către vânzător, indiferent dacă respectiva vânzare reală sau cesiune sau transfer cu acelaşi efect juridic se realizează direct sau în una sau mai multe etape intermediare, îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatele (1)-(3).
(5)Atunci când transferul expunerilor-suport se efectuează prin intermediul unei cesiuni şi se perfectează într-o etapă ulterioară încheierii tranzacţiei, evenimentele de declanşare a acestei perfectări includ cel puţin următoarele evenimente:
a)o deteriorare gravă a situaţiei vânzătorului în ceea ce priveşte bonitatea;
b)insolvenţa vânzătorului; şi
c)încălcări neremediate de către vânzător ale obligaţiilor sale contractuale, inclusiv incapacitatea de plată a vânzătorului.
(6)Vânzătorul prezintă declaraţii şi garanţii care să ateste faptul că, din informaţiile pe care le deţine, expunerile-suport incluse în securitizare nu sunt grevate de sarcini şi nici nu se află în alt mod într-o situaţie cu privire la care se poate preconiza că va afecta caracterul opozabil al vânzării reale sau al cesiunii sau al transferului cu acelaşi efect juridic.
(7)Expunerile-suport transferate de la vânzător către o SSPE sau cesionate de vânzător unei SSPE îndeplinesc criterii de eligibilitate prestabilite, clare şi documentate care nu permit administrarea activă a portofoliului în mod discreţionar în ceea ce priveşte expunerile respective. În sensul prezentului alineat, substituirea expunerilor care încalcă declaraţii şi garanţii nu se consideră că face parte din administrarea activă a portofoliului. Expunerile transferate la SSPE după încheierea tranzacţiei îndeplinesc criteriile de eligibilitate aplicate expunerilor-suport iniţiale.
(8)Expunerile-suport nu includ nicio poziţie din securitizare.
(9)Expunerile-suport se transferă după selecţie la SSPE fără întârzieri nejustificate şi nu includ, la momentul selecţiei, expuneri în stare de nerambursare în înţelesul articolului 178 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 sau expuneri la un debitor sau garant aflat în dificultate care, potrivit informaţiilor deţinute de iniţiator sau de creditorul iniţial:
a)a fost declarat în stare de insolvenţă sau o instanţă le-a acordat creditorilor săi, cu titlu definitiv şi inatacabil, un drept de executare sau daune materiale ca urmare a unei plăţi neefectuate într-o perioadă de trei ani anterioară datei iniţierii sau a fost supus unui proces de restructurare a datoriei pentru expunerile sale neperformante într-o perioadă de trei ani anterioară datei transferului sau cesiunii expunerilor-suport către SSPE, cu excepţia cazului în care:
(i)o expunere-suport restructurată nu a prezentat noi arierate de la data restructurării care trebuie să fi avut loc cu cel puţin un an înainte de data transferului sau cesiunii expunerilor-suport către SSPE; şi
(ii)informaţiile furnizate de iniţiator, de sponsor şi de SSPE în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) primul paragraf litera (a) şi litera (e) punctul (i) precizează în mod explicit proporţia expunerilor-suport restructurate, data şi detaliile restructurării, precum şi performanţa lor de la data restructurării;
b)figura, la data iniţierii, după caz, într-un registru public de persoane cu un istoric negativ în materie de credite sau, dacă nu există un astfel de registru public, într-un alt registru al creditelor care se află la dispoziţia iniţiatorului sau a creditorului iniţial; sau
c)are o evaluare a creditului sau un punctaj de bonitate care indică faptul că riscul ca plăţile convenite prin contract să nu fie efectuate este semnificativ mai mare decât în cazul expunerilor comparabile deţinute de iniţiator care nu sunt securitizate.
(10)În momentul transferului expunerilor, debitorii au efectuat cel puţin o plată, cu excepţia cazului securitizărilor reînnoibile garantate cu expuneri care se plătesc într-o singură tranşă sau care au o scadenţă de mai puţin de un an, inclusiv, fără restricţii, plăţi lunare pentru credite reînnoibile.
(11)Rambursarea deţinătorilor de poziţii din securitizare nu a fost structurată astfel încât să depindă în mod predominant de vânzarea activelor care garantează expunerile-suport. Acest lucru nu împiedică reînnoirea sau refinanţarea ulterioară a unor astfel de active.
Rambursarea deţinătorilor de poziţii din securitizare ale căror expuneri-suport sunt garantate prin active a căror valoare este garantată sau ale căror riscuri sunt complet reduse printr-o obligaţie de răscumpărare ce revine vânzătorului activelor prin care se garantează expunerile-suport sau de o altă parte terţă nu se consideră că depinde de vânzarea activelor care garantează expunerile-suport respective.
(12)Riscul privind rata dobânzii şi riscul valutar care apar din securitizare se atenuează în mod corespunzător şi se comunică orice măsuri întreprinse în acest sens. Cu excepţia cazului în care se urmăreşte acoperirea riscului privind rata dobânzii sau a riscului valutar, SSPE nu încheie contracte derivate şi se asigură că portofoliul de expuneri-suport nu include instrumente derivate. Aceste instrumente derivate sunt subscrise şi documentate în conformitate cu standardele comune utilizate în domeniul finanţelor internaţionale.
(13)Documentele aferente tranzacţiei stipulează, în termeni clari şi consecvenţi, definiţii, măsuri corective şi acţiuni referitoare la incidentele de plată ale debitorilor şi la starea de nerambursare a acestora, restructurarea datoriilor, iertarea de plată a datoriei, restructurarea datorată dificultăţilor financiare, perioadele fără plăţi, pierderile, radierile, recuperările şi alte măsuri corective privind performanţa activelor. Documentele aferente tranzacţiei specifică în mod clar ordinea de prioritate a plăţilor, evenimentele care declanşează modificări ale respectivei ordini de prioritate a plăţilor, precum şi obligaţia de a raporta astfel de evenimente. Orice modificare a ordinii de prioritate a plăţilor care afectează în mod negativ şi substanţial rambursarea poziţiei din securitizare se raportează investitorilor fără întârzieri nejustificate.
(14)Iniţiatorul şi sponsorul pun la dispoziţia investitorilor potenţiali înainte de stabilirea preţurilor datele istorice statice şi dinamice privind starea de nerambursare şi pierderea de performanţă, precum datele privind incidentele de plată şi starea de nerambursare, în ceea ce priveşte expuneri care sunt în mare măsură similare cu cele care sunt securitizate, precum şi sursele acestor date şi baza pe care se pretinde similaritatea. În cazul în care sponsorul nu are acces la astfel de date, acesta obţine de la vânzător accesul la date, pe o bază statică sau dinamică, referitoare la istoricul performanţei, cum ar fi date privind incidentele de plată şi starea de nerambursare, în ceea ce priveşte expuneri care sunt în mare măsură similare cu cele care sunt securitizate. Toate aceste date acoperă o perioadă de cel puţin cinci ani, cu excepţia datelor referitoare la creanţele comerciale şi alte creanţe pe termen scurt pentru care perioada istorică nu poate fi mai mică de trei ani.
(15)Tranzacţiile ABCP se garantează cu un portofoliu de expuneri-suport care sunt omogene din punctul de vedere al tipului de active, ţinând cont de caracteristicile legate de fluxurile de numerar ale diferitelor tipuri de active, inclusiv de caracteristicile contractuale, de risc de credit şi de plată în avans ale acestora. Un portofoliu de expuneri-suport cuprinde un singur tip de active.
Portofoliul de expuneri-suport are o durată de viaţă medie ponderată rămasă de cel mult un an şi niciuna dintre expunerile-suport nu are o scadenţă reziduală mai mare de trei ani.
Prin derogare de la al doilea paragraf, portofoliile de credite auto, de contracte de leasing auto şi de tranzacţii de leasing de echipamente au o durată de viaţă medie ponderată rămasă de cel mult trei ani şi jumătate, şi niciuna dintre expunerile-suport nu are o scadenţă reziduală mai mare de şase ani.
Expunerile-suport nu includ împrumuturi garantate cu ipoteci pe proprietăţi imobiliare locative sau comerciale ori împrumuturi locative garantate integral, astfel cum sunt menţionate la articolul 129 alineatul (1) primul paragraf litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013. Expunerile-suport conţin cerinţe contractuale cu caracter obligatoriu şi opozabil ce implică un drept de regres deplin împotriva debitorilor, cu fluxuri de plăţi periodice definite în ceea ce priveşte plata chiriei, a principalului şi a dobânzilor sau în ceea ce priveşte orice alt drept de a primi venituri din activele care garantează astfel de plăţi. Expunerile-suport pot, de asemenea, să genereze încasări din vânzarea oricăror active finanţate sau în sistem de leasing. Expunerile-suport nu includ valori mobiliare astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 44 din Directiva 2014/65/UE altele decât obligaţiuni corporative, care nu sunt cotate într-un loc de tranzacţionare.
(16)Orice plăţi ale dobânzilor de referinţă trecute la activele şi pasivele tranzacţiei ABCP se bazează pe ratele dobânzilor utilizate în general pe piaţă sau pe rate sectoriale utilizate în general care reflectă costurile finanţării, dar nu prevăd formule sau instrumente derivate complexe. Plăţile dobânzilor de referinţă trecute la pasivele unei tranzacţii ABCP se pot baza pe rate ale dobânzilor care reflectă costurile finanţării unui program ABCP.
(17)În urma intrării vânzătorului în stare de nerambursare sau a unui eveniment de urgentare a plăţii:
a)nicio sumă de lichidităţi nu poate fi blocată în SSPE dincolo de ceea ce este necesar pentru a asigura funcţionarea operaţională a SSPE sau rambursarea structurată a investitorilor în conformitate cu clauzele contractuale ale securitizării, cu excepţia cazului în care circumstanţe excepţionale impun ca o sumă să fie blocată pentru a fi utilizată, în interesul investitorilor, pentru cheltuieli menite să evite deteriorarea calităţii creditului expunerilor-suport;
b)încasările din principalul aferent expunerilor-suport se transferă investitorilor care deţin o poziţie din securitizare prin plata secvenţială a poziţiilor din securitizare, stabilită prin rangul de prioritate al poziţiei din securitizare; şi
c)nicio dispoziţie nu impune lichidarea automată a expunerilor-suport la valoarea de piaţă.
(18)Expunerile-suport se iniţiază în cursul normal al activităţii vânzătorului în conformitate cu standarde de subscriere care nu sunt mai puţin stricte decât cele pe care le aplică vânzătorul la momentul iniţierii unor expuneri similare care nu sunt securitizate. Standardele de subscriere în temeiul cărora sunt iniţiate expunerile-suport, precum şi orice modificare semnificativă faţă de standardele anterioare de subscriere se comunică integral fără întârzieri nejustificate sponsorului şi altor părţi direct expuse tranzacţiei ABCP. Vânzătorul deţine expertiză în ceea ce priveşte iniţierea unor expuneri similare celor securitizate.
(19)În cazul în care o tranzacţie ABCP este o securitizare reînnoibilă, documentele aferente tranzacţiei prevăd factorii care declanşează încetarea perioadei de reînnoire, inclusiv cel puţin:
a)o deteriorare a calităţii creditului expunerilor-suport până la un prag prestabilit sau sub acesta; şi
b)producerea unui eveniment legat de insolvenţă ce vizează vânzătorul sau societatea de administrare.
(20)Documentele aferente tranzacţiei specifică în mod clar:
a)obligaţiile contractuale, sarcinile şi responsabilităţile sponsorului, ale societăţii de administrare şi ale mandatarului, dacă există, şi ale altor furnizori de servicii auxiliare;
b)procesele şi responsabilităţile necesare pentru a asigura faptul că starea de nerambursare sau insolvenţa societăţii de administrare nu conduce la încetarea serviciilor de administrare;
c)dispoziţii care să asigure înlocuirea contrapărţilor aferente instrumentelor derivate şi a băncii la care este deschis contul în cazul în care acestea intră în stare de nerambursare, în caz de insolvenţă şi în cazul producerii altor evenimente specificate, după caz; şi
d)modul în care sponsorul îndeplineşte cerinţele de la articolul 25 alineatul (3).
(21)ABE, în strânsă cooperare cu ESMA şi AEAPO, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care se aduc precizări suplimentare în legătură cu expunerile-suport menţionate la alineatul (15) care sunt considerate drept omogene.
ABE prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de reglementare până la 18 iulie 2018.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 25: Sponsorul unui program ABCP
(1)Sponsorul programului ABCP este o instituţie de credit supravegheată în temeiul Directivei 2013/36/UE.
(2)Sponsorul unui program ABCP este un furnizor de facilităţi de lichiditate şi sprijină toate poziţiile din securitizare la nivelul unui program ABCP, acoperind cu acest sprijin toate riscurile de lichiditate şi de credit şi orice riscuri de diminuare semnificativă a valorii expunerilor securitizate, precum şi orice alte costuri la nivel de tranzacţii şi de program dacă sunt necesare pentru a garanta investitorului plata integrală a oricărei sume în cadrul ABCP. Sponsorul comunică investitorilor o descriere a sprijinului acordat la nivel de tranzacţie, inclusiv o descriere a facilităţilor de lichiditate oferite.
(3)Înainte de a putea sponsoriza un program ABCP STS, instituţia de credit demonstrează autorităţii sale competente că rolul său în temeiul alineatului (2) nu îi pune în pericol solvabilitatea şi lichiditatea nici măcar într-o situaţie de stres extrem pe piaţă.
Cerinţa prevăzută la primul paragraf din prezentul alineat se consideră a fi îndeplinită atunci când autoritatea competentă stabileşte pe baza analizei şi a evaluării menţionate la articolul 97 alineatul (3) din Directiva 2013/36/UE că modalităţile, strategiile, procesele şi mecanismele puse în aplicare de instituţia de credit respectivă şi fondurile proprii şi lichidităţile deţinute de aceasta asigură buna gestionare şi acoperire a riscurilor acesteia.
(4)Sponsorul întreprinde propriile sale activităţi pe care le presupune obligaţia de diligenţă şi verifică respectarea cerinţelor prevăzute la articolul 5 alineatele (1) şi (3) din prezentul regulament, după caz. De asemenea, acesta verifică dacă vânzătorul are o capacitate de administrare a creditelor şi aplică procese de colectare a debitelor care respectă cerinţele specificate la articolul 265 alineatul (2) literele (h)-(p) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 sau cerinţe echivalente în ţările terţe.
(5)Vânzătorul, la nivel de tranzacţie, sau sponsorul, la nivelul programului ABCP, îndeplineşte cerinţa de reţinere a riscului menţionată la articolul 6.
(6)Sponsorul răspunde de respectarea articolului 7 la nivelul programului ABCP a şi de punerea la dispoziţia investitorilor potenţiali, înainte de stabilirea preţurilor, la cererea acestora:
a)a informaţiilor agregate în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) primul paragraf litera (a); şi
b)a informaţiilor menţionate la articolul 7 alineatul (1) primul paragraf literele (b)-(e), cel puţin sub formă de proiect sau într-o formă iniţială.
(7)În cazul în care sponsorul nu reînnoieşte angajamentul de finanţare a facilităţii de lichiditate înainte de expirarea acestuia, facilitatea de lichiditate este trasă, iar titlurile de valoare care ajung la scadenţă sunt rambursate.
Art. 26: Cerinţe la nivel de program
(1)Toate tranzacţiile ABCP din cadrul unui program ABCP îndeplinesc cerinţele de la articolul 24 alineatele (1)-(8) şi alineatele (12)-(20).
Maximum 5 % din cuantumul total al expunerilor-suport aferente tranzacţiilor ABCP şi care sunt finanţate de programul ABCP pot temporar să nu respecte cerinţele de la articolul 24 alineatele (9), (10) şi (11) fără ca aceasta să afecteze statutul STS al programului ABCP.
În sensul celui de al doilea paragraf din prezentul alineat, un eşantion de expuneri-suport face periodic obiectul unui control extern privind conformitatea de către o entitate adecvată independentă.
(2)Durata de viaţă medie ponderată rămasă a expunerilor-suport din cadrul unui program ABCP este de cel mult doi ani.
(3)Programul ABCP este sprijinit integral de către un sponsor, în conformitate cu articolul 25 alineatul (2).
(4)Programul ABCP nu conţine nicio resecuritizare, iar îmbunătăţirea calităţii creditului nu instituie un al doilea strat de segmentare pe tranşe la nivel de program.
(5)Titlurile de valoare emise de un program ABCP nu includ opţiuni de cumpărare, clauze de prelungire sau alte clauze care au un efect asupra scadenţei finale a acestora, în cazul în care aceste opţiuni sau clauze se pot exercita la discreţia vânzătorului, sponsorului sau SSPE.
(6)Riscul privind rata dobânzii şi riscul valutar care apar la nivelul programului ABCP se atenuează în mod corespunzător şi se comunică orice măsuri întreprinse în acest sens. Cu excepţia cazului în care se urmăreşte acoperirea riscului privind rata dobânzii sau a riscului valutar, SSPE nu încheie contracte derivate şi se asigură că portofoliul de expuneri-suport nu include instrumente derivate. Aceste instrumente derivate sunt subscrise şi documentate în conformitate cu standardele comune utilizate în domeniul finanţelor internaţionale.
(7)Documentele referitoare la programul ABCP specifică în mod clar:
a)responsabilităţile mandatarului şi ale altor entităţi care au sarcini de custodie, dacă acestea există, faţă de investitori;
b)obligaţiile contractuale, sarcinile şi responsabilităţile sponsorului, care trebuie să aibă expertiză în subscrierea creditelor, ale mandatarului, dacă acesta există şi ale altor furnizori de servicii auxiliare;
c)procesele şi responsabilităţile necesare pentru a asigura faptul că starea de nerambursare sau insolvenţa societăţii de administrare nu conduce la încetarea serviciilor de administrare;
d)dispoziţiile privind înlocuirea contrapărţilor aferente instrumentelor derivate şi a băncii la care este deschis contul la nivel de program ABCP în cazul în care acestea intră în stare de nerambursare sau în caz de insolvenţă a acestora şi în cazul producerii altor evenimente specificate, în cazul în care facilitatea de lichiditate nu acoperă aceste evenimente;
e)că, în cazul unor evenimente specificate, al intrării sponsorului în stare de nerambursare sau al insolvenţei acestuia, sunt prevăzute măsuri de remediere pentru a obţine acoperirea cu garanţii reale a angajamentului de finanţare sau, după caz, înlocuirea furnizorului facilităţii de lichiditate; şi
f)că facilitatea de lichiditate este trasă şi titlurile de valoare care ajung la scadenţă sunt rambursate în eventualitatea în care sponsorul nu reînnoieşte angajamentul de finanţare a facilităţii de lichiditate înainte de expirarea acestuia.
(8)Societatea de administrare are expertiză în administrarea expunerilor similare celor securitizate şi dispune de politici, proceduri şi controale de gestionare a riscurilor bine documentate legate de administrarea expunerilor.