Capitolul i - OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII - Regulamentul 1925/14-sept-2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind pieţele digitale)
Acte UE
Jurnalul Oficial 265L
În vigoare Versiune de la: 12 Octombrie 2022
CAPITOLUL I:OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Obiectivul prezentului regulament este de a contribui la buna funcţionare a pieţei interne prin stabilirea de norme armonizate care să le asigure tuturor entităţilor comerciale pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital din întreaga Uniune unde sunt prezenţi controlori de acces, în beneficiul utilizatorilor comerciali şi al utilizatorilor finali.
(2)Prezentul regulament se aplică serviciilor de platformă esenţiale furnizate sau oferite de controlorii de acces utilizatorilor comerciali stabiliţi în Uniune sau utilizatorilor finali stabiliţi în Uniune sau care se află pe teritoriul acesteia, indiferent de locul de stabilire sau de reşedinţă al controlorilor de acces şi indiferent de dreptul aplicabil în mod normal în ceea ce priveşte furnizarea serviciului.
(3)Prezentul regulament nu se aplică pieţelor legate de:
a)reţelele de comunicaţii electronice, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2018/1972;
b)serviciile de comunicaţii electronice, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 4 din Directiva (UE) 2018/1972, altele decât cele legate de serviciile de comunicaţii interpersonale care nu se bazează pe numere.
(4)În ceea ce priveşte serviciile de comunicaţii interpersonale, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 5 din Directiva (UE) 2018/1972, prezentul regulament nu aduce atingere competenţelor şi responsabilităţilor conferite autorităţilor naţionale de reglementare şi altor autorităţi competente în temeiul articolului 61 din respectiva directivă.
(5)Pentru a evita fragmentarea pieţei interne, statele membre nu le impun controlorilor de acces obligaţii suplimentare prin acte cu putere de lege, reglementări sau măsuri administrative în scopul asigurării unor pieţe contestabile şi echitabile. Nicio dispoziţie a prezentului regulament nu împiedică statele membre să impună obligaţii întreprinderilor, inclusiv celor care furnizează servicii de platformă esenţiale, privind aspecte care nu intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament, cu condiţia ca respectivele obligaţii să fie compatibile cu dreptul Uniunii şi să nu rezulte din faptul că întreprinderile relevante au statutul de controlor de acces în sensul prezentului regulament.
(6)Prezentul regulament nu aduce atingere aplicării articolelor 101 şi 102 din TFUE. De asemenea, acesta nu aduce atingere aplicării:
a)normelor naţionale în materie de concurenţă care interzic acordurile anticoncurenţiale, deciziile asocierilor de întreprinderi, practicile concertate şi abuzurile de poziţie dominantă;
b)normelor naţionale în materie de concurenţă care interzic alte forme de comportament unilateral, în măsura în care sunt aplicate altor întreprinderi decât controlorii de acces sau au ca efect impunerea unor obligaţii suplimentare controlorilor de acces; şi
c)Regulamentului (CE) nr. 139/2004 al Consiliului (23) şi normelor naţionale privind controlul concentrărilor economice.
(23)Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE) privind concentrările economice] (JO L 24, 29.1.2004, p. 1).
(7)Autorităţile naţionale nu iau decizii care sunt contrare unei decizii adoptate de Comisie în temeiul prezentului regulament. Comisia şi statele membre acţionează în strânsă cooperare şi îşi coordonează acţiunile de aplicare a legii pe baza principiilor stabilite la articolele 37 şi 38.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."controlor de acces" înseamnă o întreprindere care furnizează servicii de platformă esenţiale, desemnată în temeiul articolului 3;
2."serviciu de platformă esenţial" înseamnă oricare dintre următoarele:
(a)serviciile de intermediere online;
(b)motoarele de căutare online;
(c)serviciile de reţele de socializare online;
(d)serviciile de platformă de partajare a materialelor video;
(e)serviciile de comunicaţii interpersonale care nu se bazează pe numere;
(f)sistemele de operare;
(g)browserele web;
(h)asistenţii virtuali;
(i)serviciile de cloud computing;
(j)serviciile de publicitate online, inclusiv orice reţea de publicitate, schimburile publicitare şi orice alt serviciu de intermediere publicitară, prestat de o întreprindere care furnizează oricare dintre serviciile de platformă esenţiale enumerate la literele (a)-(i);
3."serviciu al societăţii informaţionale" înseamnă orice serviciu în sensul definiţiei de la articolul 1 alineatul (1) litera (b) din Directiva (UE) 2015/1535;
4."sector digital" înseamnă sectorul produselor şi serviciilor furnizate cu ajutorul sau prin intermediul serviciilor societăţii informaţionale;
5."servicii de intermediere online" înseamnă servicii de intermediere online în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2019/1150;
6."motor de căutare online" înseamnă un motor de căutare online în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 5 din Regulamentul (UE) 2019/1150;
7."serviciu de reţele de socializare online" înseamnă o platformă care le permite utilizatorilor finali să se conecteze şi să comunice între ei, să partajeze conţinut şi să descopere alţi utilizatori şi alt conţinut prin intermediul mai multor dispozitive şi, în special, prin chat, postări, materiale video şi recomandări;
8."serviciu de platformă de partajare a materialelor video" înseamnă un serviciu de platformă de partajare a materialelor video în sensul definiţiei de la articolul 1 alineatul (1) litera (aa) din Directiva 2010/13/UE;
9."serviciu de comunicaţii interpersonale care nu se bazează pe numere" înseamnă un serviciu de comunicaţii interpersonale care nu se bazează pe numere în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 7 din Directiva (UE) 2018/1972;
10."sistem de operare" înseamnă un software de sistem care controlează funcţiile de bază ale hardware-ului sau ale software-ului şi permite aplicaţiilor software să ruleze pe baza lui;
11."browser web" înseamnă o aplicaţie software care le permite utilizatorilor finali să acceseze şi să interacţioneze cu conţinutul web găzduit pe servere conectate la reţele precum internetul, inclusiv browserele web autonome şi browserele web integrate sau încorporate în software sau aplicaţii similare;
12."asistent virtual" înseamnă un software care poate prelucra cereri, sarcini sau întrebări, inclusiv cele formulate prin modalităţi audio, vizuale sau scrise sau prin gesturi sau mişcări şi care, pe baza acestor cereri, sarcini sau întrebări, oferă acces la alte servicii sau controlează dispozitive conectate fizice;
13."serviciu de cloud computing" înseamnă un serviciu de cloud computing în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 19 din Directiva (UE) 2016/1148 a Parlamentului European şi a Consiliului (24);
(24)Directiva (UE) 2016/1148 a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 iulie 2016 privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate a reţelelor şi a sistemelor informatice în Uniune (JO L 194, 19.7.2016, p. 1).
14."magazine de aplicaţii software" înseamnă un tip de servicii de intermediere online care se axează pe aplicaţiile software ca produs sau serviciu intermediat;
15."aplicaţie software" înseamnă orice produs sau serviciu digital care rulează pe baza unui sistem de operare;
16."serviciu de plată" înseamnă un serviciu de plată în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 3 din Directiva (UE) 2015/2366;
17."serviciu tehnic care sprijină un serviciu de plată" înseamnă un serviciu în sensul articolului 3 litera (j) din Directiva (UE) 2015/2366;
18."sistem de plată pentru achiziţii în cadrul aplicaţiei" înseamnă o aplicaţie software, un serviciu sau o interfaţă cu utilizatorul care facilitează achiziţionarea de conţinut digital sau de servicii digitale în cadrul unei aplicaţii software, inclusiv conţinut, abonamente, componente sau funcţionalităţi, precum şi plăţile pentru astfel de achiziţii;
19."serviciu de identificare" înseamnă un tip de serviciu furnizat împreună cu serviciile de platformă esenţiale sau în sprijinul acestora care permite orice tip de verificare a identităţii utilizatorilor finali sau a utilizatorilor comerciali, indiferent de tehnologia utilizată;
20."utilizator final" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care utilizează servicii de platformă esenţiale în altă calitate decât cea de utilizator comercial;
21."utilizator comercial" înseamnă orice persoană fizică sau juridică ce acţionează cu titlu comercial sau profesional care utilizează servicii de platformă esenţiale în scopul sau în cursul furnizării de bunuri sau servicii către utilizatorii finali;
22."ierarhizare" înseamnă vizibilitatea relativă acordată bunurilor sau serviciilor oferite prin intermediul serviciilor de intermediere online, al serviciilor de reţele de socializare online, al serviciilor de platformă de partajare a materialelor video sau al asistenţilor virtuali sau relevanţa acordată rezultatelor căutărilor de către motoarele de căutare online, astfel cum sunt prezentate, organizate sau comunicate de întreprinderile care furnizează servicii de intermediere online, servicii de reţele de socializare online, servicii de platformă de partajare a materialelor video, asistenţi virtuali sau motoare de căutare online, indiferent de mijloacele tehnologice folosite pentru această prezentare, organizare sau comunicare şi indiferent dacă este prezentat sau comunicat numai un singur rezultat;
23."rezultate ale căutării" înseamnă orice informaţie furnizată în orice format, inclusiv texte, grafice, materiale vocale sau alte rezultate, obţinută ca răspuns al unei căutări şi care are legătură cu aceasta, indiferent dacă informaţia oferită ca răspuns este un rezultat plătit sau nu, un răspuns direct sau orice produs, serviciu sau informaţie oferită în legătură cu rezultatele organice ori afişată împreună cu acestea sau încorporată parţial sau integral în acestea;
24."date" înseamnă orice reprezentare digitală a unor acte, fapte sau informaţii şi orice compilaţie a unor astfel de acte, fapte sau informaţii, inclusiv sub forma unei înregistrări audio, video sau audiovizuale;
25."date cu caracter personal" înseamnă date cu caracter personal în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2016/679;
26."date fără caracter personal" înseamnă alte date decât datele cu caracter personal;
27."întreprindere" înseamnă o entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată, inclusiv toate societăţile afiliate sau întreprinderile asociate care formează un grup prin intermediul controlului direct sau indirect exercitat asupra unei societăţi sau întreprinderi de către o alta;
28."control" înseamnă posibilitatea de a exercita o influenţă decisivă asupra unei întreprinderi, în sensul articolului 3 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 139/2004;
29."interoperabilitate" înseamnă capacitatea de a face schimb de informaţii şi de a utiliza reciproc informaţiile care au fost partajate prin intermediul interfeţelor sau al altor soluţii, astfel încât toate elementele de hardware sau software să funcţioneze cu alt hardware şi software şi cu utilizatorii în toate modurile în care sunt destinate să funcţioneze;
30."cifră de afaceri" înseamnă suma obţinută de o întreprindere în sensul articolului 5 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 139/2004;
31."creare de profiluri" înseamnă creare de profiluri în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2016/679;
32."consimţământ" înseamnă consimţământ în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2016/679;
33."instanţă naţională" înseamnă orice instanţă judecătorească dintr-un stat membru în sensul articolului 267 din TFUE.