Capitolul 1 - Gestiunea financiară - Regulamentul 223/11-mar-2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane

Acte UE

Jurnalul Oficial 72L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL 1:Gestiunea financiară
Art. 38: Angajamentele bugetare
Angajamentele bugetare ale Uniunii pentru fiecare program operaţional se fac în tranşe anuale în perioada 1 ianuarie 2014 - 31 decembrie 2020. Decizia Comisiei de adoptare a unui program operaţional constituie o decizie de finanţare în sensul articolului 84 din Regulamentul financiar şi, odată notificată către statul membru în cauză, constituie un angajament juridic în sensul regulamentului respectiv.
Pentru fiecare program operaţional, angajamentul bugetar pentru prima tranşă are loc după adoptarea programului operaţional de către Comisie.
Angajamentele bugetare pentru tranşele ulterioare sunt realizate de Comisie înaintea datei de 1 mai a fiecărui an, pe baza deciziei menţionate la alineatul al doilea, cu excepţia cazurilor în care se aplică articolul 16 din Regulamentul financiar.
Art. 39: Plăţile efectuate de Comisie
(1)Plăţile efectuate de Comisie reprezentând contribuţii acordate din fond pentru fiecare program operaţional se realizează în conformitate cu creditele bugetare şi sub rezerva existenţei sumelor necesare. Fiecare plată se atribuie angajamentului bugetar deschis cel mai devreme în favoarea fondului.
(2)Plăţile se efectuează sub formă de prefinanţare, plăţi intermediare şi plăţi ale soldului final.
Art. 40: Plăţi intermediare şi plata soldului final efectuate de Comisie
(1)Comisia rambursează cu titlu de plăţi intermediare 90 % din suma care rezultă din aplicarea ratei de cofinanţare stabilite în decizia de adoptare a programului operaţional corespunzând cheltuielilor publice eligibile incluse în cererea de plată. Comisia determină sumele restante de rambursat sub formă de plăţi intermediare sau recuperate în conformitate cu articolul 50.
(2)În pofida articolului 21, contribuţia fondului prin intermediul plăţilor intermediare şi al plăţii soldului final nu este mai mare decât cuantumul maxim al contribuţiei acordate din fond, astfel cum este menţionat în decizia Comisiei de aprobare a programului operaţional.
Art. 41: Cererile de plată
(1)Cererea de plată care se transmite Comisiei conţine toate informaţiile necesare Comisiei pentru a întocmi situaţii contabile în conformitate cu articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul financiar.
(2)Cererile de plată includ, pentru programul operaţional în ansamblu şi pentru asistenţa tehnică menţionată la articolul 27 alineatul (4), următoarele informaţii:
a)valoarea totală a cheltuielilor publice eligibile suportate de beneficiari şi plătite pentru implementarea operaţiunilor, astfel cum este înscrisă în sistemul contabil al autorităţii de certificare;
b)valoarea totală a cheltuielilor publice suportate pentru implementarea operaţiunilor, astfel cum este înscrisă în sistemul contabil al autorităţii de certificare.
(3)Cheltuielile eligibile incluse într-o cerere de plată sunt justificate prin facturi achitate sau prin documente contabile cu valoare probatorie echivalentă, cu excepţia formelor de sprijin menţionate la articolul 25 alineatul (1) literele (b), (c) şi (d). Pentru aceste forme de granturi, sumele incluse într-o cerere de plată sunt costurile calculate pe baza aplicabilă.
(4)Pentru a stabili condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a modelului pentru cererile de plată.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 63 alineatul (3).
Art. 42: Plăţile către beneficiari
(1)Autoritatea de management se asigură că, în cazul granturilor pentru organizaţiile partenere, beneficiarii au la dispoziţie un flux de finanţare care este suficient pentru a asigura implementarea corespunzătoare a operaţiunilor.
(2)Sub rezerva disponibilităţii fondurilor din prefinanţare şi din plăţile intermediare, autoritatea de management să asigură că beneficiarul primeşte valoarea totală a cheltuielilor publice eligibile datorate în întregime şi cel târziu la 90 de zile de la data depunerii cererii de plată de către beneficiar. Nicio sumă nu se deduce sau retrage şi nu se percepe nicio taxă specifică sau vreo altă taxă cu efect echivalent care ar reduce sumele datorate beneficiarilor.
(3)Termenul de plată menţionat la alineatul (2) poate fi suspendat de autoritatea de management în oricare dintre următoarele cazuri justificate în mod corespunzător:
a)suma corespunzătoare cererii de plată nu este scadentă sau nu s-au furnizat documentele justificative adecvate, inclusiv documentele necesare pentru verificările de gestiune prevăzute la articolul 32 alineatul (4) litera (a);
b)s-a demarat o investigaţie în legătură cu o posibilă neregulă ce afectează cheltuielile în cauză.
Beneficiarul în cauză este informat în scris cu privire la suspendare şi la motivele acesteia. Perioada rămasă pentru efectuarea plăţii începe să curgă din nou de la data la care se primesc informaţiile sau documentele solicitate sau la care a fost efectuată investigaţia.

Art. 43: Utilizarea monedei euro
(1)Sumele menţionate în programele operaţionale transmise de statele membre, în declaraţiile de cheltuieli, cererile de plată, conturile şi cheltuielile menţionate în rapoartele anuale şi finale de implementare sunt exprimate în euro.
(2)Statele membre care nu au adoptat moneda euro la data transmiterii unei cereri de plată transformă în euro sumele reprezentând cheltuielile angajate în moneda naţională. Sumele respective se convertesc în euro folosind rata de schimb lunară utilizată în contabilitatea Comisiei în luna în care a fost înregistrată cheltuiala în evidenţele contabile ale autorităţii de certificare a programului operaţional în cauză. Comisia publică lunar această rată de schimb în format electronic.
(3)În cazul în care un stat membru adopta moneda euro, procedura de convertire menţionată la alineatul (2) continuă să se aplice tuturor cheltuielilor înregistrate în contabilitate de către autoritatea de certificare înainte de data intrării în vigoare a ratei de schimb fixe dintre moneda naţională şi euro.
Art. 44: Plata şi închiderea conturilor aferente prefinanţării
(1)În urma unei decizii a Comisiei de adoptare a unui program operaţional, ea plăteşte o sumă cu titlu de prefinanţare, reprezentând 11 % din contribuţia totală acordată din fond programului operaţional în cauză.
(2)Prefinanţarea este utilizată numai pentru plăţi către beneficiari în cadrul implementării programului operaţional. Ea este pusă fără întârziere la dispoziţia organismului responsabil în acest sens.
(3)Suma totală plătită cu titlu de prefinanţare este rambursată Comisiei în cazul în care, în termen de 24 luni de la data la care Comisia a efectuat prima plată cu titlu de prefinanţare, nu a fost trimisă nicio cerere de plată pentru programul operaţional în cauză. Contribuţia Uniunii la programul operaţional în cauză nu este afectată de o astfel de rambursare.
(4)Suma plătită cu titlu de prefinanţare este descărcată integral din contabilitatea Comisiei cel mai târziu la momentul încheierii programului operaţional.
Art. 45: Termenul-limită pentru depunerea cererilor de plată intermediară şi pentru plata acestora
(1)Autoritatea de certificare trimite periodic o cerere de plată intermediară, în conformitate cu articolul 41 alineatul (2), care să acopere sumele înscrise în sistemul său contabil în anul contabil. Cu toate acestea, este posibil ca, atunci când consideră că este necesar, autoritatea de certificare să includă astfel de sume în cererile de plată depuse în anii contabili ulteriori.
(2)Autoritatea de certificare transmite cererea finală pentru o plată intermediară până la data de 31 iulie consecutivă încheierii anului contabil precedent şi, în orice caz, înainte de depunerea primei cereri de plată intermediară pentru următorul an contabil.
(3)Prima cerere de plată intermediară nu se transmite înainte de informarea Comisiei cu privire la desemnarea autorităţii de management şi a autorităţii de certificare în conformitate cu articolul 35.
(4)Plăţile intermediare nu se efectuează pentru un program operaţional decât dacă raportul anual de implementare a fost trimis Comisiei, în conformitate cu articolul 13.
(5)Cu condiţia disponibilităţii fondurilor, Comisia efectuează plata intermediară în termen de cel mult 60 de zile de la data la care o cerere de plată este înregistrată de Comisie.
(6)Prin derogare de la alineatul (2), termenul pentru trimiterea cererii finale de plată intermediară pentru ultimul an contabil este 31 iulie 2025. Ultima cerere pentru o plată intermediară transmisă până la 31 iulie 2025 se consideră a fi cererea finală pentru o plată intermediară pentru ultimul an contabil.
Cuantumurile rambursate de Comisie cu titlu de plăţi intermediare în 2025 nu depăşesc 1 % din totalul creditelor financiare pentru programul vizat. Cuantumurile care ar trebui plătite de Comisie în 2025 care depăşesc acest procent nu se plătesc şi se utilizează exclusiv pentru verificarea şi închiderea conturilor aferente prefinanţării la închidere.

Art. 46: Întreruperea termenului de plată
(1)Termenul de plată pentru o cerere de plată intermediară poate fi întrerupt de către ordonatorul de credite delegat în sensul Regulamentului financiar pe o perioadă maximă de şase luni în cazul în care:
a)în urma unor informaţiilor furnizate de un organism de audit naţional sau al Uniunii, există dovezi clare care indică o deficienţă semnificativă în funcţionarea sistemului de gestiune şi control;
b)ordonatorul de credite delegat trebuie să efectueze verificări suplimentare în urma informaţiilor care ajung la cunoştinţa sa şi care îi semnalează că cheltuielile indicate într-o cerere de plată sunt afectate de o neregulă având consecinţe financiare grave;
c)nu a fost prezentat unul dintre documentele prevăzute la articolul 59 alineatul (5) din Regulamentul financiar.
Statul membru poate accepta prelungirea perioadei de întrerupere cu încă trei luni.
(2)Ordonatorul de credite delegat limitează perioada de întrerupere la partea din cheltuieli acoperită de cererea de plată afectată de elementele menţionate la alineatul (1) primul paragraf, cu excepţia cazului în care este imposibil să se identifice partea din cheltuieli care este afectată. Ordonatorul de credite delegat informează de îndată, în scris, statul membru şi autoritatea de management în legătură cu motivul întreruperii şi îi invită să remedieze situaţia. Ordonatorul de credite delegat pune capăt întreruperii imediat ce au fost luate măsurile necesare.
Art. 47: Suspendarea plăţilor
(1)Comisia poate suspenda plăţile intermediare, integral sau parţial, dacă sunt îndeplinite una sau mai multe dintre următoarele condiţii:
a)există o deficienţă gravă în funcţionarea eficace a sistemului de gestionare şi control al programului operaţional, care pune în pericol contribuţia Uniunii la programul operaţional şi pentru care nu au fost luate măsuri de corecţie;
b)cheltuielile dintr-o declaraţie de cheltuieli sunt afectate de o neregulă care are consecinţe financiare grave şi care nu a fost corectată;
c)statul membru nu a luat măsurile necesare pentru remedierea situaţiei care a dat naştere la o întrerupere în temeiul articolului 46;
d)există o deficienţă gravă în ceea ce priveşte calitatea şi fiabilitatea sistemului de monitorizare sau a datelor privind indicatorii.
(2)Comisia poate decide, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, să suspende integral sau parţial plăţile intermediare, după ce a acordat statului membru posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile.
(3)Comisia reia integral sau parţial plăţile intermediare în cazul în care statul membru a luat măsurile necesare pentru a permite încetarea suspendării.