Titlul iv - INTERVENŢIE TIMPURIE - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
TITLUL IV:INTERVENŢIE TIMPURIE
Art. 18: Măsuri de intervenţie timpurie
(1)În cazul în care CPC încalcă sau este probabil să încalce în viitorul apropiat cerinţele de capital şi prudenţiale din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, sau dacă prezintă un risc la adresa stabilităţii financiare a Uniunii sau a unuia ori mai multora dintre state sale membre, sau în cazul în care autoritatea competentă a stabilit că există alte elemente care indică o situaţie de criză emergentă care ar putea afecta operaţiunile CPC, în special capacitatea sa de a presta servicii de compensare, autoritatea competentă poate:
a)să impună CPC obligaţia de a actualiza planul de redresare în conformitate cu articolul 9 alineatul (6) din prezentul regulament, dacă circumstanţele care au impus intervenţia timpurie diferă de ipotezele pe care s-a bazat planul de redresare iniţial;
b)să impună CPC obligaţia de a pune în aplicare într-un termen dat una sau mai multe dintre mecanismele sau măsurile stabilite în planul de redresare. În cazul în care planul este actualizat în conformitate cu litera (a), respectivele mecanisme şi măsuri includ şi eventualele actualizări ale acestora;
c)să impună CPC obligaţia de a identifica cauzele încălcării sau ale încălcării probabile menţionate la alineatul (1) şi de a elabora un program de acţiune, care să includă măsuri şi termene adecvate;
d)să impună CPC obligaţia de a convoca o adunare a acţionarilor sau, dacă CPC nu respectă această cerinţă, să convoace ea însăşi adunarea respectivă. În ambele cazuri, autoritatea competentă stabileşte ordinea de zi, inclusiv deciziile pe care acţionarii trebuie să le analizeze în vederea adoptării;
e)să impună destituirea sau înlocuirea unuia sau a mai multor membri ai consiliului de administraţie sau ai conducerii superioare, dacă se constată că una dintre aceste persoane este necorespunzătoare pentru exercitarea atribuţiilor sale în temeiul articolului 27 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
f)să impună modificarea strategiei de afaceri a CPC;
g)să impună efectuarea de modificări în structurile juridice sau operaţionale ale CPC;
h)să furnizeze autorităţii de rezoluţie toate informaţiile necesare pentru actualizarea planului de rezoluţie al CPC în vederea pregătirii pentru eventuala rezoluţie a CPC şi a pregătirii evaluării activelor şi pasivelor în conformitate cu articolul 24 din prezentul regulament, inclusiv eventualele informaţii dobândite prin intermediul inspecţiilor la faţa locului;
i)să impună, în cazul în care este necesar şi în conformitate cu alineatul (4), punerea în aplicare a măsurilor de redresare ale CPC;
j)să impună CPC obligaţia de a se abţine de la punerea în aplicare a anumitor măsuri de redresare în cazul în care autoritatea competentă a stabilit că punerea în aplicare a acestor măsuri poate avea un efect negativ asupra stabilităţii financiare în Uniune sau în unul ori mai multe dintre statele sale membre;
k)să impună CPC reconstituirea resurselor sale financiare în timp util pentru a respecta sau a continua să respecte cerinţele sale de capital şi cerinţele prudenţiale;
l)să impună CPC obligaţia de a da instrucţiuni membrilor compensatori să îşi invite clienţii să participe direct la licitaţiile organizate de CPC atunci când natura licitaţiei justifică această participare excepţională. Membrii compensatori îşi informează clienţii în mod cuprinzător cu privire la licitaţie, urmând instrucţiunile primite de la CPC. În special, CPC precizează termenul începând cu care nu va fi posibil să participe la licitaţie. Clienţii informează direct CPC, înainte de acest termen, cu privire la disponibilitatea lor de a participa la licitaţie. Ulterior, CPC facilitează procedura de licitaţie pentru respectivii clienţi. Clientul este autorizat să participe la licitaţie doar dacă este în măsură să demonstreze CPC că a stabilit relaţia contractuală adecvată cu un membru compensator pentru a executa şi a compensa tranzacţiile care pot rezulta în urma licitaţiei;
m)să limiteze sau să interzică în cea mai mare măsură posibilă, fără a declanşa un eveniment de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, orice remunerare a fondurilor proprii şi a instrumentelor asimilate fondurilor proprii, inclusiv plăţile de dividende şi răscumpărările de acţiuni de către CPC, şi poate să limiteze, să interzică sau să îngheţe orice plăţi în favoarea conducerii superioare, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, ale remuneraţiei variabile, astfel cum este definită în politica de remunerare a CPC, întemeiată pe articolul 26 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, ale beneficiilor discreţionare de tipul pensiilor sau ale indemnizaţiilor de plecare.
(2)Autoritatea competentă stabileşte un termen adecvat pentru fiecare dintre măsurile menţionate la alineatul (1) şi evaluează eficacitatea măsurilor odată ce acestea au fost adoptate.
(3)Autoritatea competentă aplică măsurile de la alineatul (1) literele (a)-(m) numai după ce a analizat impactul acestora în alte state membre în care CPC îşi desfăşoară activitatea sau prestează servicii şi după informarea autorităţilor competente relevante, în special în cazurile în care operaţiunile CPC sunt critice sau importante pentru pieţele financiare locale, inclusiv locurile în care sunt stabiliţi membrii compensatori, locurile de tranzacţionare şi IPF-urile afiliate.
(4)Autoritatea competentă aplică măsura menţionată la alineatul (1) litera (i) numai în cazul în care măsura respectivă este în interesul public şi este necesară pentru a atinge unul dintre obiectivele următoare:
a)menţinerea stabilităţii financiare în Uniune sau în unul ori mai multe dintre statele sale membre;
b)menţinerea continuităţii funcţiilor critice ale CPC şi a accesului la funcţiile critice în mod transparent şi nediscriminatoriu;
c)menţinerea sau restabilirea rezilienţei financiare a CPC.
Autoritatea competentă nu aplică măsura prevăzută la alineatul (1) litera (i) în cazul măsurilor care implică transferul de proprietate, drepturi sau pasive ale unei alte CPC.
(5)În cazul în care CPC utilizează contribuţiile la fondul de garantare ale membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, în conformitate cu articolul 45 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, acesta informează autoritatea competentă şi autoritatea de rezoluţie fără întârzieri nejustificate şi explică dacă evenimentul respectiv reflectă deficienţe sau probleme ale respectivei CPC.
(6)În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatul (1), autoritatea competentă transmite notificări ESMA şi autorităţii de rezoluţie şi se consultă cu colegiul de supraveghere cu privire la măsurile prevăzute la alineatul (1).
După transmiterea acestor notificări şi după consultarea colegiului de supraveghere, autoritatea competentă decide dacă aplică una dintre măsurile prevăzute la alineatul (1). Autoritatea competentă notifică colegiului de supraveghere, autorităţii de rezoluţie şi ESMA decizia privind măsurile care urmează să fie adoptate.
(7)După efectuarea notificării prevăzute la alineatul (6) primul paragraf de la prezentul articol, autoritatea de rezoluţie poate impune CPC să contacteze cumpărători potenţiali pentru a-şi pregăti rezoluţia, cu respectarea condiţiilor prevăzute la articolul 41 şi a dispoziţiilor privind confidenţialitatea prevăzute la articolul 73.
(8)Până la 12 februarie 2022, ESMA emite orientări în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 în vederea promovării aplicării consecvente a factorilor de declanşatori ai utilizării măsurilor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol.
Art. 19: Demiterea conducerii superioare şi a consiliului de administraţie
(1)În cazul în care situaţia financiară a CPC înregistrează o deteriorare semnificativă sau CPC încalcă cerinţele legale care îi sunt aplicabile, inclusiv normele sale de funcţionare, iar alte măsuri adoptate în conformitate cu articolul 18 nu sunt suficiente pentru a schimba cursul acestei situaţii, autorităţile competente pot impune demiterea totală sau parţială a conducerii superioare sau a consiliului de administraţie al CPC.
În cazul în care autoritatea competentă impune demiterea totală sau parţială a conducerii superioare sau a consiliului de administraţie al CPC, aceasta informează ESMA, autoritatea de rezoluţie şi colegiul de supraveghere.
(2)Numirea noii conduceri superioare sau a noului consiliu de administraţie se efectuează în conformitate cu articolul 27 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 şi este supusă aprobării sau acordului autorităţii competente. În cazul în care autoritatea competentă consideră că este insuficientă înlocuirea conducerii superioare sau a consiliului de administraţie, astfel cum sunt menţionate în prezentul articol, aceasta poate numi unul sau mai mulţi administratori temporari în cadrul CPC, care să înlocuiască sau să lucreze temporar cu consiliul de administraţie şi cu conducerea superioară ale CPC. Administratorii temporari au pregătirea, abilitatea şi cunoştinţele necesare îndeplinirii atribuţiilor şi nu sunt afectaţi de vreun conflict de interese.
Art. 20: Oferirea de recompense pentru membrii compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată
(1)Fără a aduce atingere responsabilităţii membrilor compensatori de a accepta pierderi care depăşesc ordinea utilizării resurselor în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, în cazul în care o CPC aflată în redresare cauzată de o situaţie care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată a aplicat mecanismele şi măsurile de reducere a valorii oricăror câştiguri datorate de CPC membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, prevăzute în planul său de redresare, şi, ca urmare a acestui lucru, nu a intrat în rezoluţie, autoritatea competentă a CPC poate să impună CPC să despăgubească membrii compensatori pentru pierderile lor prin intermediul unor plăţi în numerar, sau, acolo unde este cazul, să impună CPC să emită instrumente care recunosc o creanţă asupra profiturilor viitoare ale CPC. Posibilitatea de a furniza despăgubiri membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată nu se aplică pierderilor lor angajate contractual în faza de gestionare a situaţiei de neîndeplinire a obligaţiilor de plată sau în faza de redresare.
Plăţile în numerar sau valoarea instrumentelor care recunosc o creanţă asupra profiturilor viitoare ale CPC emise fiecărui membru compensator afectat care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată sunt proporţionale cu pierderea sa care depăşeşte angajamentele sale contractuale. Instrumentele care recunosc o creanţă asupra profiturilor viitoare ale CPC conferă posesorului dreptul de a primi plăţi din partea CPC, anual, până la recuperarea pierderii, dacă e posibil în totalitate, sub rezerva stabilirii unui număr maxim adecvat de ani de la data emiterii. Dacă membrii compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată au transferat clienţilor lor pierderile excedentare, membrii compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată sunt obligaţi să transfere clienţilor lor plăţile primite de CPC, în măsura în care pierderile pentru care se plătesc despăgubiri se referă la poziţiile clientului. Un procent adecvat maxim din profiturile anuale ale CPC este utilizat pentru plăţile referitoare la respectivele instrumente.
(2)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza ordinea în care trebuie să fie plătite despăgubirile, numărul maxim adecvat de ani şi procentul adecvat maxim al profiturilor anuale ale CPC menţionate la alineatul (1) al doilea paragraf.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.