Secţiunea 2 - Planificarea rezoluţiei - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
Secţiunea 2:Planificarea rezoluţiei
Art. 12: Planurile de rezoluţie
(1)După consultarea cu autoritatea competentă şi în coordonare cu colegiul de rezoluţie, autoritatea de rezoluţie a CPC elaborează, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 14, un plan de rezoluţie pentru CPC.
(2)Planul de rezoluţie prevede măsurile de rezoluţie pe care autoritatea de rezoluţie poate să le ia atunci când CPC îndeplineşte condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie prevăzute la articolul 22.
(3)În cadrul planului de rezoluţie se ţine seama de cel puţin următoarele elemente:
a)intrarea în dificultate a CPC, inclusiv în cazul unor evenimente de instabilitate financiară pe scară largă sau care afectează întregul sistem, din cauza unuia dintre următoarele motive sau a cumulării acestora:
(i)situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată; şi
(ii)situaţii care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată;
b)impactul pe care punerea în aplicare a planului de rezoluţie l-ar avea asupra:
(i)membrilor compensatori şi, în măsura în care informaţiile sunt disponibile, asupra clienţilor şi clienţilor indirecţi ai acestora, inclusiv în cazul în care au fost desemnaţi ca O-SII-uri, şi asupra celor care este probabil să facă obiectul unor măsuri de redresare sau de rezoluţie în conformitate cu Directiva 2014/59/UE;
(ii)IPF-urilor afiliate;
(iii)pieţelor financiare, inclusiv locurile de tranzacţionare, deservite de CPC; şi
(iv)sistemului financiar din orice stat membru sau din întreaga Uniune şi, pe cât posibil, din ţările terţe în care prestează servicii;
c)modul şi circumstanţele în care o CPC poate solicita accesul la facilităţi oferite de banca centrală furnizate cu garanţii, scadenţe sau dobânzi non-standard, precum şi identificarea activelor care ar putea fi considerate garanţii.
(4)Planul de rezoluţie nu se bazează pe niciuna dintre următoarele ipoteze:
a)sprijin financiar public extraordinar;
b)asistenţă privind lichiditatea în situaţii de urgenţă din partea băncii centrale;
c)asistenţă privind lichiditatea din partea băncii centrale furnizată cu garanţii, scadenţe sau dobânzi non-standard.
(5)Planul de rezoluţie include ipoteze prudente în privinţa resurselor financiare disponibile ca instrumente de rezoluţie care pot fi necesare pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei, precum şi resursele care se aşteaptă să fie disponibile în conformitate cu normele şi mecanismele CPC la momentul intrării în rezoluţie. Respectivele ipoteze prudente iau în considerare constatările relevante ale celor mai recente teste de rezistenţă efectuate în conformitate cu articolul 32 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, specificate la articolul 24a alineatul (7) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, precum şi scenarii de condiţii de piaţă extreme care merg dincolo de cele din planul de redresare al CPC.
(6)După consultarea cu autoritatea competentă şi în coordonare cu colegiul de rezoluţie, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 14, autoritatea de rezoluţie a unei CPC reexaminează şi, acolo unde este cazul, actualizează planurile de rezoluţie cel puţin o dată pe an şi, în orice caz, după orice modificare a structurii organizatorice sau juridice, a activităţii economice sau a situaţiei financiare a CPC sau după orice altă modificare care are un efect semnificativ asupra eficacităţii respectivelor planuri.
CPC şi autoritatea competentă informează cu promptitudine autoritatea de rezoluţie în privinţa oricărei modificări de acest fel.
(7)În planul de rezoluţie sunt precizate circumstanţele şi diversele scenarii referitoare la aplicarea instrumentelor de rezoluţie şi la exercitarea competenţelor de rezoluţie. În acesta se face o distincţie clară, în special prin scenarii distincte, între o intrare în dificultate cauzată de situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, situaţii care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată, precum şi o combinaţie a acestor două situaţii, precum şi între diferite tipuri de situaţii care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată. Planul de rezoluţie include următoarele elemente, care se cuantifică ori de câte ori acest lucru este adecvat şi posibil:
a)un rezumat al elementelor-cheie ale planului care să distingă între situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, situaţiile care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată, precum şi o combinaţie a acestor două situaţii;
b)un rezumat al modificărilor semnificative care au afectat CPC de la ultima actualizare a planului de rezoluţie;
c)o descriere a modului în care funcţiile critice ale CPC ar putea fi separate din punct de vedere juridic şi economic, în măsura necesară, de celelalte funcţii ale acesteia, astfel încât să se asigure continuitatea funcţiilor sale critice în cadrul procesului de rezoluţie a CPC;
d)o estimare a calendarului de punere în aplicare a fiecărui element semnificativ al planului, inclusiv pentru reconstituirea resurselor financiare ale CPC;
e)o descriere detaliată a evaluării posibilităţilor de rezoluţie efectuate în conformitate cu articolul 15;
f)o descriere a tuturor măsurilor necesare conform articolului 16 pentru a aborda sau înlătura obstacolele din calea posibilităţilor de rezoluţie care au fost identificate în urma evaluării efectuate în conformitate cu articolul 15;
g)o descriere a proceselor de stabilire a valorii şi a tranzacţionabilităţii funcţiilor critice şi a activelor CPC;
h)o descriere detaliată a mecanismelor destinate să asigure că informaţiile solicitate conform articolului 13 sunt actualizate şi se află la dispoziţia autorităţilor de rezoluţie în orice moment;
i)o explicaţie a modului în care ar putea fi finanţate măsurile de rezoluţie în absenţa elementelor menţionate la alineatul (4);
j)o descriere detaliată a diferitelor strategii de rezoluţie care ar putea fi aplicate, în funcţie de diferitele scenarii posibile şi de termenele aferente;
k)o descriere a interdependenţelor critice dintre CPC şi alţi participanţi pe piaţă şi între CPC şi furnizorii de servicii critice, acordurile de interoperabilitate şi legăturile cu alte IPF-uri, precum şi modalităţi de a aborda toate aceste interdependenţe;
l)o descriere a interdependenţelor intragrup critice, precum şi modalităţi de abordare a acestora;
m)o descriere a diferitelor opţiuni prin care se asigură:
(i)accesul la serviciile de plăţi şi de compensare, precum şi la alte infrastructuri;
(ii)decontarea la timp a obligaţiilor faţă de membrii compensatori şi, după caz, clienţii acestora şi IPF-urile afiliate;
(iii)accesul transparent şi nediscriminatoriu al membrilor compensatori şi, după caz, al clienţilor acestora la titluri de valoare sau conturi de numerar furnizate de CPC şi la titluri de valoare sau garanţii în numerar furnizate CPC şi deţinute de aceasta care sunt datorate participanţilor respectivi;
(iv)continuitatea operaţională a legăturilor dintre CPC şi alte IPF-uri, precum şi dintre CPC-uri şi locurile de tranzacţionare;
(v)păstrarea portabilităţii poziţiilor şi a activelor aferente ale clienţilor direcţi şi indirecţi; şi
(vi)păstrarea licenţelor, a autorizaţiilor, a recunoaşterilor şi a denumirilor juridice ale unei CPC acolo unde este necesar pentru exercitarea în continuare a funcţiilor critice ale CPC, inclusiv recunoaşterea acesteia în scopul aplicării normelor relevante privind caracterul definitiv al decontării şi în scopul participării la alte IPF-uri sau în scopul asigurării legăturilor cu acestea sau cu locurile de tranzacţionare;
n)o descriere a modului în care autoritatea de rezoluţie va obţine informaţiile necesare pentru a efectua evaluarea menţionată la articolul 24;
o)o analiză a impactului planului asupra angajaţilor CPC, inclusiv o evaluare a costurilor aferente, şi o descriere a procedurilor avute în vedere pentru consultarea personalului în cursul procesului de rezoluţie, ţinând seama de normele şi sistemele naţionale de dialog cu partenerii sociali;
p)un plan de comunicare cu media şi cu publicul pentru a asigura un grad maxim de transparenţă;
q)o descriere a operaţiunilor şi a sistemelor esenţiale pentru menţinerea funcţionării continue a proceselor operaţionale ale CPC;
r)o descriere a mecanismelor de notificare a colegiului de rezoluţie în conformitate cu articolul 72 alineatul (1);
s)o descriere a măsurilor de facilitare a portabilităţii poziţiilor şi a activelor aferente ale membrilor compensatori şi ale clienţilor CPC aflate în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată de la CPC aflată în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată către o altă CPC sau către o CPC-punte, fără a afecta relaţiile contractuale dintre membrii compensatori şi clienţii acestora.
(8)Informaţiile prevăzute la alineatul (7) litera (a) se comunică CPC în cauză. CPC poate prezenta în scris autorităţii de rezoluţie opinia cu privire la planul de rezoluţie. Această opinie se include în plan.
(9)După consultarea CERS şi ţinând seama de dispoziţiile relevante din actele delegate adoptate în temeiul articolului 10 alineatul (9) din Directiva 2014/59/UE, precum şi respectând principiul proporţionalităţii, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care se precizează şi mai în detaliu planul de rezoluţie, în conformitate cu alineatul (7) de la prezentul articol.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare, ESMA asigură suficientă flexibilitate autorităţilor de rezoluţie pentru a ţine seama de particularităţile cadrului lor juridic naţional în domeniul legislaţiei în materie de insolvenţă, precum şi de natura şi complexitatea activităţii de compensare desfăşurate de CPC-uri.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 13: Obligaţia CPC-urilor de a coopera şi de a furniza informaţii
(1)CPC-urile cooperează în funcţie de necesităţi la elaborarea planurilor de rezoluţie şi furnizează autorităţilor lor de rezoluţie, fie direct, fie prin intermediul autorităţii lor competente, toate informaţiile necesare elaborării şi punerii în aplicare a acestor planuri, inclusiv informaţiile şi analiza menţionate în secţiunea B din anexă.
Autorităţile competente furnizează autorităţilor de rezoluţie toate informaţiile menţionate la primul paragraf care se află deja la dispoziţia lor.
(2)Autorităţile de rezoluţie pot impune CPC-urilor obligaţia de a le furniza evidenţe detaliate ale contractelor menţionate la articolul 29 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 la care sunt parte. Autorităţile de rezoluţie pot preciza un termen pentru furnizarea acestor evidenţe şi pot preciza termene diferite pentru diferitele tipuri de contracte.
(3)CPC face schimb de informaţii în timp util cu autorităţile sale competente pentru a facilita evaluarea profilurilor de risc ale CPC şi interconectarea cu alte IPF-uri, alte instituţii financiare şi cu sistemul financiar în general, astfel cum se menţionează la articolele 9 şi 10. În cazul în care consideră aceste informaţii semnificative, autorităţile competente transmit colegiului de supraveghere informaţiile.
Art. 14: Procedura de coordonare pentru planurile de rezoluţie
(1)Autoritatea de rezoluţie transmite colegiului de rezoluţie un proiect de plan de rezoluţie, informaţiile furnizate în conformitate cu articolul 13 şi eventualele informaţii suplimentare relevante pentru colegiul de rezoluţie.
(2)Colegiul de rezoluţie ajunge la o decizie comună privind planul de rezoluţie şi modificările aduse acestuia în termen de patru luni de la data transmiterii acestui plan de către autoritatea de rezoluţie menţionată la alineatul (1).
Autoritatea de rezoluţie se asigură că ESMA primeşte toate informaţiile relevante pentru îndeplinirea rolului care îi revine în conformitate cu prezentul articol.
(3)Autoritatea de rezoluţie poate decide, în conformitate cu articolul 4 alineatul (4), să implice autorităţi din ţări terţe când elaborează şi examinează planul de rezoluţie, cu condiţia ca acestea să îndeplinească cerinţele de confidenţialitate prevăzute la articolul 73 şi să provină din jurisdicţiile în care este stabilită una dintre următoarele entităţi:
a)întreprinderea-mamă a CPC, după caz;
b)membrii compensatori ai CPC în cazul în care contribuţia lor agregată pe durata unui an la fondul de garantare al CPC este mai mare decât cea a celui de al treilea stat membru cu cele mai mari contribuţii, astfel cum se menţionează la articolul 18 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
c)filialele CPC, după caz;
d)alţi furnizori de servicii critice pentru CPC;
e)CPC-urile interoperabile.
(4)La cererea unei autorităţi de rezoluţie, ESMA poate acorda asistenţă colegiului de rezoluţie în vederea ajungerii la o decizie comună, în conformitate cu articolul 31 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)În cazul în care, după patru luni de la data transmiterii planului de rezoluţie, colegiul de rezoluţie nu a ajuns la o decizie comună, autoritatea de rezoluţie ia propria sa decizie cu privire la planul de rezoluţie. Autoritatea de rezoluţie ia decizia ţinând seama de punctele de vedere exprimate de ceilalţi membri ai colegiului de rezoluţie în cursul perioadei de patru luni. Autoritatea de rezoluţie notifică în scris decizia respectivă CPC şi celorlalţi membri ai colegiului de rezoluţie.
(6)În cazul în care, până la sfârşitul perioadei de patru luni menţionată în alineatul (5) de la prezentul articol, nu se ajunge la o decizie comună şi o majoritate simplă a membrilor cu drept de vot nu este de acord cu propunerea autorităţii de rezoluţie de a lua o decizie comună cu privire la o chestiune referitoare la planul de rezoluţie, oricare dintre membrii cu drept de vot vizaţi, pe baza acestei majorităţi, poate sesiza ESMA în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. Autoritatea de rezoluţie a CPC aşteaptă decizia adoptată de ESMA în conformitate cu articolul 19 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 şi decide în conformitate cu decizia ESMA.
Perioada de patru luni este considerată a fi faza de conciliere în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 1095/2010. ESMA adoptă o decizie în termen de o lună de la data la care chestiunea în cauză a fost adusă la cunoştinţa sa. Chestiunea nu este adusă la cunoştinţa ESMA după expirarea perioadei de patru luni sau după ce s-a ajuns la o decizie comună. Dacă ESMA nu ia o decizie în termen de o lună, se aplică decizia autorităţii de rezoluţie.
(7)În cazul în care se adoptă o decizie comună în temeiul alineatului (1) şi orice autoritate de rezoluţie sau minister competent consideră, în temeiul alineatului (6), că obiectul dezacordului afectează responsabilităţile bugetare ale statului său membru, autoritatea de rezoluţie a CPC iniţiază o reevaluare a planului de rezoluţie.