Capitolul i - Norme generale - Regulamentul 2116/02-dec-2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 435L
În vigoare Versiune de la: 25 Mai 2024
CAPITOLUL I:Norme generale
Art. 59: Protejarea intereselor financiare ale Uniunii
(1)În cadrul PAC, statele membre adoptă, cu respectarea sistemelor de guvernanţă aplicabile, toate actele cu putere de lege şi actele administrative şi iau orice altă măsură necesară pentru a asigura protecţia eficace a intereselor financiare ale Uniunii, inclusiv aplicarea efectivă a criteriilor de eligibilitate a cheltuielilor prevăzute la articolul 37. Respectivele acte şi măsuri se referă în special la:
a)controlul legalităţii şi regularităţii operaţiunilor finanţate din FEGA şi FEADR, inclusiv la nivelul beneficiarilor şi astfel cum se prevede în planurile strategice PAC;
b)asigurarea unei preveniri eficiente a fraudelor, în special în domeniile cu un nivel de risc mai ridicat, care să aibă un efect de descurajare, ţinând cont de costuri şi beneficii, precum şi de caracterul proporţional al măsurilor;
c)prevenirea, detectarea şi corectarea neregulilor şi a fraudelor;
d)aplicarea unor sancţiuni efective, proporţionale şi cu efect de descurajare în conformitate cu dreptul Uniunii sau, în absenţa acestuia, cu dreptul intern şi iniţierea unor proceduri judiciare în acest scop, dacă este nevoie;
e)recuperarea plăţilor necuvenite, plus dobânzile aferente, şi iniţierea unor proceduri judiciare în acest scop, dacă este nevoie, inclusiv pentru nereguli în sensul articolului 1 alineatul (2) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2988/95.
(2)Statele membre instituie sisteme de gestionare şi control eficiente pentru a asigura respectarea legislaţiei Uniunii care reglementează intervenţiile Uniunii.
Statele membre întreprind acţiunile necesare pentru a asigura buna funcţionare a sistemelor lor de gestionare şi control şi legalitatea şi regularitatea cheltuielilor declarate Comisiei.
Pentru a sprijini statele membre în acest sens, Comisia pune la dispoziţia statelor membre un instrument de extragere a datelor în vederea evaluării riscurilor prezentate de proiecte, beneficiari, contractanţi şi contracte, asigurând totodată o sarcină administrativă minimă şi o protecţie eficace a intereselor financiare ale Uniunii. Acest instrument de extragere a datelor poate fi utilizat şi pentru a se evita eludarea normelor, astfel cum se menţionează la articolul 62. Până în 2025, Comisia prezintă un raport care evaluează utilizarea instrumentului unic de extragere a datelor şi interoperabilitatea acestuia, în vederea utilizării sale generalizate de către statele membre.
(3)Statele membre asigură calitatea şi fiabilitatea sistemului de raportare şi ale datelor privind indicatorii.
(4)Statele membre se asigură că beneficiarii FEGA şi FEADR le furnizează informaţiile necesare pentru identificarea lor, inclusiv, dacă este cazul, pentru identificarea grupului din care fac parte, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (30).
(30)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).
(5)Statele membre iau măsuri de precauţie adecvate care să asigure faptul că sancţiunile aplicate, astfel cum se menţionează la alineatul (1) litera (d), sunt proporţionale şi adaptate în funcţie de gravitatea, amploarea, persistenţa sau caracterul repetitiv ale neconformităţii constatate.
Dispoziţiile stabilite de statele membre garantează, în special, că nu sunt impuse sancţiuni atunci când:
a)neconformitatea este determinată de cazurile de forţă majoră sau de circumstanţele excepţionale în conformitate cu articolul 3;
b)neconformitatea este cauzată de o eroare a autorităţii competente sau a unei alte autorităţi, iar eroarea nu ar fi putut fi detectată în mod rezonabil de persoana vizată de sancţiunea administrativă;
c)persoana vizată poate demonstra într-un mod considerat satisfăcător de către autoritatea competentă că nu este răspunzătoare pentru nerespectarea obligaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol sau atunci când autoritatea competentă stabileşte într-un alt mod că persoana vizată nu este răspunzătoare în acest sens.
În cazul în care nerespectarea condiţiilor de acordare a ajutorului este determinată de cazurile de forţă majoră sau de circumstanţele excepţionale în conformitate cu articolul 3, beneficiarul îşi păstrează dreptul de a beneficia de ajutor.
(6)Statele membre pot include în sistemele lor de gestionare şi control posibilitatea ca cererile de ajutor şi de plată să fie corectate după depunerea acestora, fără ca acest lucru să afecteze dreptul de a beneficia de ajutor, cu condiţia ca erorile sau omisiunile care trebuie corectate să fi fost făcute cu bună-credinţă, astfel cum este recunoscut de către autoritatea competentă, iar corectura să fie efectuată fie înainte ca solicitantul să fi fost informat că a fost selectat pentru un control la faţa locului, fie înainte ca autoritatea competentă să fi luat o decizie cu privire la cerere.
(7)Statele membre instituie mecanisme pentru a asigura examinarea eficace a reclamaţiilor referitoare la FEGA şi FEADR şi, la cererea Comisiei, examinează reclamaţiile adresate Comisiei care se încadrează în domeniul de aplicare al planului lor strategic PAC. Statele membre informează Comisia cu privire la rezultatele examinărilor respective. Comisia se asigură că reclamaţiile care îi sunt adresate direct sunt tratate în mod corespunzător. În cazul în care Comisia transmite unui stat membru o reclamaţie, iar statul membru nu o tratează în termenul stabilit de Comisie, Comisia ia măsurile necesare pentru a obliga statul membru să îşi respecte obligaţiile care îi revin în temeiul prezentului alineat.
(8)Statele membre informează Comisia în legătură cu măsurile luate şi acţiunile întreprinse în temeiul alineatelor (1) şi (2).
Toate condiţiile pe care le stabilesc statele membre pentru a completa condiţiile prevăzute de normele Uniunii pentru a beneficia de sprijin finanţat din FEGA sau FEADR trebuie să poată fi verificate.
(9)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte normele necesare pentru aplicarea uniformă a prezentului articol cu privire la:
a)procedurile, termenele, schimbul de informaţii, cerinţele pentru instrumentul de extragere a datelor şi informaţiile care trebuie să fie colectate în vederea identificării beneficiarilor în raport cu obligaţiile prevăzute la alineatele (1), (2) şi (4);
b)notificarea şi comunicarea pe care statele membre trebuie să le efectueze către Comisie, în raport cu obligaţiile prevăzute la alineatele (5) şi (7).
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 60: Norme referitoare la controalele care trebuie efectuate
(1)Sistemele de gestionare şi control instituite de statele membre în conformitate cu articolul 59 alineatul (2) include controale sistematice care vizează, între altele, domeniile în care riscul de eroare este cel mai ridicat.
Statele membre asigură efectuarea controalelor la nivelul necesar pentru o gestionare eficace a riscurilor la adresa intereselor financiare ale Uniunii. Autoritatea relevantă îşi selecţionează eşantionul de control din întreaga populaţie de solicitanţi, incluzând, după caz, o parte aleatorie şi o parte selecţionată pe baza analizei riscurilor.
(2)Controalele operaţiunilor care beneficiază de ajutor din partea instrumentelor financiare menţionate la articolul 58 din Regulamentul (UE) 2021/1060 se efectuează numai la nivelul fondului de participare sau al fondurilor specifice, iar în contextul fondurilor de garantare, la nivelul organismelor care acordă noile împrumuturi suport.
Nu se efectuează controale la nivelul BEI sau al altor instituţii financiare internaţionale în care este acţionar un stat membru.
(3)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 102, actele delegate care sunt necesare pentru a asigura desfăşurarea în mod corect şi eficient a controalelor şi verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate într-un mod eficient, coerent şi nediscriminatoriu care să protejeze interesele financiare ale Uniunii, în vederea completării prezentului regulament, dacă buna administrare a sistemului respectiv impune acest lucru, cu norme privind cerinţele suplimentare în materie de proceduri vamale, în special cele stabilite în Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(4)În ceea ce priveşte măsurile menţionate în legislaţia agricolă, Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte normele necesare pentru aplicarea uniformă a prezentului articol, în special:
a)în ceea ce priveşte cânepa, astfel cum se menţionează la articolul 4 alineatul (4) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2115, normele referitoare la măsurile specifice de control şi la metodele de stabilire a nivelurilor de tetrahidrocanabinol;
b)în ceea ce priveşte bumbacul, astfel cum se menţionează în titlul III capitolul II secţiunea 3 subsecţiunea 2 din Regulamentul (UE) 2021/2115, un sistem de controale referitoare la organizaţiile interprofesionale aprobate;
c)în ceea ce priveşte vinul, astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, normele privind măsurarea suprafeţelor, controalele, precum şi normele care reglementează procedurile financiare specifice pentru eficientizarea controalelor;
d)testele şi metodele care urmează să fie aplicate în vederea stabilirii eligibilităţii produselor pentru intervenţie publică şi depozitare privată, precum şi utilizarea procedurilor de achiziţii atât pentru intervenţia publică, cât şi pentru depozitarea privată;
e)alte norme privind controalele care trebuie efectuate de statele membre în ceea ce priveşte măsurile prevăzute în capitolul IV din Regulamentul (UE) nr. 228/2013 şi în capitolul IV din Regulamentul (UE) nr. 229/2013.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 61: Nerespectarea normelor în materie de achiziţii publice
În cazul neconformităţii cu normele Uniunii sau cu cele naţionale privind achiziţiile publice, statele membre se asigură că partea din ajutor care nu trebuie plătită sau care trebuie retrasă se stabileşte ţinând cont de gravitatea neconformităţii şi în conformitate cu principiul proporţionalităţii.
Statele membre se asigură că legalitatea şi regularitatea tranzacţiei este afectată doar până la nivelul părţii din ajutor care nu trebuie plătită sau care trebuie retrasă.
Art. 62: Clauza de eludare
Fără a aduce atingere dispoziţiilor specifice din dreptul Uniunii, statele membre iau măsuri eficace şi proporţionale pentru a se evita eludarea dispoziţiilor dreptului Uniunii şi se asigură, în special, că nu se acordă niciun avantaj prevăzut în cadrul legislaţiei agricole persoanelor fizice sau juridice în privinţa cărora s-a stabilit că au fost create în mod artificial condiţiile necesare în vederea obţinerii acelor avantaje, contrar obiectivelor legislaţiei respective.
Art. 63: Compatibilitatea intervenţiilor în scopul controalelor în sectorul vitivinicol
În scopul aplicării intervenţiilor din sectorul vitivinicol menţionate în titlul III, capitolul III, secţiunea 4 din Regulamentul (UE) 2021/2115, statele membre se asigură că procedurile administrative şi de control aplicate intervenţiilor respective sunt compatibile cu sistemul integrat menţionat în capitolul II din prezentul titlu în ceea ce priveşte:
(a)sistemele de identificare a parcelelor agricole;
(b)controalele.
Art. 64: Garanţii
(1)Atunci când legislaţia agricolă prevede astfel, statele membre solicită depunerea unei garanţii care să dea asigurarea că se va plăti sau se va ceda o sumă de bani către o autoritate competentă în cazul în care o anumită obligaţie în temeiul legislaţiei agricole respective nu este îndeplinită.
(2)Cu excepţia cazurilor de forţă majoră, garanţia este executată total sau parţial dacă o anumită obligaţie nu este îndeplinită sau este îndeplinită doar parţial.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 în vederea completării prezentului regulament cu norme care asigură un tratament nediscriminatoriu, echitatea şi respectul proporţionalităţii în cazul depunerii unei garanţii şi care:
a)determină partea responsabilă în eventualitatea neîndeplinirii unei obligaţii;
b)stabilesc situaţiile specifice în care autoritatea competentă poate renunţa la a cere depunerea unei garanţii;
c)stabilesc condiţiile aplicabile garanţiei care trebuie depusă şi garantului, precum şi condiţiile depunerii şi eliberării garanţiei;
d)stabilesc condiţiile specifice legate de garanţia depusă în legătură cu plăţile în avans;
e)determină consecinţele încălcării obligaţiilor pentru care a fost depusă o garanţie, astfel cum se prevede la alineatul (1), inclusiv executarea garanţiilor şi rata reducerii aplicabile la eliberarea garanţiilor pentru rambursări, licenţe, oferte, licitaţii sau cereri specifice, precum şi în cazul în care nu a fost îndeplinită, parţial sau total, o obligaţie acoperită de garanţia respectivă, ţinând cont de natura obligaţiei, de cantitatea pentru care a fost încălcată obligaţia, de perioada cu care a fost depăşit termenul până la care obligaţia ar fi trebuit să fie îndeplinită şi de momentul până la care sunt aduse dovezi ale îndeplinirii obligaţiei.
(4)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind:
a)forma garanţiei care trebuie depusă şi procedura pentru depunerea garanţiei, pentru acceptarea acesteia şi pentru înlocuirea garanţiei iniţiale;
b)procedurile pentru eliberarea garanţiei;
c)notificările pe care trebuie să le transmită statele membre şi Comisia.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).