Nou Capitolul ii - TAXE - Regulamentul 2347/21-nov-2025 privind taxele şi tarifele percepute de Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/2153
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 24 Noiembrie 2025
CAPITOLUL II:TAXE
Art. 8: Dispoziţii generale cu privire la plata taxelor
(1)Executarea sarcinilor de certificare este condiţionată de plata anticipată a întregului cuantum al taxei datorate, cu excepţia cazului în care agenţia decide altfel după o analiză corespunzătoare a riscurilor financiare implicate. Agenţia poate factura taxa într-o singură tranşă, după primirea cererii sau la începutul perioadei anuale sau al perioadei de supraveghere.
(2)Taxa care trebuie plătită de solicitant pentru o anumită sarcină de certificare constă în una dintre următoarele:
a)o taxă forfetară, stabilită în partea I din anexă;
b)o taxă variabilă.
(3)Taxa variabilă menţionată la alineatul (2) litera (b) se stabileşte înmulţind numărul real de ore de muncă cu rata orară prevăzută în partea II din anexă.
(4)În cazul în care acest lucru este justificat de circumstanţe tehnice relevante pentru taxe şi sub rezerva acordului solicitantului, agenţia poate:
a)să reclasifice o cerere în cadrul categoriilor identificate în anexă;
b)să reclasifice mai multe cereri drept cerere unică, cu condiţia ca cererile respective să vizeze acelaşi proiect de tip şi să se încadreze în una sau mai multe dintre următoarele categorii, în orice combinaţie:
(i)modificări majore,
(ii)reparaţii majore sau
(iii)certificate de tip suplimentare.
În cazul în care solicitantul nu este de acord cu reclasificarea propusă, agenţia poate respinge sau anula cererea sau cererile în cauză.
Art. 9: Perioade de facturare
(1)Taxele menţionate în partea I tabelele 1, 2 şi 3 din anexă se percep per cerere şi per ciclu de facturare. Pentru perioada de după primul ciclu de facturare, taxele reprezintă 1/365 din taxa anuală relevantă per zi.
(2)Taxele menţionate în partea I tabelul 4 din anexă se percep per cerere.
(3)Taxele menţionate în partea I tabelul 7A din anexă se percep după cum urmează:
a)taxele de autorizare şi taxele de notificare unică, per cerere;
b)taxe de monitorizare, per ciclu de facturare.
(4)Taxele menţionate în partea I tabelul 8 din anexă se percep per ciclu de facturare.
(5)Taxele de aprobare menţionate în partea I tabelul 9A din anexă se percep per cerere şi per ciclu de facturare.
Pentru perioada de după ciclul de facturare, taxele de aprobare reprezintă 1/365 din taxa anuală relevantă per zi.
(6)Taxele de supraveghere menţionate în partea I tabelul 9A din anexă se percep per ciclu de facturare.
(7)Taxele de aprobare a modificărilor majore menţionate în partea I tabelul 9A din anexă se percep per cerere.
(8)Taxele menţionate în partea I tabelele 9B-14 şi tabelele 16A-22 din anexă se percep după cum urmează:
a)taxele de aprobare, per cerere;
b)taxele de supraveghere, per ciclu de facturare;
c)taxele de pregătire a transferului, per certificat.
(9)În sensul taxelor menţionate în partea I tabelele 9A-14 şi tabelele 16A-22 din anexă, orice modificare adusă unei organizaţii care are un impact asupra aprobării acesteia duce la recalcularea taxei de supraveghere datorate începând cu următorul ciclu de facturare după aprobarea modificării.
(10)Taxele menţionate în partea I tabelul 8 din anexă se calculează pro rata temporis pentru perioada cuprinsă între data eliberării certificatului şi începutul primului ciclu de facturare ulterior.
(11)În cazul în care reclasificarea unei cereri determină o modificare a taxelor aplicabile, taxele se recalculează după cum urmează:
a)pentru taxele percepute per cerere, de la data primirii cererii;
b)pentru taxele percepute per cerere şi per ciclu de facturare, începând cu ciclul de facturare curent;
c)în cazul în care agenţia reclasifică mai multe cereri drept cerere unică în conformitate cu articolul 8 alineatul (4) litera (b), începând de la data considerată relevantă pentru reclasificare.
(12)Taxele menţionate în partea I tabelele 7B şi 15 din anexă se percep în conformitate cu perioadele de facturare specificate în tabelele respective.
Art. 10: Respingerea cererilor, sistarea şi întreruperea executării sarcinilor legate de cereri
(1)În cazul în care o cerere este respinsă sau executarea unei sarcini legate de o cerere este sistată sau întreruptă, taxele aplicabile, precum şi cheltuielile de deplasare aferente şi orice alte sume datorate trebuie plătite integral în momentul în care agenţia încetează executarea sarcinii, luând în calcul ajustările prevăzute la alineatele (2) şi (3).
(2)În cazul în care o cerere este respinsă sau executarea unei sarcini legate de o cerere este sistată, soldul taxelor datorate se calculează după cum urmează:
a)în ceea ce priveşte taxele menţionate în partea I tabelele 1, 2 şi 3 şi taxele de aprobare menţionate în tabelul 9A din anexă, percepute per cerere şi per ciclu de facturare, soldul taxelor datorate pentru ciclul de facturare în curs este de 1/365 din taxa anuală relevantă pe zi, în timp ce, pentru perioadele anterioare ciclului de facturare în curs, taxele aplicabile rămân exigibile;
b)în ceea ce priveşte taxele menţionate în partea I tabelele 4, 15 şi 19D din anexă şi taxele fixe menţionate în partea II din anexă, percepute per cerere, soldul taxelor datorate este de 50 % din taxa aplicabilă;
c)în ceea ce priveşte taxele menţionate în partea I tabelele 9B-22 din anexă, percepute per cerere, soldul taxelor datorate se calculează pe oră, dar nu poate depăşi taxa forfetară aplicabilă;
d)în ceea ce priveşte taxele menţionate în partea II din anexă percepute pe oră, soldul taxelor datorate se calculează pe oră;
e)în ceea ce priveşte taxele care nu sunt menţionate la literele (a)-(d), soldul datorat se calculează pe oră, cu excepţia cazului în care solicitantul şi agenţia convin altfel.
(3)Dacă întreruperea executării unei sarcini legate de o cerere se produce în cursul primului ciclu de facturare, taxele pentru respectivul ciclu de facturare nu se rambursează. Dacă o astfel de întrerupere se produce după primul ciclu de facturare, soldul taxelor datorate se calculează în conformitate cu criteriile stabilite la alineatul (2) litera (a). Dacă, în urma unei întreruperi a executării unei sarcini legate de o cerere, agenţia reia executarea sarcinii respective fie în mod automat după expirarea perioadei de întrerupere alese de solicitant, fie mai devreme, la cererea solicitantului, agenţia percepe o nouă taxă, indiferent de taxele deja plătite pentru sarcina întreruptă. Noile taxe sunt de 1/365 din taxa anuală relevantă pe zi.
(4)Agenţia poate amâna temporar iniţierea evaluării şi a prelucrării unei noi cereri în cazul în care o creştere excepţională şi temporară a volumului sarcinilor şi serviciilor de certificare concomitente, combinată cu o reducere a capacităţii operaţionale, impune o astfel de amânare.
(5)Agenţia stabileşte şi menţine o procedură echitabilă, transparentă şi nediscriminatorie care reglementează condiţiile în care o cerere poate face obiectul iniţierii amânate menţionate la alineatul (4). Decizia de a amâna iniţierea procedurii se bazează, în special, pe o evaluare a următorilor factori:
a)disponibilitatea resurselor;
b)volumul de muncă estimat şi durata estimată;
c)impactul asupra altor activităţi în curs;
d)relevanţa cererii din punctul de vedere al siguranţei.
Agenţia notifică fără întârzieri nejustificate solicitantului decizia de a amâna iniţierea, inclusiv motivele amânării şi, dacă este posibil, un calendar estimat pentru iniţierea evaluării şi a prelucrării cererii.
(6)Taxele aferente cererii afectate de amânarea iniţierii menţionată la alineatul (4) se facturează şi devin aplicabile la data la care agenţia iniţiază îndeplinirea sarcinilor asociate cererii respective.
(7)În sensul prezentului capitol:
a)se consideră că sistarea executării unei sarcini la cererea solicitantului intră în vigoare la data primirii cererii;
b)se consideră că sistarea executării unei sarcini la iniţiativa agenţiei intră în vigoare la data la care decizia referitoare la sistare este comunicată solicitantului;
c)se consideră că întreruperea executării unei sarcini la cererea solicitantului intră în vigoare la data indicată de solicitant, dar nu mai devreme de data la care cererea este primită de către agenţie.
(8)Taxele plătite pentru o sarcină legată de o cerere pentru care executarea sarcinilor a fost sistată nu sunt luate în considerare pentru nicio sarcină ulterioară, chiar dacă sarcina respectivă este de aceeaşi natură ca sarcina sistată.
Art. 11: Suspendarea sau revocarea certificatelor şi radierea declaraţiilor
(1)În cazul în care taxele restante nu au fost primite la expirarea termenului prevăzut la articolul 4 alineatul (2), agenţia poate suspenda sau revoca certificatul în cauză după consultarea titularului certificatului sau poate radia declaraţia în cauză după consultarea emitentului declaraţiei.
(2)Dacă suspendă un certificat sau radiază temporar o declaraţie deoarece titularul certificatului sau emitentul declaraţiei nu respectă cerinţele aplicabile sau nu plăteşte taxa anuală sau taxa de supraveghere, agenţia continuă să factureze taxa anuală sau taxa de supraveghere într-o singură tranşă la începutul perioadei anuale sau de supraveghere, în pofida respectivei suspendări. Agenţia poate revoca certificatul în cauză sau poate radia definitiv declaraţia în cauză în cazul în care titularul certificatului sau emitentul declaraţiei nu îşi îndeplineşte obligaţiile de plată în termen de 30 de zile calendaristice de la data notificării suspendării. Restabilirea certificatului sau a declaraţiei este condiţionată de plata prealabilă a soldului taxelor datorate pentru perioada de suspendare, împreună cu orice alte sume datorate la momentul respectiv.
(3)Dacă agenţia revocă un certificat sau radiază definitiv o declaraţie deoarece titularul certificatului sau emitentul declaraţiei nu respectă cerinţele aplicabile sau nu plăteşte taxa anuală sau taxa de supraveghere, soldul taxelor datorate pentru ciclul de facturare în curs se calculează după cum urmează:
a)pentru taxele forfetare anuale sau de supraveghere percepute per certificat sau declaraţie şi per ciclu de facturare, soldul taxelor datorate este de 1/365 din taxa forfetară relevantă pe zi;
b)pentru taxele anuale sau taxele de supraveghere percepute pe oră, soldul taxelor datorate se calculează pe oră.
Cuantumurile menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b), precum şi toate cheltuielile de deplasare şi orice alte sume datorate sunt exigibile integral la data la care intră în vigoare revocarea sau radierea.
Art. 12: Restituirea sau transferul certificatelor şi dezactivarea echipamentelor de pregătire sintetică pentru zbor
(1)Dacă titularul certificatului restituie un certificat, soldul taxelor datorate pentru ciclul de facturare în curs se calculează după cum urmează:
a)pentru taxele forfetare anuale sau de supraveghere percepute per certificat şi per ciclu de facturare, soldul reprezintă 1/365 din taxa forfetară anuală relevantă pe zi;
b)pentru taxele anuale sau taxele de supraveghere percepute pe oră, soldul se calculează pe oră.
Cuantumurile menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b), precum şi cheltuielile de deplasare şi orice alte sume datorate sunt exigibile integral la data la care intră în vigoare restituirea certificatului.
(2)În cazul în care un certificat este transferat, taxele menţionate în partea I tabelele 8-22 din anexă se plătesc de către noul titular al certificatului începând cu ciclul de facturare care urmează datei la care are loc transferul.
(3)În cazurile menţionate în partea I tabelul 14 din anexă, taxa de supraveghere a echipamentului pentru un echipament de pregătire sintetică pentru zbor se reduce pro rata temporis pentru orice perioadă în care dispozitivul este dezactivat, cu condiţia ca dezactivarea să fi fost iniţiată la cererea solicitantului.
Art. 13: Sarcini de certificare cu caracter excepţional
Se aplică o ajustare excepţională a taxei percepute, pentru a acoperi toate costurile suportate de agenţie pentru o anumită sarcină de certificare, dacă îndeplinirea sarcinii respective necesită alocarea unor categorii şi/sau a unui număr de angajaţi pe care agenţia nu le-ar aloca în mod normal conform procedurilor sale standard.