Capitolul xiii - Dreptul de acces şi reexaminarea semnalărilor - Regulamentul 1862/28-nov-2018 privind instituirea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de informaţii Schengen (SIS) în domeniul cooperării poliţieneşti şi al cooperării judiciare în materie penală, de modificare şi de abrogare a Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1986/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Deciziei 2010/261/UE a Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 312L
În vigoare Versiune de la: 1 August 2022
CAPITOLUL XIII:Dreptul de acces şi reexaminarea semnalărilor
Art. 44: Autorităţile naţionale competente care au drept de acces la date în SIS
(1)Autorităţile naţionale competente au acces la datele introduse în SIS şi au dreptul de a efectua căutări în aceste date în mod direct sau într-o copie a bazei de date SIS în următoarele scopuri:
a)controlul la frontiere, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/399;
b)verificările poliţieneşti şi vamale efectuate pe teritoriul statului membru în cauză şi coordonarea acestor verificări de către autorităţile desemnate;
c)prevenirea, depistarea, investigarea sau urmărirea penală a infracţiunilor de terorism sau a altor infracţiuni grave ori executarea pedepselor în statele membre în cauză, cu condiţia ca Directiva (UE) 2018/680 să se aplice;
d)examinarea condiţiilor şi luarea deciziilor privind intrarea şi şederea resortisanţilor ţărilor terţe pe teritoriul statelor membre, inclusiv privind permisele de şedere şi vizele de lungă şedere, şi privind returnarea resortisanţilor ţărilor terţe, precum şi efectuarea verificărilor asupra resortisanţilor ţărilor terţe care intră ilegal sau care se află în situaţie de şedere ilegală pe teritoriul statelor membre;
e)controalele de securitate asupra resortisanţilor ţărilor terţe care solicită protecţie internaţională, în măsura în care autorităţile care efectuează verificările nu sunt "autorităţi decizionale" astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (f) din Directiva 2013/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1), şi, după caz, acordarea de consiliere în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 377/2004 al Consiliului (2).
(1)Directiva 2013/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind procedurile comune de acordare şi retragere a protecţiei internaţionale (JO L 180, 29.6.2013, p. 60).
(2)Regulamentul (CE) nr. 377/2004 al Consiliului din 19 februarie 2004 privind crearea unei reţele de ofiţeri de legătură în materie de imigraţie (JO L 64, 2.3.2004, p. 1).
f)verificarea identităţilor diferite şi combaterea fraudei de identitate în conformitate cu capitolul V din Regulamentul (UE) 2019/818.
g)verificarea manuală a răspunsurilor pozitive generate de interogări automate din VIS şi evaluarea măsurii în care solicitantul de viză, de viză de lungă şedere sau de permis de şedere ar putea reprezenta o ameninţare la adresa ordinii publice sau a siguranţei publice, în conformitate cu articolele 9d şi 9g sau cu articolul 22b din Regulamentul (CE) nr. 767/2008.
h)prelucrarea manuală a cererilor ETIAS de către unitatea naţională a ETIAS, în temeiul articolului 8 din Regulamentul (UE) 2018/1240.
(2)Dreptul de acces la date în SIS şi dreptul de a efectua în mod direct căutări în aceste date pot fi exercitate de autorităţile naţionale competente responsabile cu acordarea cetăţeniei, astfel cum se prevede în dreptul intern, cu scopul de a examina o cerere de acordare a cetăţeniei.
(3)Dreptul de acces la datele introduse în SIS şi dreptul de a efectua căutări în mod direct în aceste date pot fi exercitate şi de autorităţile judiciare naţionale, inclusiv cele responsabile cu iniţierea urmăririi penale în cadrul procedurilor penale şi cu anchetele judiciare anterioare punerii sub acuzare a unei persoane, în îndeplinirea sarcinilor care le revin, astfel cum se prevede în dreptul intern, precum şi de către autorităţile lor coordonatoare.
(4)Autorităţile competente menţionate la prezentul articol sunt incluse în lista menţionată la articolul 56 alineatul (7).
Art. 45: Serviciile de înmatriculare a vehiculelor
(1)Serviciile din statele membre responsabile cu eliberarea certificatelor de înmatriculare a vehiculelor, astfel cum se menţionează în Directiva 1999/37/CE a Consiliului (3), au acces la datele introduse în SIS în conformitate cu articolul 38 alineatul (2) literele (a), (b), (c), (m) şi (p) din prezentul regulament doar în scopul de a verifica dacă vehiculele, precum şi certificatele de înmatriculare şi plăcuţele de înmatriculare care le însoţesc, care le sunt prezentate pentru înmatriculare au fost furate, însuşite în mod ilegal, pierdute, despre care se pretinde că ar fi astfel de documente ori plăcuţe, fiind însă false, ori dacă sunt căutate pentru a fi folosite ca probe în cadrul unor proceduri penale.
(3)Directiva 1999/37/CE a Consiliului din 29 aprilie 1999 privind documentele de înmatriculare pentru vehicule (JO L 138, 1.6.1999, p. 57).
Accesul la date al serviciilor menţionate la primul paragraf este reglementat de dreptul intern şi se limitează la competenţa specifică a serviciilor în cauză.
(2)Serviciile menţionate la alineatul (1) care sunt servicii publice au dreptul de a accesa în mod direct date în SIS.
(3)Serviciile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol care nu sunt servicii publice au dreptul de a accesa date în SIS numai prin intermediul unei autorităţi menţionate la articolul 44. Respectiva autoritate are dreptul de a accesa în mod direct datele şi de a le transmite serviciului în cauză. Statul membru în cauză se asigură că serviciul respectiv şi personalul acestuia au obligaţia de a respecta eventualele limitări impuse în ceea ce priveşte condiţiile de utilizare a datelor care le sunt transmise de către autoritate.
(4)Articolul 39 nu se aplică accesului la SIS obţinut în conformitate cu prezentul articol. Comunicarea de către serviciile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol către poliţie sau autorităţile judiciare a oricărei informaţii care a fost obţinută prin accesul la SIS este reglementată de dreptul intern.
Art. 46: Serviciile de înmatriculare a ambarcaţiunilor şi a aeronavelor
(1)Serviciile din statele membre responsabile cu eliberarea certificatelor de înmatriculare sau cu asigurarea gestionării traficului pentru ambarcaţiuni, inclusiv motoare de ambarcaţiuni, şi aeronave, inclusiv motoarele de aeronave, au acces la următoarele date introduse în SIS în conformitate cu articolul 38 alineatul (2) doar în scopul de a verifica dacă ambarcaţiunile, inclusiv motoarele de ambarcaţiuni, şi aeronavele, inclusiv motoarele de aeronave care le sunt prezentate pentru înmatriculare sau care fac obiectul gestionării traficului au fost furate, însuşite în mod ilegal, pierdute ori dacă sunt căutate pentru a fi folosite ca probe în cadrul procedurilor penale:
a)date privind ambarcaţiuni;
b)date privind motoare de ambarcaţiuni;
c)date privind aeronave;
d)date privind motoare de aeronave.
Accesul la date al serviciilor menţionate la primul paragraf este reglementat de dreptul intern şi se limitează la competenţa specifică a serviciilor în cauză.
(2)Serviciile menţionate la alineatul (1) care sunt servicii publice au dreptul de a accesa în mod direct date în SIS.
(3)Serviciile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol care nu sunt servicii publice au dreptul de a accesa date în SIS numai prin intermediul unei autorităţi menţionate la articolul 44. Respectiva autoritate are dreptul de a accesa în mod direct datele şi de a le transmite serviciului în cauză. Statul membru în cauză se asigură că serviciul respectiv şi personalul acestuia au obligaţia de a respecta eventualele limitări impuse în ceea ce priveşte condiţiile de utilizare a datelor care le sunt transmise de către autoritatea respectivă.
(4)Articolul 39 nu se aplică accesului la SIS obţinut în conformitate cu prezentul articol. Comunicarea de către serviciile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol către poliţie sau autorităţile judiciare a oricărei informaţii care a fost obţinută prin accesul la SIS este reglementată de dreptul intern.
Art. 47: Serviciile de înregistrare a armelor de foc
(1)Serviciile din statele membre responsabile cu eliberarea certificatelor de înregistrare a armelor de foc au drept de acces la datele referitoare la persoane introduse în SIS în conformitate cu articolele 26 şi 36 şi la datele referitoare la arme de foc introduse în SIS în conformitate cu articolul 38 alineatul (2). Accesul se exercită pentru a verifica dacă persoana care solicită înregistrarea este căutată în vederea arestării în scopul predării sau al extrădării sau în scopul efectuării de controale discrete, de controale prin interviu sau de controale specifice ori pentru a verifica dacă armele de foc prezentate pentru a fi înregistrate sunt căutate pentru a fi confiscate sau pentru a fi folosite ca probe în cursul procedurilor penale.
(2)Accesul la date al serviciilor menţionate la alineatul (1) este reglementat de dreptul intern şi se limitează la competenţa specifică a serviciilor în cauză.
(3)Serviciile menţionate la alineatul (1) care sunt servicii publice au dreptul de a accesa în mod direct date în SIS.
(4)Serviciile menţionate la alineatul (1) care sunt servicii neguvernamentale au acces la date în SIS numai prin intermediul unei autorităţi menţionate la articolul 44. Autoritatea respectivă are dreptul de a accesa datele în mod direct şi informează serviciul în cauză dacă arma de foc poate fi înregistrată. Statul membru în cauză se asigură că serviciul respectiv şi personalul acestuia sunt obligaţi să respecte toate restricţiile stabilite în ceea ce priveşte condiţiile de utilizare a datelor care le sunt transmise de către autoritatea intermediară.
(5)Articolul 39 nu se aplică accesului la SIS obţinut în conformitate cu prezentul articol. Comunicarea de către serviciile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol către poliţie sau autorităţile judiciare a oricărei informaţii care a fost obţinută datorită accesului la SIS este reglementată de dreptul intern.
Art. 48: Accesul la date în SIS de către Europol
(1)Agenţia Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol), instituită prin Regulamentul (UE) 2016/794, are dreptul de a accesa date în SIS şi de a efectua căutări în acestea, în cazurile în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea mandatului său. De asemenea, Europol poate face schimb de informaţii suplimentare şi poate solicita informaţii suplimentare în conformitate cu dispoziţiile din manualul SIRENE.
(2)Atunci când o căutare efectuată de Europol indică existenţa unei semnalări în SIS, Europol informează statul membru emitent printr-un schimb de informaţii suplimentare, cu ajutorul infrastructurii de comunicaţii şi în conformitate cu dispoziţiile prevăzute în manualul SIRENE. Până când Europol va putea utiliza funcţionalităţile prevăzute în vederea schimbului de informaţii suplimentare, acesta informează statul membru emitent prin intermediul canalelor definite de Regulamentul (UE) 2016/794.
(3)Europol poate prelucra informaţiile suplimentare pe care i le-au furnizat statele membre pentru a le compara cu bazele sale de date şi cu proiectele sale de analiză operaţională, în scopul identificării conexiunilor sau a altor legături relevante, precum şi pentru analizele strategice, tematice şi operaţionale menţionate la articolul 18 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2016/794. Orice prelucrare de către Europol a informaţiilor suplimentare în scopul prezentului articol se efectuează în conformitate cu respectivul regulament.
(4)Utilizarea de către Europol a informaţiilor obţinute în urma efectuării unei căutări în SIS sau a prelucrării de informaţii suplimentare este condiţionată de acordul statului membru emitent. Dacă statul membru autorizează utilizarea informaţiilor respective, tratarea acestora de către Europol intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2016/794. Europol comunică astfel de informaţii ţărilor terţe şi organismelor terţe numai cu acordul statului membru emitent şi în deplină conformitate cu dreptul Uniunii în materie de protecţie a datelor.
(5)Europol:
a)fără a aduce atingere alineatelor (4) şi (6), nu conectează părţi ale SIS la niciun sistem informatic, nu transferă datele din SIS la care are acces către niciun sistem pentru colectarea şi prelucrarea datelor efectuate de către Europol sau în cadrul acestuia şi nici nu descarcă sau copiază în vreun alt mod vreo parte din SIS;
b)în pofida articolului 31 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/794, şterge informaţiile suplimentare care conţin date cu caracter personal cel târziu la un an de la ştergerea semnalării conexe. Prin derogare, în situaţiile în care Europol deţine, în bazele sale de date sau în cadrul proiectelor sale de analiză operaţională, informaţii cu privire la un caz cu care informaţiile suplimentare au legătură, Europol poate, în mod excepţional, pentru a-şi putea îndeplini sarcinile, să continue să stocheze informaţiile suplimentare atunci când este necesar. Europol informează statul membru emitent şi statul membru de executare despre continuarea stocării unor astfel de informaţii suplimentare şi prezintă o motivare în acest sens;
c)limitează accesul la date în SIS, inclusiv la informaţiile suplimentare, la personalul său autorizat în mod expres în acest sens care are nevoie de acces la astfel de date pentru îndeplinirea sarcinilor care îi revin;
d)adoptă şi aplică măsuri menite să asigure securitatea, confidenţialitatea şi automonitorizarea în conformitate cu articolele 10, 11 şi 13;
e)se asigură că personalul său care este autorizat să prelucreze datele din SIS beneficiază de o formare şi de o informare adecvate, în conformitate cu articolul 14 alineatul (1); şi
f)fără a se aduce atingere Regulamentului (UE) 2016/794, permite Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor să monitorizeze şi să examineze activităţile pe care le desfăşoară Europolul în exercitarea dreptului său de a accesa date în SIS şi de a efectua căutări în acestea, precum şi în ceea ce priveşte schimbul de informaţii suplimentare şi prelucrarea acestora.
(6)Europol poate copia date din SIS numai în scopuri tehnice, atunci când respectiva copiere să fie necesară pentru ca personalul Europol autorizat în mod corespunzător să efectueze o căutare directă. Prezentul regulament se aplică şi acestor copii. Copia tehnică se utilizează numai pentru stocarea datelor din SIS în timp ce se efectuează căutări în aceste date. După ce s-au efectuat căutări în date, acestea se şterg. Aceste utilizări nu se consideră a constitui o descărcare sau o copiere ilegală a datelor din SIS. Europol nu copiază în alte sisteme ale sale datele semnalărilor sau datele suplimentare emise de statele membre ori datele din CS-SIS.
(7)În scopul verificării legalităţii prelucrării datelor, al automonitorizării şi al asigurării securităţii şi integrităţii corespunzătoare a datelor, Europol păstrează înregistrările fiecărei accesări a SIS şi fiecărei căutări în SIS în conformitate cu dispoziţiile articolului 12. Astfel de înregistrări şi documentaţii nu se consideră a constitui o descărcare sau o copiere ilegală a vreunei părţi din SIS.
(8)Statele membre informează Europol, printr-un schimb de informaţii suplimentare:
a)cu privire la un eventual rezultat pozitiv legat de semnalări privind existenţa unor informaţii introduse în SIS în temeiul articolului 37a;
b)atunci când persoana care face obiectul semnalării privind existenţa unor informaţii a fost localizată pe teritoriul statului membru emitent în conformitate cu articolul 37b alineatul (3); şi
c)cu privire la un eventual rezultat pozitiv legat de semnalări referitoare la infracţiuni de terorism care nu sunt introduse în SIS în temeiul articolului 37a.
În mod excepţional, statele membre pot să nu informeze Europol cu privire la rezultate pozitive legate de semnalări prevăzute la litera (c) de la prezentul alineat în cazul în care informarea acestuia ar pune în pericol investigaţii în curs sau siguranţa unei persoane ori ar fi contrară intereselor esenţiale legate de securitatea statului membru emitent.
(9)[textul din Art. 48, alin. (9) din capitolul XIII a fost abrogat la 01-aug-2022 de Art. 1, punctul 6., alin. (B) din Regulamentul 1190/06-iul-2022]
Art. 49: Accesul Eurojust la date în SIS
(1)Numai membrii naţionali ai Eurojust şi asistenţii acestora au dreptul, atunci când este necesar pentru a-şi îndeplini mandatul, de a accesa datele în SIS şi de a efectua căutări în acestea în limitele mandatului lor, în conformitate cu articolele 26, 32, 34, 38 şi 40.
(2)În cazul în care o căutare efectuată de un membru naţional al Eurojust indică existenţa unei semnalări în SIS, respectivul membru naţional informează statul membru emitent. Eurojust comunică unor ţări terţe şi organisme terţe informaţii obţinute în urma unei astfel de căutări numai cu acordul statului membru emitent şi în deplină conformitate cu dreptul Uniunii în materie de protecţie a datelor.
(3)Prezentul articol nu aduce atingere dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2018/1727 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) şi ale Regulamentului (UE) 2018/1725 referitoare la protecţia datelor şi la răspunderea pentru orice prelucrare neautorizată sau incorectă a acestor date de către membrii naţionali ai Eurojust sau de asistenţii acestora şi nici competenţelor Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor în temeiul regulamentelor menţionate.
(1)Regulamentul (UE) 2018/1727 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenţia Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Justiţie Penală (Eurojust) şi de înlocuire şi abrogare a Deciziei 2002/187/JAI a Consiliului (JO L 295, 21.11.2018, p. 138).
(4)În scopul verificării legalităţii prelucrării datelor, al automonitorizării şi al asigurării securităţii şi integrităţii corespunzătoare a datelor, Eurojust păstrează înregistrările fiecărei accesări a SIS şi ale fiecărei căutări în SIS efectuate de un membru naţional al Eurojust sau de un asistent al acestuia în conformitate cu dispoziţiile articolului 12.
(5)Nicio parte a SIS nu se conectează la un sistem pentru colectarea şi prelucrarea datelor efectuate de Eurojust sau în cadrul acestuia şi nici nu se transferă către un astfel de sistem datele din SIS la care au acces membrii naţionali sau asistenţii acestora. Nicio parte a SIS nu se descarcă şi nu se copiază. Înregistrarea accesului şi a căutărilor nu se consideră a constitui o descărcare sau o copiere ilegală a datelor din SIS.
(6)Eurojust adoptă şi aplică măsuri menite să asigure securitatea, confidenţialitatea şi automonitorizarea în conformitate cu articolele 10, 11 şi 13.
Art. 49a: Accesarea datelor din SIS de către unitatea centrală a ETIAS
(1)În scopul îndeplinirii sarcinilor care îi sunt conferite prin Regulamentul (UE) 2018/1240, unitatea centrală a ETIAS, instituită în cadrul Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă în conformitate cu articolul 7 din regulamentul respectiv, are dreptul de a accesa date din SIS şi de a efectua căutări în aceste date în conformitate cu articolul 11 alineatul (8) din regulamentul respectiv. În cazul accesărilor şi căutărilor în cauză se aplică articolul 50 alineatele (4)-(8) din prezentul regulament.
(2)În cazul în care o verificare efectuată de unitatea centrală a ETIAS în conformitate cu articolul 22 şi articolul 23 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2018/1240 confirmă că datele înregistrate într-un dosar de cerere ETIAS corespund unei semnalări din SIS sau în cazul în care după o astfel de verificare persistă îndoieli, se aplică articolele 23, 24 şi 26 din regulamentul menţionat.
Art. 50: Accesul la date în SIS de către echipele europene de poliţie de frontieră şi gardă de coastă, echipele formate din personalul implicat în sarcini legate de returnare şi membrii echipelor de sprijin pentru gestionarea migraţiei
(1)În conformitate cu articolul 40 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2016/1624, membrii echipelor menţionate la articolul 2 punctele 8 şi 9 din regulamentul respectiv, în conformitate cu mandatele lor respective şi cu condiţia să fie autorizaţi să efectueze controale în conformitate cu articolul 44 alineatul (1) din prezentul regulament şi să fi beneficiat de formarea necesară în conformitate cu articolul 14 alineatul (1) din prezentul regulament, au dreptul de a accesa date în SIS şi de a efectua căutări în acestea, în măsura în care este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin şi în măsura impusă de planul operaţional pentru o operaţiune specifică. Accesul la date în SIS nu se acordă membrilor altor echipe.
(2)Membrii echipelor menţionate la alineatul (1) îşi exercită dreptul de a accesa date în SIS şi de a efectua căutări în acestea în conformitate cu alineatul (1) prin intermediul unei interfeţe tehnice. Interfaţa tehnică este creată şi întreţinută de Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă şi permite conectarea directă la SIS central.
(3)Atunci când o căutare efectuată de un membru al echipelor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol indică existenţa unei semnalări în SIS, statul membru emitent este informat cu privire la aceasta. În conformitate cu articolul 40 din Regulamentul (UE) 2016/1624, membrii echipelor acţionează ca răspuns la o semnalare în SIS numai dacă primesc instrucţiuni de la poliţiştii de frontieră sau de la membrii personalului implicaţi în sarcini legate de returnare ai statului membru gazdă în care îşi desfăşoară activitatea şi, ca regulă generală, în prezenţa acestora. Statul membru gazdă poate autoriza membrii echipelor să acţioneze în numele său.
(4)În scopul verificării legalităţii prelucrării datelor, al automonitorizării şi al asigurării securităţii şi integrităţii corespunzătoare a datelor, Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă păstrează înregistrările fiecărei accesări a SIS şi fiecărei căutări în SIS în conformitate cu dispoziţiile articolului 12.
(5)Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă adoptă şi aplică măsuri menite să asigure securitatea, confidenţialitatea şi automonitorizarea în conformitate cu articolele 10, 11 şi 13 şi se asigură că echipele menţionate la alineatul (1) din prezentul articol aplică aceste măsuri.
(6)Nicio dispoziţie a prezentului articol nu se interpretează ca aducând atingere dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2016/1624 în ceea ce priveşte protecţia datelor sau răspunderii Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă pentru orice prelucrare neautorizată sau incorectă a datelor de către aceasta.
(7)Fără a aduce atingere alineatului (2), nicio parte a SIS nu se conectează la niciun sistem pentru colectarea şi prelucrarea datelor operat de echipele menţionate la alineatul (1) sau de Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă, iar datele din SIS la care aceste echipe au acces nu se transferă către un astfel de sistem. Nicio parte a SIS nu se descarcă şi nu se copiază. Înregistrarea accesului şi a căutărilor nu se consideră a constitui o descărcare sau o copiere ilegală a datelor din SIS.
(8)Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă permite Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor să monitorizeze şi să examineze activităţile echipelor menţionate la prezentul articol în contextul exercitării de către acestea a dreptului de acces la date în SIS şi de a efectua căutări în acestea. Aceasta nu aduce atingere altor dispoziţii din Regulamentul (UE) 2018/1725.
Art. 50a: Interoperabilitatea cu VIS
De la data începerii activităţii VIS în temeiul articolului 11 din Regulamentul (UE) 2021/1134 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7), sistemul central al SIS este conectat la ESP pentru a permite prelucrarea automată în temeiul articolelor 9a şi 22b din Regulamentul (CE) nr. 767/2008.
(*7)Regulamentul (UE) 2021/1134 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008, (CE) nr. 810/2009, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861, (UE) 2019/817 şi (UE) 2019/1896 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Deciziilor 2004/512/CE şi 2008/633/JAI ale Consiliului, în scopul reformării Sistemului de informaţii privind vizele (JO L 248, 13.7.2021, p. 11).
Art. 50b: Interoperabilitatea cu ETIAS
(1)De la data începerii funcţionării ETIAS, astfel cum este stabilită la articolul 88 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1240, SIS central este conectat la ESP pentru a permite verificările automate efectuate în temeiul articolului 20, al articolului 23, al articolului 24 alineatul (6) litera (c) punctul (ii), al articolului 41 şi al articolului 54 alineatul (1) litera (b) din regulamentul menţionat şi verificările ulterioare prevăzute la articolele 22, 23 şi 26 din regulamentul menţionat.
(2)În scopul efectuării verificărilor menţionate la articolul 20 alineatul (2) litera (a), litera (d) şi litera (m) punctul (i) şi la articolul 23 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1240, sistemul central al ETIAS, astfel cum este definit la articolul 3 alineatul (1) punctul 25 din regulamentul menţionat, utilizează ESP pentru a compara datele menţionate la articolul 11 alineatul (5) din regulamentul menţionat cu datele din SIS, în conformitate cu articolul 11 alineatul (8) din regulamentul menţionat.
(3)În scopul efectuării verificărilor menţionate la articolul 24 alineatul (6) litera (c) punctul (ii) şi la articolul 54 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2018/1240, sistemul central al ETIAS utilizează ESP pentru a verifica periodic dacă a fost ştearsă vreo semnalare privind documente oficiale în alb sau privind documente de identitate introdusă în SIS, astfel cum se menţionează la articolul 38 alineatul (2) literele (k) şi (l) din prezentul regulament, care a condus la refuzul, anularea sau revocarea unei autorizaţii de călătorie.
(4)În cazul în care se introduce în SIS o nouă semnalare privind un document de călătorie declarat pierdut, furat, deţinut fără drept sau anulat, SIS central, în conformitate cu articolul 41 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2018/1240, transmite informaţiile referitoare la această semnalare, utilizând prelucrarea automată şi ESP, sistemului central al ETIAS pentru ca respectivul sistem să verifice dacă a noua semnalare în cauză corespunde unei autorizaţii de călătorie valabile.
Art. 51: Evaluarea utilizării SIS de către Europol, Eurojust şi Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă
(1)Comisia realizează, cel puţin o dată la cinci ani, o evaluare a funcţionării şi a utilizării SIS de către Europol, de către membrii naţionali ai Eurojust şi de asistenţii acestora şi de către echipele menţionate la articolul 50 alineatul (1).
(2)Europol, Eurojust şi Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă se asigură că se dă curs în mod adecvat constatărilor şi recomandărilor care decurg din evaluare.
(3)Un raport cu privire la rezultatele evaluării şi la măsurile luate în urma evaluării se transmite Parlamentului European şi Consiliului.
Art. 52: Limitele de acces
Utilizatorii finali, inclusiv Europol, membrii naţionali ai Eurojust şi asistenţii acestora şi membrii echipelor menţionate la articolul 2 punctele 8 şi 9 din Regulamentul (UE) 2016/1624, accesează doar datele care le sunt necesare în scopul îndeplinirii sarcinilor ce le revin.
Art. 53: Perioada de reexaminare a semnalărilor referitoare la persoane
(1)Semnalările referitoare la persoane se păstrează numai pe durata necesară îndeplinirii scopurilor în care au fost introduse.
(2)Un stat membru poate introduce o semnalare referitoare la o persoană în sensul articolului 26 şi al articolului 32 alineatul (1) literele (a) şi (b) pentru o perioadă de cinci ani. Statul membru emitent reexaminează necesitatea de a păstra semnalarea în cadrul perioadei de cinci ani.
(3)Un stat membru poate introduce o semnalare referitoare la o persoană în sensul articolelor 34 şi 40 pentru o perioadă de trei ani. Statul membru emitent reexaminează necesitatea de a păstra semnalarea în cadrul perioadei de trei ani.
(4)Un stat membru poate introduce o semnalare referitoare la o persoană în sensul articolului 32 alineatul (1) literele (c), (d) şi (e), al articolului 36 şi al articolului 37a pentru o perioadă de un an. Statul membru emitent reexaminează necesitatea de a păstra semnalarea în cadrul perioadei respective de un an.
(5)Fiecare stat membru stabileşte, după caz, perioade de reexaminare mai scurte, în conformitate cu dreptul său intern.
(6)În timpul perioadei de reexaminare menţionate la alineatele (2), (3), (4) şi (5), statul membru emitent poate decide, în urma unei evaluări individuale cuprinzătoare, care se înregistrează, să păstreze semnalarea referitoare la o persoană pentru o perioadă mai lungă decât perioada de reexaminare, dacă acest lucru se dovedeşte necesar şi proporţional pentru scopurile în care a fost introdusă semnalarea. În astfel de cazuri, alineatele (2), (3), (4) şi (5) se aplică şi prelungirii. Orice astfel de prelungire se comunică CS-SIS.
(7)Semnalările referitoare la persoane se şterg automat după expirarea perioadei de reexaminare menţionate la alineatele (2), (3), (4) şi (5) de la prezentul articol, cu excepţia cazurilor în care statul membru emitent a informat CS-SIS despre o prelungire în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol. CS-SIS informează automat statul membru emitent, iar, în cazul semnalărilor privind existenţa unor informaţii introduse în SIS în conformitate cu articolul 37a, şi Europol, despre ştergerea programată a datelor cu patru luni înaintea efectuării acesteia. În cazul semnalărilor privind existenţa unor informaţii introduse în SIS în conformitate cu articolul 37a, Europol asistă fără întârziere statul membru emitent în evaluarea sa individuală cuprinzătoare menţionată la alineatul (6) de la prezentul articol.
(8)Statele membre întocmesc statistici privind numărul semnalărilor referitoare la persoane ale căror perioade de păstrare au fost prelungite în conformitate cu alineatul (6) din prezentul articol şi le transmit, la cerere, autorităţilor de supraveghere menţionate la articolul 69.
(9)De îndată ce devine clar pentru biroul SIRENE că o semnalare privind o persoană şi-a atins scopul şi ar trebui în consecinţă să fie ştearsă, acesta notifică imediat autoritatea care a creat semnalarea. Autoritatea are la dispoziţie 15 zile calendaristice de la data primirii notificării respective pentru a răspunde că semnalarea a fost ştearsă sau va fi ştearsă ori pentru a motiva păstrarea semnalării. În cazul în care nu a primit nici un răspuns la sfârşitul perioadei de 15 zile, biroul SIRENE se asigură că semnalarea este ştearsă. În cazul în care dreptul intern permite, semnalarea este ştearsă de biroul SIRENE. Birourile SIRENE raportează autorităţii lor de supraveghere toate problemele recurente cu care se confruntă atunci când acţionează în temeiul prezentului alineat.
Art. 54: Perioada de reexaminare a semnalărilor referitoare la obiecte
(1)Semnalările referitoare la obiecte se păstrează numai atât timp cât este necesar pentru realizarea scopurilor în care au fost introduse.
(2)Un stat membru poate introduce o semnalare referitoare la obiecte în sensul articolelor 36 şi 38 pentru o perioadă de 10 ani. Statul membru emitent reexaminează necesitatea de a menţine semnalarea în cadrul perioadei de 10 ani.
(3)Semnalările referitoare la obiecte introduse în conformitate cu articolele 26, 32, 34, 36 şi 37a se reexaminează în temeiul articolului 53 în cazurile în care acestea au legătură cu o semnalare referitoare la o persoană. Aceste semnalări se păstrează numai atât timp cât se păstrează semnalarea referitoare la persoană.
(4)În decursul perioadei de reexaminare menţionate la alineatele (2) şi (3), statul membru emitent poate decide să păstreze semnalarea referitoare la un obiect pentru o perioadă de timp mai lungă decât perioada de reexaminare, atunci când acest lucru se dovedeşte necesar pentru scopurile în care a fost introdusă semnalarea. În astfel de situaţii se aplică alineatul (2) sau (3), după caz.
(5)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili perioade de reexaminare mai scurte pentru anumite categorii de semnalări referitoare la obiecte. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 76 alineatul (2).
(6)Statele membre întocmesc statistici privind numărul de semnalări referitoare la obiecte a căror perioadă de păstrare a fost extinsă în conformitate cu alineatul (4).