Nou Secţiunea 2 - CEREREA DE ÎNREGISTRARE - Regulamentul 1956/29-sept-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/2411 al Parlamentului European şi al Consiliului privind protecţia indicaţiilor geografice pentru produsele artizanale şi industriale
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Noiembrie 2025
SECŢIUNEA 2:CEREREA DE ÎNREGISTRARE
Art. 3: Producătorul individual
(1)Atunci când depune o cerere de înregistrare a unei indicaţii geografice, producătorul individual menţionat la articolul 8 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/2411 furnizează explicaţii şi dovezi adecvate pentru a dovedi că sunt îndeplinite condiţiile cumulative specificate la articolul respectiv.
(2)În cazul în care o indicaţie geografică protejată constă în sau conţine numele exploataţiei producătorului individual, acest lucru nu îi împiedică pe alţi producători să utilizeze denumirea respectivă, cu condiţia ca acestea să respecte caietul de sarcini al produsului.
Art. 4: Notificarea cererii de înregistrare
Oficiul informează Comisia cu privire la toate cererile de înregistrare primite în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2411 în termen de o lună de la depunerea acestora.
Art. 5: Denumirile existente
(1)Obligaţia unui stat membru interesat de informare a oficiului în temeiul articolului 70 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/2411 se îndeplineşte prin transmiterea către oficiu, prin intermediul sistemului digital sau al adresei sale de e-mail funcţionale dedicate, a denumirilor existente pe care statul membru doreşte să le înregistreze şi să le protejeze în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2411 şi a cererilor corespunzătoare, în conformitate cu articolul 70 alineatul (4) din regulamentul respectiv.
(2)Obligaţia unui stat membru interesat de informare a Comisiei în temeiul articolului 70 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/2411 este îndeplinită prin transmiterea către Comisie, la adresa sa de e-mail funcţională dedicată, a denumirilor existente pe care statul membru doreşte să le înregistreze şi să le protejeze în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2411.
(3)Neprezentarea, până la 2 decembrie 2026, a unora dintre informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) are ca rezultat considerarea informaţiilor specificate la articolul 70 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/2411 ca fiind neprezentate.
(4)Cererile care însoţesc denumirile existente vor fi prelucrate în conformitate cu articolul 70 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/2411.
Art. 6: Cereri comune
(1)În cazul în care cererea de înregistrare comună se referă numai la statele membre care au beneficiat de o derogare în conformitate cu articolul 19 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411, cererea comună se depune la oficiu de către unul dintre solicitanţi.
(2)În cazul în care cererea comună se referă la un stat membru care a beneficiat de o derogare în conformitate cu articolul 19 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411 şi la un alt stat membru în cadrul procedurii standard, cererea de înregistrare comună se depune la oficiu de către autoritatea competentă a statului membru respectiv în cadrul procedurii standard.
(3)În cazul în care cererea comună de înregistrare se referă la un stat membru care a beneficiat de o derogare în conformitate cu articolul 19 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411 şi la o ţară terţă, cererea comună se depune la oficiu de către solicitantul din statul membru.
(4)Oficiul transmite orice notificare sau decizie autorităţii competente a statului membru, solicitantului din statul membru sau autorităţii competente a ţării terţe sau solicitantului dintr-o ţară terţă care a depus la oficiu o cerere de înregistrare comună în conformitate cu articolul 22 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/2411 şi cu alineatele (1), (2) şi (3) din prezentul articol.
Art. 7: Caietul de sarcini al produsului
(1)Caietul de sarcini al produsului menţionat la articolul 9 din Regulamentul (UE) 2023/2411, atunci când este transmis oficiului în conformitate cu articolul 22 din regulamentul respectiv, după caz, este furnizat utilizând formularul pus la dispoziţie online de către oficiu şi transmis oficiului prin intermediul sistemului digital.
(2)Pentru procedurile prevăzute la articolul 21 literele (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2023/2411, oficiul publică caietul de sarcini în registrul Uniunii în limba în care solicitantul a depus caietul de sarcini.
Art. 8: Dovada originii
(1)Caietul de sarcini al unei indicaţii geografice protejate conţine procedurile pe care producătorii trebuie să le aplice în ceea ce priveşte dovada originii referitoare la:
a)produs;
b)materii prime, dacă este cazul; şi
c)alte elemente care, în conformitate cu caietul de sarcini al produsului, trebuie să provină din aria geografică delimitată.
(2)Orice restricţii privind originea materiilor prime, dacă este cazul, furnizate în caietul de sarcini al unui produs a cărui denumire este înregistrată ca indicaţie geografică protejată sunt justificate în raport cu legătura menţionată la articolul 9 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) 2023/2411.
(3)Producătorii au capacitatea:
a)de a identifica furnizorul, cantitatea şi originea materiei prime, dacă este cazul, şi/sau produsele primite, dacă este cazul, precum şi destinatarul, cantitatea şi destinaţia produselor furnizate; şi
b)de a furniza dovezi că produsul este fabricat în conformitate cu etapele de producţie definite în caietul de sarcini al produsului.
Art. 9: Descrierea mai multor produse distincte
(1)Dacă cererea de înregistrare a unei denumiri sau de aprobare a unei modificări se referă la două sau mai multe produse distincte care au dreptul să utilizeze denumirea respectivă, trebuie să se demonstreze îndeplinirea cerinţelor de înregistrare separat, în cazul fiecăruia dintre produsele respective.
(2)În sensul prezentului articol, "produse distincte" înseamnă produse care, deşi utilizează aceeaşi denumire înregistrată, sunt diferenţiate atunci când sunt introduse pe piaţă sau sunt considerate produse diferite de către consumatori. Expresia se poate referi, de asemenea, la produsele artizanale şi industriale care fac obiectul unor clasificări diferite în cadrul Nomenclaturii combinate menţionate în Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului (4).
(4)Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful vamal comun (JO L 256, 7.9.1987, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1987/2658/oj).
Art. 10: Prezentarea documentului unic
(1)În situaţiile prevăzute la articolul 21 litera (a) din Regulamentul (UE) 2023/2411, autoritatea competentă a statului membru, în situaţiile prevăzute la articolul 21 litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2411, solicitantul, şi, în situaţiile prevăzute la articolul 21 litera (c) din Regulamentul (UE) 2023/2411, solicitantul sau autoritatea competentă din ţara terţă care a transmis documentul unic oficiului se asigură că documentul unic este un rezumat fidel al caietului de sarcini al produsului şi că nu există nicio divergenţă substanţială între acestea. În cazul în care se constată o neconcordanţă după înregistrarea indicaţiei geografice, în situaţiile prevăzute la articolul 21 litera (a) din Regulamentul (UE) 2023/2411, autoritatea competentă a statului membru, în situaţiile prevăzute la articolul 21 litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2411, solicitantul, şi, în situaţiile prevăzute la articolul 21 litera (c) din Regulamentul (UE) 2023/2411, solicitantul sau autoritatea competentă din ţara terţă, după caz, ia măsurile necesare pentru a remedia neconcordanţa respectivă.
(2)Numele persoanelor fizice sau juridice care sunt incluse în documentul unic devin publice.
(3)Documentul unic trebuie să fie concis şi să nu depăşească 2 500 de cuvinte, cu excepţia cazurilor justificate în mod corespunzător.
(4)Documentul unic se întocmeşte în conformitate cu anexa II la Regulamentul (UE) 2023/2411 şi se transmite prin intermediul sistemului digital.
Art. 11: Documentaţia de însoţire
Documentaţia de însoţire se întocmeşte în conformitate cu formularul pus la dispoziţie online de către oficiu.
Art. 12: Delimitarea ariei geografice în cererea de înregistrare
Aria geografică este delimitată în mod precis şi lipsit de ambiguitate, făcând referire, pe cât posibil, la limitele fizice sau administrative şi, dacă este posibil, furnizând, de asemenea, o hartă.
Art. 13: Modificări ale caietului de sarcini al produsului efectuate pe parcursul procedurii de depunere a cererii
(1)Dacă, în urma corespondenţei dintre oficiu şi autoritatea competentă a statului membru în cauză, menţionate la articolul 23 alineatele (4) şi (6) din Regulamentul (UE) 2023/2411, caietul de sarcini al produsului este modificat, autoritatea competentă a statului membru respectiv actualizează documentul unic şi se asigură că trimiterea electronică la publicarea caietului de sarcini al produsului duce la versiunea actualizată a acestuia.
(2)Dacă autoritatea competentă a statului membru consideră că modificările aduse caietului de sarcini al produsului sunt semnificative şi, astfel, afectează interese care nu au fost luate în considerare în cadrul procedurii naţionale de opoziţie desfăşurate în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) 2023/2411, modificările respective fac obiectul unei proceduri naţionale de opoziţie suplimentare. În cadrul respectivei proceduri naţionale de opoziţie suplimentare, autoritatea competentă a statului membru se asigură că orice persoană fizică sau juridică ce are un interes legitim şi este stabilită sau rezidentă pe teritoriul statului membru în cauză şi care este afectată de modificările respective poate depune o opoziţie înaintea comunicării către oficiu a versiunii actualizate a documentului unic, adaptată la caietul de sarcini actualizat al produsului.
(3)În cazul înregistrărilor directe, dacă, în urma corespondenţei menţionate la articolul 14 alineatele (8) şi (9) din prezentul regulament, se aduc modificări caietului de sarcini al produsului, solicitantul actualizează documentul unic.
(4)Dacă, în urma corespondenţei menţionate la alineatul (1), sunt necesare modificări ale caietului de sarcini în cazul unei cereri care vizează o indicaţie geografică originară dintr-o ţară terţă, solicitantul sau autoritatea competentă a ţării terţe în cauză, după caz, actualizează documentul unic şi caietul de sarcini al produsului şi comunică oficiului modificările respective.
Art. 14: Procedura de examinare a oficiului
(1)În procedurile standard, examinarea de către oficiu se concentrează în principal pe documentul unic; cu toate acestea, în cazul cererilor din ţări terţe şi al înregistrărilor directe, oficiul efectuează o verificare încrucişată a documentului unic cu caietul de sarcini pentru a se evita eventualele diferenţe.
(2)În cazul înregistrărilor directe, oficiul examinează cererile cu ajutorul punctului unic de contact desemnat de statele membre.
(3)În cazul în care o cerere nu îndeplineşte criteriile menţionate la articolul 23 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411, atunci când adresează observaţiile în temeiul articolului 23 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2023/2411, oficiul notifică solicitantului şi autorităţii competente a statului membru din care provine produsul sau, în cazul înregistrărilor directe, solicitantului, sau, în cazul cererilor din ţări terţe, solicitantului sau autorităţii competente din ţara terţă, după caz, în limba în care a fost depusă cererea, următoarele:
a)motivele eventualei respingeri;
b)termenul menţionat la articolul 23 alineatul (6) din regulamentul respectiv pentru respingerea, corectarea sau completarea cererii sau pentru prezentarea de observaţii;
c)informaţii cu privire la faptul că cererea va fi respinsă în cazul în care nu este completată sau corectată în termenul stabilit.
(4)În cazul în care solicitantul decide să retragă cererea, în cadrul procedurii standard, autoritatea competentă a statului membru, în cazul înregistrărilor directe, solicitantul, şi, în cazul cererilor din ţări terţe, solicitantul sau autoritatea competentă a ţării terţe, după caz, informează oficiul, prin intermediul sistemului digital, cu privire la retragerea cererii. Cererile retrase sunt considerate nedepuse.
(5)În conformitate cu articolul 29 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411, decizia prin care se precizează motivele respingerii se notifică solicitantului şi autorităţii competente a statului membru din care provine produsul sau, în cazul înregistrărilor directe, solicitantului, iar în cazul cererilor din ţări terţe, solicitantului sau autorităţii competente din ţara terţă, după caz.
(6)În cazul în care Divizia pentru indicaţii geografice, în conformitate cu articolul 34 din Regulamentul (UE) 2023/2411 (denumită în continuare "Divizia pentru indicaţii geografice"), decide să consulte consiliul consultativ în cursul procedurii de examinare menţionate la articolul 23 alineatul (5) din regulamentul respectiv, solicitantul şi autoritatea competentă a statului membru şi solicitantul sau autoritatea competentă din ţara terţă, după caz, din care provine produsul sunt notificate prin intermediul sistemului digital cu privire la o astfel de consultare şi la suspendarea perioadei de examinare, astfel cum se menţionează la articolul 23 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/2411.
(7)Divizia pentru indicaţii geografice notifică avizul consiliului consultativ solicitantului şi autorităţii competente sau punctului unic de contact al statului membru, în limbile oficiale ale Uniunii ale statelor membre respective şi solicitantului sau autorităţii competente din ţara terţă, după caz, de unde este originar produsul, în limba oficială a Uniunii de depunere a cererii de înregistrare.
(8)În plus faţă de alineatul (3), în cazul înregistrărilor directe, oficiul examinează dacă cererea îndeplineşte cerinţele menţionate la articolele 6 şi 8 din Regulamentul (UE) 2023/2411.
(9)În cazul înregistrărilor directe, în temeiul articolului 20 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/2411, atunci când abordează observaţiile în temeiul articolului 23 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2023/2411, atunci când este necesar, oficiul trimite solicitantului cererea de furnizare de informaţii suplimentare. Oficiul notifică, de asemenea, punctul unic de contact cu privire la cerere.
(10)În cazul înregistrărilor directe, în temeiul articolului 20 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/2411, oficiul transmite punctului unic de contact, prin intermediul sistemului digital, cererile sale specifice de clarificare, indică aspectele specifice pe care punctul unic de contact trebuie să le examineze şi/sau să le verifice şi indică momentul în care trebuie emisă o declaraţie pentru verificarea informaţiilor respective. În cadrul examinării sale, oficiul se bazează pe declaraţiile emise de punctul unic de contact.
(11)În cazul înregistrărilor directe, în temeiul articolului 20 din Regulamentul (UE) 2023/2411, oficiul arhivează toate comunicările scrise cu punctul unic de contact care se referă la examinarea efectuată de oficiu.
Art. 15: Contestarea deciziei în cadrul etapei naţionale
Autorităţile competente ale statelor membre transmit oficiului informaţiile menţionate la articolul 24 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411 prin intermediul sistemului digital, în oricare dintre limbile oficiale ale Uniunii.