Capitolul iv - Măsuri privind plantele, produsele vegetale şi alte obiecte - Regulamentul 2031/26-oct-2016 privind măsurile de protecţie împotriva organismelor dăunătoare plantelor, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 228/2013, (UE) nr. 652/2014 şi (UE) nr. 1143/2014 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivelor 69/464/CEE, 74/647/CEE, 93/85/CEE, 98/57/CE, 2000/29/CE, 2006/91/CE şi 2007/33/CE ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 317L

În vigoare
Versiune de la: 5 Ianuarie 2025 până la: 5 Iulie 2026
CAPITOLUL IV:Măsuri privind plantele, produsele vegetale şi alte obiecte
Art. 40: Interzicerea introducerii de plante, produse vegetale şi alte obiecte pe teritoriul Uniunii
(1)Nu se introduc pe teritoriul Uniunii anumite plante, produse vegetale sau alte obiecte dacă sunt originare din orice sau din anumite ţări ori teritorii terţe.
(2)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia adoptă o listă a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte menţionate la alineatul (1), a căror introducere pe teritoriul Uniunii este interzisă, precum şi ţările terţe, grupurile de ţări terţe sau zonele specifice ale unor ţări terţe cărora li se aplică interdicţia.
Primul dintre respectivele acte de punere în aplicare include plantele, produsele vegetale şi alte obiecte, precum şi ţările acestora de origine, astfel cum sunt enumerate în partea A din anexa III la Directiva 2000/29/CE.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2) din prezentul regulament.
În lista stabilită prin actele de punere în aplicare respective, plantele, produsele vegetale şi alte obiecte sunt identificate şi prin codurile lor respective în conformitate cu clasificarea din Nomenclatorul combinat, astfel cum se prevede în Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului (1) ("codul NC"), în cazul în care codul respectiv este disponibil. Se menţionează, în plus, alte coduri stabilite prin legislaţia Uniunii, atunci când acestea aduc precizări suplimentare cu privire la codul NC aplicabil pentru o plantă specifică, un produs vegetal sau alt obiect specific.
(1)Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful vamal comun (JO L 256, 7.9.1987, p. 1).
(3)Atunci când o plantă, un produs vegetal sau un alt obiect, originar sau expediat dintr-o ţară terţă, prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare datorită probabilităţii de a găzdui un dăunător de carantină pentru Uniune şi dacă riscul de organisme dăunătoare nu poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau a mai multora dintre măsurile prevăzute în anexa II secţiunea 1 punctele 2 şi 3, Comisia modifică actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (2) în sensul de a include în actul respectiv planta, produsul vegetal sau obiectul, precum şi ţările terţe, grupuri de ţări terţe sau zone specifice ale ţărilor terţe în cauză.
Atunci când o plantă, un produs vegetal sau un obiect inclus în actul de punere în aplicare respectiv nu prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare sau dacă prezintă un astfel de risc, dar acest risc poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau a mai multora dintre măsurile prevăzute în anexa II secţiunea 1 punctele 2 şi 3, Comisia modifică respectivul act de punere în aplicare în mod corespunzător.
Acceptabilitatea nivelului acestui risc legat de organismele dăunătoare este evaluată în conformitate cu principiile prevăzute în secţiunea 2 din anexa II, dacă este cazul, cu privire la una sau mai multe ţări terţe specifice.
Modificările respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
Din motive imperioase de urgenţă justificate corespunzător, pentru a aborda un risc grav legat de organismele dăunătoare, Comisia adoptă respectivele modificări prin acte de punere în aplicare aplicabile imediat, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 107 alineatul (3).
(4)Statele membre notifică Comisiei şi celorlalte state membre, prin sistemul electronic de notificare menţionat la articolul 103, cazurile în care au fost introduse pe teritoriul Uniunii plante, produse vegetale sau alte obiecte, încălcând dispoziţiile de la alineatul (1).
Notificarea respectivă indică, se transmite de asemenea ţării terţe din care au fost introduse plantele, produsele vegetale sau alte obiecte pe teritoriul Uniunii.
Art. 41: Plante, produse vegetale şi alte obiecte cărora li se aplică cerinţe speciale şi cerinţe echivalente
(1)Anumite plante, produse vegetale sau alte obiecte pot fi introduse sau pot circula pe teritoriul Uniunii, numai dacă sunt îndeplinite cerinţele speciale sau cerinţele echivalente. Plantele, produsele vegetale sau alte obiecte în cauză pot proveni din ţări terţe sau de pe teritoriul Uniunii.
(2)Comisia adoptă, prin acte de punere în aplicare, o listă a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte şi cerinţele speciale aferente, astfel cum se menţionează la alineatul (1). Lista respectivă include, după caz, ţările terţe, grupurile de ţări terţe sau zonele specifice ale ţărilor terţe vizate.
Primul dintre respectivele acte de punere în aplicare include plantele, produsele vegetale şi alte obiecte, cerinţele speciale şi, după caz, ţara terţă de origine a acestora, astfel cum sunt enumerate în partea A din anexa IV la Directiva 2000/29/CE.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2) din prezentul regulament.
În lista stabilită prin actele de punere în aplicare menţionate, respectivele plante, produse vegetale şi alte obiecte sunt, de asemenea, identificate prin codurile NC aferente, atunci când acestea sunt disponibile. Se menţionează, în plus, alte coduri stabilite prin legislaţia Uniunii, atunci când acestea aduc precizări suplimentare cu privire la codul NC aplicabil pentru o plantă specifică, un produs vegetal sau alt obiect specific.
(3)Dacă o plantă, un produs vegetal sau un alt obiect prezintă un risc legat de organismele dăunătoare de un nivel inacceptabil datorită probabilităţii de a găzdui un dăunător de carantină pentru Uniune şi dacă riscul poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau a mai multor măsuri din cele prevăzute în anexa II secţiunea 1 punctele 2 şi 3, Comisia modifică actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (2), pentru a include planta, produsul vegetal sau obiectul respectiv şi măsurile care li se aplică. Aceste măsuri, precum şi cerinţele menţionate la alineatul (2), constituie "cerinţe speciale".
Măsurile menţionate la primul paragraf se pot prezenta sub forma unor cerinţe specifice, adoptate în conformitate cu articolul 44 alineatul (1), pentru introducerea pe teritoriul Uniunii a anumitor plante, produse vegetale sau a altor obiecte, care sunt echivalente cu cerinţele speciale pentru introducerea şi circulaţia acestor plante, produse vegetale sau a altor obiecte pe teritoriul Uniunii ("cerinţe echivalente").
Dacă o plantă, un produs vegetal sau un alt obiect inclus în respectivul act de punere în aplicare nu prezintă un risc legat de organismele dăunătoare de un nivel inacceptabil sau dacă prezintă un astfel de risc însă riscul nu poate fi redus la un nivel acceptabil cu ajutorul cerinţelor speciale, Comisia modifică actul de punere în aplicare respectiv în sensul eliminării de pe listă a plantei, a produsului vegetal sau a obiectului în cauză sau al includerii pe lista menţionată la articolul 40 alineatul (2).
Acceptabilitatea nivelului riscului respectiv legat de organismele dăunătoare este evaluată şi se adoptă măsurile pentru a reduce riscul la un nivel acceptabil, în conformitate cu principiile prevăzute în secţiunea 2 din anexa II, dacă este cazul, cu privire la una sau mai multe ţări terţe specifice sau părţi ale acestora.
Modificările respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
Din motive imperioase de urgenţă justificate în mod corespunzător, pentru a aborda un risc grav legat de organismele dăunătoare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare aplicabile imediat, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 107 alineatul (3).
(4)În cazul în care o plantă, un produs vegetal sau un alt obiect a fost introdus sau deplasat pe teritoriul Uniunii, cu încălcarea alineatului (1) din prezentul articol, statele membre adoptă măsurile necesare, astfel cum se menţionează la articolul 66 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/625, şi notifică acest lucru Comisiei şi celorlalte state membre, prin intermediul sistemului electronic de notificare menţionat la articolul 103.
După caz, notificarea respectivă se transmite, de asemenea, ţării terţe din care au fost introduse plantele, produsele vegetale sau alte obiecte pe teritoriul Uniunii.

Art. 42: Restricţii pe baza unei evaluări preliminare pentru introducerea pe teritoriul Uniunii a unor plante, produse vegetale şi alte obiecte cu risc ridicat
(1)O plantă, un produs vegetal sau un alt obiect originar dintr-o ţară terţă care nu este inclus pe listă în conformitate cu articolul 40 sau care nu este acoperit suficient de cerinţele menţionate la articolul 41 sau care nu face obiectul măsurilor temporare menţionate la articolul 49 şi care, pe baza unei evaluări preliminare, prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare pentru teritoriul Uniunii, respectiva plantă ori respectivul produs vegetal sau obiect sunt considerate "plantă cu risc ridicat", "produs vegetal cu risc ridicat" sau "alt obiect cu risc ridicat" ("plante, produse vegetale sau alte obiecte cu risc ridicat").
Evaluarea preliminară respectivă ţine seama, după caz, pentru planta, produsul vegetal sau obiectul în cauză, de criteriile prevăzute în anexa III.
(11)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 105, un act delegat pentru completarea prezentului regulament prin stabilirea procedurii de includere pe listă a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte cu risc ridicat.
Respectivul act delegat prevede toate elementele următoare:
a)pregătirea dovezilor pentru evaluarea plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte cu risc ridicat;
b)acţiunile care urmează să fie întreprinse după primirea dovezilor respective;
c)procedurile pentru evaluarea respectivă;
d)gestionarea dosarelor privind confidenţialitatea şi protecţia datelor.

(2)Plantele, produsele vegetale sau alte obiecte cu risc ridicat incluse pe lista din actul de punere în aplicare prevăzut la alineatul (3) din ţări terţe, grupuri de ţări terţe sau zone specifice ale ţărilor terţe de origine vizate de lista respectivă, nu se introduc pe teritoriul Uniunii.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare, incluzând provizoriu pe listă, la nivelul taxonomic adecvat, în aşteptarea evaluării riscului menţionată la alineatul (4), plantele, produsele vegetale sau alte obiecte cu risc ridicat menţionate la alineatul (1) şi, după caz, ţările terţe, grupul de ţări terţe sau zonele specifice ale ţării terţe vizate.
Primul dintre actele de punere în aplicare respective se adoptă până la 14 decembrie 2018.
În lista stabilită prin actele de punere în aplicare menţionate, respectivele plante, produse vegetale şi alte obiecte, după caz, sunt de asemenea identificate prin codurile NC aferente, atunci când acestea sunt disponibile. Se menţionează, în plus, alte coduri stabilite prin legislaţia Uniunii, atunci când acestea aduc precizări suplimentare cu privire la codul NC aplicabil pentru o plantă specifică, un produs vegetal sau alt obiect specific.
(4)Dacă se concluzionează, pe baza unei evaluări a riscurilor, că planta, produsul vegetal sau un alt obiect originar din ţara terţă, grupul de ţări terţe sau zona specifică a ţării terţe vizate menţionate la alineatul (2) la nivelul taxonomic care figurează în actul de punere în aplicare prevăzut la alineatul (3) sau sub nivelul respectiv nu prezintă un nivel inacceptabil de risc datorită probabilităţii de a găzdui un dăunător de carantină pentru Uniune, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care elimină planta, produsul vegetal sau obiectul în cauză de pe lista menţionată la alineatul respectiv în ceea ce priveşte ţările terţe vizate.
Dacă se concluzionează, pe baza unei evaluări a riscurilor, că planta, produsul vegetal sau un alt obiect originar din ţara terţă, grupul de ţări terţe sau zona specifică a ţării terţe vizate menţionate la alineatul (2) prezintă un nivel inacceptabil de risc datorită probabilităţii de a găzdui un dăunător de carantină pentru Uniune şi că riscul respectiv nu poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau a mai multor măsuri din cele prevăzute anexa II secţiunea 1 punctele 2 şi 3, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care elimină planta, produsul vegetal sau obiectul în cauză şi ţările terţe vizate de pe lista menţionată la alineatul (2) şi le adaugă pe lista menţionată la articolul 40.
Dacă se concluzionează, pe baza unei evaluări a riscurilor, că planta, produsul vegetal sau un alt obiect originar din ţara terţă, grupul de ţări terţe sau zona specifică a ţării terţe vizate menţionate la alineatul (2) prezintă un nivel inacceptabil de risc, dar că riscul respectiv poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau mai multor măsuri din cele prevăzute în anexa II secţiunea 1 punctele 2şi 3, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care elimină planta, produsul vegetal sau obiectul în cauză şi ţara terţă, grupul de ţări terţe sau zona specifică a ţării terţe vizate de pe lisa menţionată la alineatul (2) şi le adaugă pe lista menţionată la articolul 41.
(5)Atunci când există o cerere pentru importul de plante, produse vegetale sau alte obiecte care figurează în actul de punere în aplicare prevăzut la alineatul (3), evaluarea riscurilor menţionată la alineatul (4) se efectuează într-un interval de timp adecvat şi rezonabil.
După caz, evaluarea respectivă se poate restrânge numai la plante, produse vegetale sau alte obiecte dintr-o anumită ţară terţă de origine sau de expediere sau un grup de ţări terţe de origine sau de expediere.
(6)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme specifice privind procedura care trebuie urmată pentru efectuarea evaluării riscurilor menţionată la alineatul (4).
(7)Actele de punere în aplicare menţionate la alineatele (3), (4) şi (6) se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
Art. 42a: Derogări temporare de la interdicţiile prevăzute la articolele 40 şi 42 şi de la cerinţele menţionate la articolul 41
(1)Prin derogare de la articolul 40 alineatul (1) şi de la articolul 41 alineatul (1), Comisia poate adopta, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, derogări temporare de la interdicţia prevăzută la articolul 40 alineatul (1) şi de la cerinţele speciale şi echivalente menţionate la articolul 41 alineatul (2), în ceea ce priveşte introducerea pe teritoriul Uniunii a anumitor plante, produse vegetale şi alte obiecte originare din una sau mai multe ţări terţe care prezintă un risc fitosanitar care nu este încă evaluat pe deplin.
Respectivele acte de punere în aplicare:
a)prevăd măsuri temporare privind introducerea respectivelor plante, produse vegetale şi alte obiecte pe teritoriul Uniunii, în conformitate cu principiile prevăzute în secţiunea 2 din anexa II; şi
b)modifică părţile relevante din actele de punere în aplicare menţionate la articolul 40 alineatul (2) şi la articolul 41 alineatul (2) prin introducerea unei trimiteri la derogarea privind planta, produsul vegetal sau alt obiect în cauză.
(2)Derogările temporare menţionate la alineatul (1) pot fi adoptate numai dacă au fost îndeplinite următoarele condiţii:
a)_
(i)Comisia a primit dovezi care justifică adoptarea unor derogări temporare cu cerinţe echivalente sau mai stricte decât cele menţionate la articolul 41; sau
(ii)ţara terţă în cauză a transmis Comisiei o cerere care conţine garanţii oficiale scrise pentru aplicarea pe teritoriul său, înainte şi în momentul depunerii cererii, a măsurilor care sunt necesare pentru abordarea riscului fitosanitar în cauză; şi
b)o evaluare a arătat că respectivele plante, produse vegetale sau alte obiecte prezintă un risc care poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea măsurilor necesare pentru abordarea riscului fitosanitar în cauză.
(3)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 105, un act delegat pentru completarea prezentului regulament în ceea ce priveşte procedura care trebuie să fie urmată pentru acordarea derogărilor temporare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol. Respectivul act delegat prevede următoarele elemente ale procedurii:
a)pregătirea, conţinutul şi prezentarea cererilor şi a dosarelor de către ţările terţe în cauză;
b)acţiunile care trebuie să fie întreprinse după primirea cererilor şi dosarelor respective, inclusiv, după caz, consultarea organismelor ştiinţifice sau luarea în considerare a avizelor sau studiilor ştiinţifice;
c)gestionarea cererilor şi a dosarelor privind confidenţialitatea şi protecţia datelor.
(4)Prin derogare de la articolul 42 alineatul (2), Comisia poate adopta, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, derogări temporare de la actele menţionate la articolul 42 alineatul (3), dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)riscul fitosanitar al plantelor, al produselor vegetale sau al altor obiecte cu risc ridicat în cauză nu este încă evaluat pe deplin;
b)o evaluare provizorie a arătat că respectivele plante, produse vegetale sau alte obiecte prezintă un risc care poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea măsurilor necesare pentru abordarea riscului fitosanitar în cauză;
c)nu a fost încă adoptat niciun act de punere în aplicare în temeiul articolului 42 alineatul (4) în ceea ce priveşte plantele, produsele vegetale sau alte obiecte în cauză.
Respectivele acte de punere în aplicare stabilesc măsuri temporare care privesc introducerea respectivelor plante, produse vegetale şi alte obiecte în Uniune şi care sunt necesare pentru a reduce riscul fitosanitar la un nivel acceptabil.
(5)Actele de punere în aplicare menţionate la alineatele (1) şi (4) prevăd raportarea anuală din partea ţării terţe în cauză cu privire la aplicarea măsurilor temporare respective. În cazul în care un raport conduce la concluzia că riscul în cauză nu este abordat în mod corespunzător prin măsurile raportate, actul care prevede măsurile respective se abrogă sau se modifică imediat, după caz.
(6)Perioada de aplicare a actelor de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) nu depăşeşte cinci ani. Cu toate acestea, perioada respectivă poate fi reînnoită, iar derogarea în cauză poate face obiectul unor cerinţe modificate, dacă acest lucru este justificat pe baza unei evaluări actualizate.
(7)Actele de punere în aplicare menţionate la alineatele (1) şi (4) se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).

Art. 43: Condiţii specifice de import pentru introducerea pe teritoriul Uniunii a materialelor de ambalaj din lemn
(1)Materialele de ambalaj din lemn, fie că sunt sau nu utilizate efectiv în transportul materialelor de toate tipurile, se introduc pe teritoriul Uniunii numai dacă îndeplinesc cumulativ următoarele cerinţe:
a)au făcut obiectul unuia sau mai multor tratamente aprobate şi respectă cerinţele aplicabile, prevăzute în anexa 1 la Standardul internaţional pentru măsuri fitosanitare nr. 15 Reglementarea materialelor de ambalaj din lemn în comerţul internaţional (ISPM 15);
b)sunt marcate cu marcajul menţionat în anexa 2 la ISPM 15, care certifică faptul că au făcut obiectul tratamentelor menţionate la litera (a).
Prezentul alineat nu se aplică materialelor de ambalaj din lemn cărora li se aplică excepţiile prevăzute în ISPM 15.
(2)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 105, acte delegate pentru modificarea cerinţelor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol pentru a ţine seama de evoluţia standardelor internaţionale, în special a ISPM 15.
Respectivele acte delegate pot stabili, de asemenea, că materialele de ambalaj din lemn cărora nu li se aplică excepţiile prevăzute în ISPM 15, sunt scutite de cerinţele de la alineatul (1) din prezentul articol sau li se aplică cerinţe mai puţin stricte.
Art. 44: Stabilirea cerinţelor echivalente
(1)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia stabileşte, la cererea unei anumite ţări terţe, cerinţe echivalente, dacă sunt îndeplinite următoarele două condiţii:
a)ţara terţă în cauză asigură, prin aplicarea, sub controlul său oficial, a uneia sau a mai multor măsuri specifice, un nivel de protecţie fitosanitară care este echivalent cu cerinţele speciale cu privire la introducerea sau circulaţia pe teritoriul Uniunii a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte vizate din alte ţări terţe;".

b)ţara terţă în cauză demonstrează Comisiei că măsurile specificate menţionate la litera (a) ating nivelul de protecţie fitosanitară menţionat la litera respectivă.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
(2)Dacă este cazul, Comisia desfăşoară investigaţii în ţara terţă în cauză, în conformitate cu articolul 120 din Regulamentul (UE) 2017/625, pentru a verifica dacă sunt îndeplinite condiţiile menţionate la alineatul (1) primul paragraf literele (a) şi (b) din prezentul articol.

Art. 45: Informaţii care trebuie puse la dispoziţia călătorilor şi a clienţilor serviciilor poştale
(1)Statele membre, porturile maritime, aeroporturile şi operatorii de transporturi internaţionale pun la dispoziţia pasagerilor informaţii privind interdicţiile menţionate la articolul 40 alineatul (2), cerinţele menţionate la articolul 41 alineatul (2) şi la articolul 42 alineatul (3), precum şi privind excepţiile menţionate la articolul 75 alineatul (2), în ceea ce priveşte introducerea plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte pe teritoriul Uniunii.
Aceştia furnizează informaţiile respective sub formă de afişe sau broşuri, şi, după caz, pe site-urile lor internet.
Serviciile poştale şi operatorii profesionişti implicaţi în vânzarea prin contracte la distanţă pun la dispoziţia clienţilor lor informaţiile respective cu privire la plantele, produsele vegetale şi alte obiecte menţionate la primul paragraf cel puţin prin intermediul internetului.
Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili modalităţi de prezentare şi utilizare a respectivelor afişe şi broşuri. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
(2)Statele membre transmit, la cerere, Comisiei un raport care sintetizează informaţiile furnizate în conformitate cu prezentul articol.
Art. 46: Excepţii de la interdicţii şi cerinţe pentru zonele de frontieră
(1)Prin derogare de la articolul 40 alineatul (1), articolul (41) alineatul (1) şi articolul 42 alineatul (2), statele membre pot autoriza introducerea pe teritoriul Uniunii a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)sunt cultivate sau produse în zone din ţările terţe care se află în apropierea frontierei lor terestre cu statele membre ("zone de frontieră ale ţării terţe");
b)sunt introduse în zone din state membre direct pe la respectiva frontieră ("zone de frontieră ale statului membru");
c)urmează să facă obiectul prelucrării în respectivele zone de frontieră ale statului membru în aşa fel încât orice risc legat de organisme dăunătoare este eliminat;
d)nu prezintă niciun risc de răspândire a dăunătorilor de carantină pentru Uniune sau a organismelor dăunătoare care intră sub incidenţa unor măsuri adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1) în urma circulaţiei în interiorul zonei de frontieră.
Respectivele plante, produse vegetale şi alte obiecte pot circula doar înspre şi în interiorul zonelor de frontieră ale statului membru şi doar sub controlul oficial al autorităţii competente.
(2)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 105, acte delegate pentru completarea prezentului regulament care să precizeze:
a)lăţimea maximă a zonelor de frontieră ale ţării terţe şi a zonelor de frontieră ale statului membru, în funcţie de anumite plante, produse vegetale şi alte obiecte în mod individual;
b)distanţa maximă pe care circulă plantele, produsele vegetale şi alte obiecte vizate în interiorul zonelor de frontieră ale ţării terţe şi al zonelor de frontieră ale statului membru; şi
c)procedurile pentru autorizarea introducerii şi a circulaţiei - în zonele de frontieră ale statului membru - ale plantelor, produselor vegetale şi altor obiecte menţionate la alineatul (1) din prezentul articol.
Lăţimea acestor zone asigură faptul că introducerea şi circulaţia plantelor, a produselor vegetale şi obiectelor respective pe teritoriul Uniunii nu prezintă niciun risc legat de organismele dăunătoare pentru teritoriul Uniunii sau pentru părţi ale acestuia.
(3)Comisia poate stabili, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, condiţii sau măsuri specifice privind introducerea în zonele de frontieră ale statelor membre a anumitor plante, produse vegetale şi alte obiecte, precum şi ţările terţe vizate, care intră sub incidenţa prezentului articol.
Respectivele acte se adoptă în conformitate cu anexa II şi, după caz, luând în considerare evoluţia cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice şi a standardelor internaţionale.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
(4)Statele membre informează Comisia şi celelalte state membre, prin sistemul electronic de notificare menţionat la articolul 103, atunci când plante, produse vegetale sau alte obiecte au fost introduse sau circulă în interiorul zonelor de frontieră ale statului membru sau al zonelor de frontieră ale ţării terţe încălcând astfel alineatele (1), (2) şi (3) din prezentul articol.
Notificarea respectivă se transmite, de asemenea, ţării terţe din care au fost introduse plantele, produsele vegetale sau alte obiecte în zona de frontieră în cauză.
Art. 47: Cerinţe privind tranzitul fitosanitar
(1)Prin derogare de la articolul 40 alineatul (1), articolul (41) alineatul (1), articolul 42 alineatul (2), articolul 72 alineatul (1) şi articolul 73, plantele, produsele vegetale şi alte obiecte pot fi introduse şi pot tranzita pe teritoriul Uniunii înspre o ţară terţă, fie sub formă de tranzit, fie sub formă de transbordare ("tranzit fitosanitar"), dacă acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)sunt însoţite de o declaraţie semnată de operatorul profesionist care este responsabil de aceste plante, produse vegetale şi alte obiecte care să menţioneze că aceste plante, produse vegetale sau alte obiecte se află în tranzit fitosanitar;
b)sunt ambalate şi transportate în aşa fel încât nu există riscul răspândirii organismelor dăunătoare de carantină pentru Uniune în momentul introducerii şi tranzitului lor pe teritoriul Uniunii.
(2)Autorităţile competente interzic tranzitul fitosanitar dacă plantele, produsele vegetale sau alte obiecte vizate nu se conformează alineatului (1) sau dacă există dovezi rezonabile conform cărora nu se vor conforma alineatului (1).
Art. 48: Plante, produse vegetale şi alte obiecte utilizate în scopuri de testare oficială, ştiinţifice sau educaţionale, pentru teste, selecţia de soiuri sau reproducere
(1)Prin derogare de la articolul 40 alineatul (1), articolul 41 alineatul (1) şi articolul 42 alineatul (2), statele membre pot, la cerere, să autorizeze temporar introducerea şi circulaţia pe teritoriul lor a plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte utilizate în scopuri de testare oficială, ştiinţifice sau educaţionale, pentru teste, selecţia de soiuri sau reproducere.
Autorizaţia respectivă se acordă pentru activitatea vizată numai dacă sunt impuse restricţii adecvate pentru a garanta că prezenţa plantelor, a produselor vegetale sau a altor obiecte vizate nu cauzează un risc inacceptabil de răspândire a unui dăunător de carantină pentru Uniune sau a unui organism dăunător care face obiectul măsurilor adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1), ţinând seama de identitatea, biologia şi mijloacele de dispersie a organismelor dăunătoare în cauză, de activitatea preconizată, de interacţiunea cu mediul şi de alţi factori relevanţi referitori la riscul legat de organismele dăunătoare prezentat de respectivele plante, produse vegetale sau alte obiecte.
(2)Dacă se acordă o autorizaţie în conformitate cu alineatul (1), aceasta include cumulativ următoarele condiţii:
a)plantele, produsele vegetale sau alte obiecte vizate urmează să fie păstrate într-un amplasament şi în condiţii dovedite a fi adecvate de către autorităţile competente şi menţionate în autorizaţie;
b)activitatea care implică aceste plante, produse vegetale sau alte obiecte trebuie să se desfăşoare într-o staţie de carantină, sau într-o instalaţie de izolare, desemnată în conformitate cu articolul 60 de autoritatea competentă şi menţionată în autorizaţie;
c)activitatea care implică aceste plante, produse vegetale sau alte obiecte se efectuează de către personal a cărui competenţă tehnică şi ştiinţifică este dovedită a fi adecvată de autoritatea competentă şi este menţionată în autorizaţie;
d)respectivele plante, produse vegetale sau alte obiecte trebuie să fie însoţite de autorizaţie atunci când sunt introduse sau circulă pe teritoriul Uniunii.
(3)Autorizaţia menţionată la alineatul (1) se limitează la cantitatea şi durata care este adecvată pentru activitatea în cauză şi nu depăşeşte capacitatea staţiei de carantină sau a instalaţiei de izolare desemnate.
Aceasta include restricţiile necesare pentru eliminarea adecvată a riscului de răspândire a organisme dăunătoare de carantină pentru Uniune relevante sau organisme dăunătoare care intră sub incidenţa unor măsuri adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1).
(4)Autoritatea competentă monitorizează respectarea condiţiilor menţionate la alineatul (2) şi limitarea şi restricţiile menţionate la alineatul (3) şi ia măsurile necesare în cazul în care condiţiile, limitarea sau restricţiile respective nu sunt respectate.
Dacă este cazul, aceste măsuri presupun revocarea autorizaţiei menţionate la alineatul (1).
(5)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 105, acte delegate pentru completarea prezentului regulament pentru stabilirea unor norme detaliate privind:
a)schimbul de informaţii între statele membre şi Comisie referitoare la introducerea şi circulaţia pe teritoriul Uniunii a plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte vizate;
b)procedurile şi condiţiile pentru acordarea autorizaţiei menţionate la alineatul (1) din prezentul articol; şi
c)cerinţele privind monitorizarea conformităţii şi măsurile de luat în caz de nerespectare, astfel cum se prevede la alineatul (4) din prezentul articol.
Art. 49: Măsuri temporare privind plantele, produsele vegetale şi alte obiecte care sunt susceptibile să prezinte riscuri nou identificate legate de organisme dăunătoare sau alte riscuri fitosanitare suspectate
(1)Comisia poate adopta, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, măsuri temporare în ce priveşte introducerea şi circulaţia pe teritoriul Uniunii a plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte din ţări terţe, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)plantele, produsele vegetale sau alte obiecte sunt susceptibile să prezinte riscuri nou identificate legate de organisme dăunătoare care nu sunt acoperite suficient de măsuri ale Uniunii şi nu sunt legate sau nu pot fi încă legate de organismele dăunătoare de carantină pentru Uniune sau de organismele dăunătoare care intră sub incidenţa unor măsuri adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1);
b)experienţa fitosanitară este insuficientă, de exemplu în legătură cu noile specii de plante sau căi de introducere, în ceea ce priveşte comerţul cu plantele, produsele vegetale sau alte obiecte vizate originare sau expediate din ţările terţe în cauză;
c)nu a fost efectuată nicio evaluare în ceea ce priveşte riscuri nou identificate legate de organisme dăunătoare pentru teritoriul Uniunii în legătură cu respectivele plante, produse vegetale sau alte obiecte din ţara terţă în cauză.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
(2)Măsurile temporare menţionate la alineatul (1) se adoptă ţinând seama de secţiunea 2 din anexa II şi de anexa IV.
Măsurile respective prevăd una sau mai multe dintre următoarele dispoziţii, după cum este necesar în cazul respectiv:
a)inspecţii şi eşantionare sistematice şi intensive, la punctul de introducere, pentru fiecare lot de plante, produse vegetale sau alte obiecte introduse pe teritoriul Uniunii şi testarea eşantioanelor;
b)o perioadă de carantină, în cadrul unei staţii de carantină sau al unei instalaţii de izolare, astfel cum se menţionează la articolul 60, pentru a verifica absenţa riscului nou identificat în cauză legat de organisme dăunătoare la respectivele plante, produse vegetale sau alte obiecte;
c)interzicerea introducerii respectivelor plante, produse vegetale sau alte obiecte pe teritoriul Uniunii.
În cazurile menţionate la al doilea paragraf literele (a) şi (b), actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (1) poate prevedea, de asemenea, măsuri specifice care trebuie luate înainte de introducerea pe teritoriul Uniunii a respectivelor plante, produse vegetale sau alte obiecte.
(3)Măsurile temporare menţionate la alineatul (1) se aplică pentru o perioadă adecvată şi rezonabilă, până la caracterizarea organismelor dăunătoare care sunt susceptibile să fie asociate cu respectivele plante, produse vegetale sau alte obiecte din ţările terţe în cauză şi până la evaluarea completă a riscurilor prezentate de respectivele organisme dăunătoare în conformitate cu secţiunea 1 din anexa I.
(4)Din motive imperioase de urgenţă justificate în mod corespunzător, pentru a aborda un risc grav nou identificat legat de organismele dăunătoare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare aplicabile imediat, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 107 alineatul (3). Actele respective se adoptă în conformitate cu principiile stabilite în secţiunea 2 din anexa II.
(5)Prin derogare de la măsurile adoptate în temeiul alineatului (1) din prezentul articol, articolul 48 se aplică la introducerea şi circulaţia pe teritoriul Uniunii a plantelor, produselor vegetale sau altor obiecte utilizate în scopuri de testare oficială, ştiinţifice sau educaţionale, pentru teste, selecţia de soiuri sau reproducere.
(6)Statele membre prezintă Comisiei şi celorlalte state membre, până la data de 30 aprilie a fiecărui an, un raport privind aplicarea măsurilor menţionate la alineatul (2) al doilea paragraf litera (a) sau (b) în cursul anului calendaristic precedent.
Statele membre informează Comisia şi celelalte state membre atunci când, în urma aplicării măsurilor prevăzute la alineatul (2) al doilea paragraf litera (a) sau (b), a fost depistată prezenţa unui organism dăunător care este susceptibil să prezinte noi riscuri legate de organismele dăunătoare.
Statele membre informează Comisia şi celelalte state membre, prin sistemul electronic de notificare menţionat la articolul 103 din prezentul regulament, atunci când introducerea unei plante, a unui produs vegetal sau a unui alt obiect pe teritoriul Uniunii a fost refuzată, sau deplasarea sa în interiorul teritoriului Uniunii a fost interzisă, deoarece statul membru în cauză a considerat că nu a fost nerespectată interdicţia menţionată la alineatul (2) al doilea paragraf litera (c) din prezentul articol. După caz, notificarea respectivă include măsurile luate de respectivul stat membru cu privire la plantele, produsele vegetale sau alte obiecte în cauză, în conformitate cu articolul 66 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/625.
După caz, ţara terţă din care au fost expediate plantele, produsele vegetale sau alte obiecte pentru a fi introduse pe teritoriul Uniunii este de asemenea notificată.
Art. 50: Raport din partea Comisiei cu privire la punerea în aplicare şi eficacitatea măsurilor asociate importurilor pe teritoriul Uniunii
Până la 14 decembrie 2021, Comisia prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului, cu privire la punerea în aplicare şi eficacitatea măsurilor asociate importurilor pe teritoriul Uniunii, inclusiv o analiză cost-beneficiu şi, dacă este cazul, prezintă o propunere legislativă.
Art. 51: Modificarea anexelor III şi IV
Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 105, acte delegate pentru modificarea anexelor III şi IV, în scopul de a le adapta la evoluţia cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice şi a standardelor internaţionale relevante.
Art. 52: Măsuri temporare adoptate de statele membre cu privire la un pericol iminent
(1)Atunci când un stat membru consideră că introducerea sau circulaţia pe teritoriul său a unor plante, produse vegetale sau alte obiecte din anumite ţări terţe sau din anumite alte state membre prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare în ceea ce priveşte intrarea, stabilirea şi răspândirea pe teritoriul său a unui organism dăunător de carantină pentru Uniune sau a unui organism dăunător evaluat ca îndeplinind condiţiile pentru includerea pe lista organismelor dăunătoare de carantină pentru Uniune şi că riscul respectiv nu este atenuat în mod adecvat prin măsurile menţionate la articolul 17 alineatele (1) şi (2), articolul 18 alineatul (1), articolul 19 alineatul (1), articolul 28 alineatele (1) şi (2), articolul 29 alineatul (1), articolul 30 alineatele (1) şi (3), articolul 40 alineatele (2) şi (3), articolul 41 alineatele (2) şi (3), articolul 42 alineatul (3), articolul 49 alineatul (1) şi articolul 53, statul membru notifică în scris Comisiei şi celorlalte state membre măsurile care ar dori să fie adoptate la nivelul Uniunii, împreună cu justificarea tehnică sau ştiinţifică a măsurilor respective.
(2)În cazul în care un stat membru consideră că măsurile de la nivelul Uniunii menţionate la alineatul (1) nu sunt, sau nu pot fi, luate într-un interval de timp suficient pentru a permite atenuarea riscului menţionat la respectivul alineat, statul membru poate lua măsuri temporare pentru a îşi proteja teritoriul de pericolul iminent. Respectivele măsuri temporare, precum şi justificarea lor tehnică, sunt notificate imediat Comisiei şi celorlalte state membre.
(3)Atunci când Comisia primeşte notificarea menţionată la alineatul (1), ea evaluează imediat dacă riscul menţionat la alineatul (1) este atenuat în mod adecvat prin măsurile prevăzute la articolul 17 alineatele (1) şi (2), articolul 18 alineatul (1), articolul 19 alineatul (1), articolul 28 alineatele (1) şi (2), articolul 9 alineatul (1), articolul 30 alineatele (1) şi (3), articolul 40 alineatele (2) şi (3), articolul 41 alineatele (2) şi (3), articolul 42 alineatul (3), articolul 49 alineatul (1) şi articolul 53, sau dacă ar trebui adoptate eventuale noi măsuri în temeiul articolelor menţionate.
(4)Atunci când, pe baza evaluării menţionate la alineatul (3), Comisia concluzionează că riscul menţionat la alineatul (1) nu este atenuat în mod adecvat prin măsurile temporare adoptate de statul membru în temeiul alineatului (2), sau dacă măsurile respective sunt disproporţionate sau nu sunt justificate în mod adecvat, poate decide, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, că măsurile respective trebuie abrogate sau modificate. Până la adoptarea unui astfel de act de punere în aplicare de către Comisie, statul membru poate menţine măsurile pe care le-a luat.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
Art. 53: Interzicerea introducerii plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte în zone protejate
(1)Anumite plante, produse vegetale sau alte obiecte originare din ţări terţe sau de pe teritoriul Uniunii nu pot fi introduse în anumite zone protejate.
(2)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia adoptă o listă a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte menţionate la alineatul (1), a căror introducere în anumite zone protejate este interzisă. Primul dintre respectivele acte de punere în aplicare include plantele, produsele vegetale şi alte obiecte, precum şi zonele protejate respective ale acestora şi, după caz, ţara de origine a acestora, astfel cum sunt enumerate în partea B din anexa III la Directiva 2000/29/CE.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2) din prezentul regulament.
În lista stabilită prin actele de punere în aplicare respective, plantele, produsele vegetale şi alte obiecte sunt, de asemenea, identificate prin codurile NC aferente, atunci când acestea sunt disponibile. Se menţionează, în plus, alte coduri stabilite prin legislaţia Uniunii, atunci când acestea aduc precizări suplimentare cu privire la codul NC aplicabil pentru o plantă specifică, un produs vegetal sau alt obiect specific.
(3)Dacă o plantă, un produs vegetal sau alt obiect, care provine din afara unei zone protejate, prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare din cauza probabilităţii de a găzdui respectivul dăunător de carantină pentru zone protejate şi dacă riscul respectiv nu poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau a mai multora dintre măsurile prevăzute în anexa II secţiunea 1 punctele 2 şi 3, Comisia modifică actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (2) în sensul de a include în acest raport plantele, produsele vegetale sau obiectele şi zona sau zonele protejate în cauză.
Dacă o plantă, un produs vegetal sau un alt obiect inclus în actul de punere în aplicare respectiv nu prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare, sau dacă prezintă un astfel de risc, dar acest risc poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau a mai multora dintre măsurile prevăzute în anexa II secţiunea 1 punctele 2 şi 3, Comisia modifică respectivul act de punere în aplicare în mod corespunzător.
Modificările respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
Acceptabilitatea nivelului respectivului risc legat de organismele dăunătoare este evaluată în conformitate cu principiile prevăzute în secţiunea 2 din anexa II.
Din motive imperioase de urgenţă justificate în mod corespunzător, pentru a aborda un risc grav legat de organismele dăunătoare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare aplicabile imediat, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 107 alineatul (3).
(4)Statele membre informează Comisia şi celelalte state membre, prin sistemul electronic de notificare menţionat la articolul 103, cu privire la cazurile în care plantele, produsele vegetale sau alte obiecte au fost introduse sau circulă în interiorul zonei protejate în cauză, încălcând astfel interdicţiile adoptate în conformitate cu prezentul articol.
După caz, statele membre sau Comisia notifică ţara terţă din care au fost introduse plantele, produsele vegetale sau alte obiecte în zona protejată în cauză.
Art. 54: Plante, produse vegetale şi alte obiecte cărora li se aplică cerinţele speciale privind zonele protejate
(1)Unele plante, produse vegetale sau alte obiecte pot fi introduse sau pot circula în anumite zone protejate, numai dacă sunt îndeplinite cerinţe speciale privind zonele protejate respective.
(2)Comisia adoptă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, o listă a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte, zonele protejate şi cerinţele speciale privind zonele protejate. Primul dintre respectivele acte de punere în aplicare include plantele, produsele vegetale şi alte obiecte, zonele protejate respective şi cerinţele speciale privind zonele protejate, astfel cum sunt enumerate în partea B din anexa IV la Directiva 2000/29/CE.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2) din prezentul regulament.
În lista stabilită prin actele de punere în aplicare menţionate, respectivele plante, produse vegetale şi alte obiecte sunt, de asemenea, identificate prin codurile NC aferente, atunci când acestea sunt disponibile. Se menţionează, în plus, alte coduri stabilite prin legislaţia Uniunii, atunci când acestea aduc precizări suplimentare cu privire la codul NC aplicabil pentru o plantă specifică, un produs vegetal sau alt obiect specific.
(3)Atunci când o plantă, un produs vegetal sau alt obiect care provine din afara zonei protejate în cauză prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare pentru respectiva zonă protejată din cauza probabilităţii de a găzdui un dăunător de carantină pentru zone protejate şi dacă riscul respectiv poate fi redus la un nivel acceptabil prin aplicarea uneia sau a mai multora dintre măsurile prevăzute în anexa II secţiunea 1 punctele 2 şi 3, Comisia modifică actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (2), pentru a include plantele, produsele vegetale sau obiectele şi măsurile care trebuie aplicate în aceste cazuri. Respectivele măsuri, precum şi cerinţele menţionate la alineatul (2), constituie "cerinţe speciale pentru zonele protejate".
Atunci când o plantă, un produs vegetal sau un alt obiect inclus în respectivul act de punere în aplicare nu prezintă un nivel inacceptabil de risc de organisme dăunătoare pentru zona protejată respectivă sau dacă prezintă un astfel de risc, însă riscul nu poate fi redus la un nivel acceptabil cu ajutorul cerinţelor speciale pentru zonele protejate, Comisia modifică actul de punere în aplicare respectiv în consecinţă.
Modificările respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
Acceptabilitatea nivelului riscului respectiv legat de organismele dăunătoare este evaluată şi se adoptă măsurile pentru a reduce riscul la un nivel acceptabil, în conformitate cu principiile prevăzute în secţiunea 2 din anexa II.
Din motive imperioase de urgenţă justificate în mod corespunzător, pentru a aborda un risc grav legat de organismele dăunătoare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare aplicabile imediat, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 107 alineatul (3).
(4)Statele membre informează Comisia şi celelalte state membre, prin sistemul electronic de notificare menţionat la articolul 103, cu privire la cazurile în care plantele, produsele vegetale sau alte obiecte au fost introduse sau circulă în interiorul zonei protejate în cauză, încălcând astfel măsurile adoptate în conformitate cu prezentul articol.
După caz, statele membre sau Comisia notifică ţara terţă din care au fost introduse plantele, produsele vegetale sau alte obiecte pe teritoriul Uniunii.
Art. 55: Informaţii cu privire la zonele protejate care trebuie puse la dispoziţia călătorilor şi a clienţilor serviciilor poştale
- Articolul 45 se aplică mutatis mutandis introducerii sau circulaţiei în interiorul zonelor protejate a plantelor, produselor vegetale şi altor obiecte.
Art. 56: Excepţie de la interdicţiile şi cerinţele legate de zonele de frontieră în ceea ce priveşte zonele protejate
- Articolul 46 se aplică mutatis mutandis plantelor, produselor vegetale şi altor obiecte care figurează în actele de punere în aplicare prevăzute la articolul 53 alineatele (2) şi (3) şi la articolul 54 alineatele (2) şi (3) care sunt introduse din zona de frontieră a unei ţări terţe în respectivele zone protejate limitrofe zonei de frontieră în cauză.
Art. 57: Cerinţe legate de tranzitul fitosanitar în ceea ce priveşte zonele protejate
- Articolul 47 privind cerinţele legate de tranzitul fitosanitar se aplică mutatis mutandis tranzitului fitosanitar al plantelor, produselor vegetale şi al altor obiecte care figurează în actele de punere în aplicare prevăzute la articolul 53 alineatele (2) şi (3) şi la articolul 54 alineatele (2) şi (3) prin zonele protejate.
Art. 58: Plante, produse vegetale şi alte obiecte utilizate în scopuri de testare oficială, ştiinţifice sau educaţionale, pentru teste, selecţia de soiuri şi reproducere în ceea ce priveşte zonele protejate
Prin derogare de la interdicţiile şi cerinţele prevăzute la articolul 53 alineatul (1) şi la articolul 54 alineatul (1), articolul 48 se aplică mutatis mutandis introducerii şi circulaţiei în zonele protejate a plantelor, produselor vegetale şi altor obiecte care figurează în actele de punere în aplicare prevăzute la articolul 53 alineatele (2) şi (3) şi la articolul 54 alineatele (2) şi (3) şi utilizate în scopuri de testare oficială, ştiinţifice sau educaţionale, pentru teste, selecţia de soiuri sau reproducere.
Art. 59: Cerinţe generale privind vehiculele, utilajele şi materialul de ambalaj
(1)Vehiculele, utilajele şi materialul de ambalaj utilizate pentru plantele, produsele vegetale sau alte obiecte care sunt menţionate în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 28 alineatele (1) şi (2), al articolului 30 alineatele (1) şi (3), al articolului 40 alineatul (2), al articolului 41 alineatele (2) şi (3), al articolului 42 alineatul (3) şi al articolului 49 alineatul (1) şi care circulă înspre teritoriul Uniunii sau în interiorul acestuia, sau prin teritoriul Uniunii în temeiul articolului 47, sunt indemne de organisme dăunătoare de carantină pentru Uniune şi de organismele dăunătoare care intră sub incidenţa unor măsuri adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1).
(2)Alineatul (1) se aplică zonelor protejate şi în ceea ce priveşte respectivele organisme dăunătoare de carantină pentru zone protejate.
Art. 60: Desemnarea staţiilor de carantină şi a instalaţiilor de izolare
(1)În scopurile menţionate la articolele 8, 48, 49 şi 58, statele membre iau una sau mai multe din măsurile următoare, ţinând seama de riscul legat de organisme dăunătoare relevante:
a)desemnează pe teritoriul lor staţii de carantină sau instalaţii de izolare;
b)autorizează utilizarea unor staţii de carantină sau a unor instalaţii de izolare desemnate într-un alt stat membru, cu condiţia ca, după caz, respectivul stat membru să fi fost de acord cu o astfel de autorizare;
c)desemnează temporar spaţiile operatorilor profesionişti sau ale altor persoane drept instalaţii de izolare pentru organismele dăunătoare, plantele, produsele vegetale sau alte obiecte şi utilizările lor respective, astfel cum se prevede în articolele 8, 48 şi 49.
(2)Statele membre transmit, la cerere, Comisiei şi celorlalte state membre o listă a staţiilor de carantină şi a instalaţiilor de izolare desemnate pe teritoriul lor.
Art. 61: Cerinţe privind staţiile de carantină şi instalaţiile de izolare
(1)Staţiile de carantină şi instalaţiile de izolare menţionate la articolul 60 respectă următoarele cerinţe menite să prevină răspândirea organismelor dăunătoare de carantină pentru Uniune:
a)oferă izolarea fizică a organismelor dăunătoare, plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte care trebuie ţinute în carantină sau în izolare şi se asigură că acestea nu pot fi accesate sau îndepărtate din respectivele staţii sau instalaţii fără consimţământul autorităţii competente;
b)dispun de sisteme, sau au acces la sisteme pentru sterilizarea, decontaminarea sau distrugerea plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte infestate şi a deşeurilor şi a echipamentelor înainte de îndepărtarea din staţii sau instalaţii;
c)dispun de identificarea şi descrierea sarcinilor respectivelor staţii şi instalaţii, a persoanelor responsabile de efectuarea sarcinilor şi a condiţiilor în care acestea îndeplinesc respectivele sarcini;
d)dispun de suficient personal calificat şi pregătit în mod adecvat şi cu o experienţă corespunzătoare; şi
e)dispun de un plan de urgenţă pentru eliminarea eficace a oricărei prezenţe neintenţionate a unor organisme dăunătoare de carantină pentru Uniune şi a unor organisme dăunătoare care intră sub incidenţa unor măsuri adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1) şi pentru prevenirea răspândirii lor.
(2)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme specifice pentru a asigura condiţii uniforme de aplicare a cerinţelor stabilite la alineatul (1) în legătură cu tipul de plante, produse vegetale şi alte obiecte şi cu riscul real şi potenţial, inclusiv cerinţe specifice în scopuri de testare oficială, ştiinţifice sau educaţionale, pentru teste, selecţia de soiuri sau reproducere.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).
Art. 62: Funcţionarea staţiilor de carantină şi a instalaţiilor de izolare
(1)Persoana responsabilă de staţia de carantină sau de instalaţia de izolare monitorizează staţia sau instalaţia respectivă şi zonele din vecinătatea imediată a acesteia în vederea depistării prezenţei neintenţionate a dăunătorilor de carantină pentru Uniune şi a dăunătorilor care intră sub incidenţa unor măsuri adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1).
(2)Dacă se constată sau există suspiciuni cu privire la prezenţa neintenţionată a unui organism dăunător menţionat la alineatul (1), persoana responsabilă de staţia de carantină sau de instalaţia de izolare respectivă ia măsurile corespunzătoare, pe baza planului de urgenţă menţionat la articolul 61 alineatul (1) litera (e). Obligaţiile prevăzute pentru operatorii profesionişti la articolul 14 se aplică mutatis mutandis persoanei responsabile de staţia de carantină sau de instalaţia de izolare.
(3)Persoana responsabilă de staţia de carantină sau de instalaţia de izolare ţine evidenţe privind următoarele:
a)personalul angajat;
b)vizitatorii care pătrund în staţie sau în instalaţie;
c)organismele dăunătoare, plantele, produsele vegetale şi alte obiecte care intră şi ies din staţie sau din instalaţie;
d)locul de origine a acestor plante, produse vegetale şi alte obiecte; şi
e)observaţii privind prezenţa unor dăunători pe aceste plante, produse vegetale şi alte obiecte în interiorul staţiei de carantină sau al instalaţiei de izolare şi în vecinătatea imediată a acestora.
Aceste evidenţe se păstrează pentru o perioadă de trei ani.
Art. 63: Supravegherea staţiilor de carantină şi a instalaţiilor de izolare şi revocarea desemnării
(1)Autoritatea competentă inspectează în mod periodic staţiile de carantină şi instalaţiile de izolare pentru a verifica dacă acestea respectă cerinţele prevăzute la articolul 61 şi condiţiile de funcţionare prevăzute la articolul 62.
Frecvenţa inspecţiilor respective este stabilită de autoritatea competentă în funcţie de riscurile de dăunători asociate funcţionării staţiilor de carantină sau instalaţiilor de izolare.
(2)Pe baza inspecţiei menţionate la alineatul (1), autoritatea competentă poate solicita persoanei responsabile de staţia de carantină sau de instalaţia de izolare să pună în aplicare măsuri corectoare pentru a asigura conformitatea cu articolele 61 şi 62, fie imediat, fie într-un anumit termen.
Atunci când autoritatea competentă concluzionează că staţia de carantină sau instalaţia de izolare ori persoana responsabilă în cauză nu respectă articolele 61 şi 62, autoritatea respectivă ia de îndată măsurile necesare pentru a se asigura că neconformitatea cu dispoziţiile menţionate nu persistă. Măsurile respective pot include revocarea sau suspendarea desemnării menţionate la articolul 60 alineatul (1).
(3)Atunci când autoritatea competentă a luat măsuri în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol, altele decât revocarea desemnării menţionate la articolul 60 alineatul (1), şi dacă neconformitatea cu articolele 61 şi 62 persistă, autoritatea respectivă revocă fără întârziere desemnarea.
Art. 64: Eliberarea plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte din staţiile de carantină şi instalaţiile de izolare
(1)Plantele, produsele vegetale şi alte obiecte pot să părăsească staţiile de carantină sau instalaţiile de izolare numai după obţinerea autorizaţiei din partea autorităţilor competente, dacă se confirmă că sunt indemne de organisme dăunătoare de carantină pentru Uniune şi de organisme dăunătoare care intră sub incidenţa unor măsuri adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1) sau, după caz, de dăunători de carantină pentru zone protejate.
(2)Autoritatea competentă poate autoriza circulaţia plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte infestate cu un dăunător de carantină pentru Uniune sau cu un dăunător pentru care se aplică măsurile adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (1), dintr-o staţie de carantină sau o instalaţie de izolare către o altă staţie de carantină sau instalaţie de izolare, dacă circulaţia respectivă este justificată de motive de testare oficială sau ştiinţifice şi se desfăşoară în condiţiile stabilite de autoritatea competentă.
(3)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme specifice cu privire la eliberarea de plante, produse vegetale şi alte obiecte din staţiile de carantină şi instalaţiile de izolare şi, după caz, cerinţe privind etichetarea referitoare la eliberarea acestora sau la circulaţia lor menţionată la alineatul (2).
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 107 alineatul (2).