Capitolul 1 - 5.1. Efectele importurilor subvenţionate - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163
Acte UE
Jurnalul Oficial 283L
În vigoare Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
CAPITOLUL 1:5.1. Efectele importurilor subvenţionate
(837)Preţurile importurilor subvenţionate din RPC au subcotat în mod semnificativ preţurile industriei din Uniune în cursul perioadei de anchetă, cu marje de subcotare de 21 % care au dus la scăderea cotei de piaţă şi a rentabilităţii industriei din Uniune (respectiv de la 72,4 % la 67,1 % şi de la 15,4 % în 2014 la 13,7 % în cursul perioadei examinate). într-adevăr, în cursul perioadei examinate, volumul vânzărilor industriei din Uniune a scăzut uşor, în timp ce volumul importurilor din RPC a crescut cu 32 %, acaparând astfel cea mai mare parte a creşterii consumului din Uniune.
(838)În ansamblu, în cursul perioadei examinate, cota de piaţă pierdută de industria din Uniune (- 5,3 puncte procentuale) a fost preluată de importurile din China (+ 4,2 puncte procentuale).
(839)Analiza indicatorilor de prejudiciu de la considerentele 686-784 arată că situaţia economică a industriei din Uniune, în special situaţia sa financiară, s-a înrăutăţit şi că acest fapt coincide cu sosirea unor volume mari de importuri subvenţionate din RPC. Preţurile acestor importuri au subcotat preţurile industriei din Uniune şi au exercitat o puternică presiune în sensul scăderii preţurilor de pe piaţa Uniunii. într-adevăr, creşterea bruscă a importurilor şi subcotarea semnificativă a preţurilor sunt factorii principali care trebuie luaţi în considerare în acest caz.
(840)Exportatorii chinezi au reuşit să-şi mărească semnificativ cota de piaţă, în detrimentul industriei din Uniune. în cursul perioadei de anchetă, majoritatea volumului total al importurilor chineze subvenţionate s-a concentrat pe nivelul 3, forţând mai mulţi producători din Uniune de pe acest nivel, în special IMM-uri din sectorul reşapării, să iasă de pe piaţă. în plus, Comisia a stabilit că aceste volume mari la preţuri subvenţionate au influenţat stabilirea preţurilor. Anterior, aceasta se facea în funcţie de nivelul 1, adică preţurile de la nivelul 2 erau stabilite în funcţie de cele de la nivelul 1, iar preţurile de la nivelul 3 în funcţie de cele de la nivelul 2. Acum ea se face în sens invers: preţurile de la nivelul 2 sunt stabilite în funcţie de cele de la nivelul 3, iar preţurile de la nivelul 1 în funcţie de cele de la nivelul 2. Acest lucru a condus la o scădere a preţurilor de vânzare pe toate nivelurile. Prin urmare, Comisia a concluzionat că creşterea rapidă a importurilor subvenţionate din RPC a jucat un rol determinant în prejudiciul important suferit de industria din Uniune.
(841)Mai multe părţi interesate au susţinut că Comisia nu a demonstrat modul în care volumul şi nivelul preţurilor importurilor de anvelope chineze ar fi afectat în mod semnificativ industria din Uniune, fie individual, fie cumulat. Acestea au susţinut că, deşi importurile în Uniune provenite de la exportatorii din China au crescut cu 1 124 101 articole în timpul perioadei examinate, consumul Uniunii a crescut şi el cu 1 341 615 articole. Astfel, creşterea importurilor din China la preţuri competitive nu putea, ea singură, să aducă atingere vânzărilor pe piaţă realizate de industria din Uniune. Mai mult, faptul că unii producători din Uniune au trebuit să părăsească un segment al pieţei şi că modul de stabilire a preţurilor s-a modificat pe piaţa Uniunii nu înseamnă neapărat că importurile din China sunt responsabile de prejudiciul important cauzat industriei din Uniune. Faptul că preţurile exportatorilor chinezi erau mai mici decât cele ale industriei din Uniune şi că producătorii din Uniune nu au putut profita de creşterea consumului şi că s-au văzut nevoiţi să-şi reducă preţurile pentru a fi mai competitivi nu este suficient pentru a demonstra că importurile din China sunt responsabile de prejudiciul suferit de industria din Uniune.
(842)Comisia a reiterat faptul că, în cursul perioadei de anchetă, preţurile industriei din Uniune au fost subcotate în mod semnificativ, la toate nivelurile, de preţurile chineze subvenţionate. Acestea au fost, în medie, mult mai mici pe parcursul întregii perioade examinate. Mai mult, faptul că preţurile de import au rămas stabile între 2014 şi 2015, au scăzut în 2016 şi s-au menţinut la acelaşi nivel scăzut pe parcursul perioadei de anchetă (a se vedea considerentul 650) nu poate fi explicat de evoluţia preţurilor materiilor prime. Acestea din urmă au scăzut la începutul perioadei examinate, dar au crescut în cursul perioadei de anchetă. Cu toate acestea, producătorii-exportatori chinezi nu şi-au revizuit preţurile în sens ascendent. Acest lucru a indicat faptul că producătorii-exportatori au dorit şi într-adevăr au reuşit să-şi mărească cota de piaţă, în detrimentul industriei din Uniune.
(843)Un producător-exportator a susţinut că nu există o legătură de cauzalitate între importurile din China şi prejudiciul cauzat industriei din Uniune, întrucât exporturile chineze sunt prezente predominant pe piaţa de nivelul 3, în vreme ce majoritatea producătorilor din Uniune vând produse de nivelurile 1 şi 2. Această afirmaţie este incorectă din punct de vedere factual. Produsele care se încadrează la nivelul 1 şi la nivelul 2 reprezintă aproximativ 32 % din totalul importurilor din China. Mai mult, aşa cum se explică în secţiunea 4.3 referitoare la interconexiunea dintre anvelopele noi şi cele reşapate şi interconexiunea dintre diversele niveluri, între acestea din urmă există o relaţie de simbioză, ele formând, împreună, un unic produs. Presiunea exercitată de anvelopele chineze ieftine pe nivelul 3, în ceea ce priveşte preţurile şi volumele, afectează totodată şi preţul de pe celelalte niveluri, afectând astfel întreaga industrie a Uniunii. Prin urmare, afirmaţia a fost respinsă.
(844)Acelaşi producător-exportator a susţinut de asemenea că analiza prejudiciului şi, prin urmare, analiza legăturii de cauzalitate ar trebui realizate luându-se în considerare faptul că anvelopele de nivelul 3 erau mai ieftine pentru că ele au o durată de viaţă mult mai scurtă decât anvelopele de nivelul 1 şi nivelul 2. Evaluarea cotei de piaţă ar trebui făcută prin compararea cotei de piaţă din perspectiva valorii, nu a cantităţii. Dacă se ia în considerare acest lucru, scăderea cotei de piaţă a industriei din Uniune şi creşterea cotei de piaţă a producătorului-exportator chinez sunt mult mai puţin pronunţate.
(845)Comisia a recunoscut că durata de viaţă a anvelopelor este un aspect important al analizei, care demonstrează interconexiunea dintre niveluri. Ea nu a acceptat însă că acest aspect ar nega constatarea legăturii de cauzalitate. Chiar dacă se admite că cota de piaţă a anvelopelor chineze în Uniune are o valoare mai mică din cauza "duratei de viaţă mai scurte" decât "per unitate", aceasta nu schimbă cu nimic faptul că, tocmai din cauza atractivităţii din ce în ce mai mari pentru consumatori a achiziţionării de anvelope chineze "la preţ scăzut, cu kilometraj scăzut", industria din Uniune a început să resimtă o presiune şi a suferit un prejudiciu important. Prin urmare, Comisia consideră că creşterea cotei de piaţă a importurilor din RPC, fie din perspectiva valorii, fie din cea a volumului, confirmă constatarea privind legătura de cauzalitate.
(846)Una dintre părţile interesate a susţinut că scăderea preţurilor importurilor din China este cauzată de o schimbare la nivelul gamei de produse, declanşată de cererea din ce în ce mai mare de anvelope de dimensiuni mai mici. Nu s-au găsit, însă, elemente de probă care să susţină afirmaţia respectivă. în orice caz, chiar dacă dimensiunea ar fi putut avea un impact asupra evoluţiei preţurilor medii, importurile din China subcotau preţurile industriei din Uniune şi în cazul anvelopelor de aceleaşi dimensiuni, întrucât comparaţia se face întotdeauna per tip de produs. în consecinţă, Comisia a respins afirmaţia respectivă.
(847)Alţi factori examinaţi în cadrul analizei legăturii de cauzalitate în conformitate cu articolul 8 alineatul (7) din regulamentul de bază au fost: importurile din alte ţări, performanţa la export a industriei din Uniune şi evoluţia costurilor industriei din Uniune.