Titlul i - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 223/11-mar-2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane

Acte UE

Jurnalul Oficial 72L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
TITLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect şi obiectiv
Prin prezentul regulament se înfiinţează Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane (denumit în continuare "fondul") pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2020 şi se stabilesc obiectivele fondului, domeniul de aplicare al sprijinului, resursele financiare disponibile şi alocarea acestora pentru fiecare stat membru, precum şi regulile necesare pentru a se asigura eficacitatea şi eficienţa fondului.
Art. 2: Definiţii
Se aplică următoarele definiţii:
1."asistenţă materială de bază" înseamnă bunuri de consum de bază cu o valoare limitată, pentru uzul personal al persoanelor celor mai defavorizate, de exemplu îmbrăcăminte, încălţăminte, articole de igienă, materiale şcolare şi saci de dormit;
2."cele mai defavorizate persoane" înseamnă persoane fizice, care pot fi persoane individuale, familii, gospodării sau grupuri constituite din persoane, ale căror nevoi de asistenţă au fost stabilite în funcţie de criterii obiective stabilite de către autorităţile naţionale competente în consultare cu actorii din sector, evitând conflictele de interese, sau care sunt definite de organizaţiile partenere şi care sunt aprobate de către autorităţile naţionale competente respective şi care pot include elemente necesare pentru a ajunge la persoanele cele mai defavorizate din anumite zone geografice;
3."organizaţii partenere" înseamnă organisme publice şi/sau organizaţii nonprofit care livrează alimentele şi/sau asistenţa materială de bază, atunci când este cazul, şi oferă totodată măsuri auxiliare, direct sau prin intermediul altor organizaţii partenere, sau care au activităţi care vizează direct incluziunea socială a celor mai defavorizate persoane şi ale căror operaţiuni au fost selectate de către autoritatea de management în conformitate cu articolul 32 alineatul (3) litera (b);
4."programe naţionale" înseamnă orice program având, cel puţin parţial, aceleaşi obiective ca şi fondul şi care este implementat la nivel naţional, regional sau local de către organisme publice sau de către organizaţii non-profit;
5."program operaţional de ajutor alimentar şi/sau asistenţă materială de bază" (menţionat şi ca "PO I") înseamnă un program operaţional care sprijină distribuirea de alimente şi/sau asistenţă materială de bază pentru persoanele cele mai defavorizate, combinată, atunci când este cazul, cu măsuri auxiliare, care vizează reducerea excluziunii sociale a persoanelor celor mai defavorizate;
6."program operaţional pentru incluziunea socială a persoanelor celor mai defavorizate" (menţionat şi ca "OP II") înseamnă un program operaţional care susţine activităţile care nu intră în categoria măsurilor active pe piaţa forţei de muncă, constând în asistenţă nefinanciară, nematerială, care vizează incluziunea socială a persoanelor celor mai defavorizate;
7."operaţiune" înseamnă un proiect, un contract sau o acţiune selectată de autoritatea de management a programului operaţional în cauză sau care intră în domeniul ei de responsabilitate şi care contribuie la realizarea obiectivelor programului operaţional corespunzător;
8."operaţiune finalizată" înseamnă o operaţiune care a fost finalizată din punct de vedere material sau implementată integral şi pentru care toate plăţile aferente au fost efectuate de către beneficiari, iar sprijinul provenit din programul operaţional corespunzător a fost plătit beneficiarilor;
9."beneficiar" înseamnă un organism public sau privat responsabil de iniţierea sau de iniţierea şi implementarea operaţiunilor;
10."destinatar final" înseamnă cea mai defavorizată sau cele mai defavorizate persoane care primesc asistenţa definită la articolul 4 din prezentul regulament;
11."măsuri auxiliare" înseamnă activităţile prevăzute în plus faţă de distribuirea de alimente şi/sau asistenţa materială de bază, cu scopul de a atenua excluziunea socială şi/sau a rezolva urgenţele sociale, într-o manieră mai autonomizantă şi mai sustenabilă, de exemplu orientări cu privire la un regim alimentar echilibrat şi sfaturi de gestionare a bugetului;
12."cheltuieli publice" înseamnă contribuţia publică la finanţarea operaţiunilor a cărei sursă este bugetul autorităţilor publice naţionale, regionale sau locale, din bugetul Uniunii reprezentat de fond, din bugetul organismelor publice sau din bugetul asociaţiilor de autorităţi publice sau al oricărui organism de drept public în sensul articolului 1 alineatul (9) din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1);
(1)Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii (JO L 134, 30.4.2004, p. 114).
13."organism intermediar" înseamnă orice organism public sau privat care acţionează sub responsabilitatea unei autorităţi de management sau de certificare sau care îndeplineşte sarcini în numele unei astfel de autorităţi în raport cu operaţiunile implementate de beneficiari;
14."an contabil" înseamnă perioada de la 1 iulie până la 30 iunie, cu excepţia primului an contabil al perioadei de programare, pentru care înseamnă perioada de la începutul datei de eligibilitate a cheltuielilor până la 30 iunie 2015. Ultimul an contabil se desfăşoară între 1 iulie 2023 şi 30 iunie 2024;
15."an financiar" înseamnă perioada de la 1 ianuarie la 31 decembrie.
16."neregulă" înseamnă orice încălcare a dreptului Uniunii sau a dreptului naţional în legătură cu aplicarea sa care rezultă dintr-un act sau dintr-o omisiune a unui operator economic implicat în implementarea Fondului, care are sau ar putea avea ca efect un prejudiciu la adresa bugetului Uniunii prin imputarea unei cheltuieli necorespunzătoare bugetului Uniunii;
17."operator economic" înseamnă orice persoană fizică sau juridică sau o altă entitate care participă la implementarea asistenţei din Fondului, cu excepţia unui stat membru care îşi exercită prerogativele în calitate de autoritate publică;
18."neregulă sistemică" înseamnă orice neregulă, care poate avea o natură recurentă, cu o probabilitate ridicată de apariţie în tipuri de operaţiuni similare, care decurge dintr-o deficienţă semnificativă în funcţionarea eficace a sistemelor de gestiune şi control, inclusiv din neinstituirea unor proceduri adecvate în conformitate cu prezentul regulament;
19."deficienţe grave care afectează buna funcţionare a unui sistem de gestiune şi control" înseamnă deficienţe care impun îmbunătăţiri substanţiale ale sistemului, care expun Fondul unui risc important de nereguli sistemice şi a căror existenţă este incompatibilă cu un aviz de audit fără rezerve privind funcţionarea sistemului de gestiune şi control.
Art. 3: Obiective
(1)Fondul promovează coeziunea socială, stimulează incluziunea socială şi îşi aduce astfel aportul, în cele din urmă, la realizarea scopului combaterii pauperităţii în Uniune, contribuind la atingerea obiectivului de reducere cu cel puţin 20 de milioane a numărului de persoane expuse riscului de sărăcie şi de excluziune socială, în conformitate cu Strategia Europa 2020, completând totodată acţiunile fondurilor structurale. Fondul contribuie la realizarea obiectivului specific de a atenua cele mai grave forme de sărăcie prin furnizarea de asistenţă nefinanciară celor mai defavorizate persoane reprezentând alimente şi/sau asistenţă materială de bază şi activităţi de incluziune socială care urmăresc integrarea socială a celor mai defavorizate persoane.
Acest obiectiv şi rezultatele implementării Fondului se evaluează calitativ şi cantitativ.
(2)Fondul completează politicile naţionale sustenabile de eradicare a sărăciei şi de incluziune socială, care rămân de responsabilitatea statelor membre.
Art. 4: Domeniul de aplicare al sprijinului
(1)Fondul sprijină programe naţionale prin care produse alimentare şi/sau asistenţă materială de bază sunt distribuite celor mai defavorizate persoane prin intermediul organizaţiilor partenere selectate de statele membre.
Pentru a spori şi diversifica aprovizionarea cu alimente pentru persoanele cele mai defavorizate, precum şi a reduce şi împiedica risipa de alimente, Fondul poate sprijini activităţile legate de colectarea, transportul, depozitarea şi distribuirea donaţiilor de produse alimentare.
Fondul poate, de asemenea, sprijini măsuri auxiliare, completând furnizarea de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază.
(2)Fondul sprijină activităţile ce contribuie la incluziunea socială a celor mai defavorizate persoane.
(3)Fondul promovează, la nivelul Uniunii, învăţarea reciprocă, colaborarea în reţea şi difuzarea bunelor practici în domeniul asistenţei nefinanciare acordate celor mai defavorizate persoane.
Art. 5: Principii
(1)Partea din bugetul Uniunii alocată fondului este implementată în cadrul gestiunii partajate între statele membre şi Comisie, în conformitate cu articolul 58 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul financiar, cu excepţia asistenţei tehnice acordate la iniţiativa Comisiei, care este implementată în cadrul gestiunii directe în conformitate cu articolul 58 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul financiar.
(2)Comisia şi statele membre se asigură, ţinând seama de contextul specific al fiecărui stat membru, că sprijinul acordat din fond este în acord cu politicile şi priorităţile pertinente ale Uniunii şi este complementar altor instrumente ale Uniunii.
(3)Sprijinul acordat din fond este implementat de Comisie în strânsă cooperare cu statele membre, în conformitate cu principiul subsidiarităţii.
(4)Statele membre şi organismele desemnate de ele în scopul respectiv sunt responsabile de implementarea programelor operaţionale şi de îndeplinirea sarcinilor lor în temeiul prezentului regulament în conformitate cu cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru şi sub rezerva conformării la dispoziţiile prezentului regulament.
(5)Măsurile pentru implementarea şi utilizarea fondului, în special resursele financiare şi administrative necesare pentru raportare, evaluare, management şi control, ţin cont de principiul proporţionalităţii având în vedere nivelul sprijinului alocat şi capacităţile administrative ale organizaţiilor care funcţionează în principal graţie benevolilor.
(6)În conformitate cu responsabilităţile lor respective, şi pentru a evita dubla finanţare, Comisia şi statele membre asigură coordonarea cu FSE, precum şi cu alte politici, strategii şi instrumente pertinente ale Uniunii, în special cu iniţiativele Uniunii în domeniul sănătăţii publice şi al combaterii risipei de alimente.
(7)Comisia, statele membre şi beneficiarii aplică principiul bunei gestiuni financiare în conformitate cu articolul 30 din Regulamentul financiar.
(8)Comisia şi statele membre asigură eficacitatea fondului, în special prin monitorizare, raportare şi evaluare.
(9)Statele membre şi Comisia garantează că programele operaţionale sunt pregătite, programate, implementate, monitorizate şi evaluate cu respectarea principiului parteneriatului atunci când desfăşoară consultări cu părţile interesate pertinente conform prezentului regulament.
(10)Comisia şi statele membre iau măsuri pentru a garanta eficacitatea fondului şi îşi îndeplinesc rolurile în legătură cu fondul, urmărind reducerea sarcinii administrative a beneficiarilor;
(11)Comisia şi statele membre asigură luarea în considerare şi promovarea egalităţii între femei şi bărbaţi şi a integrării perspectivei de gen în cursul diferitelor etape de pregătire, de programare, de gestionare şi implementare, de monitorizare şi de evaluare a fondului, precum şi în campaniile de informare şi de sensibilizare şi în schimburile de bune practici. Comisia şi statele membre folosesc date defalcate pe sexe acolo unde există posibilitatea.
Comisia şi statele membre iau măsurile adecvate pentru prevenirea oricărei discriminări bazate pe sex, rasă sau origine etnică, religie sau credinţă, handicap, vârstă sau orientare sexuală, în cadrul obţinerii accesului la fond şi la programele şi operaţiunile sprijinite de acesta.
(12)Operaţiunile sprijinite de fond sunt conforme cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţia naţională care vizează punerea sa în aplicare (denumite în continuare "dreptul aplicabil al Uniunii şi legislaţia naţională aplicabilă"). În special, fondul poate fi utilizat pentru a sprijini numai distribuirea de alimente sau bunuri care sunt în conformitate cu dreptul Uniunii în materia siguranţei produselor de consum.
(13)Statele membre şi beneficiarii selectează produsele alimentare şi/sau asistenţa materială de bază pe baza unor criterii obiective legate de nevoile celor mai defavorizate persoane. Criteriile de selecţie pentru produsele alimentare şi, dacă e cazul, pentru bunuri, iau în considerare şi aspectele de climă şi mediu, în special pentru a se reduce risipa de alimente. După caz, selectarea tipului de produse alimentare ce urmează a fi distribuite se efectuează în urma studierii contribuţiei acesteia la alimentaţia echilibrată a persoanelor cel mai defavorizate.
(14)Comisia şi statele membre se asigură că ajutorul acordat în cadrul acestui fond respectă demnitatea celor mai defavorizate persoane.