Capitolul iii - Gestiune financiară - Regulamentul 1755/06-oct-2021 de înfiinţare a rezervei de ajustare la Brexit

Acte UE

Jurnalul Oficial 357L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2023
CAPITOLUL III:Gestiune financiară
Art. 8: Execuţie şi forme de finanţare din partea Uniunii
(1)Contribuţia financiară din rezervă pentru un stat membru se execută în cadrul gestiunii partajate, în conformitate cu articolul 63 din Regulamentul financiar.
(2)Statele membre utilizează contribuţia financiară din rezervă pentru a pune în aplicare măsurile menţionate la articolul 5 în vederea acordării unor forme nerambursabile de sprijin. Contribuţia Uniunii îmbracă forma rambursării costurilor eligibile angajate şi plătite efectiv de autorităţile publice din statele membre, inclusiv a plăţilor către entităţi publice sau private, pentru măsurile puse în aplicare, şi a finanţării forfetare pentru asistenţa tehnică.
(3)Angajamentele şi plăţile în temeiul prezentului regulament sunt condiţionate de disponibilitatea finanţării.
(4)Prin derogare de la articolul 63 alineatele (5), (6) şi (7) din Regulamentul financiar, documentele menţionate în dispoziţiile respective se prezintă o singură dată, în conformitate cu articolul 10 din prezentul regulament.
(5)Prin derogare de la articolul 12 din Regulamentul financiar, creditele de angajament şi de plată neutilizate în temeiul prezentului regulament se reportează automat şi pot fi utilizate până la 31 decembrie 2026. Creditele reportate sunt consumate cu prioritate în exerciţiul financiar următor.
Art. 9: Prefinanţare
(1)Sub rezerva primirii informaţiilor prevăzute la articolul 14 alineatul (1) litera (d) din prezentul regulament, Comisia stabileşte, prin intermediul unui act de punere în aplicare, defalcarea resurselor menţionate la articolul 4 alineatul (3) litera (a) din prezentul regulament pentru fiecare stat membru. Respectivul act de punere în aplicare constituie o decizie de finanţare în înţelesul articolului 110 alineatul (1) din Regulamentul financiar şi angajamentul juridic în înţelesul regulamentului respectiv. Prin derogare de la articolul 110 alineatul (2) din Regulamentul financiar, respectiva decizie de finanţare trebuie să nu conţină o descriere a acţiunilor care urmează să fie finanţate.
(2)Angajamentele bugetare ale Uniunii pentru fiecare stat membru se efectuează de către Comisie în tranşe anuale în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 şi 31 decembrie 2023.
Prin derogare de la articolul 111 alineatul (2) din Regulamentul financiar, angajamentele bugetare aferente primei tranşe urmează adoptării actului de punere în aplicare care constituie angajamentul juridic al Comisiei.
(3)Comisia efectuează plata tranşei de prefinanţare pentru 2021 în termen de 30 de zile de la data adoptării actului de punere în aplicare menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol. Tranşele de prefinanţare pentru 2022 şi 2023 sunt plătite de Comisie până la 30 aprilie 2022 şi, respectiv, 30 aprilie 2023. Prefinanţarea se validează în conformitate cu articolul 12.
(4)Cuantumurile alocate dar neplătite cu titlu de prefinanţare se reportează şi se utilizează pentru plăţi suplimentare în conformitate cu articolul 12 alineatul (6).
Art. 10: Prezentarea cererilor de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă
(1)Fiecare stat membru prezintă Comisiei o cerere de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă până la 30 septembrie 2024. Comisia evaluează cererile respective şi stabileşte dacă partea rămasă din alocarea provizorie şi cuantumurile suplimentare sunt datorate statelor membre sau dacă este necesar să se recupereze orice eventual cuantum de la statele membre în conformitate cu articolul 12.
(2)În cazul în care un stat membru nu prezintă o cerere de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă până la 30 septembrie 2024, Comisia recuperează cuantumul total plătit statului membru respectiv cu titlul de prefinanţare.
Art. 11: Conţinutul cererii de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă
(1)Cererea de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă se bazează pe modelul prevăzut în anexa II. Cererea include informaţii privind cheltuielile totale angajate şi plătite de autorităţile publice din statele membre la nivel naţional, regional sau local, inclusiv repartizarea teritorială a cheltuielilor în regiunile de nivel NUTS 2, după caz, şi valorile indicatorilor de realizare pentru măsurile sprijinite. Aceasta este însoţită de documentele menţionate la articolul 63 alineatele (5), (6) şi (7) din Regulamentul financiar şi de un raport de execuţie.
(2)Raportul de execuţie a rezervei include:
a)o descriere a impactului negativ al retragerii Regatului Unit din Uniune din punct de vedere economic, social, teritorial, şi, după caz, de mediu, inclusiv o identificare a sectoarelor, regiunilor, zonelor şi, dacă este cazul, a comunităţilor locale care sunt cel mai grav afectate de retragere;
b)o descriere a măsurilor puse în aplicare pentru a contracara consecinţele negative ale retragerii Regatului Unit din Uniune, a gradului în care măsurile respective au atenuat impactul regional şi sectorial menţionat la litera (a) şi a modului în care au fost puse în aplicare;
c)o justificare a eligibilităţii cheltuielilor angajate şi plătite şi legătura directă a acestora cu retragerea Regatului Unit din Uniune;
d)o descriere a modalităţilor puse în aplicare pentru a evita dubla finanţare şi pentru a asigura complementaritatea cu alte instrumente ale Uniunii şi cu finanţarea naţională;
e)o descriere a contribuţiei măsurilor la atenuarea schimbărilor climatice şi la adaptarea la acestea.
(3)Rezumatul menţionat la articolul 63 alineatul (5) litera (b) din Regulamentul financiar stabileşte rata totală de eroare şi rata reziduală de eroare pentru cheltuielile înscrise în cererea de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă prezentată Comisiei, ca urmare a acţiunilor corective puse în aplicare.
Art. 12: Validarea prefinanţării părţii rămase din alocarea provizorie şi calcularea cuantumurilor suplimentare datorate statelor membre
(1)Comisia evaluează cererea menţionată la articolul 11 şi se asigură că aceasta este completă şi exactă şi că reflectă realitatea. Atunci când calculează contribuţia financiară din rezervă datorată statului membru, Comisia exclude de la finanţarea de către Uniune cheltuielile pentru măsurile care au fost puse în aplicare sau pentru care s-au efectuat plăţi cu încălcarea dreptului aplicabil.
(2)Pe baza evaluării sale, Comisia stabileşte, prin intermediul unui act de punere în aplicare, următoarele:
a)cuantumul cheltuielilor eligibile acceptate;
b)cuantumul asistenţei tehnice calculat în conformitate cu articolul 6 alineatul (2);
c)suma cuantumurilor menţionate la literele (a) şi (b) (denumit în continuare "cuantumul total acceptat");
d)dacă cuantumul alocat provizoriu în conformitate cu actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 4 alineatul (5) (denumit în continuare "alocare provizorie") îi este datorat statului membru în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol, sau dacă există cuantumuri care trebuie recuperate în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol.
(3)În cazul în care cuantumul total acceptat depăşeşte valoarea prefinanţării plătite, statului membru în cauză i se datorează un cuantum suplimentar din alocarea menţionată la articolul 4 alineatul (3) litera (b), până la limita alocării provizorii pentru respectivul stat membru.
(4)În ceea ce priveşte cuantumurile datorate în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol constituie o decizie de finanţare în înţelesul articolului 110 alineatul (1) din Regulamentul financiar, precum şi angajamentul juridic în înţelesul regulamentului respectiv.
(5)Comisia validează prefinanţarea şi plăteşte orice eventual cuantum datorat statelor membre în termen de 30 de zile de la adoptarea actului de punere în aplicare menţionat la alineatul (2).
(6)Comisia pune la dispoziţie orice resurse neutilizate din alocările provizorii cu titlul de plăţi suplimentare prin creşterea proporţională a contribuţiei financiare din rezervă către statele membre al căror cuantum total acceptat depăşeşte alocarea provizorie. Resursele neutilizate constau în cuantumurile reportate în temeiul articolului 9 alineatul (4), partea rămasă din alocarea provizorie a unui stat membru al cărui cuantum total acceptat este mai mic decât alocarea sa provizorie şi cuantumurile rezultate din recuperările efectuate în temeiul celui de al doilea paragraf de la prezentul alineat.
În cazul în care cuantumul total acceptat este mai mic decât prefinanţarea acordată statului membru în cauză, diferenţa se recuperează în conformitate cu Regulamentul financiar. Cuantumurile recuperate sunt tratate drept venituri alocate interne în conformitate cu articolul 21 alineatul (3) litera (b) din Regulamentul financiar.
În cazul în care suma cuantumurilor suplimentare calculate pentru toate statele membre al căror cuantum total acceptat depăşeşte alocarea provizorie este mai mare decât resursele disponibile în conformitate cu primul paragraf, contribuţiile financiare din rezervă pentru cuantumurile care depăşesc alocările provizorii se reduc proporţional.
În cazul în care plăţile suplimentare către statele membre ale căror cuantumuri totale acceptate depăşesc alocarea provizorie au fost efectuate la o rată de 100 %, orice cuantum ce rămâne se returnează la bugetul general al Uniunii.
(7)Comisia stabileşte, prin intermediul unui act de punere în aplicare, cuantumurile suplimentare datorate în temeiul alineatului (6) primul paragraf de la prezentul articol. Respectivul actul de punere în aplicare constituie o decizie de finanţare în înţelesul articolului 110 alineatul (1) din Regulamentul financiar şi angajamentul juridic în înţelesul regulamentului respectiv. Comisia plăteşte orice eventual cuantum suplimentar datorat în termen de 30 de zile de la adoptarea actului respectiv.
(8)Înainte de adoptarea actelor de punere în aplicare menţionate la alineatele (2) şi (7), Comisia informează statul membru în cauză cu privire la evaluarea sa şi invită statul membru respectiv să îşi prezinte observaţiile în termen de două luni de la data informării statului membru cu privire la evaluarea sa.
Art. 13: Utilizarea monedei euro
Toate cuantumurile declarate Comisiei de către statele membre în cererea de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă se exprimă în euro. Statele membre a căror monedă nu este euro convertesc cuantumurile din cererea de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă în euro la cursul de schimb contabil lunar stabilit de Comisie din luna în care cheltuielile sunt înregistrate în sistemele contabile ale organismului sau ale organismelor responsabile de gestiunea contribuţiei financiare din rezervă.