Secţiunea 3 - EUROSUR - Regulamentul 1896/13-nov-2019 privind Poliţia de frontieră şi garda de coastă la nivel european şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1052/2013 şi (UE) 2016/1624
Acte UE
Jurnalul Oficial 295L
În vigoare Versiune de la: 2 August 2021
SECŢIUNEA 3:EUROSUR
Art. 18: EUROSUR
Prezentul regulament instituie EUROSUR în calitate de cadru integrat pentru schimbul de informaţii şi pentru cooperarea operaţională în cadrul Poliţiei de frontieră şi gărzii de coastă la nivel european în vederea îmbunătăţirii conştientizării situaţiei şi a sporirii capacităţii de reacţie în scopul gestionării frontierelor Uniunii, inclusiv al detectării, prevenirii şi combaterii imigraţiei ilegale şi a criminalităţii transfrontaliere şi în vederea contribuirii la asigurarea protecţiei vieţilor migranţilor şi la salvarea acestora.
Art. 19: Domeniul de aplicare al EUROSUR
(1)EUROSUR se utilizează pentru verificările efectuate la punctele de trecere a frontierei autorizate şi pentru supravegherea frontierelor externe terestre, maritime şi aeriene, inclusiv monitorizarea, detectarea, identificarea, urmărirea, prevenirea şi interceptarea trecerilor neautorizate ale frontierei, în scopul detectării, prevenirii şi combaterii imigraţiei ilegale şi a criminalităţii transfrontaliere şi al contribuţiei la asigurarea protecţiei şi salvarea vieţilor migranţilor.
(2)EUROSUR nu se utilizează pentru nicio măsură legală sau administrativă luată după ce autorităţile competente ale unui stat membru au interceptat activităţi infracţionale transfrontaliere sau treceri neautorizate ale frontierelor externe de către persoane.
Art. 20: Componentele EUROSUR
(1)Statele membre şi agenţia utilizează EUROSUR pentru schimbul de informaţii şi pentru cooperarea în domeniul controlului frontierelor, ţinând seama de mecanismele existente de schimb de informaţii şi de cooperare. EUROSUR constă în următoarele componente:
a)centre naţionale de coordonare astfel cum sunt menţionate la articolul 21;
b)tablouri situaţionale naţionale astfel cum sunt menţionate la articolul 25;
c)un tablou situaţional european astfel cum este menţionat la articolul 26, care include informaţii privind secţiuni de frontieră externă cu niveluri de impact corespunzătoare;
d)tablouri situaţionale specifice astfel cum sunt menţionate la articolul 27;
e)serviciile de fuziune EUROSUR astfel cum sunt menţionate la articolul 28;
f)planificarea integrată astfel cum este menţionată la articolul 9.
(2)Centrele naţionale de coordonare furnizează agenţiei, prin intermediul reţelei de comunicaţii menţionate la articolul 14 şi al sistemelor relevante, informaţii, extrase din tablourile lor situaţionale naţionale şi, după caz, din tablourile situaţionale specifice, care sunt necesare pentru stabilirea şi actualizarea tabloului situaţional european.
(3)Agenţia oferă centrelor naţionale de coordonare, prin intermediul reţelei de comunicaţii, acces nelimitat, 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână, la tablourile situaţionale specifice şi la tabloul situaţional european.
Art. 21: Centrele naţionale de coordonare
(1)Fiecare stat membru desemnează, administrează şi gestionează un centru naţional de coordonare care coordonează şi efectuează schimbul de informaţii în rândul tuturor autorităţilor responsabile cu controlul la frontierele externe la nivel naţional, precum şi cu celelalte centre naţionale de coordonare şi cu agenţia. Fiecare stat membru transmite Comisiei o notificare privind instituirea centrului său naţional de coordonare, Comisia informând imediat celelalte state membre şi agenţia în acest sens.
(2)Fără a aduce atingere articolului 13 şi în cadrul EUROSUR, centrul naţional de coordonare este punctul unic de contact pentru schimbul de informaţii şi pentru cooperarea cu alte centre naţionale de coordonare şi cu agenţia.
(3)Centrele naţionale de coordonare au următoarele atribuţii:
a)asigură în timp util schimbul de informaţii şi cooperarea promptă între toate autorităţile naţionale responsabile la nivel naţional cu controlul la frontierele externe, precum şi cu alte centre naţionale de coordonare şi cu agenţia;
b)asigură în timp util schimbul de informaţii cu autorităţile cu atribuţii în ceea ce priveşte căutarea şi salvarea, asigurarea respectării legii, azilul şi imigraţia şi gestionează difuzarea informaţiilor relevante la nivel naţional;
c)contribuie la o gestionare eficace şi eficientă a resurselor şi a personalului;
d)alcătuiesc şi actualizează tablourile situaţionale naţionale în conformitate cu articolul 25;
e)sprijină coordonarea, planificarea şi punerea în aplicare a controlului naţional la frontiere;
f)coordonează sistemele naţionale de control la frontiere, în conformitate cu dreptul naţional;
g)contribuie la evaluarea periodică a efectelor controlului naţional la frontiere în sensul prezentului regulament;
h)coordonează măsuri operative cu alte state membre şi cu ţări terţe, fără a aduce atingere competenţelor agenţiei şi ale altor state membre;
i)fac schimb de informaţii relevante cu ofiţerii de legătură în materie de imigraţie din statele lor membre, dacă au fost desemnaţi, prin intermediul unor structuri adecvate stabilite la nivel naţional, cu scopul de a contribui la tabloul situaţional european şi de a sprijini operaţiunile de control la frontiere;
j)sub supravegherea autorităţilor naţionale competente, contribuie la asigurarea informaţiilor pentru sistemele de informaţii naţionale şi pentru sistemele de informaţii ale agenţiei.
(4)Statele membre pot încredinţa autorităţilor regionale, locale, funcţionale sau altor autorităţi, care sunt în măsură să adopte decizii operative, sarcina de a asigura conştientizarea situaţiei şi capacitatea de reacţie în sferele lor respective de competenţă, inclusiv sarcinile şi competenţele enumerate la alineatul (3) literele (c), (e) şi (f).
(5)Decizia unui stat membru de a atribui sarcini în conformitate cu alineatul (4) nu aduce atingere capacităţii centrului naţional de coordonare de a coopera şi de a face schimb de informaţii cu alte centre naţionale de coordonare şi cu agenţia.
(6)În cazuri predefinite, astfel cum sunt stabilite la nivel naţional, un centru naţional de coordonare poate autoriza o autoritate menţionată la alineatul (4) să comunice şi să facă schimb de informaţii cu autorităţile regionale sau cu centrul naţional de coordonare al unui alt stat membru sau cu autorităţile competente ale unei ţări terţe, cu condiţia ca autoritatea autorizată respectivă să informeze în mod regulat propriul centru naţional de coordonare cu privire la comunicarea şi schimbul de informaţii respective.
(7)Centrul naţional de coordonare funcţionează 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână.
Art. 22: Manualul EUROSUR
(1)Comisia adoptă şi pune la dispoziţie, în strânsă cooperare cu agenţia şi cu oricare alt organ, oficiu sau agenţie relevantă a Uniunii, un manual practic pentru punerea în aplicare şi gestionarea EUROSUR (denumit în continuare "manualul EUROSUR"). Manualul EUROSUR prevede orientări de natură tehnică şi operativă, recomandări şi bune practici, inclusiv privind cooperarea cu ţările terţe. Comisia adoptă manualul EUROSUR sub forma unei recomandări.
(2)Comisia poate decide, după consultarea statelor membre şi a agenţiei, să clasifice RESTREINT UE/EU RESTRICTED anumite părţi ale manualului EUROSUR, în conformitate cu normele prevăzute de Regulamentul de procedură al Comisiei.
Art. 23: Monitorizarea EUROSUR
(1)Agenţia şi statele membre se asigură că există proceduri de monitorizare a funcţionării tehnice şi operaţionale a EUROSUR în raport cu obiectivul de obţinere a unei conştientizări a situaţiei şi a unei capacităţi de reacţie adecvate la frontierele externe.
(2)Agenţia monitorizează continuu calitatea serviciului oferit de reţeaua de comunicaţii menţionată la articolul 14 şi calitatea datelor partajate în tabloul situaţional european.
(3)Agenţia transmite informaţiile colectate în cadrul monitorizării în temeiul alineatului (2) centrelor naţionale de coordonare şi structurilor de comandă şi control relevante utilizate pentru activităţile agenţiei în cadrul serviciilor de fuziune ale EUROSUR. Astfel de informaţii sunt clasificate RESTREINT UE/EU RESTRICTED.