Capitolul ii - CONTROLORII DE ACCES - Regulamentul 1925/14-sept-2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind pieţele digitale)
Acte UE
Jurnalul Oficial 265L
În vigoare Versiune de la: 12 Octombrie 2022
CAPITOLUL II:CONTROLORII DE ACCES
Art. 3: Desemnarea drept controlor de acces
(1)O întreprindere este desemnată drept controlor de acces dacă:
a)are un impact semnificativ asupra pieţei interne;
b)furnizează un serviciu de platformă esenţial care reprezintă un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali; şi
c)beneficiază de o poziţie solidă şi durabilă, în ceea ce priveşte operaţiunile sale, sau este previzibil că va beneficia de o astfel de poziţie în viitorul apropiat.
(2)Se prezumă că o întreprindere îndeplineşte condiţiile corespunzătoare de la alineatul (1):
a)în ceea ce priveşte alineatul (1) litera (a), în cazul în care a realizat o cifră de afaceri anuală în Uniune mai mare sau egală cu 7,5 miliarde EUR în fiecare dintre ultimele trei exerciţii financiare sau în cazul în care capitalizarea sa bursieră medie sau valoarea sa justă de piaţă echivalentă a fost de cel puţin 75 de miliarde EUR în ultimul exerciţiu financiar şi în cazul în care furnizează acelaşi serviciu de platformă esenţial în cel puţin trei state membre;
b)în ceea ce priveşte alineatul (1) litera (b), în cazul în care furnizează un serviciu de platformă esenţial care, în ultimul exerciţiu financiar, a avut lunar cel puţin 45 de milioane de utilizatori finali activi stabiliţi în Uniune sau aflaţi pe teritoriul acesteia şi, anual, cel puţin 10 000 de utilizatori comerciali activi stabiliţi în Uniune, identificaţi şi calculaţi în conformitate cu metodologia şi indicatorii prevăzuţi în anexă;
c)în ceea ce priveşte alineatul (1) litera (c), în cazul în care pragurile prevăzute la litera (b) de la prezentul alineat au fost atinse în fiecare dintre ultimele trei exerciţii financiare.
(3)În cazul în care o întreprindere care furnizează servicii de platformă esenţiale atinge toate pragurile menţionate la alineatul (2), aceasta notifică acest lucru Comisiei fără întârziere şi, în orice caz, în termen de două luni de la atingerea pragurilor respective şi îi furnizează informaţiile relevante indicate la alineatul (2). Notificarea respectivă include informaţiile relevante indicate la alineatul (2) pentru fiecare dintre serviciile de platformă esenţiale ale întreprinderii care atinge pragurile menţionate la alineatul (2) litera (b). Ori de câte ori un alt serviciu de platformă esenţial furnizat de întreprinderea care a fost desemnată anterior drept controlor de acces atinge pragurile menţionate la alineatul (2) literele (b) şi (c), întreprinderea respectivă notifică acest lucru Comisiei în termen de două luni de la atingerea pragurilor respective.
În cazul în care întreprinderea care furnizează serviciul de platformă esenţial nu notifică Comisia în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat şi nu furnizează în termenul stabilit de Comisie în solicitarea de informaţii formulată în temeiul articolului 21 toate informaţiile relevante care sunt necesare pentru ca Comisia să desemneze întreprinderea vizată drept controlor de acces în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol, Comisia îşi menţine dreptul de a desemna întreprinderea respectivă drept controlor de acces, pe baza informaţiilor de care dispune.
În cazul în care întreprinderea care furnizează servicii de platformă esenţiale se conformează solicitării de informaţii în temeiul celui de al doilea paragraf de la prezentul alineat sau în cazul în care informaţiile sunt furnizate după expirarea termenului menţionat la respectivul paragraf, Comisia aplică procedura prevăzută la alineatul (4).
(4)Comisia, fără întârzieri nejustificate şi în termen de cel mult 45 de zile lucrătoare de la primirea informaţiilor complete menţionate la alineatul (3), desemnează drept controlor de acces o întreprindere care furnizează servicii de platformă esenţiale care atinge toate pragurile menţionate la alineatul (2).
(5)Întreprinderea care furnizează servicii de platformă esenţiale poate prezenta, împreună cu notificarea sa, argumente justificate în mod suficient pentru a demonstra că, în mod excepţional, deşi atinge toate pragurile prevăzute la alineatul (2), din cauza circumstanţelor în care funcţionează serviciul de platformă esenţial relevant, nu îndeplineşte condiţiile enumerate la alineatul (1).
În cazul în care Comisia consideră că argumentele prezentate în conformitate cu primul paragraf de întreprinderea care furnizează servicii de platformă esenţiale nu sunt justificate în mod suficient deoarece nu pun în mod vădit sub semnul întrebării prezumţiile stabilite la alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia poate respinge argumentele respective în termenul menţionat la alineatul (4), fără a aplica procedura prevăzută la articolul 17 alineatul (3).
În cazul în care întreprinderea care furnizează servicii de platformă esenţiale prezintă astfel de argumente justificate în mod suficient care pun în mod vădit sub semnul întrebării prezumţiile stabilite la alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia poate, în pofida primului paragraf de la prezentul alineat, să demareze procedura prevăzută la articolul 17 alineatul (3) în termenul menţionat la alineatul (4) de la prezentul articol.
În cazul în care Comisia ajunge la concluzia că întreprinderea care furnizează servicii de platformă esenţiale nu a fost în măsură să demonstreze că serviciile de platformă esenţiale relevante pe care le furnizează nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol, aceasta desemnează întreprinderea respectivă drept controlor de acces în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 17 alineatul (3).
(6)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 49 pentru a completa prezentul regulament precizând metodologia prin care se stabileşte dacă sunt atinse pragurile cantitative prevăzute la alineatul (2) de la prezentul articol şi pentru a ajusta periodic respectiva metodologie în funcţie de evoluţia pieţei şi a tehnologiei, dacă acest lucru este necesar.
(7)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 49 pentru a modifica prezentul regulament actualizând metodologia şi lista indicatorilor prevăzute în anexă.
(8)Comisia desemnează drept controlor de acces, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 17, orice întreprindere care furnizează servicii de platformă esenţiale care îndeplineşte fiecare dintre condiţiile de la alineatul (1) de la prezentul articol, dar care nu atinge fiecare dintre pragurile stabilite la alineatul (2) de la prezentul articol.
În acest scop, Comisia ia în considerare toate sau unele dintre următoarele elemente, în măsura în care sunt relevante pentru întreprinderea care furnizează servicii de platformă esenţiale în cauză:
a)dimensiunea, inclusiv cifra de afaceri şi capitalizarea bursieră, operaţiunile şi poziţia respectivei întreprinderi;
b)numărul utilizatorilor comerciali care utilizează serviciul de platformă esenţial pentru a ajunge la utilizatorii finali şi numărul utilizatorilor finali;
c)efectele de reţea şi avantajele generate de date, în special în ceea ce priveşte accesul întreprinderii respective la date cu caracter personal şi la date fără caracter personal şi colectarea acestora sau capacităţile analitice ale respectivei întreprinderi;
d)orice efecte legate de economiile de scară şi cele legate de economiile de gamă de pe urma cărora beneficiază întreprinderea, inclusiv în ceea ce priveşte datele şi, după caz, activităţile sale din afara Uniunii;
e)plasarea utilizatorului comercial sau a utilizatorului final într-o situaţie de client captiv, inclusiv costurile de schimbare a furnizorului şi prejudecăţile comportamentale care reduc capacitatea utilizatorilor comerciali şi a utilizatorilor finali de a schimba furnizorul sau de a utiliza concomitent mai multe platforme;
f)o structură corporativă de conglomerat sau integrarea verticală a respectivei întreprinderi, de exemplu care îi permite acesteia să recurgă la subvenţii încrucişate, să combine date din diferite surse sau să îşi folosească poziţia drept pârghie; sau
g)alte caracteristici structurale ale întreprinderilor sau ale serviciilor.
Atunci când efectuează evaluarea sa în temeiul prezentului alineat, Comisia ţine seama de evoluţiile previzibile legate de elementele enumerate la al doilea paragraf, inclusiv de orice concentrări planificate care implică o altă întreprindere care furnizează servicii de platformă esenţiale sau care furnizează orice alte servicii din sectorul digital sau care permit colectarea de date.
În cazul în care o întreprindere care furnizează un serviciu de platformă esenţial care nu atinge pragurile cantitative menţionate la alineatul (2) nu respectă în mod substanţial măsurile de investigare dispuse de Comisie, iar nerespectarea respectivă persistă după ce întreprinderea în cauză a fost invitată să se conformeze într-un termen rezonabil şi să prezinte observaţii, Comisia poate desemna întreprinderea respectivă drept controlor de acces pe baza elementelor de fapt de care dispune.
(9)Pentru fiecare întreprindere desemnată drept controlor de acces în temeiul alineatului (4) sau al alineatului (8), Comisia enumeră în decizia de desemnare serviciile de platformă esenţiale relevante care sunt furnizate în cadrul respectivei întreprinderi şi care, în mod individual, reprezintă un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali, astfel cum se menţionează la alineatul (1) litera (b).
(10)Controlorul de acces se conformează obligaţiilor prevăzute la articolele 5, 6 şi 7 în termen de şase luni de la momentul când un serviciu de platformă esenţial a fost enumerat în decizia de desemnare în temeiul alineatului (9) de la prezentul articol.
Art. 4: Reexaminarea statutului de controlor de acces
(1)Comisia poate, la cerere sau din proprie iniţiativă, să reanalizeze, să modifice sau să abroge în orice moment o decizie de desemnare adoptată în temeiul articolului 3, pentru unul dintre următoarele motive:
a)a intervenit o schimbare substanţială privind oricare dintre elementele de fapt pe care s-a bazat decizia de desemnare;
b)decizia de desemnare s-a bazat pe informaţii incomplete, incorecte sau care induc în eroare.
(2)Comisia reexaminează periodic şi cel puţin o dată la trei ani dacă controlorii de acces continuă să îndeplinească condiţiile prevăzute la articolul 3 alineatul (1). Reexaminarea respectivă analizează şi dacă este necesară modificarea listei serviciilor de platformă esenţiale ale controlorului de acces care, în mod individual, reprezintă un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali, astfel cum se menţionează la articolul 3 alineatul (1) litera (b). Aceste reexaminări nu au efect suspensiv în ceea ce priveşte obligaţiile controlorului de acces.
Comisia examinează de asemenea, cel puţin o dată pe an, dacă noi întreprinderi care furnizează servicii de platformă esenţiale îndeplinesc condiţiile respective.
În cazul în care, pe baza reexaminărilor efectuate în temeiul primului paragraf, Comisia constată că au intervenit schimbări cu privire la faptele pe care s-a bazat desemnarea întreprinderilor care furnizează servicii de platformă esenţiale drept controlori de acces, aceasta adoptă o decizie prin care confirmă, modifică sau abrogă decizia de desemnare.
(3)Comisia publică şi actualizează în permanenţă o listă a controlorilor de acces şi lista serviciilor de platformă esenţiale pentru care aceştia trebuie să respecte obligaţiile prevăzute în capitolul III.