Nou Regulamentul 2347/21-nov-2025 privind taxele şi tarifele percepute de Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/2153
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoarePentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Partea I - | Sarcini pentru care se percepe o sumă forfetară |
Partea II - | Sarcini de certificare sau servicii facturate pe oră |
Partea Iia - | Tarife percepute pentru furnizarea de servicii de pregătire |
Partea III - | Tarife percepute pentru soluţionarea contestaţiilor |
Partea IV - | Rata anuală a inflaţiei |
Partea V - | Notă explicativă |
Partea VI - | Cheltuielile de deplasare |
Partea VII - | Tabel de corespondenţă |
Taxă forfetară (EUR) | |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe orizontală (HTOL) cu pilot la bord | |
Peste 150 000 kg | 2 885 540 |
Peste 55 000 kg şi până la 150 000 kg | 2 377 030 |
Peste 22 000 kg şi până la 55 000 kg | 932 200 |
Peste 5 700 kg şi până la 22 000 kg (inclusiv HPA de peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg) | 590 660 |
Peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg (inclusiv HPA de peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg) | 196 530 |
Peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg (inclusiv HPA de până la 1 200 kg) | 22 310 |
Până la 1 200 kg | 7 440 |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe verticală (VTOL) cu pilot la bord | |
Mari | 668 440 |
Medii | 267 390 |
Mici | 33 490 |
Foarte uşoare | 33 490 |
Baloane | 10 360 |
Dirijabile mari | 60 300 |
Dirijabile medii | 22 970 |
Dirijabile mici | 11 500 |
Propulsie | |
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare mai mare de 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare mai mare de 2 000 kW | 569 060 |
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare de până la 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare de peste 200 kW şi până la 2 000 kW | 379 320 |
Motoare fără turbină sau motoare cu turbină cu o putere de ieşire la decolare de până la 200 kW | 51 840 |
Motoare CS-22.H, CS-VLR apendicele B | 25 920 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de peste 5 700 kg | 17 700 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de până la 5 700 kg | 5 050 |
Elice din clasa CS-22J | 2 530 |
Piese şi echipamente neinstalate | |
Valoare peste 20 000 EUR | 13 060 |
Valoare între 2 000 şi 20 000 EUR | 7 470 |
Valoare sub 2 000 EUR | 4 340 |
Unitate auxiliară de putere (APU) | 310 450 |
Taxă forfetară (EUR) | ||||
Semnificative complexe | Semnificative | Standard | Simple | |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe orizontală (HTOL) cu pilot la bord | ||||
Peste 150 000 kg | 1 337 310 | 107 380 | 22 930 | 6 530 |
Peste 55 000 kg şi până la 150 000 kg | 955 960 | 64 440 | 18 340 | 5 140 |
Peste 22 000 kg şi până la 55 000 kg | 530 910 | 42 960 | 13 750 | 4 680 |
Peste 5 700 kg şi până la 22 000 kg (inclusiv HPA de peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg) | 407 750 | 25 780 | 9 180 | 4 680 |
Peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg (inclusiv HPA de peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg) | 168 440 | 7 880 | 3 620 | 1 810 |
Peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg (inclusiv HPA de până la 1 200 kg) | 8 620 | 2 770 | 1 730 | 860 |
Până la 1 200 kg | 5 100 | 440 | 440 | 440 |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe verticală (VTOL) cu pilot la bord | ||||
Mari | 451 680 | 82 770 | 12 410 | 4 140 |
Medii | 264 650 | 41 390 | 8 280 | 3 310 |
Mici | 21 170 | 16 570 | 6 210 | 2 080 |
Foarte uşoare | 13 490 | 1 560 | 690 | 440 |
Alte aeronave cu pilot la bord | ||||
Baloane | 5 100 | 1 470 | 690 | 440 |
Dirijabile mari | 52 930 | 22 420 | 17 940 | 8 970 |
Dirijabile medii | 21 190 | 6 890 | 5 520 | 2 770 |
Dirijabile mici | 10 560 | 3 450 | 2 770 | 1 390 |
Propulsie | ||||
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare mai mare de 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare mai mare de 2 000 kW | 266 890 | 20 690 | 12 410 | 8 280 |
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare de până la 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare de peste 200 kW şi până la 2 000 kW | 260 910 | 12 410 | 9 740 | 6 500 |
Motoare fără turbină sau motoare cu turbină cu o putere de ieşire la decolare de până la 200 kW | 48 730 | 4 830 | 2 160 | 1 080 |
Motoare CS-22.H, CS-VLR apendicele B | 24 440 | 2 430 | 1 080 | 520 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de peste 5 700 kg | 9 860 | 3 450 | 1 730 | 860 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de până la 5 700 kg | 3 000 | 2 580 | 1 290 | 660 |
Elice din clasa CS-22J | 1 520 | 1 290 | 660 | 320 |
Piese şi echipamente neinstalate | ||||
Valoare peste 20 000 EUR | - | - | - | - |
Valoare între 2 000 şi 20 000 EUR | - | - | - | - |
Valoare sub 2 000 EUR | - | - | - | - |
Unitate auxiliară de putere (APU) | 191 340 | 10 350 | 6 910 | 3 450 |
Taxă forfetară (EUR) | |||||
Taxă model (2) | Semnificative complexe | Semnificative | Standard | Simple | |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe orizontală (HTOL) cu pilot la bord | |||||
Peste 150 000 kg | 140 400 | 1 123 200 | 109 530 | 20 120 | 7 170 |
Peste 55 000 kg şi până la 150 000 kg | 84 070 | 672 590 | 54 800 | 15 090 | 4 620 |
Peste 22 000 kg şi până la 55 000 kg | 56 030 | 448 270 | 43 850 | 10 070 | 3 590 |
Peste 5 700 kg şi până la 22 000 kg (inclusiv HPA de peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg) | 44 830 | 358 650 | 27 410 | 5 030 | 3 590 |
Peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg (inclusiv HPA de peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg) | 21 210 | 169 740 | 7 530 | 3 510 | 1 740 |
Peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg (inclusiv HPA de până la 1 200 kg) | 740 | 5 940 | 1 910 | 860 | 440 |
Până la 1 200 kg | 630 | 5 100 | 440 | 440 | 440 |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe verticală (VTOL) cu pilot la bord | |||||
Mari | 42 340 | 338 760 | 75 030 | 15 010 | 5 000 |
Medii | 26 470 | 211 720 | 40 010 | 10 000 | 3 500 |
Mici | 2 650 | 21 170 | 16 020 | 7 500 | 2 010 |
Foarte uşoare | 1 590 | 12 720 | 1 470 | 690 | 690 |
Alte aeronave cu pilot la bord | |||||
Baloane | 630 | 5 100 | 1 470 | 690 | 690 |
Dirijabile mari | 5 290 | 42 340 | 20 010 | 15 010 | 10 000 |
Dirijabile medii | 2 120 | 16 930 | 5 520 | 4 130 | 2 770 |
Dirijabile mici | 1 050 | 8 470 | 2 770 | 2 060 | 1 390 |
Propulsie | |||||
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare mai mare de 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare mai mare de 2 000 kW | 18 430 | 147 480 | 13 820 | 5 080 | 3 060 |
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare de până la 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare de peste 200 kW şi până la 2 000 kW | 15 880 | 127 030 | 7 500 | 2 540 | 1 530 |
Motoare fără turbină sau motoare cu turbină cu o putere de ieşire la decolare de până la 200 kW | 2 650 | 21 210 | 2 250 | 1 040 | 700 |
Motoare CS-22.H, CS-VLR apendicele B | 1 320 | 10 600 | 1 040 | 520 | 520 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de peste 5 700 kg | 660 | 5 310 | 1 850 | 700 | 700 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de până la 5 700 kg | 210 | 1 630 | 1 400 | 660 | 660 |
Elice din clasa CS-22J | 100 | 830 | 700 | 220 | 220 |
Piese şi echipamente neinstalate | |||||
Valoare peste 20 000 EUR | - | - | - | - | - |
Valoare între 2 000 şi 20 000 EUR | - | - | - | - | - |
Valoare sub 2 000 EUR | - | - | - | - | - |
Unitate auxiliară de putere (APU) | 12 300 | 98 380 | 5 180 | 1 730 | 1 040 |
(2) Taxa pe model acoperă adăugarea unui model la proiectul de tip şi se percepe per cerere şi per model. Această taxă trebuie să fie asociată cu o cerere de modificare standard, semnificativă sau semnificativă complexă. Categoria taxei aplicabile per cerere şi per model se stabileşte în funcţie de categoria taxei atribuită proiectului de tip în cauză. | |||||
Taxă forfetară (3) (EUR) | |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe orizontală (HTOL) cu pilot la bord | |
Peste 150 000 kg | 2 650 |
Peste 55 000 kg şi până la 150 000 kg | 2 650 |
Peste 22 000 kg şi până la 55 000 kg | 2 650 |
Peste 5 700 kg şi până la 22 000 kg (inclusiv HPA de peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg) | 2 650 |
Peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg (inclusiv HPA de peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg) | 860 |
Peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg (inclusiv HPA de până la 1 200 kg) | 700 |
Până la 1 200 kg | 440 |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe verticală (VTOL) cu pilot la bord | |
Mari | 1 360 |
Medii | 1 360 |
Mici | 1 360 |
Foarte uşoare | 690 |
Alte aeronave cu pilot la bord | |
Baloane | 690 |
Dirijabile mari | 2 410 |
Dirijabile medii | 1 360 |
Dirijabile mici | 1 360 |
Propulsie | |
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare mai mare de 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare mai mare de 2 000 kW | 1 780 |
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare de până la 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare de peste 200 kW şi până la 2 000 kW | 1 780 |
Motoare fără turbină sau motoare cu turbină cu o putere de ieşire la decolare de până la 200 kW | 860 |
Motoare CS-22.H, CS-VLR apendicele B | 520 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de peste 5 700 kg | 700 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de până la 5 700 kg | 660 |
Elice din clasa CS-22J | 450 |
Piese şi echipamente neinstalate | |
Valoare peste 20 000 EUR | 2 610 |
Valoare între 2 000 şi 20 000 EUR | 1 500 |
Valoare sub 2 000 EUR | 870 |
Unitate auxiliară de putere (APU) | 690 |
(3) Taxele prevăzute în prezentul tabel nu se aplică modificărilor minore şi reparaţiilor minore efectuate de organizaţiile de proiectare în conformitate cu secţiunea A capitolul J punctul 21A.263 litera (c) subpunctul 2 din anexa I (partea 21) la Regulamentul (UE) nr. 748/2012. | |
Pachet de servicii | Sumă forfetară (EUR) |
Mare | 3 510 |
Mediu | 1 400 |
Mic | 350 |
Sumă forfetară (EUR) | |
1. Raportul MRB iniţial | |
aeronave CS 25 | 491 400 |
aeronave CS 27 şi CS 29 | 210 600 |
Certificate de tip suplimentare | 70 200 |
2. Revizuirea rapoartelor MRB | |
CS-25 de peste 150 000 kg | 168 480 |
CS-25 de peste 55 000 kg şi de până la 150 000 kg | 140 400 |
CS-25 de peste 22 000 kg şi de până la 55 000 kg | 112 320 |
CS-25 de peste 5 700 kg şi de până la 22 000 kg | 56 160 |
aeronave CS 27 şi CS 29 | 42 120 |
Certificate de tip suplimentare | 28 080 |
Categoria operatorului | ||
Dimensiunea flotei | Uşoare | Grele |
Taxă de autorizare (EUR) | ||
Între 1 şi 5 | 750 | 1 500 |
Între 6 şi 10 | 1 500 | 3 000 |
Între 11 şi 40 | 2 250 | 4 500 |
Peste 40 | 3 000 | 6 000 |
Taxă de monitorizare (EUR) | ||
Dimensiunea flotei | Uşoare | Grele |
Între 1 şi 5 | 1 500 | 3 000 |
Între 6 şi 10 | 3 000 | 6 000 |
Între 11 şi 40 | 4 500 | 9 000 |
Peste 40 | 6 000 | 12 000 |
Taxă de notificare unică (EUR) (4) | ||
1 800 | ||
(4) În conformitate cu punctul TCO.305 din anexa 1 la Regulamentul (UE) nr. 452/2014 al Comisiei din 29 aprilie 2014 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene ale operatorilor din ţări terţe în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 133, 6.5.2014, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/452/oj), taxă pentru fiecare notificare şi egală pentru toate categoriile de operatori şi dimensiunile flotelor. | ||
Taxă forfetară (EUR) | |
Vizită la faţa locului (6) | 30 230 |
Reuniune tehnică de o zi (la Köln sau în format hibrid) | 16 970 |
Audit la distanţă | 19 900 |
Evaluare suplimentară (7) | 5 000 |
Evaluare tehnică ad-hoc de o zi (la Köln sau în format hibrid sau integral la distanţă) | 9 900 |
Evaluare tehnică ad hoc de o jumătate de zi (la Köln sau în format hibrid sau integral la distanţă) | 7 500 |
(6) Excluzând cheltuielile de deplasare (care urmează să fie percepute în plus faţă de taxa forfetară prevăzută în prezentul tabel). (7) În conformitate cu punctul articolul 200 litera (b) din anexa 2 la Regulamentul (UE) 452/2014. | |
Taxă forfetară (EUR) | ||
Proiectare în UE | Proiectare în afara UE | |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe orizontală (HTOL) cu pilot la bord | ||
Peste 150 000 kg | 1 621 840 | 505 820 |
Peste 55 000 kg şi până la 150 000 kg | 1 369 570 | 385 380 |
Peste 22 000 kg şi până la 55 000 kg | 412 690 | 154 640 |
Peste 5 700 kg şi până la 22 000 kg (inclusiv HPA de peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg) | 67 460 | 22 910 |
Peste 2 730 kg şi până la 5 700 kg (inclusiv HPA de peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg) | 7 470 | 2 490 |
Peste 1 200 kg şi până la 2 730 kg (inclusiv HPA de până la 1 200 kg) | 3 450 | 1 170 |
Până la 1 200 kg | 320 | 100 |
Aeronave cu decolare şi aterizare pe verticală (VTOL) cu pilot la bord | ||
Mari | 170 520 | 55 580 |
Medii | 80 290 | 29 880 |
Mici | 33 530 | 12 170 |
Foarte uşoare | 5 190 | 1 730 |
Alte aeronave cu pilot la bord | ||
Baloane | 1 180 | 510 |
Dirijabile mari | 5 620 | 1 870 |
Dirijabile medii | 3 450 | 1 150 |
Dirijabile mici | 2 770 | 930 |
Propulsie | ||
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare mai mare de 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare mai mare de 2 000 kW | 168 610 | 45 120 |
Motoare cu turbină cu forţă de tracţiune la decolare de până la 25 KN sau cu putere de ieşire la decolare de peste 200 kW şi până la 2 000 kW | 81 680 | 38 540 |
Motoare fără turbină sau motoare cu turbină cu o putere de ieşire la decolare de până la 200 kW | 1 570 | 200 |
Motoare CS-22.H, CS-VLR apendicele B | 860 | 440 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de peste 5 700 kg | 590 | 310 |
Elice pentru aeronave cu MTOW de până la 5 700 kg | 340 | 70 |
Elice din clasa CS-22J | 320 | 100 |
Piese şi echipamente neinstalate | ||
Valoare peste 20 000 EUR | 3 430 | 950 |
Valoare între 2 000 şi 20 000 EUR | 1 810 | 650 |
Valoare sub 2 000 EUR | 730 | 590 |
Unitate auxiliară de putere (APU) | 123 380 | 14 760 |
Taxă de aprobare (EUR) | |||||
1A | 1B 2A | 1C 2B 3A | 2C 3B | 3C | |
Personal aferent, sub 10 persoane | 10 170 | 8 000 | 5 980 | 4 040 | 3 130 |
între 10 şi 49 | 28 600 | 20 430 | 12 260 | 8 170 | - |
între 50 şi 399 | 126 640 | 95 010 | 63 260 | 48 470 | - |
între 400 şi 999 | 253 300 | 189 910 | 158 280 | 133 250 | - |
între 1 000 şi 2 499 | 506 580 | - | - | - | - |
între 2 500 şi 4 999 | 759 760 | - | - | - | - |
între 5 000 şi 7 000 | 813 620 | - | - | - | - |
Peste 7 000 | 4 221 150 | - | - | - | - |
Taxă de supraveghere (8) (EUR) | |||||
1 A | 1 B 2 A | 1 C 2 B 3 A | 2 C 3 B | 3 C | |
Personal aferent, sub 10 persoane | 11 050 | 8 360 | 5 990 | 4 040 | 3 120 |
între 10 şi 49 | 31 080 | 21 310 | 12 260 | 8 160 | - |
între 50 şi 399 | 119 780 | 86 310 | 54 950 | 44 120 | - |
între 400 şi 999 | 239 760 | 172 680 | 137 850 | 121 290 | - |
între 1 000 şi 2 499 | 479 530 | - | - | - | - |
între 2 500 şi 4 999 | 719 300 | - | - | - | - |
între 5 000 şi 7 000 | 1 527 500 | - | - | - | - |
Peste 7 000 | 3 996 860 | - | - | - | - |
Taxă de aprobare pentru modificări semnificative (9) (EUR) | |||||
1A | 1B 2A | 1C 2B 3A | 2C 3B | 3C | |
Personal aferent, sub 10 persoane | 910 | 910 | 760 | 600 | 460 |
între 10 şi 49 | 1 510 | 1 510 | 1 670 | 1 060 | - |
între 50 şi 399 | 6 650 | 5 140 | 4 230 | 1 210 | - |
între 400 şi 999 | 11 180 | 10 280 | 6 050 | 2 120 | - |
între 1 000 şi 2 499 | 15 410 | - | - | - | - |
între 2 500 şi 4 999 | 20 550 | - | - | - | - |
între 5 000 şi 7 000 | 25 390 | - | - | - | - |
Peste 7 000 | 27 200 | - | - | - | - |
(8) Taxa de supraveghere acoperă activităţile de supraveghere periodice care trebuie efectuate pentru organizaţia aprobată, cu excepţia modificărilor semnificative, care fac obiectul unei taxe în conformitate cu tabelul 9A. (9) Taxa de aprobare pentru modificări semnificative se aplică pentru fiecare modificare individuală a condiţiilor de aprobare, cu excepţia modificărilor aduse organizaţiei sau numărului de membri ai personalului sau ambelor. | |||||
Categorie | Descriere | Taxă (EUR) |
1A | Certificare de tip | 11 150 |
1B | Certificare de tip - numai continuitatea navigabilităţii | 4 460 |
2A | Certificate de tip suplimentare (CTS) şi/sau reparaţii majore | 8 920 |
2B | CTS şi/sau reparaţii majore - numai continuitatea navigabilităţii | 3 720 |
3A | ETSOA | 8 920 |
3B | ETSOA - numai continuitatea navigabilităţii | 4 460 |
Taxă de aprobare (EUR) | |||
Produsul cu cel mai mare preţ sub 5 000 EUR (10) | Produsul cu cel mai mare preţ cuprins între 5 000 şi 100 000 EUR (10) | Produsul cu cel mai mare preţ de peste 100 000 EUR (10) | |
Personal aferent, sub 100 persoane | 28 990 | 55 750 | 78 060 |
Între 100 şi 499 | 44 610 | 89 210 | 156 120 |
Între 500 şi 999 | 83 640 | 167 270 | 334 550 |
Între 1 000 şi 4 999 | 223 030 | 446 050 | 1 115 130 |
Între 5 000 şi 20 000 | 836 320 | 1 672 700 | 3 902 950 |
Peste 20 000 | 1 393 910 | 2 787 820 | 5 575 640 |
Taxă de supraveghere (EUR) | |||
Produsul cu cel mai mare preţ sub 5 000 EUR (10) | Produsul cu cel mai mare preţ cuprins între 5 000 şi 100 000 EUR (10) | Produsul cu cel mai mare preţ de peste 100 000 EUR (10) | |
Personal aferent, sub 100 persoane | 19 330 | 37 180 | 52 050 |
Între 100 şi 499 | 29 740 | 59 470 | 104 060 |
Între 500 şi 999 | 55 750 | 111 520 | 222 650 |
Între 1 000 şi 4 999 | 148 680 | 297 370 | 743 420 |
Între 5 000 şi 20 000 | 557 570 | 1 115 180 | 2 601 960 |
Peste 20 000 | 877 500 | 1 858 550 | 3 900 000 |
(10) Valoarea (menţionată în preţurile de catalog ale producătorului) a celui mai scump produs, a celei mai scumpe piese sau a celui mai scump echipament neinstalat incluse în domeniul de activitate aprobat (lista de capacităţi) al organizaţiei de producţie care deţine o aprobare AESA. | |||
Taxă de aprobare (12) EUR | Taxă de supraveghere (12) EUR | |
Personal aferent, sub 5 persoane | 5 190 | 3 970 |
Între 5 şi 9 | 8 630 | 6 910 |
Între 10 şi 49 | 34 570 | 21 410 |
Între 50 şi 99 | 55 320 | 42 820 |
Între 100 şi 499 | 73 930 | 57 240 |
Între 500 şi 999 | 102 100 | 79 050 |
Peste 999 | 143 350 | 110 920 |
Categorii tehnice | Taxă forfetară în funcţie de categoria tehnică (13) EUR | Taxă forfetară în funcţie de categoria tehnică (13) EUR |
A 1 | 29 460 | 22 800 |
A 2 | 6 710 | 5 190 |
A 3 | 13 390 | 10 360 |
A 4 | 1 330 | 1 040 |
B 1 | 13 390 | 10 360 |
B 2 | 6 710 | 5 190 |
B 3 | 1 330 | 1 040 |
C/D | 1 330 | 1 040 |
(12) Taxa care trebuie plătită este compusă din taxa forfetară în funcţie de numărul de angajaţi plus taxa forfetară sau taxele forfetare în funcţie de categoria tehnică. (13) În cazul organizaţiilor care deţin mai multe categorii A şi/sau B, se percepe numai taxa cea mai mare. În cazul organizaţiilor care deţin mai multe categorii C şi/sau D, pentru fiecare categorie se percepe taxa aferentă "categoriei C/D". | ||
Taxă de aprobare (EUR) | Taxă de supraveghere (EUR) | |
Personal aferent, sub 5 persoane | 5 190 | 3 970 |
Între 5 şi 9 | 14 690 | 11 400 |
Între 10 şi 49 | 31 600 | 29 230 |
Între 50 şi 99 | 61 430 | 48 660 |
Peste 99 | 80 880 | 74 340 |
Taxă: - pentru aprobarea unei proceduri MTOE "ex situ" (14) | 4 960 | 3 720 |
- pentru un al doilea spaţiu de desfăşurare a activităţii şi pentru următoarele spaţii suplimentare de desfăşurare a activităţii (15) (16) | 4 960 | 3 720 |
Taxă pentru un al doilea curs de pregătire şi pentru următoarele cursuri suplimentare de pregătire (15) (16) | 4 960 | - |
(14) Astfel cum este menţionată în secţiunea A subpartea B din anexa IV (partea 147) la Regulamentul (UE) nr. 1321/2014. (15) În cazul aprobării iniţiale a organizaţiilor, taxe aplicabile per spaţiu de desfăşurare a activităţii şi per curs. Primul spaţiu de desfăşurare a activităţii şi primul curs de pregătire sunt incluse în taxa de aprobare pentru personalul aferent. (16) În cazul organizaţiilor deja aprobate care depun cereri pentru spaţii suplimentare de desfăşurare a activităţii sau pentru cursuri de pregătire suplimentare, taxa aplicabilă se percepe pe fiecare spaţiu de desfăşurare a activităţii sau curs de pregătire. | ||
Taxă forfetară (17) (EUR) | ||
Taxă de aprobare | 74 340 | |
Taxă de supraveghere | 74 340 | |
Categorii tehnice | Taxă forfetară în funcţie de categoria tehnică (18) (EUR) - Aprobare iniţială | Taxă forfetară în funcţie de categoria tehnică (18) (EUR) - Supraveghere |
A1 = avioane de peste 5 700 kg | 18 590 | 18 590 |
A2 = avioane de maximum 5 700 kg | 9 290 | 9 290 |
A3 = elicoptere | 9 290 | 9 290 |
A4: toate celelalte | 9 290 | 9 290 |
(17) Taxa care trebuie plătită este compusă din taxa forfetară plus taxa forfetară în funcţie de categoria tehnică. (18) În cazul organizaţiilor care deţin mai multe categorii A, se percepe numai taxa cea mai mare. | ||
Taxă de aprobare a organizaţiei (EUR) | |||
Taxă forfetară per amplasament | 17 340 | ||
Taxă de aprobare a calificării echipamentului (EUR) | |||
Configuraţie cu un singur motor şi un singur echipament montat | Configuraţie cu două motoare şi/sau două echipamente montate | Configuraţie cu 3 sau mai multe motoare şi/sau 3 sau mai multe echipamente montate | |
Simulator complet de zbor (FFS) | 45 080 | 55 490 | 64 500 |
Echipament de pregătire pentru zbor (FTD) | 19 080 | 22 560 | 31 560 |
Monomotor cu pistoane sau echivalent | Multimotor cu pistoane sau echivalent | Monomotor/multimotor turbopropulsor sau turboventilator sau echivalent | |
Echipament de pregătire pentru procedurile de zbor şi navigaţie (FNPT) | 13 870 | 19 080 | 26 020 |
Taxă de supraveghere a organizaţiei (EUR) | |||
Taxă forfetară per amplasament (complex) | 7 810 | ||
Taxă forfetară per amplasament (necomplex) | 3 900 | ||
Taxă de supraveghere a echipamentului (EUR) | |||
Simulator complet de zbor (FFS) | 12 820 | ||
Simulator complet de zbor (FFS) - numai avioane - care face obiectul unui acord bilateral (20) | 3 930 | ||
Echipament de pregătire pentru zbor (FTD) | 7 310 | ||
Monomotor cu pistoane sau echivalent | Multimotor cu pistoane sau echivalent | Monomotor/multimotor turbopropulsor sau turboventilator sau echivalent | |
Echipament de pregătire pentru procedurile de zbor şi navigaţie (FNPT) | 5 210 | 6 940 | 10 400 |
Program de evaluare extins (EEP) - Taxă de supraveghere a organizaţiei (EUR) | |||
Taxă forfetară per amplasament (complex) | 15 610 | ||
Taxă forfetară per amplasament (necomplex) | 7 810 | ||
Taxă de supraveghere a echipamentului (EUR) | |||
EEP 3 ani | |||
Simulator complet de zbor (FFS) | 5 740 | ||
Echipament de pregătire pentru zbor (FTD) | 3 430 | ||
Monomotor cu pistoane sau echivalent | Multimotor cu pistoane sau echivalent | Monomotor/multimotor turbopropulsor sau turboventilator sau echivalent | |
Echipament de pregătire pentru procedurile de zbor şi navigaţie (FNPT) | 2 670 | 3 240 | 4 630 |
EEP 2 ani | |||
Simulator complet de zbor (FFS) | 7 460 | ||
Echipament de pregătire pentru zbor (FTD) | 4 450 | ||
Monomotor cu pistoane sau echivalent | Multimotor cu pistoane sau echivalent | Monomotor/multimotor turbopropulsor sau turboventilator sau echivalent | |
Echipament de pregătire pentru procedurile de zbor şi navigaţie (FNPT) | 3 300 | 4 170 | 6 080 |
(20) Se aplică numai simulatorului (simulatoarelor) de zbor situat(e) în ţara terţă care este parte la un acord bilateral cu Uniunea. | |||
Taxă forfetară (EUR) | |
Aprobări noi, per cerere | 1 260 |
Prelungirea aprobărilor existente, per ciclu de facturare | 1 260 |
Categorii tehnice | ||||
A1 | A2 | A3 | A4 | |
Taxă de pregătire a transferului (EUR) (21) | 7 750 | 4 650 | 7 750 | 4 650 |
(21) Taxa se aplică per document AMP. | ||||
Taxă de supraveghere (EUR) (22) | ||||
Categorii tehnice | ||||
Dimensiunea flotei (23) | A1 | A2 | A3 | A4 |
De bază (0-4 aeronave) | 7 750 | 4 650 | 7 750 | 4 650 |
Mică (5-19 aeronave) | 15 500 | 9 300 | 15 500 | 9 300 |
Medie (20-149 de aeronave) | 23 250 | 13 950 | 23 250 | 13 950 |
Mare (peste 150 de aeronave) | 31 000 | 18 600 | 31 000 | 18 600 |
(22) Taxa se aplică per document AMP. (23) Dimensiunea flotei corespunde numărului total al aeronavelor acoperite de fiecare AMP. | ||||
Taxă de pregătire a transferului (EUR) (24) | 20 000 |
(24) Taxa se aplică per CAMO. | |
Categorii tehnice | ||||
Dimensiunea flotei (25) | A1 | A2 | A3 | A4 |
Taxă de supraveghere (EUR) (26) | ||||
De bază (0-4 aeronave) | 46 500 | 24 800 | 46 500 | 24 800 |
Mică (5-9 aeronave) | 86 800 | 49 600 | 86 800 | 49 600 |
Medie (10-19 aeronave) | 124 000 | 62 000 | 124 000 | 62 000 |
Medie spre mare (20-149 de aeronave) | 232 500 | 86 800 | 232 500 | 86 800 |
Mare (150-249 de aeronave) | 310 000 | 124 000 | 310 000 | 124 000 |
Foarte mare (peste 249 de aeronave) | 496 000 | 186 000 | 496 000 | 186 000 |
(25) Numărul de aeronave corespunde numărului total al aeronavelor administrate de organizaţie pentru fiecare categorie specifică. (26) Pentru organizaţiile care deţin mai multe categorii, taxa este compusă din combinaţia dintre categoria cea mai înaltă şi numărul total de aeronave administrate de organizaţie (numărul total de aeronave pentru fiecare categorie specifică). | ||||
Taxă de aprobare (27) (EUR) | Taxă de supraveghere (27) (EUR) | |
Personal aferent, sub 5 persoane | 4 640 | 3 550 |
Între 5 şi 9 | 7 720 | 6 170 |
Între 10 şi 49 | 30 900 | 19 140 |
Între 50 şi 99 | 49 450 | 38 280 |
Între 100 şi 499 | 66 090 | 51 170 |
Între 500 şi 999 | 91 270 | 70 660 |
Peste 999 | 128 140 | 99 150 |
Taxă forfetară în funcţie de categoria tehnică pentru privilegiul: Întreţinere | Taxă de aprobare (28) (EUR) | Taxă de supraveghere (28) (EUR) |
Avioane - altele decât aeronavele motorizate complexe | 6 000 | 4 640 |
Avioane cu o masă maximă la decolare (MTOM) de până la 2 730 kg | 6 000 | 4 640 |
Elicoptere - altele decât aeronavele motorizate complexe | 11 970 | 9 260 |
Elicoptere cu o MTOM de până la 1 200 kg, certificate pentru maximum 4 ocupanţi | 11 970 | 9 260 |
Dirijabile | 1 190 | 930 |
Baloane | 1 190 | 930 |
Planoare | 1 190 | 930 |
Motoare cu turbină complete | 6 000 | 4 640 |
Motoare cu piston complete | 6 000 | 4 640 |
Motoare electrice | 6 000 | 4 640 |
Componente, altele decât motoarele complete | 1 190 | 930 |
Încercare nedistructivă (NDT) | 1 190 | 930 |
Taxă forfetară în funcţie de datele tehnice pentru privilegiul: Managementul continuităţii navigabilităţii | Taxă de aprobare (29) (EUR) | Taxă de supraveghere (29) (EUR) |
Managementul continuităţii navigabilităţii | 15 000 | 15 000 |
(27) Taxa care trebuie plătită este compusă din taxa forfetară în funcţie de numărul de angajaţi plus taxa forfetară sau taxele forfetare pentru fiecare categorie tehnică. (28) Organizaţiilor care deţin mai multe categorii li se percepe o taxă pentru fiecare categorie tehnică. (29) Taxa aferentă privilegiului de management al continuităţii navigabilităţii se percepe suplimentar, dacă este cazul. | ||
AOC unic | AOC multiplu | |
Taxă de pregătire a transferului (EUR) | 30 000 | 50 000 |
Categoria aeronavei | Taxă de aprobare (EUR) | Taxă pentru tip suplimentar (EUR) |
HTOL de peste 55 000 kg | 500 000 | 31 000 |
HTOL de peste 22 000 kg şi de până la 55 000 kg | 450 000 | 25 000 |
HTOL de peste 5 700 kg şi de până la 22 000 kg | 425 000 | 15 500 |
HTOL de până la 5 700 kg | 400 000 | 7 750 |
VTOL mari | 500 000 | 31 000 |
VTOL medii | 450 000 | 15 500 |
VTOL mici | 400 000 | 7 750 |
Aeronave cu capacitate VTOL | 215 000 | 7 750 |
Aprobări speciale suplimentare | ||
Tipul modificării | Taxă pentru aprobări speciale (EUR) | |
Adăugarea unei aprobări specifice privind specificaţiile de operare (cu excepţia navigaţiei bazate pe performanţe, a pregătirii bazate pe date concrete, a operaţiunilor pe rază extinsă cu avioane dotate cu două motoare şi a documentaţiei de zbor în format electronic) | Mare | 15 500 |
Adăugarea unei aprobări specifice privind specificaţiile de operare (navigaţie bazată pe performanţe, pregătire bazată pe date concrete, operaţiuni pe rază extinsă cu avioane dotate cu două motoare şi documentaţie de zbor în format electronic) | Semnificativă | 31 000 |
Categoria aeronavei | Numărul total de aeronave în exploatare | Taxă de supraveghere (EUR) | Taxă pentru tip suplimentar (EUR) |
HTOL de peste 55 000 kg | 0 -9 | 188 000 | 31 000 |
10 -49 | 230 000 | ||
50 -99 | 285 000 | ||
100 -149 | 340 000 | ||
150 -199 | 395 000 | ||
Peste 200 | 450 000 | ||
HTOL de peste 22 000 kg şi de până la 55 000 kg | 0 -9 | 179 000 | 25 000 |
10 -49 | 221 000 | ||
50 -99 | 263 000 | ||
100 -149 | 305 000 | ||
150 -199 | 347 000 | ||
Peste 200 | 389 000 | ||
HTOL de peste 5 700 kg şi de până la 22 000 kg | 0 -9 | 160 000 | 15 500 |
10 -49 | 203 000 | ||
50 -99 | 246 000 | ||
Peste 100 | 289 000 | ||
HTOL de până la 5 700 kg | 0 -9 | 136 000 | 7 750 |
10 -49 | 167 000 | ||
50 -99 | 198 000 | ||
Peste 100 | 229 000 | ||
VTOL mari | 0 -9 | 174 000 | 31 000 |
10 -49 | 226 000 | ||
50 -99 | 278 000 | ||
Peste 100 | 330 000 | ||
VTOL medii | 0 -9 | 164 000 | 15 500 |
10 -49 | 209 000 | ||
50 -99 | 254 000 | ||
Peste 100 | 299 000 | ||
VTOL mici | 0 -9 | 145 000 | 7 750 |
10 -49 | 182 000 | ||
50 -99 | 219 000 | ||
Peste 100 | 256 000 | ||
Aeronave cu capacitate VTOL | 0 -9 | 145 000 | 7 750 |
10 -49 | 182 000 | ||
50 -99 | 219 000 | ||
Peste 100 | 256 000 |
Clasificarea modificării | Taxă de aprobare (EUR) |
Mică | 2 500 |
Medie | 7 500 |
Mare | 15 500 |
Semnificativă | 31 000 |
Numărul de ATO | Taxă de pregătire a transferului (EUR) |
O singură ATO | 22 400 |
Două ATO | 26 800 |
Trei ATO | 29 100 |
Mai mult de trei ATO | 33 500 |
Grupa | Taxă de aprobare (EUR) | Taxă de supraveghere (32) (EUR) |
I | 34 100 | 10 100 |
II | 42 800 | 17 400 |
III | 62 000 | 26 600 |
IV | 83 100 | 53 200 |
V | 158 100 | 140 200 |
VI | 210 800 | 203 800 |
(32) Taxa de supraveghere acoperă sarcinile de supraveghere a ATO şi următoarele modificări: modificări ale personalului desemnat, modificări ale numelui din certificat, modificări ale adresei din certificat atunci când nu este necesară verificarea unui nou sediu, actualizări ale listelor de instructori, ştergerea privilegiilor ATO şi a FSTD din certificat, modificări ale domeniului de aplicare al cursurilor deja aprobate care nu necesită o verificare la faţa locului. | ||
Dimensiunea organizaţiei | |||
Mică | Medie | Mare | |
Taxă de aprobare (EUR) | |||
Servicii de date (DAT) de tip 1 sau de tip 2 | 55 000 | 63 000 | 77 000 |
Servicii de date (DAT) de tip 1 şi de tip 2 | 63 000 | 83 000 | 110 000 |
Funcţii ale reţelei ATM (NF) | - | - | 558 000 |
Servicii de informare aeronautică (AIS) | 83 000 | 122 000 | 174 000 |
Proiectarea procedurilor de zbor (FPD) | 42 000 | 62 000 | 87 000 |
Comunicaţii (C) | 138 000 | 212 000 | 310 000 |
Navigaţie (N) | 138 000 | 212 000 | 310 000 |
Supraveghere (S) | 138 000 | 212 000 | 310 000 |
Servicii meteorologice (MET) | 83 000 | 122 000 | 174 000 |
Taxă de supraveghere (EUR) (34) | |||
Servicii de date (DAT) de tip 1 sau de tip 2 | 39 000 | 45 000 | 55 000 |
Servicii de date (DAT) de tip 1 şi de tip 2 | 45 000 | 59 000 | 78 000 |
Funcţii ale reţelei ATM (NF) | - | - | 279 000 |
Servicii de informare aeronautică (AIS) | 59 000 | 87 000 | 124 000 |
Proiectarea procedurilor de zbor (FPD) | 30 000 | 44 000 | 62 000 |
Comunicaţii (C) | 69 000 | 106 000 | 155 000 |
Navigaţie (N) | 69 000 | 106 000 | 155 000 |
Supraveghere (S) | 69 000 | 106 000 | 155 000 |
Servicii meteorologice (MET) | 59 000 | 87 000 | 124 000 |
(34) Modificările care se încadrează în domeniul de aplicare al serviciilor deja certificate sunt incluse în taxa de supraveghere. | |||
Dimensiunea organizaţiei | Taxă de aprobare (EUR) | Taxă de supraveghere (36) (EUR) |
Mică | 30 380 | 27 280 |
Simplă | 114 080 | 98 270 |
Standard | 164 300 | 145 080 |
Complexă | 254 520 | 225 690 |
(36) Modificările care se încadrează în domeniul de aplicare al organizaţiilor deja certificate sunt incluse în taxa de supraveghere. | ||
Taxă per etichetă (EUR) | |
Tarif de eliberare (38) (39) | 90 |
Tarif de reînnoire (39) (40) | 60 |
(38) Tariful de eliberare se aplică titularilor unui singur AOC care intenţionează să prezinte date pentru eliberarea iniţială a etichetelor de mediu sau operatorilor de aeronave care au deţinut anterior etichete, iar cea mai recentă etichetă eliberată şi-a pierdut valabilitatea de peste 12 luni. (39) Tarifele de eliberare şi de reînnoire se aplică până la maximum 7 000 de etichete pentru fiecare AOC. Nu se percep tarife începând cu eticheta 7 001. (40) Tariful de reînnoire se aplică titularilor unui singur AOC care deţin etichete aprobate (valabile în ultimele 12 luni) şi care solicită emiterea de noi etichete în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2405 sau în cazul în care etichetele au fost emise, dar nu sunt valabile pentru a fi puse la dispoziţia publicului. | |
Nivelul serviciilor | ||
De bază | Avansat | |
Tarif de abonare pentru membru D4S (EUR) (41) | - | 50 000 |
Tarif de abonare pentru non-membru D4S - Partener din UE (EUR) | 50 000 | 100 000 |
Tarif de abonare pentru non-membru D4S - Partener din afara UE (EUR) | 75 000 | 150 000 |
(41) Pentru afilierea la organizaţii care fac parte din programul D4S. | ||
Rata orară aplicabilă (EUR/h) | 347 |
Producţie fără aprobare | Număr real de ore |
Transfer de certificate | Număr real de ore |
Modificări ale certificatului de organizaţie de pregătire aprobată care nu sunt acoperite de taxa de supraveghere | Număr real de ore |
Certificat de centru de medicină aeronautică | Număr real de ore |
Servicii de navigaţie aeriană transfrontaliere (ATS, ATFM, ASM, CNS, MET) | Număr real de ore |
Certificarea echipamentelor ATM/ANS | Număr real de ore |
Certificarea echipamentelor de aerodrom | Număr real de ore |
Declararea echipamentelor de aerodrom | Număr real de ore |
Certificat de organizaţie de pregătire a controlorilor de trafic aerian | Număr real de ore |
Acceptarea rapoartelor Comisiei de evaluare operaţională | Număr real de ore |
Sprijin la certificare în vederea validării: serviciu individual | Număr real de ore |
Echipamentele de pregătire sintetică pentru zbor: alte activităţi speciale | Număr real de ore |
Modificări ale procedurilor alternative aprobării organizaţiilor de proiectare | Număr real de ore |
Aprobarea iniţială a programului de întreţinere a aeronavei | Număr real de ore |
Certificat de furnizor de servicii U-space (USSP) | Număr real de ore |
Certificat de operator UAS uşor (LUC) | Număr real de ore |
Verificarea proiectării UAS-urilor operate în categoria "specifice" | Număr real de ore |
UAS operate în cadrul certificării de categorie "certificate" | Număr real de ore |
Certificarea aeronavelor cu capacitate VTOL (VCA) | Număr real de ore |
Certificarea motoarelor electrice şi certificarea sistemului de propulsie electric şi hibrid (EHPS) | Număr real de ore |
Activităţi de continuitate a navigabilităţii legate de certificatele de tip suplimentare | Număr real de ore |
Înregistrarea prealabilă a unei declaraţii de conformitate a proiectului | Număr real de ore |
Servicii de inovare | Număr real de ore |
Aprobarea cursurilor de pregătire în temeiul articolului 92 din Regulamentul (UE) 2018/1139 | Număr real de ore |
Certificat de navigabilitate pentru export (E-CoA) pentru aeronave CS-25 | 6 ore |
Certificat de navigabilitate pentru export (E-CoA) pentru alte aeronave | 2 ore |
Metodă alternativă de conformare cu directivele de navigabilitate (AMOC) | 4 ore |
Aprobarea condiţiilor de zbor pentru autorizaţia de zbor | 3 ore |
Număr de serie unic CTS de bază | 2 ore |
Reeliberarea administrativă a unui document fără implicare tehnică | 1 oră |
Verificarea capacităţii | 1 oră |
Declaraţie privind capacitatea de proiectare (cerere de organizaţie de proiectare declarată) | 3 ore |
Declararea echipamentelor ATM/ANS | 3 ore |
1. | Sub rezerva punctului B, tarifele pentru serviciile de pregătire oferite de personalul agenţiei în exerciţiul funcţiunii se percep după cum urmează: (a) pentru pregătirea într-o sală de curs, oferită fie în intern, fie la faţa locului, şi pentru pregătirea online, în conformitate cu sumele corespunzătoare stabilite în apendice; (b) pentru alte tipuri de servicii de pregătire sau cereri conexe, în conformitate cu ratele orare prevăzute în partea II a prezentei anexe. |
2. | Serviciile de pregătire într-o sală de curs oferite, fie în intern, fie la faţa locului, de furnizorii de servicii de pregătire angajaţi prin contract se facturează pe baza costului total al fiecărui curs împărţit la mărimea medie a unei clase. |
3. | Pentru serviciile de pregătire în afara sediilor agenţiei, în cazul în care organizaţia care solicită pregătirea nu oferă spaţii de pregătire corespunzătoare, se percep costuri directe asociate. |
Pregătire într-o sală de curs | Durata pregătirii în zile | |||||||
0,5 | 1 | 1,5 | 2 | 2,5 | 3 | 4 | 5 | |
Tarif pentru pregătirea individuală (EUR/zi) | 620 | 1 000 | 1 300 | 1 530 | 1 770 | 2 000 | 2 420 | 2 810 |
Tarif perceput pe sesiune (EUR/zi) | 4 910 | 8 000 | 10 390 | 12 210 | 14 180 | 16 010 | 19 380 | 22 460 |
Cursuri de pregătire online | Durata pregătirii în ore | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
Tarif pentru pregătirea individuală (EUR/oră) | 70 | 140 | 210 | 280 | 350 | 420 | 490 | 560 |
Tarif fix | 10 000 (EUR) |
Categoria de tarife pentru persoane fizice | Coeficient |
0,10 |
Categoria de tarife pentru persoane juridice, în funcţie de cifra de afaceri a reclamantului (în EUR) | Coeficient |
sub 100 001 | 0,25 |
Între 100 001 şi 1 200 000 | 0,50 |
Între 1 200 001 şi 2 500 000 | 0,75 |
Între 2 500 001 şi 5 000 000 | 1,00 |
Între 5 000 001 şi 50 000 000 | 2,50 |
Între 50 000 001 şi 500 000 000 | 5,00 |
Între 500 000 001 şi 1 000 000 000 | 7,50 |
Peste 1 000 000 000 | 10,00 |
Rata anuală a inflaţiei care trebuie folosită: | "IAPC (toate elementele) al Eurostat - Uniunea Europeană toate ţările" (2015 = 100) variaţie procentuală/medie 12 luni |
Valoarea ratei care trebuie luată în considerare: | Valoarea ratei cu 3 luni înainte de aplicarea indexării |
1. | Aeronavele de înaltă performanţă din categoria de greutate de până la 5 700 kg, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 16, trebuie încadrate în categoria de tarife superioară categoriei determinate de greutatea lor maximă la decolare (MTOW), dar fără a se depăşi categoria "peste 5 700 kg şi până la 22 000 kg". |
2. | În partea I tabelele 1-4 şi 8 din prezenta anexă, valorile "pieselor şi echipamentelor neinstalate" se referă la preţurile de catalog ale producătorului. |
3. | În ceea ce priveşte taxele percepute în conformitate cu partea I, tabelele 2, 3, 4 şi 8 din prezenta anexă, categoria de taxe aplicabilă fiecărei cereri se stabileşte în funcţie de categoria de taxe atribuită proiectului de tip corespunzător. În cazul în care sunt certificate mai multe modele sub un singur proiect de tip, se aplică categoria de taxe a majorităţii respectivelor modele. În cazul unei distribuţii egale a categoriilor de taxe, se aplică categoria taxei celei mai mari. În cazul cererilor referitoare la mai multe modele de tip, se aplică categoria taxei celei mai mari. |
4. | Dacă o cerere include conceptul de stabilire a unei liste de modele aprobate (AML), se aplică taxa corespunzătoare majorată cu 20 %. Pentru revizuirea unei liste de modele aprobate, se aplică taxele enumerate în partea I tabelele 2, 3 şi 4 din prezenta anexă. Conceptul de listă de modele aprobate se referă la modele certificate în cadrul unor proiecte de tip diferite. |
5. | În partea I tabelele 2 şi 3 din prezenta anexă, "simple", "standard", "semnificative" şi "semnificative complexe" se referă la următoarele:
|
6. | În partea I tabelul 5 din prezenta anexă, "mic" se referă la cererile care sunt soluţionate fără implicare tehnică, "mare" se referă la sprijinul în vederea validării aplicabil avioanelor mari, giravioanelor mari şi motoarelor cu turbină, "mediu" se referă la sprijinul în vederea validării aplicabil altor categorii de produse, precum şi pieselor şi echipamentelor neinstalate. Asistenţa tehnică/sprijinul legat(ă) de activităţile de constatare a conformităţii şi sprijinul de validare trebuie facturate ca serviciu individual dacă agenţia confirmă că efortul necesar depăşeşte semnificativ pachetele de servicii predefinite. |
7. | În partea I tabelul 7A din prezenta anexă, TCO sunt clasificaţi în categoria "uşoare" dacă capacitatea celei mai mari aeronave este mai mică sau egală cu 19 pasageri, iar MTOM a celei mai grele aeronave din autorizaţia TCO este mai mică de 55 000 kg TCO sunt clasificaţi în categoria "grele" dacă capacitatea celei mai mari aeronave este mai mare de 19 pasageri sau dacă MTOM a celei mai grele aeronave din autorizaţia TCO este mai mare sau egală cu 55 000 kg TCO care operează VTOL sunt consideraţi ca fiind în categoria "uşoare". |
8. | În partea I tabelul 9A din prezenta anexă, organizaţiile de proiectare sunt clasificate după cum urmează:
|
9. | Dispoziţii de punere în aplicare a anexei Ib (partea 21 Light) la Regulamentul (UE) nr. 748/2012: Pentru certificarea în conformitate cu partea 21 Light: - În partea I tabelele 1, 2 şi 3 din prezenta anexă, în cazul în care o cerere intră sub incidenţa certificării în conformitate cu partea 21 Light, se aplică taxele corespunzătoare. - În partea I tabelul 4 din prezenta anexă, în cazul în care o cerere intră sub incidenţa certificării în conformitate cu partea 21 Light, se aplică taxa corespunzătoare redusă cu 50 %. - În partea I tabelul 8 din prezenta anexă, categoria de taxe aplicabilă se stabileşte în funcţie de categoria de taxe atribuită proiectului de tip corespunzător. În cazul aeronavelor definite ca "autogire", se aplică taxa corespunzătoare redusă cu 50 %. Pentru declararea în conformitate cu partea 21 Light: - În partea I tabelul 1 din prezenta anexă, în cazul în care este formulată o cerere de declaraţie de conformitate a proiectului, se aplică taxa corespunzătoare redusă cu 50 %. - În partea I tabelul 3 din prezenta anexă, în cazul în care o cerere intră sub incidenţa declarării în conformitate cu partea 21 Light, se aplică taxa corespunzătoare redusă cu 50 %. - În partea I tabelul 8 din prezenta anexă, categoria de taxe aplicabilă se stabileşte în funcţie de categoria de taxe atribuită declaraţiei de conformitate a proiectului aeronavei. Pentru organizaţiile de proiectare declarate: - În partea I tabelul 9A din prezenta anexă, Taxa de supraveghere, pentru organizaţiile de proiectare declarate, se aplică taxa corespunzătoare redusă cu 50 %. Pentru organizaţiile de producţie declarate: - În partea I tabelul 10 din prezenta anexă, pentru organizaţiile de producţie declarate, se aplică taxa de aprobare şi taxa de supraveghere corespunzătoare. |
10. | În partea I tabelele 9A, 10, 11, 12, 18, 21 şi 22 din anexă, numărul de angajaţi luaţi în calcul este numărul de angajaţi care au legătură cu activităţile care fac obiectul aprobării. |
11. | În partea I tabelul 14 din prezenta anexă, "amplasament" este locul (sau locurile) în care sunt gestionate sau desfăşurate activităţile organizaţiei. În acest scop: - sediul principal de activitate (PPoB) se consideră a fi un amplasament, indiferent de orice operare a unui FSTD; - orice adresă diferită de PPoB la care sunt operate FSTD-uri este considerată amplasament suplimentar dacă în acest amplasament este numit un responsabil pentru conformitate. Pentru o extindere la un amplasament, şi anume atunci când un anumit amplasament se află la o distanţă adecvată de un alt amplasament care permite conducerii să asigure conformitatea fără a mai fi necesar să numească persoane suplimentare, nu se percepe nicio taxă suplimentară de supraveghere. Întrucât fiecare organizaţie este unică, se efectuează o analiză adaptată pentru a se evalua complexitatea organizaţiei, luându-se în considerare numărul de angajaţi, dimensiunea şi domeniul de activitate, inclusiv numărul de FSTD-uri, nivelurile acestora şi numărul de tipuri de aeronave simulate. EEP 2: Perioada de 12 luni se prelungeşte până la maximum 24 de luni în conformitate cu punctul ORA.FSTD.225 din anexa VII (partea ORA) la Regulamentul (UE) nr. 1178/2011. EEP 3: Perioada de 12 luni se prelungeşte până la maximum 36 de luni în conformitate cu punctul ORA.FSTD.225 din anexa VII (partea ORA) la Regulamentul (UE) nr. 1178/2011. |
12. | În partea I tabelele 16A, 17A, 19A şi 20A din prezenta anexă, pregătirea transferului este aplicabilă în cazul în care responsabilitatea pentru o organizaţie care deţine deja un certificat este realocată agenţiei în temeiul articolului 64 sau 65 din Regulamentul (UE) 2018/1139. |
13. | În partea I tabelul 19C din prezenta anexă, se aplică o reducere de 25 % oricărui AOC în plus faţă de AOC principal din cadrul unui grup de întreprinderi, dacă sunt îndeplinite următoarele criterii: - manuale de operaţiuni echivalente, inclusiv programe de pregătire şi aprobări speciale; - sistem integrat de management al siguranţei (SMS) şi funcţie de monitorizare a conformităţii (CMF). AOC principal este, în cadrul grupului, cel pentru care se aplică cea mai mare taxă de supraveghere. |
14. | În partea I tabelul 19D din prezenta anexă, modificările sunt clasificate în tabelul de mai jos. Modificări Clasificare Adăugarea unei HTOL/VTOL/unei aeronave cu capacitate VTOL la o flotă existentă (tip) Mici Revizuiri temporare care necesită aprobarea prealabilă a manualului de operaţiuni (partea A, partea B, partea C, partea D, Lista echipamentului minim), a manualului de conformitate, a manualului de siguranţă sau a altor manuale Mici Închirierea fără echipaj a aeronavelor înmatriculate în Uniune Mici Modificarea/aprobarea unei persoane desemnate Mici Flotă nouă (tip) - HTOL de până la 5 700 kg Mici Flotă nouă (tip) - VTOL mică Mici Flotă nouă (tip) - HTOL de peste 5 700 kg şi de până la 22 000 kg Medii Flotă nouă (tip) - VTOL medie Medii Flotă nouă (tip) - aeronavă cu capacitate VTOL Medii Revizuirea manualului de operaţiuni (partea A sau partea D) Medii Revizuirea sau reeditarea manualului de operaţiuni (partea B, partea C sau Lista echipamentului minim), a manualului de conformitate, a manualului de siguranţă sau a altor manuale Medii Evaluarea izolată a riscurilor sau gestionarea modificărilor (de exemplu, operaţiuni în zone de conflict, modificări organizaţionale, participarea la spectacole aeriene) Medii Eliminarea unei aprobări specifice, inclusiv a revizuirilor corespunzătoare ale manualelor relevante Medii Închirierea fără echipaj a aeronavelor care nu sunt înmatriculate în Uniune Medii Reeditarea manualului de operaţiuni (partea A sau partea D) Mari Adăugarea unei aprobări specifice privind specificaţiile de operare (cu excepţia navigaţiei bazate pe performanţe, a pregătirii bazate pe date concrete, a operaţiunilor pe rază extinsă cu avioane dotate cu două motoare şi a documentaţiei de zbor în format electronic) Mari Închirierea cu echipaj a unei aeronave care nu este înmatriculată în Uniune Mari Flotă nouă (tip) - HTOL de peste 22 000 kg şi de până la 55 000 kg Mari Flotă nouă (tip) - VTOL mare Mari Adăugarea unei aprobări specifice privind specificaţiile de operare (navigaţie bazată pe performanţe, pregătire bazată pe date concrete, operaţiunile pe rază extinsă cu avioane dotate cu două motoare şi documentaţie de zbor în format electronic) Semnificative Flotă nouă (tip) - HTOL de peste 55 000 kg Semnificative Taxele pentru modificări identice aplicabile mai multor AOC din cadrul aceluiaşi grup de întreprinderi se percep o singură dată, cu condiţia să fie îndeplinite criteriile prevăzute la punctul 13. Nu se percepe nicio taxă pentru transferurile de HTOL/VTOL/aeronave cu capacitate VTOL individuale din cadrul aceleiaşi flote (tip) între mai multe AOC din cadrul aceluiaşi grup de întreprinderi, cu condiţia să fie îndeplinite criteriile prevăzute la punctul 13. |
15. | În partea I tabelul 20B din prezenta anexă, organizaţiile sunt grupate conform tabelului de mai jos. Pentru fiecare dintre criterii, ATO identifică grupa care corespunde statutului organizaţiei. Criteriul care corespunde celei mai înalte categorii determină taxa aplicabilă.
|
16. | În partea I tabelul 21 din prezenta anexă, organizaţiile sunt clasificate după cum urmează:
Pentru taxele de aprobare: - În cazul în care noi organizaţii depun cereri pentru mai multe servicii, se percepe cea mai mare taxă aplicabilă şi se aplică un coeficient de 0,85 pentru fiecare serviciu ulterior. - În cazul în care organizaţii care deţin un certificat valabil solicită servicii suplimentare, se aplică un coeficient de 0,85 pentru fiecare serviciu solicitat. - Pentru taxele de supraveghere: - În cazul organizaţiilor care deţin un certificat valabil care acoperă mai multe servicii, se percepe cea mai mare taxă aplicabilă şi se aplică un coeficient de 0,85 pentru fiecare serviciu ulterior. |
17. | În partea I tabelul 22 din prezenta anexă, organizaţiile sunt clasificate după cum urmează:
|
18. | În scopul taxei de supraveghere menţionate în partea I tabelul 22 din prezenta anexă, Agenţia Uniunii Europene pentru Programul spaţial (EUSPA), care, în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1769, este considerată echivalentă cu o organizaţie de proiectare sau de producţie, este clasificată în categoria organizaţiilor complexe. |
19. | În partea I tabelul 24 din prezenta anexă, nivelul serviciului pe platforma D4S este clasificat după cum urmează: - Nivel de bază: acces la informaţii sistemice în domeniul aviaţiei cu privire la sectorul european al aviaţiei, cum ar fi monitorizarea riscurilor sistemice şi detectarea tendinţelor adverse, analiza comparativă anonimizată (de bază), noile riscuri în materie de siguranţă sau detectarea vulnerabilităţilor şi rezultatele evaluării riscurilor sistemice cu profil ridicat; - Nivel avansat: acces la informaţii detaliate în domeniul aviaţiei cu privire la sectorul european al aviaţiei şi la capacităţi avansate de analiză, cum ar fi inteligenţa artificială, oferite de platforma D4S pentru a efectua analize la cerere şi analize specifice. |
1. | Sub rezerva punctului 3, în cazul în care o sarcină de certificare sau un serviciu se desfăşoară, integral sau parţial, în afara teritoriilor statelor membre, solicitantul trebuie să plătească cheltuielile de deplasare pe baza formulei: d = v + a + h - e. |
2. | În sensul formulei menţionate la punctul 1, se aplică următoarele: d = cheltuielile de deplasare datorate; v = costurile de transport; a = ratele standard oficiale ale Comisiei pentru diurne, care acoperă cazarea, mesele, transportul local în localitatea unde are loc misiunea şi alte cheltuieli (45); h = timpul de deplasare (numărul standard de ore de călătorie per destinaţie, stabilit de agenţie), la tariful orar prevăzut în partea II din anexă; e (e-componentă) = costurile medii aferente deplasării pe teritoriile statelor membre, inclusiv costurile medii de transport şi timpul mediu de deplasare pe teritoriile statelor membre, multiplicate cu tariful orar prevăzut în partea II din anexă, sub rezerva revizuirii şi indexării anuale. În cazul în care o misiune se referă la mai multe proiecte, timpul de deplasare menţionat la prezentul punct se alocă proiectelor relevante proporţional cu timpul sau activităţile dedicate fiecărui proiect. | |
(45) A se vedea "Ratele actuale ale diurnelor" comunicate pe site-ul web EuropeAid al Comisiei (https://international-partnerships.ec.europa.eu/funding-and-technical-assistance/guidelines/managing-intervention/diem-rates_en?keyword=per%20diem%20rates). | ||
3. | Beneficiarul serviciilor de pregătire sau legate de pregătire prestate la faţa locului trebuie să ramburseze cheltuielile de călătorie ale personalului agenţiei care oferă pregătirea, conform formulei d = v + a + h. |
4. | În sensul formulei menţionate la punctul 3, se aplică următoarele: d = cheltuielile de deplasare datorate; v = costurile de transport; a = ratele standard oficiale ale Comisiei pentru diurne, care acoperă cazarea, mesele, transportul local în localitatea unde are loc misiunea şi alte cheltuieli (46); h = timpul de deplasare (numărul standard de ore de călătorie per destinaţie, stabilit de agenţie), la tariful orar prevăzut în partea II din prezenta anexă; în cazul misiunilor legate de mai multe proiecte, suma este subîmpărţită în consecinţă. | |
(46) A se vedea "Ratele actuale ale diurnelor" comunicate pe site-ul web EuropeAid al Comisiei (https://international-partnerships.ec.europa.eu/funding-and-technical-assistance/guidelines/managing-intervention/diem-rates_en?keyword=per%20diem%20rates). | ||
5. | Autorităţile, organizaţiile sau părţile interesate menţionate la punctul B litera (a) din partea IIa din prezenta anexă pot fi exceptate de la rambursarea cheltuielilor de deplasare prevăzută la punctul 3 din prezenta parte în cazul în care furnizează servicii de pregătire la faţa locului sau servicii conexe pregătirii în sediile agenţiei care implică deplasări echivalente cu cele impuse de pregătirea la faţa locului sau de serviciile de pregătire oferite de agenţie în sediile entităţilor respective. |
Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2153 | Prezentul regulament |
Articolul 1 | Articolul 1 |
Articolul 2 | Articolul 2 |
Articolul 3 | Articolul 3 |
Articolul 4 | Articolul 4 |
Articolul 5 | Articolul 5 |
Articolul 6 | Articolul 6 |
Articolul 7 | Articolul 7 |
Articolul 8 | Articolul 8 |
Articolul 9 | Articolul 9 |
Articolul 10 | Articolul 10 |
Articolul 11 | Articolul 11 |
Articolul 12 | Articolul 12 |
Articolul 13 | Articolul 13 |
Articolul 14 | Articolul 14 |
Articolul 15 | Articolul 15 |
Articolul 16 | Articolul 16 |
Articolul 17 | Articolul 17 |
Articolul 18 | Articolul 18 |
Articolul 19 | Articolul 19 |
Articolul 20 | Articolul 20 |
Articolul 21 | Articolul 21 |
Articolul 22 | Articolul 22 |






