Secţiunea 3 - Alte dispoziţii - Regulamentul 2066/19-dec-2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 334L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2025
SECŢIUNEA 3:Alte dispoziţii
Art. 75n: Entităţi reglementate cu emisii scăzute
(1)Autoritatea competentă poate considera că o entitate reglementată este o entitate reglementată cu emisii scăzute în cazul în care este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)în perioada 2027-2030, media emisiilor anuale verificate din cei doi ani anteriori perioadei de raportare înainte de aplicarea factorului de includere în domeniul de aplicare, excluzând CO2-ul rezultat din combustibilii cu cotă zero, a fost mai mică de 1 000 de tone de CO2 pe an;
b)începând din 2031, media emisiilor anuale ale entităţii reglementate respective, indicată în rapoartele privind emisiile verificate pentru perioada de comercializare imediat anterioară perioadei de comercializare curente, calculată înainte de aplicarea factorului de includere în domeniul de aplicare şi excluzând CO2-ul rezultat din combustibili cu cotă zero, a fost mai mică de 1 000 de tone de CO2 pe an;
c)în cazul în care media emisiilor anuale menţionată la litera (a) nu este disponibilă sau nu mai este reprezentativă în sensul literei (a), dar emisiile anuale ale entităţii reglementate respective pentru următorii cinci ani, calculate înainte de aplicarea factorului de includere în domeniul de aplicare şi excluzând CO2-ul provenit din combustibili cu cotă zero, vor fi, pe baza unei metode de estimare prudente, mai mici de 1 000 de tone de CO2(e) pe an.
(11)Prin derogare de la alineatul (1), înainte de 2027, autoritatea competentă poate considera o entitate reglementată ca fiind o entitate reglementată cu emisii scăzute pe baza emisiilor după aplicarea factorului de includere în domeniul de aplicare, excluzând CO2-ul provenit din combustibili cu cotă zero, în cazul în care entitatea reglementată poate demonstra într-un mod considerat satisfăcător de autoritatea competentă că factorul de includere în domeniul de aplicare aplicat pentru clasificare va rămâne reprezentativ în anii următori.
(2)Entitatea reglementată cu emisii scăzute nu este obligată să prezinte documentele justificative menţionate la articolul 12 alineatul (1) al treilea paragraf.
(3)Prin derogare de la articolul 75j, entitatea reglementată cu emisii reduse poate determina cantitatea de combustibil eliberat pentru consum utilizând registrele de achiziţii disponibile şi documentate şi variaţiile de stoc estimate.
(4)Prin derogare de la articolul 75h, entitatea reglementată cu emisii scăzute poate aplica cel puţin nivelul 1 în scopul determinării cantităţilor de combustibil eliberat pentru consum şi a parametrilor de calcul pentru toate fluxurile de combustibil, cu excepţia cazului în care se poate obţine o precizie mai mare fără eforturi suplimentare pentru entitatea reglementată.
(5)În scopul determinării parametrilor de calcul pe bază de analize în conformitate cu articolul 32, entitatea reglementată cu emisii reduse poate utiliza orice laborator competent din punct de vedere tehnic şi capabil să genereze rezultate valabile din punct de vedere tehnic cu ajutorul procedurilor analitice relevante şi care prezintă dovezi cu privire la măsurile de asigurare a calităţii menţionate la articolul 34 alineatul (3).
(6)În cazul în care o entitate reglementată cu emisii reduse care face obiectul unei monitorizări simplificate depăşeşte pragul menţionat la alineatul (2) în orice an calendaristic, entitatea reglementată respectivă notifică acest fapt autorităţii competente, fără întârzieri nejustificate.
Entitatea reglementată prezintă autorităţii competente, spre aprobare, fără întârzieri nejustificate, o modificare semnificativă a planului de monitorizare în sensul articolului 15 alineatul (3) litera (b).
Cu toate acestea, autoritatea competentă permite entităţii reglementate să continue monitorizarea simplificată cu condiţia ca entitatea reglementată în cauză să demonstreze într-un mod acceptabil pentru autoritatea competentă că pragul menţionat la alineatul (2) nu a mai fost depăşit în ultimele cinci perioade de raportare şi că nu va fi depăşit din nou începând cu următoarea perioadă de raportare.
Art. 75o: Gestionarea şi controlul datelor
Se aplică dispoziţiile capitolului V. În acest sens, orice referire la (un) operator se interpretează ca referire la entitatea reglementată.
Art. 75p: Rapoarte privind emisiile anuale
(1)Începând din 2026, entitatea reglementată transmite autorităţii competente, până la data de 30 aprilie a fiecărui an, un raport privind emisiile care acoperă emisiile anuale din perioada de raportare şi care este verificat în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067.
În 2025, entitatea reglementată prezintă autorităţii competente, până la 30 aprilie, un raport privind emisiile care acoperă emisiile anuale din 2024. Autorităţile competente se asigură că informaţiile furnizate în raportul respectiv sunt în conformitate cu cerinţele prezentului regulament.
Cu toate acestea, autorităţile competente pot solicita entităţilor reglementate să prezinte rapoartele privind emisiile anuale menţionate la prezentul alineat înainte de 30 aprilie, cu condiţia ca raportul să fie prezentat cel mai devreme după o lună de la termenul prevăzut la articolul 68 alineatul (1).
(2)Rapoartele privind emisiile anuale menţionate la alineatul (1) conţin cel puţin informaţiile enumerate în anexa X.
Art. 75q: Raportarea îmbunătăţirilor aduse metodologiei de monitorizare
(1)Fiecare entitate reglementată verifică în mod regulat dacă metodologia de monitorizare aplicată poate fi îmbunătăţită.
Entităţile reglementate înaintează autorităţii competente, spre aprobare, un raport care conţine informaţiile menţionate la alineatul (2) sau (3), dacă este cazul, ţinând cont de următoarele termene:
a)pentru o entitate de categoria A, până la data de 31 iulie, o dată la cinci ani;
b)pentru o entitate de categoria B, până la data de 31 iulie, o dată la trei ani;
c)pentru orice entitate reglementată care utilizează factorul implicit de includere în domeniul de aplicare, astfel cum este menţionat la articolul 75l alineatul (3) şi alineatul (4), până la 31 iulie 2026.
Cu toate acestea, autoritatea competentă poate stabili o dată alternativă pentru prezentarea raportului, dar nu mai târziu de data de 30 septembrie a aceluiaşi an, şi poate aproba, alături de planul de monitorizare sau de raportul privind îmbunătăţirile, o prelungire a termenului aplicabil în temeiul celui de al doilea paragraf, în cazul în care entitatea reglementată furnizează autorităţii competente, la prezentarea unui plan de monitorizare în conformitate cu articolul 75b sau la notificarea actualizărilor în conformitate cu articolul respectiv sau la transmiterea unui raport privind îmbunătăţirile în conformitate cu prezentul articol, dovezi satisfăcătoare din care să reiasă că motivele pentru care costurile sunt nerezonabile sau măsurile de îmbunătăţire nu sunt posibile din punct de vedere tehnic vor rămâne valabile pentru o perioadă mai îndelungată. Prelungirea ţine seama de numărul anilor pentru care entitatea reglementată prezintă dovezi. Perioada totală dintre rapoartele de îmbunătăţire nu depăşeşte patru ani pentru o entitate reglementată de categoria B sau cinci ani pentru o entitate reglementată de categoria A.
(2)În cazul în care entitatea reglementată nu aplică fluxurilor de combustibil majore cel puţin nivelurile necesare în temeiul articolului 75h alineatul (1) primul paragraf şi al articolului 75i alineatul (1), entitatea reglementată furnizează o justificare a motivului pentru care aplicarea nivelurilor necesare nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau ar atrage costuri nerezonabile.
Totuşi, dacă se dovedeşte că măsurile necesare pentru atingerea nivelurilor respective au devenit posibile din punct de vedere tehnic şi nu mai atrag costuri nerezonabile, entitatea reglementată notifică autoritatea competentă cu privire la modificările adecvate ale planului de monitorizare în conformitate cu articolul 75b şi prezintă propuneri referitoare la aplicarea măsurilor aferente şi la calendarul acestora.
(3)În cazul în care aplică un factor implicit de includere în domeniul de aplicare, astfel cum este menţionat la articolul 75l alineatele (3) şi (4), entitatea reglementată prezintă justificarea motivelor pentru care aplicarea oricărei alte metode menţionate la articolul 75l alineatul (2) pentru unul sau mai multe fluxuri de combustibil majore sau de minimis nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau ar atrage costuri nerezonabile.
Cu toate acestea, în cazul în care se constată că, pentru fluxurile de combustibil respective, aplicarea oricărei alte metode menţionate la articolul 75l alineatul (2) a devenit posibilă din punct de vedere tehnic şi nu mai atrage costuri nerezonabile, entitatea reglementată notifică autorităţii competente modificările corespunzătoare ale planului de monitorizare în conformitate cu articolul 75b şi prezintă propuneri referitoare la punerea în aplicare a măsurilor aferente şi la calendarul acestora.
(4)În cazul în care raportul de verificare elaborat în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 menţionează existenţa unor neconformităţi nesoluţionate sau formulează recomandări de îmbunătăţiri, în conformitate cu articolele 27, 29 şi 30 din regulamentul de punere în aplicare respectiv, entitatea reglementată prezintă autorităţii competente, spre aprobare, un raport până la data de 31 iulie a anului în care este verificatorul emite respectivul raport de verificare. Raportul în cauză prezintă modul în care şi data la care entitatea reglementată a remediat sau intenţionează să remedieze neconformităţile identificate de verificator şi să efectueze îmbunătăţirile recomandate.
Autoritatea competentă poate stabili o dată alternativă pentru prezentarea raportului menţionat la prezentul alineat, dar aceasta nu poate fi mai târzie de data de 30 septembrie a aceluiaşi an. Dacă este cazul, raportul poate fi combinat cu raportul menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol.
În cazul în care îmbunătăţirile recomandate nu ar conduce la o îmbunătăţire a metodologiei de monitorizare, entitatea reglementată trebuie să prezinte o justificare în acest sens. Dacă îmbunătăţirile recomandate ar atrage costuri nerezonabile, entitatea reglementată trebuie să dovedească natura nerezonabilă a costurilor.
(5)Alineatul (4) de la prezentul articol nu se aplică în cazul în care entitatea reglementată a soluţionat deja toate neconformităţile şi a dat curs tuturor recomandărilor de îmbunătăţire şi a prezentat autorităţii competente modificările aferente ale planului de monitorizare în vederea aprobării în conformitate cu articolul 75b din prezentul regulament, înainte de data stabilită în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol.
Art. 75r: Determinarea emisiilor de către autoritatea competentă
(1)Autoritatea competentă realizează e o estimare prudentă a emisiilor unei entităţi reglementate, ţinând seama de implicaţiile transferării costurilor pentru consumatori, în oricare dintre următoarele situaţii:
a)entitatea reglementată nu a prezentat niciun raport privind emisiile anuale verificat până la termenul prevăzut la articolul 75p;
b)raportul privind emisiile anuale verificat menţionat la articolul 75p nu este conform cu prezentul regulament;
c)raportul privind emisiile anuale al unei entităţi reglementate nu a fost verificat în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067.
(2)În cazul în care un verificator a declarat, în raportul de verificare întocmit în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2067, existenţa unor inexactităţi nesemnificative care nu au fost corectate de către entitatea reglementată înainte de emiterea raportului de verificare, autoritatea competentă evaluează inexactităţile respective şi, dacă este cazul, efectuează o estimare prudentă a emisiilor entităţii reglementate, ţinând seama de implicaţiile transferării costurilor pentru consumatori. Autoritatea competentă informează entitatea reglementată dacă sunt necesare corecţii ale raportului privind emisiile anuale şi care sunt acestea. Entitatea reglementată pune aceste informaţii la dispoziţia verificatorului.
(3)Statele membre stabilesc un schimb eficient de informaţii între autorităţile competente responsabile cu aprobarea planurilor de monitorizare şi autorităţile competente responsabile cu acceptarea rapoartelor privind emisiile anuale.
Art. 75s: Accesul la informaţii şi rotunjirea datelor
Se aplică articolul 71 şi articolul 72 alineatele (1) şi (2). În acest sens, orice referire la operatori sau la operatorii de aeronave se interpretează ca referire la entităţile reglementate.
Art. 75t: Asigurarea coerenţei cu alte obligaţii de raportare
În scopul raportării emisiilor generate de activităţile enumerate în anexa III la Directiva 2003/87/CE:
(a)sectoarele în care sunt eliberaţi pentru consum şi sunt arşi combustibilii, astfel cum sunt definiţi la articolul 3 litera (af) din Directiva 2003/87/CE, se etichetează utilizând codurile CRF;
(b)combustibilii, astfel cum sunt definiţi la articolul 3 litera (af) din Directiva 2003/87/CE, se etichetează utilizând codurile NC în conformitate cu legislaţia naţională de transpunere a Directivelor 2003/96/CE şi 2009/30/CE, dacă este cazul;
(c)pentru a asigura coerenţa cu raportarea în scopuri fiscale în temeiul legislaţiei naţionale de transpunere a Directivelor 2003/96/CE şi (UE) 2020/262, entitatea reglementată utilizează, dacă este cazul, numărul de înregistrare şi de identificare al operatorului economic în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 (***), codul de acciză în temeiul Regulamentului (UE) nr. 389/2012 (****) sau numărul naţional de înregistrare şi identificare pentru accize emis de autoritatea relevantă în temeiul legislaţiei naţionale de transpunere a Directivei 2003/96/CE, atunci când raportează datele sale de contact în planul de monitorizare şi în raportul privind emisiile.
(***)Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1).
(****)Regulamentul (UE) nr. 389/2012 al Consiliului din 2 mai 2012 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2073/2004 (JO L 121, 8.5.2012, p. 1).
Art. 75u: Cerinţe privind tehnologia informaţiei
Se aplică dispoziţiile capitolului VII. În acest sens, orice referire la operator şi la operatorul de aeronave se interpretează ca referire la entitatea reglementată.