Capitolul 8 - 4.4. Concluzie privind prejudiciul - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163
Acte UE
Jurnalul Oficial 283L
În vigoare Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
CAPITOLUL 8:4.4. Concluzie privind prejudiciul
(823)În mod global, indicatorii de prejudiciu arată că, per ansamblu, industria din Uniune se află sub o presiune puternică. în perioada de anchetă s-a înregistrat o reducere a capacităţilor de producţie, a investiţiilor şi a ocupării forţei de muncă şi o pierdere semnificativă la nivelul cotei de piaţă, în ciuda scăderii preţurilor de vânzare. S-a înregistrat o creştere a cotei de piaţă a importurilor de produs în cauză în detrimentul industriei din Uniune, indiferent de nivelul de piaţă, fapt care a condus la pierderea unui număr de peste 4 200 de locuri de muncă. Deşi, pe ansamblul industriei, rentabilitatea se situa încă în jur de 14 %, ea a scăzut cu 1,7 puncte procentuale între 2014 şi perioada de anchetă şi cu 3,2 puncte procentuale între 2015 şi perioada de anchetă. în plus, tendinţa relativă a rentabilităţii pentru întreaga industrie din Uniune este şi ea descrescătoare.
(824)S-a stabilit de asemenea, că importurile din China subcotau în mod substanţial preţurile industriei din Uniune, fapt care, la rândul său, a indicat un impact direct şi semnificativ asupra deteriorării performanţei şi asupra declinului capacităţii, al producţiei, al ocupării forţei de muncă şi al altor indicatori de prejudiciu pentru industria din Uniune. Evoluţia negativă a fost resimţită cel mai mult pe nivelul 3, unde numeroase IMM-uri din sectorul reşapării au ieşit de pe piaţă şi nu au putut să beneficieze de redresarea economică a sectorului, de care au profitat în cele din urmă importurile la preţ scăzut. Se reaminteşte faptul că societăţile care activează predominant pe nivelul 3 reprezintă aproximativ 20 % din producţia totală a Uniunii. Pierderile nivelului 3 nu sunt sustenabile şi pun sub semnul întrebării supravieţuirea întregii activităţi de reşapare din Uniune.
(825)În plus, efectele presiunii exercitate asupra preţului au fost resimţite şi de preţurile de la nivelurile superioare. Creşterea presiunii asupra preţurilor - exercitată de anvelopele de nivelul 3, ca urmare a importurilor la preţuri mici având ca obiect în principal anvelope de acest nivel - a declanşat o evoluţie similară pe nivelul 2, unde preţurile de vânzare au scăzut cu 12 % în perioada examinată. Chiar şi preţurile anvelopelor de nivelul 1 au trebuit să fie reduse cu 9 % pentru a rămâne competitive.
(826)Într-adevăr, dată fiind interconexiunea dintre niveluri în ceea ce priveşte preţurile, chiar şi cele mai performante anvelope de nivelul 1 erau afectate de efectul de cascadă invers al presiunii asupra preţurilor pe toate cele trei niveluri, aşa cum s-a explicat în capitolul anterior. Acest lucru a condus la o epuizare industrială, la pierderi de valoare de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare pe toate cele trei niveluri şi la degradarea calităţii anvelopelor disponibile pe piaţa Uniunii. în plus, concurenţa intensă a preţurilor pe toate cele trei niveluri are consecinţe negative asupra gradului de utilizare a capacităţilor şi conduce la o creştere a stocurilor industriei, însoţită de un nivel mai scăzut al fluxului de lichidităţi şi al investiţiilor. în fine, pierderile industriei de reşapare din Uniune afectează totodată rentabilitatea pe care o pot atinge societăţile active pe nivelurile 1 şi 2.
(827)În plus, reclamanţii au susţinut că exista un risc de continuare a agravării prejudiciului. în opinia acestora, pe alte pieţe de import-export au fost impuse numeroase măsuri care ar putea cauza o reorientare imediată a schimburilor comerciale. în plus, s-ar părea că producătorii din Uniune sunt ameninţaţi pe propriile pieţe de export, având în vedere că unele ţări precum Turcia au iniţiat o anchetă de salvgardare. Riscul de agravare ar putea fi totodată legat de supracapacităţile masive din RPC, unde capacităţile neutilizate reprezintă aproximativ 40 % din exporturile chineze actuale. Reclamanţii erau de asemenea preocupaţi de un posibil impact structural asupra pieţei anvelopelor din UE, într-un context în care costul suplimentar implicat de achiziţionarea unei anvelope de calitate superioară devine din ce în ce mai greu de justificat odată ce opţiunea reşapării multiple a anvelopelor de calitate superioară dispare împreună cu industria de reşapare. în fine, ei prevăd o îmbunătăţire continuă a anvelopelor din RPC. Dacă anvelopelor de calitate superioară din RPC li s-ar permite să concureze cu anvelopele din Uniune la preţuri subvenţionate, acest lucru ar reduce marjele industriei anvelopelor din Uniune, reducând prin urmare şi capacitatea acesteia de a investi şi de a inova. La rândul său, această situaţie ar putea forţa industria din Uniune să se bazeze pe anvelope de calitate inferioară care necesită investiţii limitate în C&D, afectând şi mai mult reşapabilitatea acestora.
(828)Grupul Giti a afirmat că performanţele îmbunătăţite ale reşapatorilor ar putea avea mai mult de-a face cu creşterea costurilor materiilor prime, decât cu instituirea de măsuri antidumping provizorii. Comisia nu a găsit elemente de probă care să facă o legătură între evoluţia costurilor materiilor prime şi creşterea comenzilor comerciale raportată de reşapatori. Prin urmare, afirmaţia respectivă a fost respinsă.
(829)În ceea ce priveşte rentabilitatea industriei din Uniune, Comisia a recunoscut comentariile critice primite din partea Grupului China National Tire, potrivit cărora nivelul 3 a generat pierderi în timpul perioadei de anchetă (- 0,7 %), în timp ce rentabilitatea nivelurilor 1 şi 2 înregistrează valori de peste 10 %. Cu toate acestea, Comisia nu a împărtăşit concluzia potrivit căreia acest indicator, care arată o diferenţă de rentabilitate în funcţie de niveluri, ar putea nega constatarea unui prejudiciu important pentru industria din Uniune în ansamblul său.
(830)Toţi indicatorii relevanţi arată faptul că industria din Uniune a suferit un prejudiciu important pe nivelul 3. În plus, pe lângă marja de profit negativă, s-a înregistrat o scădere semnificativă în materie de ocupare a forţei de muncă, în special pentru activitatea de reşapare. Nivelul de subcotare de 31 % este semnificativ la nivelul 3, unde efectul concurenţei chineze asupra volumului se resimte, de asemenea, cel mai mult. Aşa cum se arată în tabelul 18, există o tranziţie vizibilă şi constantă (an după an) a vânzărilor de anvelope noi realizate de producătorii din Uniune către nivelul 3. în 2016, vânzările de anvelope din Uniune, prezentate în tabelul 18, au însumat 5 milioane de anvelope pe nivelul 3. Această evoluţie a continuat în 2017. Prognoza pentru 2018 indică o creştere şi mai mare în ceea ce priveşte tranziţia respectivă a vânzărilor către nivelul 3, demonstrând astfel clar presiunea asupra preţurilor la care sunt supuşi producătorii din Uniune de nivel 1 şi 2.
(831)În această privinţă, astfel cum se prevede în secţiunea 4.3, Comisia şi-a menţinut poziţia conform căreia există o interconexiune puternică între niveluri, cu un efect de cascadă invers. Contrar observaţiilor prezentate de numeroase părţi interesate, există o singură piaţă pentru anvelope din punctul de vedere al producătorilor din Uniune, care o împart în trei niveluri, în principal din raţiuni de strategie de comercializare şi de diferenţe în materie de calitate. Acest lucru înseamnă că producătorii din Uniune iau în considerare evoluţiile existente la toate cele trei niveluri. Prin urmare, presiunea asupra preţurilor şi asupra volumelor de la nivelul 3 are un impact direct şi asupra celorlalte două niveluri, astfel cum se prevede la considerentul 798 şi următoarele. Mai mult, consumatorii de anvelope au ales anvelope de pe toate cele trei niveluri. Aceştia au pus în balanţă disponibilitatea de a plăti un preţ mai mare cu durata de viaţă preconizată a anvelopelor şi costurile asociate. în consecinţă, comportamentul producătorilor şi al consumatorilor confirmă faptul că există o interconexiune puternică între niveluri. Astfel, tranziţia observată spre anvelopele de nivelul 3 exercită o presiune continuă şi asupra celorlalte două niveluri. în această privinţă, Comisia a remarcat în plus că importurile subvenţionate vizează, în principal, nivelul 3. în vederea interconexiunii dintre niveluri şi a importanţei din ce în ce mai mari a nivelului 3, Comisia a considerat că tendinţele negative observate deja pentru întreaga industrie din Uniune pot doar să continue în viitorul apropiat.
(832)Riscul de agravare în continuare a prejudiciului este evidenţiat şi în cel de al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a industriei chimice şi petrochimice din China, care urmăreşte inovarea tehnologică, ajustarea structurală şi dezvoltarea ecologică. Acest plan se aplică industriei anvelopelor, iar Comisia a identificat un număr mare de subvenţii. Acestea stau la baza faptului că producătorii-exportatori chinezi dispun de avantajul structural de a avansa pe lanţul valoric, având acces continuu la finanţare ieftină. Dacă anvelopele de calitate superioară din RPC ar concura din ce în ce mai mult cu anvelopele din Uniune la preţuri subvenţionate, acest lucru ar reduce marjele industriei anvelopelor din Uniune, reducând prin urmare şi capacitatea acesteia de a investi şi a inova. La rândul său, această situaţie ar putea forţa industria din Uniune să se bazeze pe anvelope de calitate inferioară care necesită investiţii limitate în C&D, afectând şi mai mult reşapabilitatea acestora şi aducând, prin urmare, prejudicii tuturor celor trei niveluri.
(833)Din cauza situaţiei prejudiciabile de pe nivelul 3 şi a efectului de cascadă invers care se resimte la momentul actual pe nivelurile 2 şi 1, Comisia şi-a menţinut concluzia conform căreia întreaga industrie a suferit prejudicii importante în sensul articolului 8 alineatul (4) din regulamentul de bază.
(834)Prin urmare, Comisia a concluzionat că, per ansamblu, industria din Uniune se afla sub o presiune puternică. în perioada examinată, s-a înregistrat o reducere a capacităţilor de producţie, a investiţiilor şi a ocupării forţei de muncă, precum şi o pierdere semnificativă la nivelul cotei de piaţă, în pofida scăderii constante a preţurilor de vânzare. Importurile din China subcotau în mod substanţial preţurile industriei din Uniune. Rentabilitatea întregii industrii din Uniune a scăzut, de asemenea, chiar într-un ritm mai accelerat spre sfârşitul perioadei examinate. In plus, stocurile de anvelope de toate tipurile au crescut, în special în timpul perioadei de anchetă, afectând negativ situaţia financiară a industriei din Uniune. Mulţi reşapatori IMM au sistat producţia şi nu au putut beneficia de redresarea economică. Comisia a considerat, de asemenea, importante observaţiile prezentate de AIRP şi Bundes-verband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk (asociaţiile reşapatorilor italieni şi, respectiv, germani), Banden Plan Europa B.V. (reşapator din Uniune) sau Vipal Europe (furnizor de bandă de rulare), remarcând faptul că impunerea de măsuri antidumping provizorii a declanşat deja un impuls pozitiv în sector. În particular, reşapatorii din mai multe state membre ale Uniunii au înregistrat comenzi mai mari începând cu mai 2018 şi consideră că această perspectivă optimistă ar putea continua în cazul în care măsurile antidumping provizorii ar deveni definitive.