Art. 59. - Art. 59: Protejarea intereselor financiare ale Uniunii - Regulamentul 2116/02-dec-2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 435L
În vigoare Versiune de la: 25 Mai 2024
Art. 59: Protejarea intereselor financiare ale Uniunii
(1)În cadrul PAC, statele membre adoptă, cu respectarea sistemelor de guvernanţă aplicabile, toate actele cu putere de lege şi actele administrative şi iau orice altă măsură necesară pentru a asigura protecţia eficace a intereselor financiare ale Uniunii, inclusiv aplicarea efectivă a criteriilor de eligibilitate a cheltuielilor prevăzute la articolul 37. Respectivele acte şi măsuri se referă în special la:
a)controlul legalităţii şi regularităţii operaţiunilor finanţate din FEGA şi FEADR, inclusiv la nivelul beneficiarilor şi astfel cum se prevede în planurile strategice PAC;
b)asigurarea unei preveniri eficiente a fraudelor, în special în domeniile cu un nivel de risc mai ridicat, care să aibă un efect de descurajare, ţinând cont de costuri şi beneficii, precum şi de caracterul proporţional al măsurilor;
c)prevenirea, detectarea şi corectarea neregulilor şi a fraudelor;
d)aplicarea unor sancţiuni efective, proporţionale şi cu efect de descurajare în conformitate cu dreptul Uniunii sau, în absenţa acestuia, cu dreptul intern şi iniţierea unor proceduri judiciare în acest scop, dacă este nevoie;
e)recuperarea plăţilor necuvenite, plus dobânzile aferente, şi iniţierea unor proceduri judiciare în acest scop, dacă este nevoie, inclusiv pentru nereguli în sensul articolului 1 alineatul (2) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2988/95.
(2)Statele membre instituie sisteme de gestionare şi control eficiente pentru a asigura respectarea legislaţiei Uniunii care reglementează intervenţiile Uniunii.
Statele membre întreprind acţiunile necesare pentru a asigura buna funcţionare a sistemelor lor de gestionare şi control şi legalitatea şi regularitatea cheltuielilor declarate Comisiei.
Pentru a sprijini statele membre în acest sens, Comisia pune la dispoziţia statelor membre un instrument de extragere a datelor în vederea evaluării riscurilor prezentate de proiecte, beneficiari, contractanţi şi contracte, asigurând totodată o sarcină administrativă minimă şi o protecţie eficace a intereselor financiare ale Uniunii. Acest instrument de extragere a datelor poate fi utilizat şi pentru a se evita eludarea normelor, astfel cum se menţionează la articolul 62. Până în 2025, Comisia prezintă un raport care evaluează utilizarea instrumentului unic de extragere a datelor şi interoperabilitatea acestuia, în vederea utilizării sale generalizate de către statele membre.
(3)Statele membre asigură calitatea şi fiabilitatea sistemului de raportare şi ale datelor privind indicatorii.
(4)Statele membre se asigură că beneficiarii FEGA şi FEADR le furnizează informaţiile necesare pentru identificarea lor, inclusiv, dacă este cazul, pentru identificarea grupului din care fac parte, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (30).
(30)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).
(5)Statele membre iau măsuri de precauţie adecvate care să asigure faptul că sancţiunile aplicate, astfel cum se menţionează la alineatul (1) litera (d), sunt proporţionale şi adaptate în funcţie de gravitatea, amploarea, persistenţa sau caracterul repetitiv ale neconformităţii constatate.
Dispoziţiile stabilite de statele membre garantează, în special, că nu sunt impuse sancţiuni atunci când:
a)neconformitatea este determinată de cazurile de forţă majoră sau de circumstanţele excepţionale în conformitate cu articolul 3;
b)neconformitatea este cauzată de o eroare a autorităţii competente sau a unei alte autorităţi, iar eroarea nu ar fi putut fi detectată în mod rezonabil de persoana vizată de sancţiunea administrativă;
c)persoana vizată poate demonstra într-un mod considerat satisfăcător de către autoritatea competentă că nu este răspunzătoare pentru nerespectarea obligaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol sau atunci când autoritatea competentă stabileşte într-un alt mod că persoana vizată nu este răspunzătoare în acest sens.
În cazul în care nerespectarea condiţiilor de acordare a ajutorului este determinată de cazurile de forţă majoră sau de circumstanţele excepţionale în conformitate cu articolul 3, beneficiarul îşi păstrează dreptul de a beneficia de ajutor.
(6)Statele membre pot include în sistemele lor de gestionare şi control posibilitatea ca cererile de ajutor şi de plată să fie corectate după depunerea acestora, fără ca acest lucru să afecteze dreptul de a beneficia de ajutor, cu condiţia ca erorile sau omisiunile care trebuie corectate să fi fost făcute cu bună-credinţă, astfel cum este recunoscut de către autoritatea competentă, iar corectura să fie efectuată fie înainte ca solicitantul să fi fost informat că a fost selectat pentru un control la faţa locului, fie înainte ca autoritatea competentă să fi luat o decizie cu privire la cerere.
(7)Statele membre instituie mecanisme pentru a asigura examinarea eficace a reclamaţiilor referitoare la FEGA şi FEADR şi, la cererea Comisiei, examinează reclamaţiile adresate Comisiei care se încadrează în domeniul de aplicare al planului lor strategic PAC. Statele membre informează Comisia cu privire la rezultatele examinărilor respective. Comisia se asigură că reclamaţiile care îi sunt adresate direct sunt tratate în mod corespunzător. În cazul în care Comisia transmite unui stat membru o reclamaţie, iar statul membru nu o tratează în termenul stabilit de Comisie, Comisia ia măsurile necesare pentru a obliga statul membru să îşi respecte obligaţiile care îi revin în temeiul prezentului alineat.
(8)Statele membre informează Comisia în legătură cu măsurile luate şi acţiunile întreprinse în temeiul alineatelor (1) şi (2).
Toate condiţiile pe care le stabilesc statele membre pentru a completa condiţiile prevăzute de normele Uniunii pentru a beneficia de sprijin finanţat din FEGA sau FEADR trebuie să poată fi verificate.
(9)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte normele necesare pentru aplicarea uniformă a prezentului articol cu privire la:
a)procedurile, termenele, schimbul de informaţii, cerinţele pentru instrumentul de extragere a datelor şi informaţiile care trebuie să fie colectate în vederea identificării beneficiarilor în raport cu obligaţiile prevăzute la alineatele (1), (2) şi (4);
b)notificarea şi comunicarea pe care statele membre trebuie să le efectueze către Comisie, în raport cu obligaţiile prevăzute la alineatele (5) şi (7).
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).