Secţiunea 2 - Dispoziţii suplimentare aplicabile furnizorilor de servicii de găzduire, inclusiv platformelor online - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
SECŢIUNEA 2:Dispoziţii suplimentare aplicabile furnizorilor de servicii de găzduire, inclusiv platformelor online
Art. 16: Mecanisme de notificare şi de acţiune
(1)Furnizorii de servicii de găzduire instituie mecanisme care să permită oricărei persoane fizice sau entităţi să notifice acestor furnizori prezenţa în cadrul serviciului pe care îl oferă a anumitor informaţii pe care persoana sau entitatea respectivă le consideră a constitui conţinut ilegal. Mecanismele respective trebuie să fie uşor de accesat şi de utilizat şi permit transmiterea notificărilor exclusiv prin mijloace electronice.
(2)Mecanismele menţionate la alineatul (1) sunt de aşa natură încât să faciliteze transmiterea de notificări suficient de precise şi justificate în mod corespunzător. În acest scop, furnizorii de servicii de găzduire iau măsurile necesare pentru a permite şi a facilita transmiterea de notificări care să conţină toate elementele următoare:
a)o explicaţie suficient de justificată a motivelor pentru care persoana fizică sau entitatea susţine că informaţiile în cauză constituie conţinut ilegal;
b)o indicaţie clară a localizării electronice exacte a informaţiilor respective, de exemplu URL-ul sau URL-urile exacte sau, dacă este necesar, informaţii suplimentare care să permită identificarea conţinutului ilegal, adaptate în funcţie de tipul de conţinut şi de tipul specific de serviciu de găzduire;
c)numele şi adresa de e-mail ale persoanei fizice sau ale entităţii care transmite notificarea, cu excepţia cazului în care informaţiile sunt considerate ca implicând una dintre infracţiunile menţionate la articolele 3-7 din Directiva 2011/93/UE;
d)o declaraţie care să confirme că persoana fizică sau entitatea care transmite notificarea are cu bună-credinţă convingerea că informaţiile şi susţinerile cuprinse în notificare sunt exacte şi complete.
(3)Se consideră că notificările menţionate la prezentul articol conduc la cunoaşterea efectivă sau la conştientizarea, în sensul articolului 6, a informaţiilor specifice în cauză, în cazul în care permit unui furnizor diligent de servicii de găzduire să identifice caracterul ilegal al activităţii sau al informaţiilor relevante fără o examinare juridică detaliată.
(4)În cazul în care notificarea conţine datele de contact electronice ale persoanei fizice sau ale entităţii care a transmis-o, furnizorul de servicii de găzduire trimite, fără întârzieri nejustificate, persoanei fizice sau entităţii respective o confirmare de primire a notificării.
(5)De asemenea, furnizorul notifică fără întârzieri nejustificate persoanei fizice sau entităţii respective decizia pe care a luat-o în legătură cu informaţiile la care se referă notificarea, oferind informaţii cu privire la căile de atac posibile în legătură cu decizia respectivă.
(6)Furnizorii de servicii de găzduire prelucrează toate notificările pe care le primesc în cadrul mecanismelor menţionate la alineatul (1) şi iau decizii cu privire la informaţiile la care se referă notificările, în timp util, cu diligenţă, în mod nearbitrar şi cu obiectivitate. În cazul în care utilizează mijloace automatizate pentru prelucrarea respectivă sau pentru luarea deciziilor, furnizorii de servicii de găzduire includ informaţii cu privire la utilizarea unor astfel de mijloace în notificarea menţionată la alineatul (5).
Art. 17: Expunerea de motive
(1)Furnizorii de servicii de găzduire furnizează oricărui destinatar afectat al serviciului o expunere de motive clară şi specifică pentru oricare dintre următoarele restricţii impuse pe motiv că informaţiile furnizate de destinatarul serviciului constituie conţinut ilegal sau sunt incompatibile cu condiţiile generale de utilizare ale acestora:
a)orice restricţii privind vizibilitatea anumitor informaţii furnizate de destinatarul serviciului, inclusiv eliminarea conţinutului, blocarea accesului la conţinut sau retrogradarea conţinutului;
b)suspendarea, sistarea sau alte restricţii ale plăţilor monetare;
c)suspendarea sau sistarea totală sau parţială a furnizării serviciului;
d)suspendarea sau închiderea contului destinatarului serviciului.
(2)Alineatul (1) se aplică numai în cazul în care furnizorul cunoaşte datele de contact electronice relevante. Acesta se aplică cel târziu de la data impunerii restricţiei, indiferent de motivul sau de modul în care aceasta a fost impusă.
Alineatul (1) nu se aplică în cazul în care informaţiile constituie conţinut comercial înşelător de largă circulaţie.
(3)Expunerea de motive menţionată la alineatul (1) conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)informaţii din care să reiasă dacă decizia implică fie eliminarea informaţiilor, blocarea accesului la informaţii sau retrogradarea acestora ori restricţionarea vizibilităţii acestora sau suspendarea ori rezilierea plăţilor monetare asociate informaţiilor respective, fie impunerea altor măsuri dintre cele menţionate la alineatul (1) cu privire la informaţii şi, după caz, domeniul de aplicare teritorial al deciziei şi durata acesteia;
b)faptele şi circumstanţele care au fost avute în vedere în luarea deciziei, inclusiv, după caz, informaţii din care să reiasă dacă decizia a fost luată ca urmare a unei notificări transmise în conformitate cu articolul 16 sau pe baza unor investigaţii voluntare din proprie iniţiativă şi, dacă este strict necesar, identitatea notificatorului;
c)după caz, informaţii privind utilizarea mijloacelor automatizate în procesul decizional, inclusiv informaţii din care să reiasă dacă decizia a fost luată în privinţa conţinutului detectat sau identificat prin mijloace automatizate;
d)în cazul în care decizia se referă la un presupus conţinut ilegal, o trimitere la temeiul juridic pe care se bazează şi explicarea motivelor pentru care se consideră că informaţiile constituie conţinut ilegal în baza respectivului temei;
e)în cazul în care temeiul deciziei este presupusa incompatibilitate a informaţiilor cu condiţiile generale de utilizare ale furnizorului de servicii de găzduire, o trimitere la temeiul contractual invocat şi explicarea motivelor pentru care se consideră că informaţiile sunt incompatibile în baza respectivului temei;
f)informaţii clare şi uşor de înţeles privind căile de atac la care poate recurge destinatarul serviciului în ceea ce priveşte decizia, în special, după caz, mecanismele interne de soluţionare a plângerilor, soluţionarea extrajudiciară a litigiilor şi căile de atac judiciare.
(4)Informaţiile furnizate de furnizorii de servicii de găzduire în conformitate cu prezentul articol trebuie să fie clare, uşor de înţeles şi cât mai precise şi mai specifice posibil în mod rezonabil în circumstanţele date. În special, informaţiile trebuie să fie de aşa natură încât să permită în mod rezonabil destinatarului serviciului în cauză să îşi exercite în mod efectiv căile de atac posibile menţionate la alineatul (3) litera (f).
(5)Prezentul articol nu se aplică ordinelor menţionate la articolul 9.
Art. 18: Notificarea suspiciunilor de infracţiuni
(1)În cazul în care un furnizor de servicii de găzduire ia cunoştinţă de o informaţie care creează suspiciunea că a avut loc, are loc sau este probabil să aibă loc o infracţiune care implică o ameninţare la adresa vieţii sau a siguranţei uneia sau mai multor persoane, furnizorul informează cu promptitudine autorităţile de aplicare a legii sau autorităţile judiciare ale statului membru sau ale statelor membre în cauză cu privire la suspiciunea sa şi furnizează toate informaţiile relevante disponibile.
(2)În cazul în care nu poate identifica cu un grad rezonabil de certitudine statul membru în cauză, furnizorul serviciilor de găzduire informează autorităţile de aplicare a legii din statul membru în care îşi are reşedinţa sau este stabilit reprezentantul său legal ori informează Europolul sau ambele instituţii.
În sensul prezentului articol, statul membru în cauză este statul membru în care se suspectează că a avut loc, are loc sau este probabil să aibă loc infracţiunea ori statul membru în care îşi are reşedinţa sau în care se află infractorul prezumat ori statul membru în care îşi are reşedinţa sau în care se află victima infracţiunii prezumate.